جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فلسفی
> 1399- شماره 68
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 83
سال 1402
دوره 21 , شماره 2 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 1 پیاپی 81
دوره 20 , شماره 4 پیاپی 80
دوره 20 , شماره 3 پیاپی 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 2 پیاپی 78
دوره 20 , شماره 1 پیاپی 77
دوره 19 , شماره 4 پیاپی 76
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 75
سال 1400
دوره 19 , شماره 4 74
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 73
دوره 18 , شماره 4 پیاپی 72
دوره 18 , شماره 3 پیاپی 71
سال 1399
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 70
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
سال 1398
دوره 17 , شماره 2 پیاپی 66
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 65
دوره 16 , شماره 4 پیاپی 64
دوره 16 , شماره 3: پیاپی 63
سال 1397
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 62
دوره 16 , شماره 1 : پیاپی 61
دوره 15 , شماره 4: پیاپی 60
دوره 15 , شماره 3 پیاپی 59
سال 1396
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
دوره 15 , شماره 1 پياپي 57
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 13 , شماره 3
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
سال 1393
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
دوره 9 , شماره 4
دوره 9 , شماره 3
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 4
سال 1386
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1382
دوره 1 , شماره 1،2
عنوان :
تحلیلی بر نقش معرفتشناسی در تولید علم دینی از منظر علامه طباطبائی
نویسنده:
سیدمحمود نبویان، محمد فولادیوندا ، فرشته نورعلیزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مبانی مهم فلسفی در تولید علم دینی، مبانی معرفتشناختی است. پرسشهای اصلی در معرفتشناسی عبارتاند از: چیستی و امکان؛ ابزار و منابع؛ قلمرو و انواع؛ ارزش و اعتبار شناخت. این پژوهش، با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، به واکاوی نقش مبانی فلسفی در تولید علم دینی، با تأکید بر مبانی معرفتشناسی از منظر علامه طباطبائی میپردازد. یافتههای پژوهش از سویی حاکی از این است که از منظر علامه، مراد از شناخت، مطلق علم و آگاهی است؛ امکان شناخت و تحقق معرفت، بدیهی و بینیاز از استدلال است؛ ابزار شناخت متناسب با قلمرو و انواع شناخت، حواس پنجگانه، عقل، قلب، وحی و نقل است. در قلمرو شناخت، امور نامحسوس و غیرمادی نیز در قلمرو شناخت قرار دارند. بالاترین ارزش شناخت، مربوط به شناخت یقینی است. از سوی دیگر، امکان تولید علم و معرفت یقینی به طور عام و تولید معرفت دینی به طورخاص، ممکن است. راه دستیابی به معرفت دینی برای انسان مسدود نیست؛ چراکه همه ابزارهای متعارف معرفت بشری برای تولید علم کارایی دارند و در تولید علم، میتوان به تناسب موضوع از هر روشی، و یا به صورت تلفیق از همه روشها کمک گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برتری رویکرد نوارسطویی معرفتشناسی فضیلتمحور در ارزیابی اخلاقی باور
نویسنده:
سعیده فخار نوغاني
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ارزیابی اخلاقی باور یکی از موضوعات مورد گفتوگو در معرفتشناسی است. پذیرش این مسئله مبتنی بر یک رویکرد مناسب در معرفتشناسی است که قابلیت ارزیابی اخلاقی باور را فراهم کند. رویکرد نوارسطویی در معرفتشناسی فضیلتمحور که در حال حاضر با زاگزبسکی شهرت یافته است، دلایلی را برای امتیاز این رویکرد در تبیین این مسئله ارائه کرده است. این دلایل عبارتاند از برتری معرفتشناسی فضیلتمحور بر سایر رویکردهای معرفتشناسی، مشکلات معرفتشناسی معاصر به دلیل تمرکز بر مسئله شکاکیت و غفلت از مسئله فهم و در نهایت دلایل مربوط به فلسفه ذهن که به بحث رابطه باور و احساس میپردازد. وی در ادامه به رابطه باور و اخلاق اشاره میکند و با در نظر گرفتن معنایی عام از اختیارگرایی امکان ارزیابی اخلاقی تمامی سطوح معرفت را مطرح میسازد. نقد اصلی این نوشتار نیز به تعمیم اختیار به تمامی انواع معرفت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیش فرض ها و مبانی سکولاریستی علوم طبیعی نوین
نویسنده:
احد گنجعلیخاني ، یارعلی كردفیروزجایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سکولاریسم نوعی انحصارگرایی در حوزة شناخت وجود است که با ورود به هریک از حوزه های علمی، تعریفی متفاوت از موضوع، روش و هدف را برای آن علم به ارمغان آورده است و براساس جهانبینی خود، مبانی و پیشفرضهای علوم را تعریف میکند. این نوشتار درصدد اثبات این است که اگر تعریف انسان و ارزشهاي او در قرون اخیر بسیار به تعریف و ماهیت جهانِ مادی و مکانیکی نزدیک شد، هیچ دلیلی را نباید جست مگر تأثیر علوم طبیعی بر علوم انسانی و بازتعریف مؤلفههای اساسی این علوم (همچون نگرش به انسان، جهان و خدا)، به تبع تعریف این مؤلفهها در علوم طبیعی. در همین راستا از تحویلگرایی، نگرش مکانیستی، کمّیتگرایی، مشاهدهپذیری، اصالت طبیعت، اتمیسم، طرد علتهای غایی و نگاه غیرمجموعی به عالَم، بهمنزلة مبانی سکولاریستی علم بحث به میان خواهد آمد. در نهایت نگرش تکبعدی حاکم بر این علوم نقادي خواهد شد. روش بحثْ تحلیلی، و نتیجة این پژوهش، تأکيد بر لزوم بازنگری در بسیاری از مبانی علوم طبیعی جدید است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیاد علم حضوری به اشیای محسوس در نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
ابراهیم شیرعلینیا ، رضا اکبریان ، محمد سعیدیمهر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از نظر علامه طباطبائی بنیاد علم حضوری به جهان محسوس بر پایه دو نظریه حرکت و عالم مثال قرار دارد. در تبیین نظام معرفت، این دو نظریه نهتنها هماهنگ، بلکه دو جنبه حقیقت واحد هستند. جهان محسوس، جهان حرکت است و حرکت، چیزی غیر از وجود سیال نیست. وجود مساوق فعلیت، وحدت و ثبات است. بر این پایه وجود سیال هم در ظرف واقعیت و به لحاظ وجودش، در عین تدریجی بودن، وجودی بالفعل، واحد و دارای نوعی ثبات است. نشان خواهیم داد که ظهور وجود سیال در ظرف زمان، حرکت قطعی و در ظرف آنْ، حرکت توسطی است. وجود سیال (حرکت) از وجهه وحدت و ثبات به موجودات مجرد و ثابت متصل میشود و بنیاد علم حضوری به جهان محسوس را فراهم میآورد. با اثبات جهان مثال و در نظر آوردن نسبت علّی و معلولی آن با جهان محسوس و مطابقت وجودی این دو جهان موازی، طیف وجودی واحد و پیوستهای از این دو جهان پدید میآید. در این طیف وجودی، جهان مثال باطن و حقیقت و جهان محسوس، ظاهر و رقیقت است. تفسیر نظام علّی بر پایه وحدت حقیقت و رقیقت این امکان را فراهم میآورد که علم حضوری به جهان محسوس، از طریق علم حضوری به جهان مثال به عنوان علت، باطن و حقیقت جهان محسوس فراهم آید. وجود سیال (جهان محسوس)، ظهور جهان ثابت (جهان مثال) در زمان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسانشناختی علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح ، حمید امامیفر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه تکامل را چارلز داروین نخست به صورت نظریهای زیستشناسانه مطرح کرد. این نوع نگاه به عالم، خالی از نتایج متافیزیکی و تأثیر بسزا بر علوم انسانی نبود، بلکه تأثیرش در علوم انسانی اگر بیشتر از علوم زیستی نباشد کمتر نیست. در این پژوهش با ارائه گزارشی از نظریه تکامل، تأثیر آن بر مبانی انسانشناختی علوم انسانی در پنج حوزۀ حقیقت انسان، جایگاه انسان در نظام هستی، اراده و اختیار انسان، کمال نهایی انسان و خلقت انسان را بیان کرده و به بررسی آن میپردازیم و نشان میدهیم که مبانی انسانشناختی علوم انسانی که برآمده از نگاه تکاملی به عالماند با مبانی انسانشناختی علوم انسانی اسلامی که مورد تأیید ما هستند، سازگاری ندارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی تطبیقی بر مبانی انسانشناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین
نویسنده:
محسن ایمانی ، نجمه وکیلی ، سمیه مرحبا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«تعلیم و تربیت انسان» از یک سلسله مبانی انسانشناسی برخوردار است که بیانگر پیوند مسئله تعلیم و تربیت با سلسله مباحث نفسشناسی فلسفی است و همواره مورد توجه اندیشوران حوزه تعلیم و تربیت ازیکسو و پژوهشگران حوزه انسانشناسی از سوی دیگر بوده است. در این میان، اندیشههای مارتین هایدگر، فیلسوف مشهور و تأثیرگذار قرن بیستم در حوزه فلسفه غرب، و صدرالمتألهین، بنیانگذار حکمت متعالیه در حوزه فلسفه اسلامی، از جایگاه ویژهای برخوردار است. از رهگذر این جستار مشخص میشود که از سویی نقطه آغازین مباحث انسانشناسی در اندیشه هر دو شخصیت، سلسله مباحث هستیشناسی است؛ از سوی دیگر، هر دو اندیشمند با نگرش وجودی به نقد تعریف مشهور انسان به «حیوان ناطق» پرداختهاند. اندیشههای این دو فیلسوف در کنار اشتراکات، نقاط افتراقی نیز دارد که در نوشتار حاضر به آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید