جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
آموزه های فلسفه اسلامی (الهیات و حقوق)
> 1399- دوره 15- شماره 26
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 17 , شماره 31
سال 1401
دوره 17 , شماره 30
سال 1400
دوره 16 , شماره 29
دوره 16 , شماره 28
سال 1399
دوره 15 , شماره 27
دوره 15 , شماره 26
سال 1398
دوره 14 , شماره 25
دوره 14 , شماره 24
سال 1397
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1396
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
سال 1395
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1394
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1393
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1392
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
سال 1391
دوره 0 , شماره 11
سال 1389
دوره 0 , شماره 9
سال 1388
دوره 0 , شماره 8
سال 1387
دوره 0 , شماره 29
سال 1386
دوره 0 , شماره 24
سال 1384
دوره 0 , شماره 18
سال 1383
دوره 0 , شماره 4
سال 1382
دوره 0 , شماره 2
سال 1381
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
برهان قوه و فعل از منظر فلسفه مشاء
نویسنده:
بهزاد پروازمنش ، حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
در طول تاریخ مکتوب فلسفه، دیدگاههای گوناگونی پیرامون حرکت پدید آمده است. در این میان تنها نظریه «قوه» ارسطو بود که بیش از همه مقبول فیلسوفان پس از وی به ویژه فیلسوفان مسلمان واقع شد. او هیولا را جوهری سراسر قوه میدانست که با انضمام به صورت جسمیه، جسم را تشکیل میدهد و پذیرای تحولات آن میشود. فیلسوفان اسلامی به ویژه ابن سینا ضمن پذیرش این مطلب، براهین متعددی بر آن اقامه کردند و از آن هنگام، این براهین مورد بازبینی فیلسوفان بوده و گاه ـ به ویژه در دوره معاصرـ نزد برخی اندیشهورزان چنان با دیده انکار نگریسته شده که به امری کاملاً ذهنی فروکاهیده است. با توجه به نقش مهم این اندیشه در تبیین دگرگونیهای جهان هستی و اینکه یکی از مهمترین این براهین، برهان «قوه و فعل» است، این پژوهش هم میکوشد نشان دهد بیشتر نقدهای وارد بر این برهان، مبنایی است و این برهان از انسجام بالایی در فلسفه مشاء برخوردار است و هم تلاش میکند ظرفیت آن را برای پذیرش ویراستی صدرایی بسنجد. اهمیت این موضوع در تقویت جایگاه نظام مادر فلسفه اسلامی یعنی فلسفه مشاء در یکی از مهمترین آموزههای فلسفی، یعنی «قوه و فعل» است که خود زمینهساز تبیین دقیقتر آموزه سترگ حرکت جوهری و تعیین قلمرو آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر نظریۀ علم حصولی پروردگار به آفریدگان پیش از آفرینش
نویسنده:
ابراهیم رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این پژوهش به تحلیل دیدگاه استاد فیاضی پرداخته شده است. صدرالمتألهین با توجه به قاعده بسیط الحقیقه و از طریق اثبات کمالات وجودیِ موجودات ممکن در ذات حقتعالی، به تبیین علم حضوری خداوند به موجودات در مقام ذات میپردازد. استاد فیاضی معتقد است که این دیدگاه دارای اشکالاتی است. اشکال مبنایی آن است که تفسیر ملاصدرا از تشکیک وجود، مستلزم تناقض است و اشکال بنایی این است که این دیدگاه از اثبات علم خداوند به ممکنات معدوم و ممتنعات، ناتوان است. نگارنده پس از تبیین وحدت مفهومی، تشکیکی و شخصی وجود، به این نتیجه دست یافته که اشکال مبنایی مذکور وارد نبوده و استدلال صدرالمتألهین بر علم حضوری خدا، مبتنی بر وحدت تشکیکی وجود است، در حالی که اشکال مبنایی در ارتباط با وحدت شخصی وجود است. در مورد اشکالات بنایی، بیان شده که هرچند اثبات این نحوه از علم حضوری برای خداوند به لحاظ روششناسی دارای ضعفهایی است، اما رأی نهایی صدرالمتألهین، همان علم اجمالی در عین کشف تفصیلی است که به صورت علم حضوری است. در ادامه، نظریه استاد فیاضی دربارۀ علم حصولی پروردگار به آفریدگان قبل از آفرینش، مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عالم مثال و عالم طبیعت از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ اشراق
نویسنده:
جواد پارسایی ، احمد شه گلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بحث از رابطه عالم مثال و عالم طبیعت، یکی از مسائل مهم فلسفه اسلامی است. شیخ اشراق در رد نظریه مشاییان در مورد مادی بودن صور خیالی و برای تبیین برخی دیگر از مسائل فلسفه خود، نظریه عالم مثال را طرح کرده است. علامه طباطبایی نیز از جمله فلاسفه معاصر است که نظریات قابل توجهی در مورد عالم مثال و رابطه آن با عالم طبیعت بیان نموده است. در این نوشتار، ابتدا دیدگاه دو فیلسوف در مورد عوالم هستی و ادله آنها در اثبات عالم مثال تبیین شده است. آنگاه به تحلیل رابطه عالم مثال و عالم طبیعت در محورهایی همچون نظریه خیال و ابصار، صور موجود در آینه و اطلاع از امور غیبی در نظر شیخ اشراق، و محورهایی همچون رابطه طولی و تشکیکی عوالم، علیت عالم مثال نسبت به عالم طبیعت، وجود کمالات عالم طبیعت در عالم مثال و تبیین رٶیاهای صادقه و کیفیت ادراک حسی از نظر علامه طباطبایی پرداخته شده و در پایان، مطالبی در مورد نقاط مشترک و متمایز دیدگاههای این دو فیلسوف و چالشهای هر دیدگاه بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برخی از اندیشههای منطقی سمرقندی و نظر ابتکاری علامه طباطبایی در اجزای قضیه
نویسنده:
اکبر فایدئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
شمسالدین محمد بن اشرف سمرقندی، منطقدان ناشناخته سده هفتم هجری، نقش مؤثری در رشد و بالندگی منطق سینوی در جهان اسلام دارد. بررسی آرای منطقی او، از تأثیرش در افکار برخی منطقدانان به ویژه قطبالدین رازی حکایت دارد. او علاوه بر بسط و گسترش برخی از نوآوریهای ابن سینا، از آرای منطقی خاصی برخوردار است. تبعیت از نظام منطقنگاری ابن سینا، بساطت تصدیق یا نفی مرکبانگاری تصدیق، حل مسئله کل کلامی کاذب، تفکیک میان مصادیق مختلف ضرورت وصفیه و تقسیم آن بر سه قسم، افزودن شرط ذهنیه در عکس مستوی سالبۀ معدولةالموضوع معدومةالمحمول و یا موجبۀ معدولةالمحمول معدومةالموضوع، از جمله اندیشههای منطقی شمسالدین سمرقندی است. نوشتار حاضر ضمن ذکر و بررسی این آراء، در بحث از بساطت تصدیق، به ذکر و بررسی دیدگاه ابتکاری علامه طباطبایی در مورد تعداد اجزای قضیه میپردازد که از دیدگاه ایشان، نسبت حکمیه از اجزای اصلی قضیه به شمار نمیرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فاعلیت یا قابلیت نفس در ادراک جزئیات و بررسی نتایج حاصل از پذیرش هر یک در اندیشه صدرا
نویسنده:
امیر راستین ، سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
صدرالمتألهین در مورد ادراک صور جزئی خیالی و حسی، دو تصویر عمده برای نفس ترسیم میکند؛ یکی نفسِ فاعل و دیگری نفسِ قابل. برای هر یک از هر دو نظریه نیز شواهدی در آثار وی وجود دارد. مهمترین نتیجه پذیرش فاعلیت نفس، طبق قاعده «فاعل و معطی شیء، فاقد آن نیست»، قبول واجد بودن صور توسط نفس در مرتبه قبل از صدور و فاعلیت است. چنین نتیجهای ما را به نظریه مشابه، اما دقیقتری در حوزه ادراکات نفس میرساند و آن، نظریه عرفانی انکشاف نفس است. از سوی دیگر، سخن از قابلیت نفس نسبت به صور خیالی و حسی، ما را به قوه داشتن نفس، خروج آن از قوه به فعلیت در جریان ادراک و در نتیجه، مادیت نفس انسانی و نیز مادیت ادراکات حسی و خیالی میرساند؛ نتایجی که با برخی مبانی دیگر صدرایی ناسازگار است. لذا به نظر میرسد نظریه نخست در ادراکات جزئی، به صواب نزدیکتر است و نتایج فلسفی پذیرفتنیتری را به همراه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و ارزیابی فهم صفات الهی از منظر میرزامهدی اصفهانی
نویسنده:
مهدی آزادپرور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
مکتب تفکیک
چکیده :
مسئلۀ شناخت صفات الهی و معناشناسی آنها، یکی از مباحث بسیار مهم و مورد اختلاف در بحث شناخت خداوند متعال است. میرزامهدی اصفهانی با تأکید بر آیات و روایات، در صدد بیان نوع خاصی از الهیات سلبی است که با سخن دیگر قائلان به الهیات سلبی مانند ابن میمون و قاضی سعید متفاوت است. از نظر او، خداوند دارای صفت است و این صفات به نحو مشترک لفظی وضع شدهاند. همچنین با توجه به عدم سنخیت میان خالق و مخلوق، عقل انسانها نمیتواند صفات الهی را بشناسد و توصیف خداوند به معلومات و مفهومات و تصورات بشری صحیح نیست؛ بلکه این خداوند است که صفات خود را به انسانها میشناساند و به همین سبب، قول به این نظریه منجر به تعطیل شناخت صفات خداوند نمیشود. با تبیین و تحلیل این نظریه مشخص میشود که این نظریه در حقیقت منجر به تعطیل عقل در فهم شناخت صفات الهی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «هویت استعلایی انسان» در اندیشه هیدگر و ملاصدرا
نویسنده:
محمدحسین کیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
آرای هیدگر و ملاصدرا در باب «هویت استعلایی انسان» را میتوان از جهاتی مورد بررسی تطبیقی قرار داد. در این تطبیق، قرابتها و تمایزهایی به دست میآید. وجوه قرابت از این قرارند: نخست، هر دو قائل به معنایی واحد از استعلا در بستر وجود هستند و به تأثیرگذاری یکجانبۀ وجود در تحقق استعلای انسان اذعان دارند؛ دوم، به اهمیت استعلا در تعریف انسان اعتقاد داشته و هویت انسان را قائم به استعلا تلقی میکنند؛ وانگهی، هر دو به استمرار دائمی استعلای آدمی تصریح دارد. جهات تمایز نیز به این شرح است: نخست، مبنای آنها درباره استعلا متفاوت است؛ زیرا آغاز استعلا در هیدگر با نقد سوبژکتیویسم دکارت است و به این عقیده نائل میشود که انسان تنها موجودی است که اشیا را در گشودگیاش درمییابد؛ اما آغاز استعلا در اندیشه ملاصدرا با تبیین عینالربطی موجودات به وجود حقیقی ترسیم شده و بر این عقیده استوار است که انکشاف هستی در انسان، بر مدار حرکت جوهری، اراده و فیض وجود حقیقی رخ میدهد؛ دوم، هیدگر با نظام هستیشناسانهای که ترسیم کرده، به خوداتکاییِ دازاین در امر استعلا اعتقاد دارد، اما در اندیشه ملاصدرا اهتمام به الوهیت و در پرتو آن، تمسک علمی و عملی به جوانب آن از اهمیت بنیادین برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 229
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دانش ریشهشناسی در رهیافت فلسفی به واژه «حقّ» در قرآن کریم
نویسنده:
بی بی زینب حسینی ، حسین قائمی اصل ، رقیه بادسار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
واژۀ «حق» یکی از پرکاربردترین واژهها در قرآن کریم است که با وجود وضوح ظاهری، معنای دقیق آن نیازمند ریشهشناسی است و در قرآن کریم، در بیش از 30 معنای مختلف، همچون: اللّٰه، پیامبرN، قرآن، اسلام، عدالت، صدق، کعبه، حظّ و...، به کار رفته است که نشانگر غموض مفهوم این واژه در قرآن کریم است. در این پژوهش با استفاده از دانش ریشهشناسی و معناشناسی تاریخی، ارتباط کاربردهای متنوع این واژه با محوریت اصل لغوی «وجود» تبین میگردد. این رهیافت نو به واژه «حق» ضمن تأیید پارهای برداشتهای فلاسفه از واژه حق، به مستند اصل اعتبار اجتهاد لغوی، میتواند راهگشای تفسیر فلسفی بسیاری از آیات دیگر در قرآن کریم باشد که فلاسفه به خاطر دوری از متهم شدن به تفسیر به رأی، به جهت عدم مبنای لغوی، به آن استناد نکردهاند. همچنین میتواند تأثیری بر رتبهبندی موضوعات مختلف وجود از حیث اهمیت و ثمرات آن داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورتبندی معناییِ مدنیت در کتاب تهذیبالاخلاق ابن مسکویه
نویسنده:
هدیه تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مدنیت از مقولههای بنیادین در جوامع انسانی است که بر ضرورت رعایت قواعد و اصول مدنی تأکید دارد. این مقوله به سبب تأثیرگذاری بر کیفیت زیست اجتماعی، در اندیشه و نظریات فلاسفه اسلامی از جمله ابن مسکویه بازتاب وسیعی پیدا کرده است. وی با تدوین کتاب تهذیبالاخلاق، گامی مهم در نظریهپردازی در حوزه اخلاق، و فضایل انسانی که زمنیهساز رشد مدنیت است، برداشت. مقاله پیش رو تلاش میکند با شناسایی و معرفی فضایل اخلاقی، تأثیر آنها را در ایجاد صورتبندی معنایی از مدنیت، با بهرهگیری از روش معناشناسی در حوزه زبانشناختی بیان دارد. یافته پژوهش نشان میدهد که فضایل پنجگانۀ اخلاقیِ «حکمت»، «عفت»، «شجاعت»، «سخاء» و «عدالت» ـکه از شاخصههای مدنیت هستندـ مطرح در کتاب تهذیبالاخلاق، در ارتباط معنایی با مفاهیم درونی، مقولههایی تولید کردهاند که در روابط معنایی با مدنیت ـ به عنوان نقطه کانونیـ صورتبندی معنایی از مدنیت در پس اندیشههای ابن مسکویه را نمایان ساخته که بر زیست اجتماعی بر اساس حفظ ارزشهای انسانی بما هو انسان تأکید دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی علت تامه و ناقصه در فلسفه با سبب و شرط در علم اصول
نویسنده:
غلامعلی مقدم
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علیت که از مبادی وجود و اندیشه است، از مباحث مهم در حوزه معارف دینی به شمار میرود. متفکران شیعه به عنوان جریانی عقلگرا، همواره از اصل علیت دفاع کرده و به تبیین احکام و اقسام آن پرداختهاند. تقسیم علت به تامه، ناقصه، حقیقی، معد، بسیط، مرکب، قریب، بعید و... در فلسفه، و تقسیم به سبب، شرط، مقتضی، مانع و معد و... در علم اصول، از جمله مباحث مشترک میان این دو علم است. فلاسفه این تقسیم را بیشتر به روش حصر ثنایی انجام داده و دانشمندان علم اصول ناظر به اعتبارات فقهی و عملی، تقسیمی چندگانه ارائه کردهاند. در این مقاله با روش تحلیلی، به مطالعه تطبیقی تقسیمات علت در این دو علم پرداخته و با نقد تبیین اصولی نشان دادهایم که تقسیم علت به روش ثنایی، از انسجام و اتقان بیشتری برخوردار، و با اشکالات کمتری مواجه است. ضمن آنکه میتوان برخی تقسیمات علت در دانش اصول را بر اساس تقسیم رایج در فلسفه تفسیر کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید