جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فلسفی
> 1398- دوره 16- شماره 3: پیاپی 63
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 83
سال 1402
دوره 21 , شماره 2 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 1 پیاپی 81
دوره 20 , شماره 4 پیاپی 80
دوره 20 , شماره 3 پیاپی 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 2 پیاپی 78
دوره 20 , شماره 1 پیاپی 77
دوره 19 , شماره 4 پیاپی 76
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 75
سال 1400
دوره 19 , شماره 4 74
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 73
دوره 18 , شماره 4 پیاپی 72
دوره 18 , شماره 3 پیاپی 71
سال 1399
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 70
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
سال 1398
دوره 17 , شماره 2 پیاپی 66
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 65
دوره 16 , شماره 4 پیاپی 64
دوره 16 , شماره 3: پیاپی 63
سال 1397
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 62
دوره 16 , شماره 1 : پیاپی 61
دوره 15 , شماره 4: پیاپی 60
دوره 15 , شماره 3 پیاپی 59
سال 1396
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
دوره 15 , شماره 1 پياپي 57
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 13 , شماره 3
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
سال 1393
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
دوره 9 , شماره 4
دوره 9 , شماره 3
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 4
سال 1386
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1382
دوره 1 , شماره 1،2
عنوان :
تحليل فلسفي مبدئيت توحيد براي فضايل اخلاقي و ارائه تعريف و الگويي جديد از فضايل اخلاقي
نویسنده:
تقي محدر، مجتبي مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش اصلي در اين مقاله آن است که مبدأ اصلي فضايل اخلاقي چيست؟ در پاسخ به اين پرسش، در اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي و با تکيه بر مباني فلسفي و ضمن تبيين معناي توحيد، مبدئيت آن براي فضايل اخلاقي اثبات شده و اين نتيجه به دست آمده که اساس ارزشها و فضايل به رابطه انسان با خدا بازميگردد؛ بدينترتيب آنچه موجب ارزش اخلاقي براي همه صفات اکتسابي و رفتارهاي اختياري انسان در عرصههاي گوناگون بينشي، گرايشي و رفتاري ميشود، توحيد است و ما از اين امر، به منشأ بودن توحيد براي فضايل اخلاقي تعبير ميکنيم. توحيد کامل مستلزم آن است که در مرحله اعتقاد، انسان هيچکس را شريک خداوند قرار ندهد؛ در سطح گرايش، به هيچکس و هيچچيز جز او گرايش استقلالي نداشته باشد و در عمل نيز، فقط مستقلاً از دستورهاي خداوند پيروي کند. در واقع توحيد در سطح بينش منشأ ايمان، در سطح گرايش منشأ تقوا و در سطح رفتار منشأ عبوديت است و اين سه فضيلت مطلق هستند و شرط فضيلت بودن ديگر فضايل اين است که مصداقي از اين سه فضيلت باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين فلسفي ضرورت و چرايي صدور اعتبار
نویسنده:
عبدالله فتحي، علي عباسي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ما در اقيانوسي از امور اعتباري زندگي ميکنيم؛ امور خاصي مانند پول، بانک، تورم، سنتهاي اجتماعي، دانشگاه، رئيسجمهور و قوانين که از واقعيتهاي عيني و فيزيکي نيستند و ويژگيهاي فيزيکي ندارند. تلقي عمومي از اين واقعيتها آن است که انسانها اين امور را ايجاد ميکنند، اما پرسش مهمي که در اين باب مطرح ميشود، اين است که چرا موجودي مثل انسان، دست به ايجاد چنين اموري ميزند؟ آيا انسان نميتواند بدون اعتبار اين امور، به اهداف خود برسد؟ اين مسئله در انديشه هر دو متفکر صاحبمکتب در حوزه امور اعتباري، يعني علامه طباطبائي و جان سرل مطرح ميشود که چرا انسانها در زندگي خود اموري همچون پول، ازدواج، ملکيت، بانک و سازمان را ايجاد يا ابداع کردهاند و جايگاه اين امور در فرايند تحقق عمل انساني چيست؟ در اين نوشتار، براي پاسخ به اين پرسش، ابتدا انديشه علامه و سرل در اين زمينه بررسي، و سپس چهار تحليل نو از چرايي و ضرورت صدور اعتبار بيان ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مباني خداشناختي هرمنوتيك قرآني در انديشة علامه طباطبائي
نویسنده:
سوسن نريماني، مرتضي براتي، ابراهيم باغشني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هرمنوتيک بهمثابه دانشي که به فرايند فهم يک اثر ميپردازد، داراي سه مکتب مهم است: 1. هرمنوتيک کلاسيک، 2. هرمنوتيک فلسفي، 3. هرمنوتيک مدرن. در اين ميان، هرمنوتيک قرآني بهمثابه دانشي که به واکاوي فرايند فهم قرآن کريم ميپردازد، از يک سلسله مباني خداشناختي، انسانشناختي و قرآنشناختي برخوردار است و اصول آن با مباني هرمنوتيک فلسفي تقابل آشکار دارد. نوشتار حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي به واکاوي مباني خداشناختي هرمنوتيک قرآني در انديشه علامه طباطبائي ميپردازد. از رهگذر اين جستار، مشخص ميشود که سه آموزه «حکمت الهي»، «علم الهي» و «تکلم الهي»، مباني خداشناسانه هرمنوتيک قرآني را تشکيل داده، هرکدام آنها بيانگر اصولي از مباني هرمنوتيک قرآني بوده و تأثير مستقيمي در فرايند فهم قرآن کريم دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثيرات نسبيگرايي معرفتي و اخلاقي در شناختدرماني و نقد آن بر اساس انديشه اسلامي
نویسنده:
نويد خاکبازان، علي مصباح، حميد رفيعيهنر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
شناختدرماني با استفاده از مجموعهاي از تکنيکها، براي بسياري از مشكلات روانشناختي و گستره وسيعي از اختلالات روانشناختي به كار ميرود؛ اما شناختدرماني به مجموعهاي از تکنيکها محدود نميشود؛ بلکه نظريهاي مبتني بر مباني فلسفي سازگار با روشهاي علمي است. پيشگامان و محققان شناختدرماني با صراحت از همه بنيانهاي فکري شناختدرماني سخن به ميان نياوردهاند؛ اما سيري در مباحث شناختدرمانگران گوياي تأثير بنيانهاي فلسفي مختلفي همچون انديشههاي نسبيگرايانه معرفتي و اخلاقي است. برايناساس پژوهش حاضر با هدف بررسي ديدگاههاي نسبيگرايي معرفتي و اخلاقي در شناختدرماني و نقد اين مباني بر اساس انديشه اسلامي با تأکيد بر ديدگاههاي علامه مصباح صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع اسنادي ـ تحليلي است. يافتههاي پژوهش حاکي از اين است که پيشگامان شناختدرماني معتقدند هيچ حقيقت مطلق و ثابتي وجود ندارد. همچنين ارزشهاي اخلاقي و معنوي عام و جهانشمول رد ميشود و تمامي ارزشها نسبي، شخصي و موقتي است. در مقابل براساس انديشه اسلامي، بسياري از معرفتهاي ما ثابت، مطلق و تغييرناپذيرند و نسبيگرايي اخلاقي نيز آموزهاي ناپذيرفتني است و ارزشهاي اخلاقي مطلق، فرازماني و فرامکاني وجود دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل و بررسي ديدگاه علامه طباطبائي درباره اولي بودن حمل ميان جنس و نوع
نویسنده:
رضا حصاري، داود حيدري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برخي آثار ابنسينا و شاگردان وي بر اولي بودن حمل ميان انسان و حيوان اشاره دارند؛ اما با معنايي بسيار متفاوت نسبت به آنچه علامه طباطبائي بيان ميکند؛ بهگونهايکه حمل اولي در آثار ابنسينا و پيروان وي، نسبت به آنچه صدرالمتألهين و علامه طباطبائي بيان کردهاند، اشتراک لفظي دارد. ديدگاه علامه طباطبائي مبتني بر حمل اولي بودن ميان جنس و نوع است. اعم بودن محمول نسبت به موضوع و در نهايت عدم اتحاد مفهومي موضوع و محمول، اشکالي اساسي بر اين ديدگاه ميباشد؛ لکن توجه به اعتبار نمودن وجود عيني در حمل اولي و تأمل در اصالت وجود، ميتواند راهي براي پاسخگويي به اين اشکالات باشد. کاشفيت حمل ميان مفاهيم ذهني نسبت به خارج، در حمل اولي و عدم انحصار اين حمل در حوزه مفاهيم ذهني، موجب نگرشي تازه به حمل اولي ذاتي خواهد شد. علاوه بر آن، نقش وجود در حمل اولي و اعتبار نمودن وجود، حتي در حوزه ذاتيات شيء، بر اساس اصالت وجود و ديدگاه نهايي حکمت متعاليه تبيينپذير است. در نهايت پس از بررسي اشکالات مطرحشده، اين ديدگاه قابل دفاع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي سه جزئي يا دو جزئي بودن تحليل ارسطو از قضيه حملي
نویسنده:
احمد حمداللهي اسکوئي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ارسطو
چکیده :
هدف اصلي نوشتار حاضر بررسي و تبيين دو جزئي يا سه جزئي بودن تحليل ارسطو از گزاره حملي و نقد برخي آرا و ديدگاههاي مطرح در اين زمينه است. در اين مقاله کوشيدهايم با استناد به آثار ارسطو نشان دهيم: اولاً از ديدگاه ارسطو، هرچند تحليل زباني گزاره حملي ميتواند دوجزئي يا سهجزئي باشد، اما در مقام تحليل منطقي، گزاره حملي همواره از دو جزء اصلي اسم (موضوع) و فعل (محمول) تشکيل ميشود و نسبت يا رابطه، به دليل گنجانده شدن در معناي فعل (محمول)، جزء مستقلي بهشمار نميآيد و بر همين اساس نسبت دادن تحليل سهجزئي گزاره حملي به ارسطو، به عنوان يک تحليل منطقي، نادرست است؛ ثانياً برخلاف بعضي آرا و ديدگاهها، ما در آثار منطقي ارسطو با دو تحليل متفاوت از گزاره حملي مواجه نيستيم و مبناي بحثهاي وي درباره «قياس» در آثار منطقي متأخرش (تحليلات اوليه) همان تحليل دوجزئياي است که وي در آثار منطقي اوليهاش (درباره عبارت) به دست داده است. روش اصلي ما در اين پژوهش، رجوع به متن سخنان ارسطو، و در موارد لازم مفسران و پيروان يا منتقدان ارسطو؛ دقت و تأمل در آنها؛ و تحليل، استنباط و نتيجهگيري بر اساس آنها بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي رابطه تفسير مفاهيم فلسفي با مسئله اصالت وجود در انديشه شيخ اشراق و صدرالمتألهين
نویسنده:
زينب درويشي، محمدحسين ايراندوست، حسن معلمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تفسير «معقولات ثاني» پيوند ناگسستني با مسئله «اصالت وجود» دارد که اين دادوستد متقابل، در نظام فلسفي شيخ اشراق و حکمت متعاليه بيشتر مشهود است. از رهگذر اين جستار مشخص ميشود که سهروردي نهتنها معقولات ثاني منطقي و فلسفي را فاقد وجود خارجي مغاير ميداند، بلکه به نفي مطلق تحقق خارجي آنها پرداخته، آنها را امور ذهني صرف قلمداد مينمايد و در پرتو همين مبنا، نظريه اصالت ماهيت و اعتباريت وجود را مطرح ميسازد. اين در حالي است که به باور صدرالمتألهين ازآنجاکه ظرف تحقق ربط، ظرف تحقق طرفين ربط است، هر دو طرف در ظرف واحد كه همان ظرف اتصاف موضوع به حكم است تحقق دارند؛ بنابراين چون اتصاف در مفاهيم فلسفي در ظرف خارج سامان ميپذيرد، مفاهيم فلسفي نيز بايد تحقق خارجي داشته باشند. صدرالمتألهين در پرتو اين مبنا، ضمن نقد برهان شيخ اشراق بر اعتباريت وجود، در سايه براهين نظريه اصالت وجود به تفسير نحوه تحقق مفاهيم وجودي پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باز تعريف معقول اول براساس مفهوم وجود
نویسنده:
حسين يزدي، محمد سعيديمهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
مسئله اصلي اين مقاله، بررسي تقسيمبندي مطرح از معقولات به اول و ثاني منطقي و فلسفي و قرار گرفتن مفهوم وجود تحت عنوان معقول ثاني فلسفي است و ذيلاً نقد آن و ارائه دليل بر لزوم ارائه تقسيمبندي جديد است و هدف از اين پژوهش بيان بازتعريف دقيقتر از معقولات اول و ثاني منطقي و فلسفي و تبيين قرار دادن مفهوم وجود تحت عنوان معقولات اول است. در اين مقاله با اشاره به سابقه موضوع معقولات در انديشه فلسفه اسلامي، استدلال معقول ثاني فلسفي بودن مفهوم وجود مورد مداقه قرار ميگيرد و با فرض اصالت وجود استدلال ميگردد كه مفهوم وجود ميتواند از سنخ معقولات اولي باشد. اين مقاله در عين روش بنيادي، مقاله توصيفي نيست، بلکه نقد و ارائه نظر است. در اين مقاله اثبات ميشود که اعتباري بودن مفهوم وجود، دليل بر معقول ثاني فلسفي بودن آن نيست. با توجه به مرادهاي مختلف وجود و جداسازي آنها از يكديگر، نظر مختار مقاله تبيين ميگردد و در پايان با توجه به اشكالات و پاسخهاي مطرح در متن مقاله، بازتعريفي از معقول اول، معقول ثاني فلسفي و معقول ثاني منطقي ارائه ميگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید