جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > جستار > 1381- دوره 1- شماره 1
  • تعداد رکورد ها : 9
نویسنده:
سامره رضایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مشترکات کتاب مقدس و قرآن، بحث خلقت آدم و حوا است. طبق کتاب مقدس، موضوع آدم فقط در دو قسمت از سفر پیدایش بحث شده است و بنابرآن، خداوند آدم را از خاک آفرید و سپس خوابی عمیق بر وی مستولی کرد و آنگاه گوشتی از دنده‌های وی برگرفت و از آن، زنی خلق کرد. این عبارات در یهودیت، موجب پیدایش تفسیری ظاهری از متن شده و برآن است که جنس مرد بر زن برتری دارد. اما ضمن اینکه بحث خلقت آدم در قرآن با تفصیل بیشتری آمده است، باید گفت که آدم و حوا هردو از خاک آفریده‌ شده‌اند. بنابر دیدگاه قرآن، خلقت حوا از یکی از دنده‏ های آدم شدیداً تکذیب شده و بنابر تفاسیر امامیه حوا از باقی‌ماندۀ خاک آدم آفریده شده است. همچنین که بنابر قرآن، خلقت آدم و حوا هردو مستقل و از یک جنس بوده است و هیچ‌یک فرع و طفیلی دیگری نیست و هریک شخصیت مستقل دارد و خداوند هم به زن و هم مرد مستقلاً ارزش داده است.
صفحات :
از صفحه 174 تا 183
نویسنده:
محمد صادقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اینکه دین عنصری خلاق از روح آدمی یا عیطۀ وحی الهی است و یا اینکه حاصل شرایط متغیر روانی و اجتماعی بشر است و یا کیفیتی ماندگار از روح آدمی، در هر دو دیدگاه دین را همان نسبت و پیوند آدمی با موجودات الهی می شناساند. دین وجهی از روح بشر است و یک کارکرد خاص از حیات معنوی انسان نیست. بلکه عمق و ژرفای همه کارکردهای آن است. دین در اخلاقیات همان جدیت بی چون و چرای حکم اخلاقی، در معرفت شناسی همان اشتیاق پرشور برای درک واقعیت غایی و در زیباشناسی، شوق بی پایان برای بیان معنای غایی است. دین و دنیا و امدار یکدیگرند که هستی جداگانۀ هر یک نشان از هستی اضطراری آن دو است.
صفحات :
از صفحه 55 تا 57
نویسنده:
کریم حکیمی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فقه، علم خطیر استنباط احکام شرعی از منابع تفصیلی؛ و اصول که مهمترین مقدمۀ علم فقه است مجموعۀ قواعدی است برای ممکن ساختن این استنباط. عام مؤخر از خاص از جمله مباحث اختلافی علم اصول است و آنچه در آن مورد بحث است اینکه: در صورت تأخر عام از خاص، عدم همزمانی دو دلیل، برقراری نسبت عموم و خصوص مطلق، امکان نسخ حکم اول، وجوب عمل به حکم، حکمت و عقل صادرکننده و عدم امکان جمع بین دو حکم در مصادیق مشترک؛ دلیل دوم را باید ناسخ بدانی یا مخصص؟ در این نوشتار سعی شده است تا در جهت حل اختلاف، ملاک و معیاری صحیح ارائه شده، در این راستا صور دیگر از حالت های ممکن عام و خاص بررسی شود.
صفحات :
از صفحه 58 تا 64
نویسنده:
علی دسترس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از روش های تفسیری قرآن، تفسیر اثری یا تفسیر مأثور است. بر پایۀ این روش در توضیح و تبیین آیات فقط باید از روایات پیامبر (ص) و ائمه(ع)- و صحابه و تابعین- سود جست. از جمله کتاب هایی که به بررسی چند و چون روش تفسیر مأثور پرداخته، کتاب «المنهج الاثری» تألیف سرکار زخانم «هدی جاسم محمد ابوطبره» است. روش مذکور منابع تفسیر مأثور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، در پایان به بررسی تفاسیر مأثور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، در پایان به بررسی تفاسیر مأثور همت گماشته، نتایج تحقیق خود را در 17 بند گزارش نموده است.
صفحات :
از صفحه 52 تا 54
نویسنده:
سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده: قرآن پژوهی از مهم ترین موضوعات تحقیق و پژوهش به ویژه در میان مسلمانان، از عصر نزول تاکنون بوده است. نکته ای که بسا کمتر مورد توجه قرار گرفته، میزان و معیار توزین و ارزیابی چنین پژوهش هایی است. در دوره های مختلف، مباحث جدیدی «پیرامون قرآن» و نه «دربارۀ قرآن» مطرح شده است که هر کدام به جای خود سودمند بوده است اما این مباحث پیرامونی را به عنوان فهم های یقینی قرآنی تلقی کردن، خالی از هرگونه دلیل قابل توجهی است و همین مهم ترین ضعف داوری جدید در برخی از پژوهش های قرآنی اخیر است. پژوهشگر باید به لوازم گفته­ها و آراء خود پایبند باشد و توانائی پاسخگویی به برآیندهای عقل ستیز یا ایمان ستیز گفته­های خود داشته باشد. نقطۀ ضعف بسیاری از آراء جدید دین­پژوهان و قرآن­پژوهان، فقدان عقل­پذیری و سازواری درونی آن­هاست. نصرحامد ابوزید یکی از کسانی است که شاید به خاطر ناآشنایی به علوم عقلی، به لوازم آراء خود توجه نداشته، در پژوهش­های قرآنی خویش، از رویکرد خردپذیر و برهانی غفلت کرده است. برای نشان دادن این غفلت، ده نمونه از اندیشه­های قرآنی وی- که در مقالۀ قبلی از آنها سخن به میان آمده است- به تیغ نقد و سنجش کشیده شده است.
صفحات :
از صفحه 26 تا 37
نویسنده:
فرزانه طالقانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مبنای بهره مندی از ارث در جاهلیت- قدرت و توانایی شرکت در جنگ- بسیار متفاوت با مبنای اسلام- خویشاوندی- است. قانون مدنی علیرغم اینکه ترجمه ­ای از شرح لمعه است، گویا در این خصوص از نظر شهید ثانی دور مانده است. بنا به رأی ایشان زن در صورت وجود فرزند بهره مند از همۀ ماترک بوده، محرومیت او از زمین تنها در صورت عدم وجود فرزند می­ باشد. فقها و حقوقدانان در این خصوص اقوال و آرایی متفاوت ارائه کرده ­اند. ما با پذیرش عموم آیۀ 12 سورۀ نساء و قبول اقوال مخالف ارث بردن زن از زمین به عنوان مخصص آن، اطلاق مادۀ 946ق.م. را صحیحی نمی ­دانیم.
صفحات :
از صفحه 49 تا 51
نویسنده:
مهدی قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابعاد روحی مختلف و روحیۀ گشترده ویژگی انسان است. در جریان مسائل زندگی احتمال خستگی و افسردگی در روح و روان بسیار طبیعی است. لذا با روی­آوری به تفریح و سرگرمی و پرداختن به مسائل سرورانگیز و نشاط­آور می­توان جسم و روانی فعال و بانشاط داشت. خنداندن و شادکردن دیگران خداوند اسلام ارزشی مذهبی است و طبق صریح روایات ایجاد چنین فضایی، عبادت محسوب می­شود. همان­گونه که قرآن، حد و مرز شادی­های ممدوح و مذموم را معین نموده، در سخنان امام علی(ع) نیز اشارات صریحی به استفادۀ درست از اوقات فراغت و زمینه سازی برای آرامش روحی و فکری انسان شده است. مقالۀ حاضر، فواید و معایب شادی و نشاط را در قالب روایات و حکایات برشمرده و سعی در به تصویر کشیدن اعتدال اسلام دارد.
صفحات :
از صفحه 43 تا 48
نویسنده:
سید محمد سیدی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پدیدۀ نامیمون اختلاف قراءات آتش اختلافات در فهم و برداشت قرآن را دامن زده است. اختلاف لهجه ­ها، عاری بودن کلمات از حرکت، اعراب، نقطه و اجتهادات فردی صحابه و... از مهم­ترین عوامل به وجود آمدن اختلاف قراءات است. مقالۀ حاضر ضمن بیان دلائل قائلین به قرائت مالک و ملک معتقد است قرائت مالک صحیح­تر است.
صفحات :
از صفحه 39 تا 42
نویسنده:
مرتضی کریمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در سده­ های اخیر قرآن­ پژوهی با استفاده از داده های علوم زبانی و مباحث نوین در فلسفۀ دین، روان­ شناسی دین، جامعه شناسی دین و... وارد عرصۀ جدیدی شده است. در این میان متفکران و مفسرانی ظهور کرده­ اند که با نگاهی نو به قرآن و آراء جدید خود، تحولات و چالش ­هایی را در جهان اسلام به وجود آورده­ اند. دکتر نصرحامدابوزید از جملۀ این قرآن­ پژوهان است. وی که از متفکران نواندیش دینی معاصر است پس از محکومیت در دادگاه مصر به هلند عزیمت کرد. و اینک در مؤسسۀ مطالعات اسلامی لیدن به تحقیق و تدریس می ­پردازد. وی با نگاهی نقادانه به سنت و گفتمان دینی و با بهره­ گیری از روش هرمنوتیکی جدید در روش تفسیر و استنباط دینی خود، در مجموعۀ آثارش می­کوشد گرایش اعتزالی جدید را به تبع اساتید مصری خود از جمله امین الخولی، محمد احمد خلف الله و حسن حنفی دنبال کند. حاصل این تحقیقات نظرات جدید پیرامون برخی از مفاهیم قرآنی است که در مقالۀ حاضر از آنها سخن به میان آمده است.
صفحات :
از صفحه 4 تا 25
  • تعداد رکورد ها : 9