جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی - کلامی
> 1399- دوره 22- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 26 , شماره 2
دوره 26 , شماره 1
سال 1402
دوره 25 , شماره 4
دوره 25 , شماره 3
دوره 25 , شماره 2
دوره 25 , شماره 1
سال 1401
دوره 24 , شماره 4
دوره 24 , شماره 3 ویژه نامه « الهیات، فلسفه و اخلاق: یادبود ویلیام ج. وین رایت»
دوره 24 , شماره 2 پیاپی 92
دوره 24 , شماره 1 پیاپی 91
سال 1400
دوره 23 , شماره 4 پیاپی 90
دوره 23 , شماره 3 پیاپی 89
دوره 23 , شماره 2 پیاپی 88
دوره 23 , شماره 1 پیاپی ۸۷
سال 1399
دوره 22 , شماره 4 پیاپی 86
دوره 22 , شماره 3 پیاپی 85
دوره 22 , شماره 2 پیاپی 84
دوره 22 , شماره 1 پیاپی 83
سال 1398
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 4 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 81
سال 1397
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1396
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 71
سال 1395
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
سال 1394
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
سال 1393
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1392
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 55,56
سال 1391
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1390
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1389
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 11 , شماره 43,44
سال 1388
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1387
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1386
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 31,32
سال 1385
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1384
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
سال 1383
دوره 6 , شماره 22,23
دوره 5 , شماره 20-21
دوره 5 , شماره 19
سال 1382
دوره 5 , شماره 17,18
دوره 4 , شماره 15,16
سال 1381
دوره 4 , شماره 13,14
دوره 3 , شماره 11,12
سال 1380
دوره 3 , شماره 9,10
دوره 2 , شماره 7,8
سال 1379
دوره 2 , شماره 5,6
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1378
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رویارویی دنیل دنت و سم هریس در مسئلهٔ ارادۀ آزاد
نویسنده:
زهرا خزاعی ، ننسی مورفی ، طیبه غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
جبر determinism
,
عقیده جبر fatalism
,
اختیار انسان
,
انسان مختار
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
فیزیکالیسم تحویلگرا
,
تعارض ارادهٔ آزاد و جبرگرایی
چکیده :
مقاله حاضر در صدد است تا با رویکردی تحلیلی، اختلاف دیدگاه دنیل دنت و سم هریس - دربارۀ تعارض ارادهٔ آزاد و جبرگرایی - را تبیین و ارزیابی کند؛ هرچند هر دو فیلسوف، فیزیکالیست تحویلگرا هستند، اما دربارهٔ این مسئله رویکردهای متفاوتی دارند. دنیل دنت، با حذف شرط امکانهای بدیل و با تکیه بر مفاهیم کنترل، خودکنترلی، و تأمل، تقریری خاص از مبدأیت فاعل نسبت به عملش ارائه کرده و اینگونه ارادهٔ آزاد را تبیین میکند. او به عنوان یک نئوداروینیست، پدیدههای فیزیکی و ذهنی انسان را بر اساس نظریهٔ تحوّل تبیین میکند و در عین پذیرش جبر علّی، نشان میدهد که چگونه هنوز فاعل میتواند در تصمیمات و اعمالش فاعلیت داشته باشد. در نتیجه، او جبرگرایی را مستلزم اجبار نمیداند. در حالی که سم هریس، با نگاهی عصبشناسانه و بر پایهٔ آزمایشهای لیبت، ارادهٔ آزاد را توهّم دانسته و به عنوان یک ناسازگارگرای جبرگرا، به نقد دیدگاه سازگارگرایان - از جمله دنت - میپردازد و دنت در مقابل، از موضع خود دفاع میکند. جستار حاضر پس از تحلیل دیدگاه این دو فیلسوف و تبیین نقد و پاسخ، به ارزیابی دیدگاه آنها میپردازد. ناسازگاری درونی دیدگاههای این دو فیلسوف، ناموفق بودن در توجیه عناصر دیدگاهشان و غیر مستدل بودن نقدهای آنها علیه هم، از جمله مواردی هستند که بر پایهٔ آنها، هیچ کدام را در دفاع از موضعشان موفق نمیبینیم؛ هرچند دنت - در دفاع از موضعش - نسبت به هریس، قویتر ظاهر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی علم غیرارزشبار بر پایه استدلال ریسک استقرایی
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آرمان علم رها از ارزشهای غیرعلمی، در چند دهة اخیر در کانون فلسفة علم و معرفتشناسی قرار گرفته است و طرفداران آن با هشدار دربارة پیامدهای ناگوار این تأثیر، استدلالهایی بر لزوم پیراستگی ساحت علم از ارزشهای اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... ارائه کردهاند. در مقابل، عدهای این آرمان را دست نایافتنی یا نادرست شمرده و در برابر آن، پیامدهای ناگوار عدم ارزشباری علم را بازگو کردهاند. استدلال ریسک استقرایی، با برجسته کردن پیامدهای احتمالی حاصل از خطای معرفتی استقرا - که روش رایج در علم شمرده میشود - ارزشهای غیرعلمی را معیاری برای سنجش پیامدهای عملی میداند تا بتوان شواهد و قراین موجود را در جهت گریز از پیامدهای احتمالی وزندهی کرد. در نتیجه از آنجاکه کارایی علم در مقام عمل است، فرایند توجیه معطوف به پیامدهای عملی خواهد بود و مسئولیت اخلاقی و حرفهای دانشمند، او را ملزم به دخالتدادن ارزشهای غیرعلمی برای گریز از پیامدهای ناگوار احتمالی خواهد کرد. چالش مهم این استدلال، فراتر بردن گسترة نظریات و فرضیات از علم و عینیت آن و کشاندن معیارهای عملی و ارادی به درون علم است. پیوند جنبة کاربری علم با واقعنما بودن آن، خلط بین دو ساحت علمی و عملی است که راه را برای ورود نسبیت به علم فراهم میکند. درپیشگرفتن برخی مبانی، مانند عینیت ارزش یا نسبیت علم، بر قوت این استدلال میافزاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعیت از نگاه محمدباقر صدر و ملاصدرا
نویسنده:
حسن لاهوتیان ، جمال سروش
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
شناسایی واقعیت از نگاه صدرالمتألهین که تساوی واقع با وجود را امری بدیهی تلقی میکند، همان وجودشناسی است. اما شهید سید محمدباقر صدر با انکار بداهت این تساوی، سعی میکند با استناد به صدق قضایایی که مطابقی موجود در خارج ندارند، واقعیت را اعم از وجود نشان دهد. اگرچه این ادعا، در اندیشۀ اسلامی طرفدارانی چون معتزله را دارد، اما شهید صدر هم در انگیزۀ بیان این ادعا، هم در محتوای آن و هم در ادلۀ ارائه شده برای آن، از معتزلیان فاصله گرفته و دیدگاهی متقن عرضه کرده است. بههرحال نتیجۀ این اختلاف مبنایی میان صدر و صدرا، دو توصیف کاملاً متفاوت از عالم واقع است، اگرچه نسبت واقعیت با وجود، ماهیات، معقولات ثانی فلسفی، معدومات و مدرکات عقل عملی در این دو نگاه، قرابتهای زیادی نیز با هم دارند. پژوهش حاضر با نگاهی تطبیقی، ابتدا عالم واقعِ صدری را در کنار وجودشناسی صدرایی، تبیین و ارزیابی کرده است، سپس نشان داده که این دو متفکر با وجود اختلافات مبنایی در بداهت برخی گزارهها، روش مشابهی را در شناسایی واقعیت به کار بسته و در تعارض میان برهان و بداهت، هر دو جانب برهان را گرفتهاند. در نهایت چرایی و چگونگی تجدیدنظر آنها در گزارههایی که بدیهی به نظر میرسیدند، تبیین شده و منشأ آن، تفاوت و مرز میان وجدان عدم و عدم وجدان، دانسته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی نوین به جایگاه شیء فینفسه در کانت و هگل بر اساس مبانی متافیزیکی فیزیک کوانتوم دیوید بوهم
نویسنده:
عیسی نجم آبادی ، ستار طهماسبی ، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کانت با تلقی زمان و مکان و مقولات به عنوان شرط شناخت، به تمایز میان پدیدارها و شیء فینفسه پرداخت. نتیجۀ چنین تمایزی که اساس مکتب ایدئالیسم استعلایی اوست، عدم امکان شناخت شیء فینفسه بود. هگل که شیء فینفسۀ کانتی را مانعی در برابر ایدئالیسم مطلق خود میدید، آن را به عنوان یک مفهوم تناقضآمیز کنار گذاشت؛ ولی مکتب او با چالشهای ناشی از حذف آن، مواجه شد. همین چالشها ما را به پی گرفتن نگرشی نوین به جایگاه شیء فینفسه از منظر بوهم - به عنوان یکی از بزرگترین فیزیکدانان معاصر فیزیک کوانتوم - وامیدارد. نتیجۀ دو رویکرد آنتولوژیکی و اپیستمولوژیکی بوهم، تمایز میان کل (به عنوان حقیقت) و اشیاء (بهعنوان پدیدارها) بود، این تمایز به تقابل دیدگاه بوهم با هگل میانجامد؛ تقابلی که نتیجهاش، پذیرش شیء فینفسۀ کانتی و عدم امکان تحقق دانش مطلق هگل است. در این نوشتار با شیوۀ تحلیلی - انتقادی تلاش خواهیم کرد تا باتوجهبه پیشرفتهای روزافزون علمی و فیزیکی بهویژه نظریات فیزیکی - متافیزیکی بوهم، تحکیم موضع کانت را در مورد شیء فینفسه در برابر هگل به اثبات برسانیم. حاصل این تحقیق، همپوشانی فیزیک و فلسفه در مورد مسئلۀ هستی و حقیقت و محدودیت اندیشه در شناخت بنیاد حقیقی عالم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معمای تناسخ و راه حل آن در نظریۀ استکمال نفس محمد بن زکریای رازی
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی ، محمد مهدی منتصری ، زینب برخورداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محمد بن زکریای رازی - فیلسوف دگراندیش قرن سوم هجری - همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. رازی نظریهای در باب استکمال نفس دارد که او را به قائل شدن به «تناسخ» وادار کرده است، اما دیدگاه تناسخِ رازی به تعارض دو گزاره میانجامد: 1) عقلانیت مختص انسان است؛ 2) نفسِ انسان وارد بدن حیوان شده و در نهایت، به بدن انسان باز میگردد. این تعارض دو سؤال را در پی دارد: چگونه نفس در بدن انسان، دارای عقل و در بدن حیوان، فاقد عقل است؟ اگر نفسِ حیواناتْ فاقدِ عقل است، چگونه پس از مرگ بقا مییابد؟ برای حل این معما، ترزا آنه دروارت به سلسله مراتب عقلانیتْ در میان حیوانات قائل شده و پیتر آدامسون، ضمن نقد دیدگاه دروارت، انتساب تناسخ به رازی را مردود دانسته است. نگارندگان با گزارش و تحلیل انتقادی هر دو دیدگاه و با استفاده از تحلیل توصیفی و انتقادی راه حل خود مبنی بر عدم اشتراط عقلانیت در بقای نفس را ارائه کرده و عقلانیت را حالتی غیر ذاتی برای نفس دانستهاند که تنها در بدن انسان تحصیل میشود. گرچه دیدگاه تناسخ با اشکالات فراوان مواجه است، اما این بررسی میتواند زمینه را برای پژوهشهای بعدی دربارۀ بازنگری در ماهیت نفس هموار کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه متفاوت برنارد ویلیامز به مسئولیت اخلاقی
نویسنده:
فاطمه تمدن فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر با نگاهی تحلیلی-انتقادی به بررسی دیدگاه برنارد ویلیامز در مورد مسئولیت اخلاقی میپردازد. در حالیکه شهودات اخلاقی ما و نظریههای اخلاقی مبتنی بر آنها مانند کانت، بر آن است که تمام انسانها به لحاظ برخورداری یکسان از عقل و اختیار، از مسئولیت اخلاقی برابری برخوردارند، یعنی تحسین و سرزنش آنها مشروط به این عناصر غیرتجربی و عمل حاصل از آنهاست، برنارد ویلیامز با نگاهی ارسطومآبانه، بنیان مسئولیت اخلاقی را تجربی دانسته و با گسستن پیوند ضروری بین اختیار و مسئولیت اخلاقی، شهودات اخلاقی ما و نظریه کانت و امثال آن را به چالش میکشد. وی با ابتکار شانس اخلاقی و استناد به آن، حتی عمل ارادی انسان را متأثر از شانس مقوم (یعنی ظرفیتها، استعدادها، و تواناییهای درونی هر فرد)و شانس منتج (یعنی عوامل مختلف روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... مؤثر بر نتیجه عمل)دانسته و با نقض عمل کاملا اختیاری، مسئولیت اخلاقی را مفهومی سطحی یا ناخالص قلمداد میکند.وی در مواجهه با مشکل مسئولیت اخلاقی، تقریری خاص از سازگارگرایی و مشروط به جدایی از شهودات اخلاقی ارائه میدهد. این مقاله با مقدمهای درباره ویلیامز و بحث مسئولیت اخلاقی، به تبیین مفهوم و شرایط مسئولیت اخلاقی ویلیامز میپردازد. سپس با نقد ویلیامز بر سازگارگرایان و ناسازگارگرایان، تقریر سازگارگرایی خاص او رابیان میکند. در نهایت، با ارزیابی دیدگاه ویلیامز، آن را دیدگاهی به واقع جبرگرایانه و ناقض اختیار و مسئولیت اخلاقی دانسته و پایه مستندات و استدلالات آن را ضعیف مییابد. به همین دلیل، پذیرفتن آن را دشوار و غیرقابل دفاع میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید