جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1401- دوره 23- شماره 89
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
پاسخ به برخی نقدهای وارد بر تأویل های صدرالمتألهین با تأکید بر قواعد استنباطشده از مبانی او
نویسنده:
سید محمد حسین میردامادی ، محمد بیدهندی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تأویلهای ملاصدرا در مقالات و برخی کتابها مورد نقد قرار گرفته و معمولاً پذیرفته نشده است. در این مقاله شانزده مورد از نقدها پاسخ داده شدهاند و قواعدی که در پاسخ به نقدها آورده شده تبیین شدهاند. بر همین معیار اکثر قریب به اتفاق نقدهای وارد بر تأویلهای صدرا قابل پاسخ است که ما به مقتضای حجم مقاله به این موارد پرداخته ایم.قواعد مورد بررسی در اینجا عبارتاند از قاعده روح معنی، قاعده نگاه استقلالی به آیات، قاعده تأویل با تغییر زمینه متن، قاعده لزوم ضابطه مندی، ، قاعده اتحاد وجودی وقاعده اعتبارات مختلف عالم عقل؛ اما هدف اصلی مقاله پاسخ به نقدها بوده و چون این پاسخ نیازمند تبیین قواعد بوده است نخست به تبیین قواعد استنباطی پرداخته ایم. روش ما تحلیل بر اساس محتوا بوده و یافته تحقیق پاسخ پذیر بودن نقدهای موجود بر اساس منطق تأویل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه طباطبایی و نزدیکی به مبانی عرفانی در تبیین ادراک حسی
نویسنده:
غلامعلی مقدم
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تبیین نحوه ادراک از مهمترین مباحث معرفتشناسی در مکاتب فلسفی است. مُثل افلاطون، تجرید ارسطو، مواجهه ابنسینا، انشا و مشاهده ملاصدرا، عنوان کلی سبزواری و... نمونههایی از تلاش برای تبیین نحوه ادراک در نفس انسانی بودهاند. در دوره اخیر علامه طباطبایی دیدگاهی متفاوت در ادراک حسی ارائه کرد. به نظر علامه حصول ادراک حسی، مسبوق به شهود حقایق مثالی به علم حضوری است. واقعیت مساوق وجود است و ماهیت اعتباری اضطراری است که از جهت ارتباط نفس با مقدمات طبیعی حاصل شده است. عرفا نیز با تأکید بر وجود واحد مطلق، تعینات و ماهیات را حاصل نسبت و اعتبار معرفی کردهاند. در این مقاله به روش تحلیلی، دیدگاه علامه را تقریر کرده و نزدیکی ایشان به مبانی عرفانی در هستیشناسی و معرفتشناسی را نشان دادهایم. علامه در این نگاه علم حصولی را نه مرتبط با ماهیت خارجی یا حدود وجود مادی که در مواجهه حضوری با وجود، تبیین نموده و از این رهگذر به نگاه عرفان نظری نزدیک شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش غایت انگاری ابنسینا در توضیح آگاهی با روش نیگل
نویسنده:
محسن خیاط کاشانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دیدگاه طبیعت گرایانه در توضیح کامل عالم دچار مشکلاتی است. از جمله این مشکلات یافتن توضیح برای وجود آگاهی است که آن را در ارائه یک تصویر جامع از عالم ناکام گذاشته است. توماس نیگل معتقد است داشتن یک تصویر کامل از جهان، علاوه بر دیدگاه بیرونی که زنجیره علتهای مادی را در تاریخ نشان میدهد، نیاز به دیدگاهی درونی است که توضیح مسائلی مانند شکلگیری آگاهی و حیات در ارگانیسمها را نشان دهد. به این ترتیب نیگل معتقد است به منظور دستیابی به توضیح کامل میتوان به وجود نوعی غایت انگاری ارسطویی در قوانین حاکم بر ماده قایل بود. در این مقاله ضمن توضیح غایت انگاری ارسطو و نظرات نیگل نشان داده میشود که دیدگاه ارسطو نیگل را به هدفش نمی رساند. در پایان نتیجه گیری میشود که با برگرفتن غایتانگاری ابن سیناست که میتوان به هدف نیگل نزدیکتر شد و از مشکلات توضیحی پدیده آگاهی کاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مؤلفه های «صحنه» در ماجرای حضرت یوسف بر اساس زبان شناسی شناختی
نویسنده:
ساسان شرفی ، راضی میاح ، منصوره شکرآمیز
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سوره یوسف از جمله سورههای جذاب و آموزندۀ قرآنی است که میتوان آن را از زوایای مختلف علمی، ادبی، اجتماعی و زبانشناختی بررسی نمود؛ از این رو هدف پژوهشگر در این جستار معرفی ساختار «تعبیر صحنه» و ابعاد مختلف آن که شامل زاویه دید، شرح صحنه، ضبط صحنه و کانون توجه و تجزیه و تحلیل داستان حکمتآمیز این این سوره مبارک بر اساس تئوری زبانشناسی شناختی رونالد لنگاکر (2008) میباشد. در این تحقیق به تجزیه و تحلیل این داستان جذاب قرآنی از بُعد «شرح صحنه» در این نظریه خواهیم پرداخت. از جمله حوزههایی که علم زبانشناسی شناختی میتواند ما را به درکی عمیق و کاوشهای دقیقتر سوق دهد، حوزههایی مانند فرهنگ، آداب و رسوم، دین و پژوهش و تفحص در کتابهای آسمانی میباشند. روش پژوهش حاضر توصیفی_ تحلیلی بوده و منابع آن مطالعات کتابخانهای میباشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقشه مفهومی علمگرایی و برخی مفاهیم مرتبط با آن
نویسنده:
روزبه زارع
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
علم جدید نقش منحصر بفرد و غیر قابل انکاری در شکلگیری تمدن جدید دارد. موفقیت این حوزه معرفتی بشر در حل مسائل معرفتی دامنه موضوعات خود و دستاوردهای عملی آن در بهبود وضع زندگی بشر، به تدریج، منجر به شکلگیری آموزهای گردید که به دنبال تعمیم مرزهای علم به سایر حوزههای معرفت یا زیست انسانی است. اصطلاحاً به این آموزه «علمگرایی» میگویند. هدف این مقاله به دست دادن تصویری روشن از مدعای علمگرایی، انواع مختلف آن و نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط میباشد. بدین منظور، در ابتدا تاریخچه تکوین این ایده مرور شده و پس از آن انواع مختلف آن بیان شده است؛ بحث از انواع علمگرایی با تعیین وجه جامع آن پایان یافته است. در گام بعدی، مفاهیم اصلی مرتبط با این آموزه فهرست شده و وجه مشترک میان سه مفهوم اصلی مرتبط با علمگرایی بیان شده است و نهایتاً مقاله با نسبتسنجی دو آموزه علمگرایی و طبیعیگرایی به پایان رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر رئالیسم ارزششناختی در علوم انسانی ( با تأکید بر واقعنمایی قضایای ارزشی)
نویسنده:
رمضان علیتبار فیروزجایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
از مسائل مهم در حوزه علمَشناسی، ارزشباری علوم، به ویژه علوم انسانی است. با پذیرش این اصل، مسئله رئالیسم ارزششناختی در علوم انسانی مطرح میشود. در این زمینه، رویکردهای مختلفی در غرب و جهان اسلام وجود دارد. برخی مکاتب فلسفی، نظیر پوزیتیویستها بر پایه اصل بیمعنایی ارزشها و بیطرفی علم، از اساس منکر ارزشباری علم شده و آن را ناقض عینیت و کاشفیت علم میدانند. در مقابل، طرفداران پارادایم تفسیری و انتقادی، محدودنمودن ارزشها را در علم، غیرممکن میدانند و معتقدند، علوم، مملو از ارزشهای مختلف است. آنان به جهت اینکه نتوانستند از رئالیسم معرفتشناختی و ارزششناختی دفاع کنند؛ با نسبیتگرایی معرفتشناختی مواجه شدند؛ اما بر اساس اندیشه اسلامی، ضمن پذیرش اصل ارزشباری علم و تبیین آن، میتوان از واقعنمایی و عینیت، به ویژه رئالیسم ارزششناختی در علوم انسانی، دفاع نمود. مقاله حاضر میکوشد با روش تحلیل عقلی، بر اساس منظومه فکری اسلام، به رئالیسم ارزششناختی در علوم انسانی اسلامی بپردازد. از یافتههای مقاله حاضر، واقعنمایی ارزششناختی علوم انسانی و به تبع آن، برخی نتایج معرفتشناختی و روششناختی نظیر ثبات و جاودانگی ارزشهای پایه، نقش تسهیلگری ارزشها در فرایند علم و تعیین منابع معرفتی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احساس و ادراک در روانشناسی و مقایسه آن با دیدگاه ملاصدرا: ماهیت، فرایند و گستره
نویسنده:
رحیم نارویی نصرتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی «احساس و ادراک در روانشناسی و مقایسه آن با دیدگاه ملاصدرا» است. بدین مظور ابتدا با مراجعه به منابع روانشناختی معتبر مانند آثار بروس گلداشتاین، جیمز کالات، اتکینسون و هیلگارد آخرین دیدگاهها درباره احساس و ادراک استخراج گردید؛ سپس به کتابهای دست اول ملاصدرا نظیر اسفار، مفاتیح الغیب و شواهد الربوبیه بهویژه مباحث مربوط به قوای حسی و نحوه ادراک مراجعه گردید و دیدگاه ایشان در این زمینه گردآوری شد. یافتهها به روش توصیفی- تحلیلی با همدیگر مقایسه گردید و نتایج ذیل به دست آمد: 1- از نگاه عمده روانشناسان، ماهیت احساس و ادراک امری مادی و از جنس موادی مغزی نخاعی و نهایتاً فعالیت آن است. 2- ادراک طی هفت مرحله رخ میدهد که از مواجهه انسان با محرک بیرونی آغاز شده، به تجربه هشیار در ارتباط با محرک خارجی و اتخاذ رفتار مناسب در ارتباط با آن پایان مییابد. 3- گستره ادراک به مدرکات حسی محدود میگردد و برای انسان ادراکی از سنخ دیگر رخ نمیدهد یا دست کم با تردید مواجه است. 4-از نظر ملاصدرا احساس و ادراک صرفاً برای نفس اتفاق میافتد که جوهری مجرد است و امر ادراکشده یا صورت ذهنی امری مجرد و فعل و تولید نفس است که نفس آن را هماهنگ با تغییر بدنی میسازد. 5- ادراک حسی طی پنج مرحله رخ میدهد که از مواجهه با شیء خارجی آغاز میشود و به ساخت صورت مجرد هماهنگ با آن توسط نفس و تفسیر و تحلیل آن خاتمه مییابد. 6– ادراک در انسان به ادراک حسی محدود نیست و علاوه بر آن از ادراک شهودی، نقلی، وحیانی و عقلی نیز برخودار است؛ بلکه ادراکهای شهودی و عقلی پایه دیگر ادراکات حتی ادراکهای حسی هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریهای درباره مشاهدهناپذیرها بر اساس دیدگاههای علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی خلیلی ، ابوالفضل کیاشمشکی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
درباره چیستی مشاهدهناپذیرها مناقشهای پردامنه بین واقعگرایان و ناواقعگرایان علمی در گرفته است. این مقاله گفتوگویی را میان فلسفه علم و فلسفه اسلامی میگشاید و بر اساس دیدگاههایی فلسفی از علامه طباطبایی (1281-1360) درباره مشاهدهناپذیرها نظریهپردازی میکند. این دیدگاهها شامل «اصالت وجود»، «علم حصولی و خطاپذیری آن» و «اعتباریات»اند. مقاله حاضر مفاهیم توصیفگر مشاهدهناپذیرها را تحلیل و چنین استدلال میکند که آنها نه مفاهیم ماهویاند، نه مفاهیم منطقی/ فلسفی و نه از اعتباریات عملیاند؛ با این حال مشاهدهناپذیرها از جنبهای به ماهیت و از جنبهای دیگر به اعتباریات عملی شباهت دارند؛ همچنین استدلال میشود هویت مشاهدهناپذیر وجودی دارد و توصیفهای نظری درباره آن میتوانند واقعنما باشند. در عین حال اعتبارهایی در ساختن مدلهای نظری درباره مشاهدهناپذیرها استخدام میشوند و به این دلیل معرفت علمی خطاپذیرست. درمجموع نظریهای که در این مقاله توسعه مییابد از وجهی واقعگرایانه است و از وجهی بر عناصر اعتباری در ساخت علم تأکید دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبرد تخصصگرایی تمحضمحور در تحقیقات علوم انسانی
نویسنده:
علی اکبر رشاد ، مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه پراکندهکاری و عدم تمحض پژوهشگران بر قلمرو موضوعی محدَّد و محدود در پژوهشهای علوم انسانی، از جمله کاستیها و کژیهای بنیادین این حوزة معرفتی است. بر این اساس مسئله مقاله حاضر عبارت از تعریف و تبیین راهبرد تخصصیسازی پژوهش (تخصصگرایی تمحضمحور) در عرصه علوم انسانی و فرایند اجرای آن است. در این مقاله ابتدا واکاوی پیشینه پژوهش حاضر در ایران و جهان با مراجعه به ادبیات علمی مربوط صورت بسته و بیان دستاوردهای مشخص آن، مرحله بعدی را تشکیل داده است. همچنین ضمن تعریف مفاهیم مرتبط با پژوهش حاضر و بیان چهارچوب نظری آن از جهت غایت و روش، توضیح داده شده است که چرا راهبرد تمحضگرایی در پژوهشهای علوم انسانی به گونهای که مقالة حاضر به تبیین آن پرداخته، دارای اهمیت و ضرورت است. در ادامه به بررسی و تحلیل مفاد مقاله از جهات مختلف پرداخته، نهایتاً الگویی بومی از برنامه تمحضمحوری و تخصصگرایی پژوهش به دست داده شده است. روش پژوهش حاضر از جهت ماهوی، نظری- تجربی و از جهت گردآوری دادهها، کتابخانهای است. این تحقیق را میتوان فشردة نظریه و نظام پژوهشیای قلمداد کرد که مبتنی بر انگارهای خاص به نام «تخصصگرایی تمحضمحور» در فلسفة پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید