جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه امامیه
> 1398- دوره 5- شماره 10
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 10 , شماره 19
سال 1402
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1401
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4 زمستان 1395
دوره 2 , شماره 3 تابستان 1395
سال 1394
دوره 1 , شماره 2 زمستان 1394
دوره 1 , شماره 1 تابستان 1394
عنوان :
راهکارهای تعالی نفس انسان و نجات بشر از دیدگاه قاضی سعید قمی
نویسنده:
محمدباقر نائیجی ، انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وقتی انسان از امور محسوس فاصله میگیرد و به خود توجه بیشتری پیدا میکند، احساس غربت و سرگردانی درونش را پُر میکند. انسان از عالم بالا هبوط یافته و پای روی زمینی گذاشته که با آن بیگانه بوده است. لازمه حضور در این عالم با رنج و تنهایی پیوند خورده است. اما آیا نتیجه این حس درونی و دیدگاه دینی، پوچگرایی و هیچانگاری و بدبینی و افسردگی نخواهد شد؟ قاضی سعید قمی با سبک فلسفی و عرفانی و با نگاه دینی و روایی شیعهمحورانهاش میکوشد با تمرکز بر راهکارهای عملگرایانه عبادی و رویکردهای اخلاقمحورانه، مسیر رهایی و تعالی را به ما نشان دهد. وی بر نقش اخلاق و عبادتهای شرعی برای تربیت انسانی و رهاشدن از غربت و تعالی نفس تأکید دارد. همه اعمال ظاهری انسان، حقیقتی فراطبیعی دارند که ما را به عوالم بالای ماده متوجه و مرتبط میکنند و به نور و معنویت میرسانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 308 تا 331
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل روایات تفسیری فریقین در تعیین مصداق آیه پانزدهم سوره احقاف
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، طاهره شاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آیه پانزدهم سوره احقاف در مقام سفارش کلّی به تمامی انسانهای نیکوکار بوده و مصداق آن عام است. مطابق این آیه، دلیل نیکی فزونتر به مادر، رنجهای وی در دوران بارداری و زایمان فرزند است. با این حال، برخی از مفسّران فریقین بر پایه روایات، آیه را به فردی خاص تطبیق میکنند. در نظر مفسّران اهل سنت، آیه در شأن ابوبکر نازل شده است؛ چراکه او در میان مهاجران تنها کسی بود که پدر و مادرش مسلمان بودند و در چهلسالگی، سپاسگزاری از نعمتی را که بر پدر و مادرش ارزانی شده است درخواست کرد. حال آنکه چنین تطبیقی مخالف شواهد تاریخی است و روایاتی هم که به آن استناد شده ضعیف است. از سوی دیگر، بر پایه برخی احادیث معتبر در منابع شیعه، آیه بر امام حسین (ع) تطبیق شده است. شواهدی چند بر تطبیق آیه بر ایشان به عنوان مصداق برتر دلالت دارد؛ مانند تفاوت مرجع ضمیر آیه با آیات پیشین، وضعیت ویژه ترسیمشده برای بارداری و وضع حمل، کیفیت دعای موجود در آیه و تخمین آن با حیات امام حسین (ع). بر این اساس، حضرت زهرا (س) با یقین از شهادت امام حسین (ع)، هنگام بارداری و وضع حمل دچار رنجی درونی بود؛ هرچند به جهت امتداد امامت و ولایت در نسل امام حسین (ع)، رضایت کامل داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 306
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب اعتقاد به نظام احسن در ارتقای سلامت معنوی و تعالی معرفتی
نویسنده:
حبیبالله یوسفی؛ مرضیه عبدالکریمی نطنزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سلامت معنوی از لحاظ اختلاف در مفهوم معنویت، جهانبینی و نظامهای ارزشی، مقولة پیچیدهای است که با توجه به بینش خاص هر گروه، تعریفی خاص مییابد. از طرفی اعتقاد به نظام احسن متضمن خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی و معادشناسی است. پس اعتقاد به نظام احسن به عنوان آموزهای عقلانی در ادیان آسمانی میتواند راهبردهای موفقی در ارتقای سلامت معنوی پیش کشد. مقالة حاضر با هدف بررسی بازتاب اعتقاد به نظام احسن در ارتقای سلامت معنوی و تعالی معرفتی نگاشته شد. شناخت نظم حاکم بر جهان، درک موقعیت ممتاز انسان نسبت به سایر موجودات و باور به اصالت و بقای روح سبب فهم هدف اصلی خلقت، یعنی کمال روح انسان میشود. انسان با تکیه بر براهین عقلی و فطری دریافت که با اتکای عقلانی صرف بر فهم خویش نمیتواند به هدف نهایی خلقت دست یابد. بلکه لازمة تحصیل کمال عالی، کسب سلامت معنوی از طریق بهرهمندی از آموزههای وحیانی، الگوبرداری از انبیای الاهی و عقل به عنوان لوازم تشریعی و تکوینی کمال نهایی انسان است. بنابراین، محرز است که اعتقاد جدی به نظام احسن موجب ارتقای سلامت معنوی است. سلامت معنوی نیز موجب تعالی معرفتی یعنی معنایابی زندگی، نشاط معنوی، رضایتمندی از مقدرات الاهی، دفع اضطراب مرگ، تعامل صحیح با جامعه، طبیعت و نهایتاً سعادت ابدی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 248 تا 272
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیرات فرهنگ تشیّع امامیه در دوره صفویه بر کالبد شهری شیراز (با تأکید بر نظریه سرمایهها در مکتب پییر بوردیو)
نویسنده:
سلیمان حیدری؛ مصطفی ندیم؛ ابوالقاسم بهرامی چگنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تشکیل دولت صفوی در ایران و رسمیشدن مذهب تشیع در این کشور تأثیرات مهمی در کالبد شهرها، از جمله شیراز، داشت. پژوهش پیش رو با توجه به همین مسئله و با تکیه بر نظریه سرمایهها (فرهنگی، اقتصادی، نمادین و اجتماعی) در مکتب بوردیو در صدد پاسخ به این پرسش است که رسمیشدن مذهب تشیع در شیراز چه تأثیری بر کالبد شهری آن گذاشت. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی، و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد شیراز در این دوره با توجه به شاخصهای نظریه بوردیو در ابعاد هویت شهری، نمادها، مؤلفههای فرهنگی مانند وقف، بناهای فرهنگی، مدارس، تقویت مبانی علمی، هنر و سایر شاخصهای تشیّع با توجه به تعریف کالبد شهری، تغییر محسوسی یافت، به طوری که در فضای اجتماعی بهتدریج سرمایههای غیرمرتبط با مذهب تشیع جای خود را به سرمایههای جدیدی داد که در راستای مذهب تشیع بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 224 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش موقوفات و نذورات در گسترش آیینهای عاشورایی در ایران از آل بویه تا صفویه
نویسنده:
مهتاب شورمیج؛ منصور داداشنژاد؛ محمد شورمیج؛ علی آقانوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موقوفات و نذورات در گسترش آیینهای عاشورایی در ایران نقش بسزایی داشته است. مشارکت طبقات سیاسی و عامه مردم در فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجب شد با گذشت زمان این حضور پررنگ و محسوستر شود. از زمان آل بویه تا آغاز عصر صفویه (334-907 ه.ق.) نمونههایی از اختصاص موقوفات و نذورات برای تبلیغ و اجرای آیینهای عاشورایی میتوان جستوجو کرد. از جمله اقدامات شیعیان و علاقهمندان به خاندان عصمت و طهارت در اختصاص موقوفات و نذورات متعدد برای ساخت حرم امامان شیعه، ساخت مدرسه، کتابخانه، دارالسیاده و برگزاری مراسم سوگواری است. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی در پی آن است که با موشکافی در دادههای موجود تاریخی نشان دهد موقوفات و نذورات این ادوار تا چه اندازه در گسترش آیینهای عاشورایی در ایران مؤثر بوده است. با بررسی منابع مختلف در نهایت این نتیجه حاصل شد که وقف، نذورات و صدقات در گسترش آیینهای عاشورایی مؤثر بوده و سبب رشد تشیع در میان مردم ایران شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 200 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار انسان از منظر فخر رازی و محمدحسین طباطبایی
نویسنده:
فاطمه طاهری سلطانی؛ عزیزالله افشار کرمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
جبر و اختیار از مسائل اختلافی میان متکلمان و فلاسفه است که هر یک برای آن راهحلی مطرح کردهاند. فخر رازی به پیروی از مکتب اشعری، نظریه کسب را میپذیرد ولی آن را به نحوی تفسیر میکند که به نظریه اختیار بسیار نزدیک است و حتی نظریه اختیار را در قالب عبارت «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» بهصراحت بیان میکند. از طرف دیگر، انسان را «مضطر فی صورة المختار» میداند که در ظاهر نفی اختیار است. فخر رازی به دلیل تفکیکنکردن میان رابطه خداوند با مخلوقات، رابطه نفس با وصف اختیار و رابطه آدمی با افعال خود، در تبیین و تحلیل مسئله اختیار دچار تشتت آرا است و سخنان وی در ظاهر تعارض و تناقض دارد، ولی در نهایت به نظریه اختیار میرسد. طباطبایی دیدگاه اختیار را برمیگزیند و با پذیرش اصل علیت، مراتب هستی و مراتب فاعلیت، هم انسان را فاعل افعالش میداند و هم فاعلیت خداوند را با فاعلیت انسان در تعارض نمیبیند. وی با انفکاک میان رابطه خداوند متعال با مخلوقات، رابطه نفس با وصف اختیار و رابطه آدمی با افعال خود، مسئله اختیار را تحلیل میکند. او معتقد است وقوع هر فعل اختیاری منوط به سه اصل مهم و اساسی است: 1. رابطه طولی فاعلیت الاهی با فاعلیت انسان؛ 2. علت ناقصه دانستن اراده انسان؛ 3. واجببودن وقوع فعل در مقایسه با اراده الاهی و ممکنبودن آن در مقایسه با اراده انسانی که همان اختیار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 178 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عرفانی جایگاه قلب با تکیه بر روایات امام رضا (ع)
نویسنده:
سعید ملکمحمد؛ حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
چکیده :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عرفانی جایگاه قلب با تکیه بر روایات امام رضا (ع) انجام پذیرفت. روش پژوهش، تحلیل کیفی مضمونمحور است. واحد تحلیل، منابع روایی متقدم شیعه است. بیش از دهها روایت بررسی شد و کدهای اولیه با مطالعه اکتشافی به دست آمد و کدهای ثانویه و مقولات پژوهش بعد از تحلیل دلالی روایات مستفاد گردید. در این پژوهش، شاخصههای نظری و کاربردی در رهیافت قلب به سعادت و حقیقت الاهیه مطرح شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد قلب به معنای مرکز اندیشه یا عقل، مرکز شناخت شهودی و روح است. همچنین، قلب ویژگیهایی دارد، از جمله: محل حکمت، محل نزول وحی، محل اراده الاهی، معدن نور الاهی، مالک حواس، جایگاه کمالات، آیینه رفتار، و ... . احوال قلب، اقبال و ادبار است و مؤلفههایی چون علم، ارتباط با خدا، ارتباط با اولیای الاهی از علل حیات قلب، و قساوت، مسخ، احتجاب، و خروج روح ایمان از آسیبها و بیماریهای قلب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت: بررسی مقایسهای دیدگاه امامیه و زیدیه
نویسنده:
محسن فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت امام (ع)
چکیده :
امامت و مسائل پیرامون آن از جمله مباحث مهم و اختلافی در حوزه معرفت و تفکر دینی فرقههای شیعی، خصوصاً زیدیه و امامیه، است. زیدیه گرچه به دلیل آیه تطهیر و روایات خاص، قائل به عصمت اصحاب کسا هستند ولی شرط و وصف عصمت را برای امام لازم ندانسته و به دلایل مختلفی از جمله فقدان دلیل عقلی و نقلی بر عصمت امام، تبیین حقیقت و معنای عصمت، عدم وجوب نصب امام معصوم بر خداوند تمسک کردهاند؛ علاوه بر اینکه از نظر مصداقی نیز با امامیه اختلاف نظر دارند. هدف اصلی تحقیق، ضمن برشمردن دلایل نفی عصمت ائمه از منظر زیدیه، اثبات عصمت ائمه و پاسخگویی به شبهات زیدیه در این زمینه است. طبعاً مطالعه مقایسهای دلایل هر دو فرقه و واکاوی و بررسی این دلایل تأثیر مهمی در تبیین و نقش جایگاه امام در جامعه خواهد داشت. نوشتار حاضر تحقیقی است به روش کتابخانهای و با رویکرد توصیفی و تحلیلی که حول برخی از دلایل و مباحث هر دو فرقه راجع به اشتراط یا عدم اشتراط عصمت برای امام صورت گرفته است. مهمترین یافته این تحقیق، برخلاف مدعای زیدیه مبنی بر عدم اشتراط و وصف عصمت برای امام، از نظر امامیه علاوه بر دلایل نقلی مختلف، دلایل عقلی متعددی از جمله فلسفه وجودی امام، از دست دادن جایگاه و رویگردانی مردم، نقض غرض، حفظ دین و پاسداری از آن، تلازم در مسئله عصمت و جانشینی پیامبر (ص) دال بر عصمت امام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 120 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت انبیا: ماهیت و حدود آن در تفسیر المیزان و تفسیر من وحی القرآن
نویسنده:
سید مهدی رضایی؛ کاظم قاضیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در این نوشتار دیدگاه کلامی دو مفسّر بنام شیعی، محمدحسین طباطبایی و سید محمدحسین فضلالله را در باب عصمت انبیای الاهی و مباحث مربوط به آن، که در تفاسیر قرآنی این دو مفسر منعکس شده، بررسی و ارزیابی میکنیم و دیدگاهی را که متقنتر و به واقع نزدیکتر است بیان خواهیم کرد. دیدگاه دو صاحبنظر مذکور در باب تحلیل و تبیین حقیقت عصمت، علیرغم همسویی و قرابت در برخی نکات، در بیان حقیقت عصمت و ادله آن اختلاف دارد. درباره محدوده زمانی عصمت پیامبران، هیچ اختلافی بین این دو اندیشمند نیست و دو نظریه با یکدیگر انطباق کامل دارد. ولی درباره محدوده موضوعی و قلمرو عصمت، با نگاه عمیق و تحلیل عبارات مندرج در این تفاسیر، بهوضوح اختلافات عدیده و عمیق به چشم میخورد، که البته شاید بتوان برای هر یک از این دیدگاهها، نظایری در میان آثار فکری مکاتب مختلف اسلامی یافت. نگارندگان این پژوهش، ضمن تحلیل دقیق دیدگاههای مطرحشده و ملاحظه ادلّه هر دو صاحبنظر، دیدگاه طباطبایی را در موضوعات اختلافی، دارای استواری و اتقان بیشتر و بعضاً قرین به نوآوری میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نص بر امامت ائمه اهل بیت (ع) از منظر اصحاب اجماع امامین صادقین (ع)
نویسنده:
اکبر باقری؛ مهدی فرمانیان؛ امداد توران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه شیعه امامیه تنها راه نصب امام را نصّ جلی و خفی یا انجامدادن معجزه که نوعی نص فعلی است میداند و درباره ضرورت تعیین و نصب امام از طرف خدا و معرفی او با نص نبی یا امام پیشین، دلایل و براهین عقلی و نقلی متعددی مطرح میکند. برای اثبات و شناخت صفاتی مانند علم و عصمت که برای امام ضروری است، هیچ راهی جز تعیین الاهی و معرفی پیامبر وجود ندارد. بر این اساس، هر فردی که پیامبر (ص) بر امامت او تصریح و تنصیص کرده باشد امام است. اصحاب اجماع امامین صادقین (ع) از ثقهترین شیعیان عصر حضورند که میتوان به استناد باورهایشان در آن دوران، ریشههای تاریخی باور کنونی بر امامت را در دوره حیات ائمه (ع) پیجویی کرد. بر اساس وقایع تاریخی، ابراز عقاید و مناظرات ایشان با سایرین، میتوان به این واقعیت دست یافت که به رغم نظر برخی از متفکران شیعی معاصر، در زمینه باور بر امامت ائمه اهل بیت (ع)، در بدنه عمومی جامعه شیعی تطوری خاص که حکایتگر تکامل در این باور باشد به دست نمیآید و غالب شیعیان عصر حضور نیز همچون شیعیان امروز به منصوص از سوی خدا و رسولبودن امامان باور داشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 62 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید