جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دو فصلنامه حقوق بشر
> 1398- دوره 14- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1398
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1397
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1396
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1395
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 5 , شماره 2
سال 1394
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1393
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1392
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1391
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1390
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1389
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1388
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1387
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1386
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1385
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
حمایتِ حقوق بشر: نقش ظرفیتهای نهادها و سازگاری انتخابی
نویسنده:
پیتمن بی پاتر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سازگاری منتخب/انتخابی روند تطبیق قوانین بینالمللی حقوقی با شرایط محلی را توصیف میکند. زمینههای نهادی و فرهنگی برای سازگاری انتخابی شامل روندی هستند که طی آن رویههای نهادی و ساختارهای سازمانی غیر محلی با هنجارهای محلی مورد استفاده قرار میگیرند. این روند را میتوان با استناد به اجرای محلی رژیمهای بینالمللی حقوق بشر نشان داد. سازگاری انتخابی با روشهایی امکان پذیر میشود که دولتها، نخبگان و دیگر جوامع تفسیری ترجیحات هنجاری خود را در جریان تفسیر و به کارگیری قوانین عملی بیان کنند. سازگاری انتخابی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ادراک، مکمل بودن و مشروعیت. ادراک بر فهم هنجارها و رویههای خارجی و محلی تأثیر میگذارد. در واقع یک اصل فیزیک هستهای، شرایطی را که به وسیله آن میتوان پدیدههای ظاهرا متناقض را به روشهایی ترکیب کرد که خصوصیات اساسی هر مؤلفه حفظ شود و در عین حال این امکان را برای آنها فراهم سازد که با هم به شکلی تقویت کننده و مؤثر همکاری کنند را به صورت کامل توصیف میکند. مشروعیت به میزان حمایت اعضای جامعه محلی از اهداف و پیامدهای سازگاری انتخابی بستگی دارد. از آنجایی که جوامع تفسیری محلی تلاش میکنند تا قوانین بینالمللی را با هنجارهای محلی هماهنگ کنند، این سه عامل تأثیر به سزایی در پیروی نهادهای محلی از رژیمهای بینالمللی حقوق بشر دارند. در این مقاله الگوی سازگاری انتخابی بر عملکرد تعهدات بینالمللی حقوق بشر مانند حق بر توسعه اعمال خواهد شد و نشان میدهد که چگونه سازگاری انتخابی بر پویایی حق بر توسعه تأثیر میگذارد و همچنین چگونه پیروی از قوانین بینالمللی حقوق بشر میتواند متناسب با فرهنگ حقوقی و سیاسی محلی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق شرطهای اسلامی به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان
نویسنده:
ایرنه پیتروپائولی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعه من درمورد حق شرط به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (CEDAW) و سازگاری آنها با رژیم کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات است. این مقاله بر حق شرطهای محتوایی که بر گرفته از احکام اسلامی هستند و توسط مسلمانان بر کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان اعمال شده است متمرکز است. برخی از حق شرطها به دلیل اینکه با روح و هدف کنواسیون در تضاد هستند قابل اجرا نیستند. من بر پارادوکس بین افزایش حداکثری اعضای کنواسیون در قبال به خطر انداختن یکپارچگی آن و میزان تحت تاثیر قراردادن ماهیت کنواسیون توسط حق شرطها، تحمل اختلاف بین قوانین و عملکرد دولتها و تعهدات کنوانسیون که در دستیابی به اهداف کنوانسیون مانع تراشی مینماید، تاکید میکنم. من همچنین این سوال را مطرح میکنم که آیا معیار سازگاری کنواسیون در مورد قرارها برای پذیرش برخی حق شرطهای اساسی که با ماهیت کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در تضاد است، تاثیرگذار است؟ من فکر می کنم موضوع «هدف و روح» یک موضوع ذهنی است، عملکرد کشورهای مختلف یکسان نیست و با توجه به مواردی که برخی دولتها در باب یک حق شرط خاص به مخالفت میپردازند، تاثیر ملاحظات سیاسی و یا برون مرزی بر آنها مشخص است. من به طور خاص بر پارادوکس اعتراضات نسبت به یک حق شرط تأکید میکنم که همان تاثیر پذیرش را دارد در زمانی که کشورهای شرطگذار و کشورهای مختلف همچنان روابط قراردادی خود را حفظ میکنند. بنابراین، هیچ تفاوتی در تأثیرات حقوقی یک حق شرط پذیرش شده و مخالفت یک کشور که مانع از لازم الاجرا شدن قرارداد بین این دو کشور نمیشود، وجود ندارد. در یک تحلیل عمیقتر بررسی میکنم که چگونه حق شرطهای مبتنی بر شریعت شامل هنجارهای متناقض (آزادی دین و قوانین برابری) میباشد. با یادآوری دیدگاه «متعادل کردن منافع» ، من معتقدم که این میتواند یک رویکرد معقول باشد، اما در عمل یافتن نوعی از تعادل که علیه زنان تبعیضآمیز نباشد دشوار است. سپس من تحلیل میکنم که آیا این حق شرطها حاکی از یک نوع نزاع عمیق ایدئولوژیک بین حقوق زنان در اسلام و حقوق زنان مستخرج از معاهدات حقوق بشری است؟ و اینکه حق شرطها چگونه نماینده وضعیت زنان در کشورهای وضع کننده حق شرطها هستند. سوال من این است که عوامل محرک پشت پرده برای اعمال حق شرط چیست؟ و آیا باید حق شرطها را در یک چشم انداز وسیعتر سیاسی و اجتماعی - اقتصادی از بستر داخلی و بینالمللی بررسی کرد؟ سوال بعدی من این است که آیا کشورها به طور واقعی به قوانین قراردادها متعهد هستند یا صرفا در برخی از شرایط سیاسی به قراردادها متعهد میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراتر از مدارا: صلح، گفتگو و آزادی مذهبی
نویسنده:
جرمی ایگرز
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
به طور گسترده پذیرفته شده که آزادی عمل در دین و زندگی بر اساس اعتقادات مذهبی ، یک حق اساسی بشر و کلید همزیستی مسالمتآمیز در جوامع مذهبی و ملتها است. در این مقاله من به مشکلاتی که ناشی از تعارض میان اعتقادات مذهبی صادقانه با حقوق دیگران ایجاد میشود، خواهم پرداخت.در ایالات متحده ، دو وضعیت از این دست مورد توجه گسترده قرار گرفته بود. یک مورد شامل داروسازانی است که از تحویل قرصهای ضد بارداری خودداری میکنند ، زیرا آنها معتقدند که استفاده از انواع خاصی از پیشگیری از بارداری ، اعتقادات مذهبی مسیحی آنها را نقض میکند. مورد دیگر شامل رانندگان تاکسی مسلمان است که به دلایل مشابه از حمل و نقل مسافرهای الکلی خودداری میکنند. در پاسخ به چنین درگیریهایی ، مدارای مذهبی اغلب به عنوان یک راه حل مورد استقبال قرار میگیرد. در جامعه غربی ، ایده تحمل مذهبی را میتوان به جان لاک مرتبط دانست و در کارهای فیلسوف سیاسی جان راولز نیز توجه قابل توجهی به تحمل مذهبی مشاهده کرد. در سالهای اخیر، مدارا به عنوان یک ارزش عمومی که از طریق برنامههایی که مدارا را در مدارس دولتی آموزش میدهند، پذیرفته شده است. براون استدلال میکند که مدارا «چارچوبی فقیرکننده و فقیرنشین است که از طریق آن درگیریها و وقایع داخلی، مدنی و بینالمللی شکل میگیرد ...» تجربه مدارا و تحمل به ناچار یکی از مصادیق تمکین از اجتناب است. هدف مدارا به عنوان حاشیهای، فرومایه، دیگری، در خارج از جامعه، در برخی از روابط عداوت با جامعه ساخته شده است. علاوه بر این، همانطور که دانشمند حقوقی استنلی فیش متذکر میشود، دکترین مدارا «عدم مدارا را مشروعیت میبخشد و حتی خواستار آن میشود زمانی که موضوع عدم تحمل اشخاصی هستند که به دلیل دلبستگی بیش از حد به فرهنگ، به نظر میرسد که ناتوان از مدارا هستند» این انتقادات از مدارا چه تاثیری دارد بر چگونگی بررسی موارد واقعی درگیری بین اعتقادات مذهبی و حقوق دیگران؟ همانطور که وندی براون خاطرنشان می کند: «بدیهی است» ، اگر این گزینهها باشد، همیشه مدارا کردن آنها بهتر از مدارا نکردن آنها میباشد. اما من معتقدم که امکانات مبتنی بر گفتگو فراتر از مدارا هستند. اهمیت گفت و گو توسط اندیشمندان از جمله محمد خاتمی و فیلسوف کوامه آنتونی آپیا از دانشگاه پرینستون، نویسنده کیهان شناسی: اخلاق در دنیای غریبهها (W.W. Norton) تأکید شده است. من چنین استدلال میکنم که گفت و گوی بین فرهنگهای مختلف و حتی بین بخشهای مختلف جامعه متنوع فرهنگی به چیزی بیش از استدلال منطقی نیاز دارد. در عوض، به مکالمهای عمیقتر نیاز دارد که درک تاریخ و زندگی روزمره یکدیگر را توسعه دهد و تلاش کند تا به یک سطح اعتماد و احترام متقابل برسد. در پایان، من در مورد راههایی که این نوع گفتگو بین ایمانها میتواند به ایجاد علت صلح کمک کند بحث خواهم کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان دین و حقوق بشر
نویسنده:
لوئیس وُلچر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در دنیای امروز، تمایز روشنگری بین دین مثبت و طبیعی یک نقطه عزیمت مفید برای تفکر در مورد رابطه بین دین و حقوق بشر را فراهم میکند. مطابق عقلگرایی قرن هجدهم، دین طبیعی به سادهترین شکل از آن عقاید تشکیل شده است که عقل میتواند بدون تناقض آن را بپذیرد؛ مانند وجود خدا و جاودانگی روح (ولتر). در حالی که مذاهب مثبت صرفاً گروهی از نهادهای انشعاب یافته، عقاید تعصبآمیز، مراسم و عقاید مختلف هستند که انسانها در طول تاریخ برای خود ایجاد کردهاند. در دین طبیعی، هوشیاری الوهیت را در درون خود مییابد و در نتیجه در قبال قوانینی که میسازد و پیروی میکند، مسئول است. در دین مثبت، خدا دستورات خود را از خارج اعمال میکند. هرچند با وجود اختلاف آنها، هر دو نوع دین برای فهماندن ادعاهای خود به همان مفهوم موقت متکی هستند: آنها زمان را به عنوان یک دنباله خطی خالص (T1 ، T2 ، T3 ، و غیره) تصور میکنند که به شکل سه جانبه گذشته، حال و آینده تقسیم میشود. از نظر دین مثبت این ساختار از موجودیت یک گذشته به خوبی شکل گرفته که مقدمات مقدس شمردن احترام به حقوق بشر برای اولین بار برای یک بنیان مقدس آشکار شد. پیشینه این زمان گذشته، که در قالب نوشتار مقدس است تبدیل به یک ابزار با ثبات میشود که چنین فکر میشود برای زمینه سازی هرگونه اقدام بعدی که قصد دارد عادل باشد لازم و ضروری است. گرچه دین طبیعی، به نوبه خود، سعی دارد از جزم گرایی از طریق مجاز شمردن دلایل عملی برای استنباط عمل درست از درون قوانین اخلاقی که خداوند مقرر داشته است، اجتناب کند. مفهوم دقیق استنباط به طور کلی مستلزم همان ساختار سه جانبه زمان است: پس به این معنا است که افراد عاقل میتوانند قانون را برای خودشان فقط در زمان گذشته وضع کنند، حتی اگر در گذشته بسیار نزدیک باشد، همواره باید (و از این رو از پیش مجوز) بر حق بودن کاری درست، عمل کند. طبق دین مثبت، خداوند قوانین اخلاقی را به مردم میدهد؛ طبق دین طبیعی، خداوند به آنها دلیل میدهد که اجازه داشته باشند قوانین اخلاقی معتبری را برای خودشان تهیه کنند. تفاوت بین تاریخ نگاری و زمان تاریخی مطابق با تفاوتهای فرومایگی و آزادی، اندیشه و عمل و تعیین و عدم تعیین است. زمان خطی با ارائه بستر مناسب برای حقوق بشر سعی در آشتی عقل و تاریخ دارد. اما همانطور که گوته میگوید، در ابتدا این عمل بود نه کلمه. اتخاذ یک زمان واحد به عنوان تاریخ تدارک ذاتی قانونی ساختن بیاساس حقوق بشر است، اما همانطور که کانت میگوید شهودهای بدون مفاهیم کور هستند. این مقاله تضاد غنی این دو حالت زمانی را روشن میکند و در مورد اهمیت آنها برای وظیفه تفکر در مورد رابطه دین و حقوق بشر تأمل میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محدود ساختن حقوق بشر به دلایل مذهبی: بنیاد و مرزها؛ چشم اندازی از دادگاه حقوق بشر اروپا
نویسنده:
استیون دیولف، دیدایر پَک کو
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
حقوق بشر و دین اغلب میتوانند تقویت کننده یکدیگر باشند. بنابراین، دین در پیشبرد احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی نقش اساسی دارد. به عنوان مثال، ضروریات اخلاقی مانند «زندگی هیچ انسانی را نگیرید» یا «شما نباید دزدی کنید» را میتوان در کلیه ادیان اصلی جهان یافت و به عنوان الهام بخش قوانین اساسی که توسط انسان ساخته شده است عمل کردهاند. با این همه، قوانین دینی نیز میتوانند در تضاد با قوانین ساخته دست بشر و معاهدات حقوق بشری باشد. صرفاً برای بیان یک مثال، طبق دین مسیحیت برای زنان غیر ممکن است که کشیش شوند، در حالی که معاهدات متعدد حقوق بشر به وضوح تبعیض بین جنسیتها را منع میکند. دقیقاً در این موارد بحث برانگیز است که دولتهای ملی اغلب مداخله میکند و بین قوانین دینی یا معاهدات انسانی دست به رفتارهای ترجیحی میزند. زمانی که دولت دخالت میکند، از آنجایی که آزادی دینی جزو حقوق اساسی انسان است، باید این کار را با روشی بسیار دقیق انجام دهد. بنابراین، دولت مکرراً باید تلاش کند تا تعادل بین این حق و سایر حقوق افراد تعادل برقرار کند. یک کنوانسیون منطقهای که از حقوق دینی مانند آزادی مذهب و اعمال دینی مانند سایر حقوق اساسی محافظت میکند، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. کشورهایی که عضو شورای اروپا و عضوی از این کنوانسیون هستند، باید در حالی که توسط دادگاه حقوق بشر اروپا نظارت میشوند، سعی کنند تعادل را اعمال کنند. بنابراین، در نهایت وظیفه یافتن تعادل بین این حقوق در اروپا به دادگاه اروپا واگذار شده است و قوانین این دادگاه به صورت ویژهای روشنگر روابط بین این دو دسته از حقوق میباشد. بررسی این سیستم قضایی و قانونی به ما این امکان را میدهد تا دریابیم که چگونه رابطه بین حقوق دینی و سایر آزادیهای اساسی در سیستم حقوق بشر اروپا درک میشود. یک سؤال اساسی که مطرح میشود این است که دادگاه چگونه و تا چه حدی میتواند محدودیتها و استثنائات در و بر سایر حقوق بشر را در هنگام بحث و گفتگو در مورد مسائل دینی اعمال کند. به عنوان مثال، آیا میتوان آزادی شخصی یک نفر به منظور حفظ اعتقادات مذهبی شخص دیگر را محدود کرد؟ آیا دادگاه اروپا در مواجهه با پروندههای مذهبی از روند عادی عمل خود منحرف میشود؟ آیا چنین پیش زمینههای مذهبی شرایط ویژهای را ایجاد میکنند که امکان اعمال رفتار متفاوتی را فراهم میکند، و اگر چنین است، آیا این امر قابل توجیه است؟ و از طرف دیگر، مرزهای نهایی که سایر حقوق بشر بر دین، حقوق و سنتهای مذهبی قرار میدهد چیست؟ کجا خط کشیده شده است؟ هدف از این مطالعه، بررسی دادرسی دادگاه حقوق بشر اروپا در جستجوی پاسخ به این سؤال اساسی است. این مقاله زمانی که به نظر میرسد مفاد کنوانسیون در تضاد با آزادی دینی که قبلا ذکر شد و در محدوده وسیعتر، متضاد با سایر حقوق، قوانین و آداب و رسوم دینی باشد، به جای اینکه تنها به حق آزادی مذهب مندرج در ماده 9 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر توجه کند، بیشتر بر سایر حقوق بشر مندرج در کنوانسیون متمرکز میشود. احکام دیوان، که به نظر میرسد در چنین مواردی موضع بسیار ظریفی میگیرد، مورد بررسی قرار میگیرد. مطالعه این پرونده حقوقی نه تنها به کشف وضعیت حقوق مذهبی در مقایسه با سایر حقوق اساسی کمک میکند، بلکه ممکن است منبع الهام بخش سیستم بینالمللی حقوق بشر برای ارتقاء سازش بین ادیان مختلف باشد. بررسی روشی که دادگاه اروپا در پی رسیدگی به چنین مواردی است، ضمن رعایت تنوع و آزادی دینی، ما را به سمت ایدههای جدید در مورد چگونگی اجرای حقوق بشر در فرهنگهای مختلف مذهبی سوق میدهد. به طور خلاصه، کاوش در این سیستم حقوق بشری پاسخی به سؤالات مطرح شده فوق خواهد داد که ما را به سمت ایدههای جدید در خصوص حق فوق العاده مهمی که به وسیله آزادی مذهبی فرد محافظت میشود، سوق میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهه با دیگری در دنیای جهانی شده: درسهایی از رویکردهای اسلامی، آفریقایی و غربی
نویسنده:
ابدول مومینی اوبا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین چالشهای یک تمدن و پارامتر ارزیابی آن، نحوه برخورد با کسانی است که به آن تمدن تعلق ندارند. دوگانگی بین «ما» و «آنها» در تمدنها متفاوت است. در گذشته، تعامل بین تمدنها بسیار کمتر و محدودتر بوده است. اما مدتهاست همه چیز تغییر کرده و جهان به یک دهکده جهانی تبدیل شده است. با این حال، از نظر دینی، فرهنگی، قومیت و زبان بسیار کثرت گرا باقی مانده است. تنوع در دنیای معاصر به دلیل وجود هم زمان تمدنهای مختلف در جهان است که هر کدام فرهنگ، دیدگاه و ارزشهای متمایز خود را دارند. فرهنگ غربی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ شرقی و فرهنگ آفریقایی برخی از فرهنگهای برجسته امروز هستند. در این میان جهانیسازی مشکلات خاص خود را دارد. از یک طرف، جهان تحت فشار قرار دارد تا به یک محیط تک فرهنگی مانند فرهنگ غربی تبدیل شود. این وضعیت به دلیل برتری ذاتی تمدن غربی بر تمدنهای دیگر نیست بلکه به دلیل تهاجم فرهنگی غرب به جهان است. جریان اطلاعات همیشه از سمت غرب به سوی بقیه جهان بوده است. بنابراین، تلاش برای صلح در دنیای مدرن باید به چگونگی سازگاری فرهنگهای متنوع جهان، اول در تمدنهای خاص و دوم در جهانی در قالب دهکده به ویژه در متن سازمان ملل بپردازد. گذشته درس خوبی برای آینده ارائه میدهد. در این مقاله، چگونگی دستیابی سه تمدن اسلامی، آفریقایی و غربی در قالب اولیه و تاریخی خود و همچنین به معنای مدرن و امروزی به یکدیگر شبیه شده اند. تمدن اسلامی از یک محیط چند قومی و چند مذهبی پدید آمده است. رویکرد اسلامی علی رغم اینکه اعتقاد کامل به درستی آیین و دین خود و شیوه زندگی مبتنی بر آن را دارد، در مواجهه با دیگر ادیان رویه تحمل و احترام را اتخاذ میکند. اسلام آزادی دین را برای غیرمسلمانان به رسمیت میشناسد و این موضوع را به صورت جامع و کامل بیان میکند. اسلام این قوانین یا فرهنگ خود را بر آنها تحمیل نمیکند بلکه استقلال اجتماعی، فرهنگی و قضایی را برای غریبهها در درون مرزهای خود اعطا میکند. این نگرش که در گذشته وجود داشته هنوز در برخی از کشورهای مدرن اسلامی مانند ایران قابل مشاهده است. فرهنگ آفریقا یک امر بسیار متفاوت است. ویژگی بارز آفریقاییها رفتار گرم آنها با غریبهها و احترام آنها به استقلال فرهنگی سایر مردم است. رویکرد تمدن غربی با رویکرد تمدنهای اسلامی و آفریقایی در تضاد است. غرب همواره براساس برتری پذیرفته شده خود بر دیگر انسانها، سیاست تسلط بر آنها را دنبال کرده است. این رویکرد که برای دفاع از آن توجیهات منطقی و ایدئولوژیک زیادی توسعه یافتهاند در دوران معاصر همچنان یک منبع اصطکاک و تنش است. پیشنهاد میشود که مدلهای ارائه شده توسط فرهنگهای اسلامی و آفریقایی به عنوان مبنایی برای تعامل مدرن توسط افراد متعلق به فرهنگهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به سوی یک فرهنگ حقوق بشری: مذاهب جهانی و مسئولیت ملی
نویسنده:
جاش بروبیکر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تاسیس شورای حقوق بشر در سازمان ملل فرصتی دیگر برای ایالات متحده برای رهبری موثر در راستای اجرای حقوق بشر در سطوح بالاتر بود. این فرصت برای تغییر قابل توجه و زمانمند تغییر پارادایم با طرفداری بسیار کمی از میان رفت. امتناع آمریکا از نامزد شدن در انتخابات ریاست HRC (شورای حقوق بشر)، اگرچه ضربه فلج کنندهای نبود، اما شورا را از نفوذ قدرتمندترین ملت جهان محروم کرد. توانایی و تمایل آمریکا برای فرار از بررسی سوابق حقوق بشر خود، یک شکست مهم نمادین برای پیشرفت حقوق بشر است. این عملکرد ناامیدکننده اخیر، خلاء رهبری را به وجود میآورد که سایر کشورها با قدرت کمتر بعید به نظر میرسند آن را پر کنند. در حقیقت پرسش من این است که آیا کشورها مایل هستند و یا قادر به ایجاد تغییر در جهت تحقق کاملتر حقوق بشر جهانی هستند؟ اگر اینگونه نباشد، چه بازیگران دیگری میتوانند نقش «حرکت اصلی» را بر عهده بگیرند؟ نیرویهای بازار تجارت بازیگران بسیار مهم و پویایی در سطح جهانی و محلی هستند. مشاغل به طور کلی، در زندگی افراد عادی و در دامنه و نفوذ جهانی بسیار تاثیرگذار و قدرتمند هستند. با این حال مشاغل به دلیل ناهمگنی زیاد، مناسباتهای و ریشههای متفاوت همیشه به نفع حقوقبشر در سطح جهانی عمل نمیکنند. مؤسسات اقتصادی که مستقیماً با بازارهای جهانی ارتباط برقرار میکنند، در درجه اول نگران سیاستهای توسعه و تجارت کشورها هستند. این نهادها به برخی از کشورها فشار میآورند تا سوابق حقوق بشری خودشان را بهبود ببخشند. با این حال، موسسات اقتصادی اصلی فعلی برای اجرای احکام خود یا تأمین بودجه خود به کشورها وابسته هستند. علاوه بر این، نفوذ آنها در برابر کشورهای قدرتمندتر کاهش مییابد، و تعامل مستقیم آنها با جوامع محلی محدود میشود. کمک و مشارکت جامعه تجارت بینالملل بسیار مهم است، اما نمیتوان به عنوان عامل اصلی تغییر پارادایم در اجرای حقوق بشر به آنها اعتماد کرد. موسسات مذهبی به دلیل نحوه عملکردشان که شامل توضیح رفتار بد و خوب و تشریح آنچه که هست و آنچه که باید بشود، برای تاثیرگذاری بر اجرای حقوق بشر به طور خاص گذاشته شده اند. تعداد زیاد پیروان ادیان بزرگ جهانی این امکان را به پیروان این ادیانها میدهد که بر حقوق بشر جهانی تاثیر بگذارند. آنها همچنین دارای یک ساختار راهنما هستند که برای دستیابی به توزیع عادلانهتر حقوق برای همه لازم است. مردم قادر به تأثیر گذاشتن بر محیط پیرامون خود هستند و ساختارهای اعتقادی مذهبی میتوانند در هماهنگی بین فعالیتهای تغییر به صورت مثبت کمک کنند. بنابراین لازم است چگونگی تاثیر مؤسسات مذهبی در دستیابی به افزایش اجرای حقوق بشر توصیف و تحلیل شوند. از موانع قابل توجه در این میان میتوان به: تعارضهای خشونت آمیز گذشته و حال بین افراد با مذاهب مختلف، ساختار اعتقادات تقابلی، عدم تحمل و افراط گرایی در درون گروههای مذهبی، و مشکل تاثیرگذاری بر روی یک گروه متنوع از معتقدان مذهبی برای انجام یکسان و کل نگرانه یک عمل مشخص اشاره کرد. یکی از راههای مؤسسات مذهبی برای تغییر در اجرای بیشتر حقوق بشر، این است که به عنوان یک محدودیت اخلاقی سازمان یافته برای دولتها عمل کنند. در این مقاله سعی شده است حوزههایی که ادیان اصلی در آن مشترک هستند و میتوانند عاملی برای اقدامات مشترک حقوق بشری باشند، شناسایی شود. علاوه بر این، این تمرکز بر روشهایی است که گروههای مذهبی برای تأثیرگذاری در دولت خود به منظور تحقق تغییر مثبت از آنها استفاده کردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون شرع، عدالت سنتی و خشونت علیه زنان: درسهایی از سودان
نویسنده:
ربکا باربر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در مورد رابطه بین شرع و حقوق بشر بینالمللی، به ویژه در مورد رفتار با زنان، مطالب زیادی نوشته شده است و تنشهای بین شرعیت و هنجارهای حقوق بینالملل در خصوص برابری و عدم تبعیض به خوبی به ثبت رسیده است. شرایط امکان تفسیر قوانین شرعیت به نوعی که با حقوق بشر بینالمللی هم راستا باشند، توسط متخصصان حقوق بشر و حقوق اسلامی آگاهانه مورد بررسی قرار گرفته است. چنین نشان داده شده است که اسلام دین صلح، تحمل، عدالت و برابری است. گفته شده است که عبارات قرآنی که نقش زنان را توصیف میکند، باید با توجه به دوره تاریخی که برای آنها نوشته شده است بررسی شود، این دوره زمانی در تاریخ است که زنان تقریباً در هر جامعهای در سراسر جهان، به ویژه در شبه جزیره عربستان، نسبت به مردان جایگاه بسیار پایینتری داشتند. با توجه به این زمینه در این نوشتار چنین بحث میشود که اسلام باید به عنوان یک طرفدار برابری جنسیتی تلقی شود و از این رو باید به عنوان طرفدار برابری جنسیتی معرفی شود. این مقاله چنین استدلال میکند که گرچه ممکن است این تفسیر مرجح از اسلام باشد، اما این کمترین کمکی است که به زنان در کشورهایی مانند سودان میتوان کرد که قانون ملی آنها تبعیض آمیزترین جنبههای قانون شریعت را در برگرفته و تقویت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعدد نظامهای حقوقی و دموکراسی
نویسنده:
جاوید غدیرو
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مشکل اساسی که در این مقاله به آن پرداخته شده مسئلۀ کثرت گرایی قانونی است یا به طور دقیقتر کثرت گرایی سیستمهای حقوقی در یک کشور که به دنبال کمک به خواستههای مرتبط با آزادی مذهبی میباشند. در تصمیمات بحث برانگیز پرونده حزب رفاه، دادگاه استراسبورگ چنین اظهار داشت که ممنوعیت حزب رفاه ترکیه در یک جامعه دموکراتیک ضروری است؛ زیرا برنامه آن برای ایجاد سیستمهای حقوقی متکثر با اصول بنیادی دموکراتیک سازگار نمیباشد. این مقاله سعی دارد مفهوم کثرت گرایی قانونی و آزمایش فرضیههای هنجاری را که دادگاه در رابطه با کثرت گرایی بررسی کرده است، واکاوی نماید. در این نوشتار چنین استدلال میشود که یک رویکرد بدون کثرت گرایی بیش از حد ساده میباشد و یک رویکرد لیبرال به درجات مختلفی از تکثرگرایی احتیاج دارد. لازم است حداقل به دو زمینه اصلی نظری اشاره شود که در این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. یک مسئله بدون شک «دموکراسی مبارز» است. هنگامی که فرض کنیم دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی و کثرت گرایی قانونی ناسازگار هستند، ما تعریفی از دموکراسی ارائه میدهیم که ضمن حفظ ادعای دموکراتیک بودن این امکان را به ما میدهد که هر گونه تغییری در دموکراسی را رد کنیم. اگر بدانیم دموکراسی به معنای اساسی چیست و برای محافظت از چه ارزشهایی ایجاد شده است، ما میتوانیم به عنوان در قالب محافظت از چنین ارزشهایی، هرگونه تغییر در آن دموکراسی را به طور قانونی رد کنیم. زمینه دیگری که مرتبط است ، مسئله جهانی بودن و نسبیت گرایی فرهنگی است. اولین بار وقتی ظاهر میشود که دموکراسی را به عنوان یک مفهوم اساسی تعریف کنیم و این مفهوم لزوماً دربرگیرنده نوعی قضاوت ارزشهاست. همچنین این موضوع وقتی مرتبط و مهم میشود که ما به یاد داشته باشیم که دلیل منطق کثرت گرایی قانونی برای شناخت، احترام و تحمل نظرات و دیدگاههای مختلف «سعادت»، ضروری است. ایده نسبیت گرایی و کثرت گرایی قانونی در شکل خالص آن در نسخه کلاسیک سیستم حقوق بینالملل دولت محور، که در آن دولتها حاکمیت داخلی برابر و نامحدود دارند، ارائه شده است. اما حتی در داخل کشور نیز هر نوع و نمونهای از کثرت گرایی قانونی به احترام و تحمل ارزشها و دیدگاههای مختلف هنجاری مربوط میباشد. تنها اجماع صریح و روشن جهانی بر همه قوانین و ارزشها میتواند رد کامل کثرت گرایی قانونی را توجیه کند. این مقاله با تلاش برای روشن شدن درکهای تکثرگرایی حقوقی در علوم اجتماعی و حقوق آغاز میشود. بخش دوم سعی خواهد کرد که یک استدلال لیبرال را به نفع پیشبرد کثرت گرایی قانونی مبتنی بر حقوق فردی، آزادی دین و وجدان را تا حدی تعریف کند. به جای تکیه بر استدلال «حقوق جمعی»، نویسنده بر این باور است که تا جایی که زندگی و آگاهی مذهبی بخش مهمی از شخصیت و خودمختاری فردی تلقی شود حقوق فردی مبنای کافی را برای این ادعا فراهم میکند. بخش سوم سعی دارد با در نظر گرفتن استدلال علیه چنین الگویی از جامعه، ادعاهای تکثرگرایی قانونی را متعادل کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خشونت، اسلام و حقوق بشر: اسلام، دین صلح است یا دین جنگ؟
نویسنده:
انیسه ون انگلند
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در زمانه اقدامات تروریستی، جنگهای داخلی در افغانستان و عراق و پس از کاریکاتورهای سخنرانی پیامبر و پاپ شانزدهم در مورد خشونت در اسلام، ضروری است که جامعه دانشگاهی اسلامی درباره یک موضوع مهم صحبت کند: مفاهیم صلح و جنگ در اسلام. این مقاله به بررسی و تحلیل این مفاهیم میپردازد و بر اسلام به عنوان دین صلح که مروج حقوق بشر و ارزشهای بشردوستانه است، تأکید میشود. نویسنده به منظور نقد و رد به استدلالهایی میپردازد که اسلام را دین خشونت میدانند. در واقع نویسندگانی وجود دارند که اسلام را دین خشونت میدانند که در درون خود بذر تنفر، نژادپرستی و بسیاری ارزشهای دیگر خلاف حقوق بشری را دارا میباشد. این نویسندگان معمولاً شرق شناس هستند. در این مقاله توضیح داده میشود که چرا این نظریهها اشتباه هستند. البته در این میان گروههای افراطی وجود دارند که تفسیرهای تحریف شده از اسلام را که کشتارهای گسترده (تروریسم ، WMD ، حملات انتحاری) را توجیه میکنند و ارائه میدهند. نویسنده مقاله نمونههایی را برای توضیح چگونگی تکیه این جنبشها بر دیدگاههای تحریف شده و پوچ گرایانه در مورد اسلام ارائه میدهد. سپس اقدامات مختلفی را که به نفع معرفی اسلام به عنوان دین صلح و ترویج آن، حقوق بشر و ارزشهای انسان دوستانه تعریف خواهد شد. عذرخواهی کنندگانی وجود دارند که از تهاجمی بودن مفهوم جهاد عذرخواهی میکنند (نویسنده با این موضع مخالف است)؛ نویسندگان تندرو مانند آل مودودی وجود دارند که نسبت به نقش اسلام در جنگ موضع تهاجمیتری دارند. با وجود این موقعیت، مهم است بدانید که چنین نویسندگان همیشه معیارهای انسانی و بشردوستانه را حفظ میکنند. سرانجام در این مقاله دیدگاه دانشمندان مسلمان را که اسلام را دین صلح میدانند ارائه خواهند کرد (نویسنده مقاله خود را با این دیدگاه مرتبط میکند). لازم به ذکر اهمیت و قدرت پیشبرد این استدلال است که اسلام آیین صلح و ترویج آن، حقوق بشر و ارزشهای انسان دوستانه است. این استدلال در زمان اعمال تروریستی انجام میشود که به نام اسلام انجام میشود و لازم است دانشمندان یادآوری کنند که اسلام دارای میراث صلح عمیق است و از این نظر جهاد به عنوان سلاح بازدارنده یا یک مفهوم دفاعی تلقی میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید