جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
الهیات تطبیقی
> 1399- دوره 11- شماره 24
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1403
دوره 15 , شماره 31
سال 1402
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
سال 1401
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
سال 1400
دوره 12 , شماره 26
دوره 12 , شماره 25
سال 1399
دوره 11 , شماره 24
دوره 11 , شماره 23
سال 1398
دوره 10 , شماره 22
دوره 10 , شماره 21
سال 1397
دوره 9 , شماره 20
دوره 9 , شماره 19
سال 1396
دوره 8 , شماره 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 16
دوره 7 , شماره 15
سال 1394
دوره 6 , شماره 14
دوره 6 , شماره 13
سال 1393
دوره 5 , شماره 12
دوره 5 , شماره 11
سال 1392
دوره 4 , شماره 9
دوره 4 , شماره 10
سال 1391
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
سال 1390
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مفهوم تأویل از دیدگاه ناصرخسرو و علامه طباطبایی در دو کتاب وجه دین و تفسیر المیزان
نویسنده:
قدرت الله خیاطیان ، مرضیه پیوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
افراط در تأویلگرایی، یکی از ویژگیهای مهم اسماعیلیه است که موجب تمایز آنان از سایر مذاهب اسلامی میشود. با توجه به آثار حکیم ناصرخسرو قبادیانی، یکی از کلیدیترین مؤلفههای ذهنی و اعتقادی این حکیم و سخنور بزرگ ادب فارسی، مقولۀ تأویل است. او بهعنوان «حجت» در مذهب اسماعیلی، در آثار منظوم و منثور خود بارها مسئلۀ تأویل را به کار برده است؛ چنانکه کتاب وجه دین او آکنده از تأویلات است؛ به گونهای که در این کتاب بسیاری از احکام دین و شریعت را نیز تأویل کرده و قائل شده است شریعت بدون تأویل هیچ ارزشی ندارد و همچون جسد بدون روح است. همچنین، علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسّر معاصر، در باب تأویل برای الفاظ قرآن، معانی باطنی قائل است. هر دو آنان معتقدند کل قرآن تأویل دارد؛ اما بیشتر تأویلهای ناصرخسرو در باب شریعت است و بسیاری از آنها از نوع تأویل مذموم؛ امّا تأویلهای علامه طباطبایی براساس معارف قرآنی و اهل بیت است و از نوع تأویل محمود. علامه طباطبایی با وجود اعتقاد به تأویل همۀ آیات، برخلاف ناصرخسرو به تأویل آیاتالاحکام نپرداخته است و تأویلهای ناصرخسرو با نظر او سنخیت و مطابقت ندارند. در این مقاله، ابتدا تأویل ازنظر ناصرخسرو در کتاب وجه دین و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به روش توصیفی – مقایسهای، بررسی و سپس تشابه و تفاوت نظر آنان تبیین و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه فلسفه و کلام در مفهومسازی خدا نزد شیخ مفید و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
خدا در فلسفه و کلام اسلامی با اسامی مختلفی خوانده میشود و مفاهیم بهکاررفته برای اسم خاص خدا در فلسفه، متفاوت از کلام است. شیخ مفید، متکلمی است که از معتزله بهره گرفته و نگاه او به خدا عقلانی و با استفاده از مفهوم دینی است؛ او خدا را «الله» مینامد. خواجه نصیر شخصیت شاخص فلسفۀ مشاء و صاحبنظر در علم کلام و نگاه او به مسئلۀ خدا نیز بهرهگیری از فلسفه و کلام است. او از «صانع»، «خالق»، «باری»، «الله» و نیز «واجبالوجود» برای اسم خدا استفاده کرده است که از حیث مفهومی با هم متفاوتاند. مسئلۀ ما این است که مفهوم خدا نزد شیخ مفید و خواجه تا چه حد کلامی و فلسفی است. در این نوشتار، در دو ساختار محتوایی و روششناسی، مفهومسازی خدا نزد شیخ مفید و خواجه، بررسی و در ضمن آن، جایگاه کلام و فلسفه در مفهومسازی خدا نزد آنها روشن میشود. شیخ مفید، کلام را عقلانی و نه فلسفی میداند و از حیث مفهومی از فلسفه بهرۀ کمی میگیرد. خواجه، کلام را فلسفی میکند و از حیث مفهومی که برای خدا بر میگزیند و در اثبات وجود خدا و بیان صفاتش، نگاه غالب فلسفی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی امکان و ضرورت کشف قصد مؤلف با تأکید بر هرمنوتیک هرش
نویسنده:
احمد عزیزخانی ، سعید کاردان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تعین معنا در تفسیر، مفهوم مرکزی هرمنوتیک کلاسیک است و این نحلۀ فکری با چنین ایدهای، ابزاری مناسب برای فهم قصد مؤلف در متون مقدس فراهم میکرد. با ظهور هرمنوتیک فلسفی و طرح مباحثی چون تولید معنا با دیالوگ میان مفسر و متن، هرمنوتیک کلاسیک و مفاهیم مرکزی آن به چالش کشیده شد. نتیجۀ چنین باوری، حذف ایدۀ «کشف قصد مؤلف» از فرایند تفسیر و حتی خلق ایدۀ «مرگ مؤلف» بوده است؛ اما توجهنداشتن به قصد مؤلف و درنتیجه، باور به عدم تعین معنا مشکلاتی چون «بیمعیاری» و درنهایت «نسبیتباوری» را در پی داشت و به همین سبب انتقاداتی را به سوی خود روانه ساخت. هرمنوتیک انتقادی اریک هرش با ایدهمحوری «بازآفرینی قصد مؤلف» در چنین فضایی ظهور کرد. در تحقیق حاضر، در گام اول، آرای اریک هرش در نقد هرمنوتیک فلسفی، نقد و بررسی و در گام بعدی به امکان و حتی ضرورت بازآفرینی قصد مؤلف در آرای او پرداخته میشود تا از این رهگذر بار دیگر علم هرمنوتیک بهمثابۀ ابزاری کارآمد برای فهم متون مقدس معرفی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورتبندی استدلالی جدید در حقانیت اسلام؛ تببین نظریۀ چگالش فضائل در نسل بلافصل
نویسنده:
محسن رفعت ، امیرحسین رهبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بشر در طول تاریخ، استدلالات مختلفی را برای تحکیم ادعاها و استوارساختن عقایدش برگزیده است. هماکنون به نظر میرسد شیوههای استدلالی استقرایی ـ آماری، دستاوردهای جدیدی برای علم کلام به ارمغان آورد. هدف اصلی این پژوهش، اثبات حقانیت مذهب شیعۀ اثنی عشری با رویکردی نوآورانه است؛ در این مسیر از مطالعات کتابخانهای با رویکردی تحلیلی - اکتشافی بهره برده شد. در این پژوهش با بهرهگیری از اخبار و اطلاعات بهدستآمده از اهل سنت یا غیرمسلمانان، تجربۀ زیستی یک نسل بلافصل چهاردهگانه، پیمایش و چنین تبیین شده که کمالات و فضائل انسانی بهنحو شگفتی در این خانوادۀ دویستوپنجاه ساله، یکی پس از دیگری تکرار شده است؛ به گونهای که در هیچکدام از نسلهای پادشاهی یا روحانی چنین شکوهمندی مستمری مشاهده نمیشود. استمرار این وضعیت در طول دو قرن و نیم و با فشار و تعقیب حاکمان ستمگر، این گزاره را تقویت میکند که قدرتی فراتر از تنظیمات بشری، چگالش فضائل را در این نسل اراده کرده است؛ چه آنکه هر یک از ابنای بشر درنهایت میتوانند در سطح فرزندان و نوههای خود مداخله کنند و نه در دامنۀ چندین نسل بعد از خود! این پژوهش، استنباط احتمالاتی مذکور را رهیافت جدیدی در دریافت حقانیت شیعه، فراروی جامعۀ علمی نهاده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و ارزیابی نظریۀ میرزا مهدی اصفهانی در مسئلۀ شناخت خداوند متعال
نویسنده:
مهدی آزادپرور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از دغدغههای مهم متفکران اسلامی در طول تاریخ، شناخت صحیح خداوند متعال بوده است. میرزا مهدی اصفهانی با تأکید بر آیات و روایت، درصدد بیان روش خاصی برای شناخت خداوند متعال است که با روش فلاسفه و عرفا متفاوت است. ازنظر میرزا مهدی اصفهانی، استدلالهای فلسفی نهتنها ما را به خداوند متعال نمیرساند، درواقع حجابی برای معرفت خداوند متعال است و این شناخت ما را در مفاهیم ذهنی متوقف میکند. ازنظر میرزا مهدی، شناخت و معرفت ذات الهی تنها بهوسیلۀ خداوند متعال و با معرفت فطری حاصل میشود. میرزا مهدی بیان میکند در مسئلۀ شناخت خداوند باید میان دو مقام اثبات خداوند و معرفت خداوند تفکیک قائل شد. منابع دینی، یکی از منابع مهم و تأکیدشدۀ میرزامهدی اصفهانی است. با مراجعه به منابع دینی، مشخص میشود تفکیک میان دو مقام اثبات و معرفت خداوند صحیح نیست و چارهای غیر از استفاده از مفاهیم ذهنی برای شناخت خداوند متعال نیست. همچنین با توجه به بسیطبودن خداوند متعال، مشخص میشود معرفت فطری تبیینشدۀ میرزامهدی، امر ناممکنی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید