جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
خردنامه صدرا
> 1397- شماره 93
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 30 , شماره 1
دوره 29 , شماره 4
دوره 29 , شماره 3
سال 1402
دوره 29 , شماره 4
دوره 29 , شماره 2
دوره 29 , شماره 1
دوره 28 , شماره 4
دوره 28 , شماره 3
سال 1401
دوره 28 , شماره 2
دوره 28 , شماره 1
دوره 27 , شماره 4
دوره 27 , شماره 3
دوره 27 , شماره 2
دوره 27 , شماره 1
سال 1400
دوره 26 , شماره 4 پیاپی 104
دوره 26 , شماره 3 پیاپی 103
دوره 26 , شماره 1 پیاپی 105
سال 1399
دوره 26 , شماره 2 پیاپی 102
دوره 26 , شماره 1 پیاپی 101
دوره 25 , شماره 4 پیاپی 100
دوره 25 , شماره 3 پیاپی 99
سال 1398
دوره 0 , شماره 98
دوره 0 , شماره 97
دوره 0 , شماره 96
دوره 0 , شماره 95
سال 1397
دوره 0 , شماره 94 زمستان 97
دوره 0 , شماره 93
دوره 0 , شماره 92
دوره 0 , شماره 91 بهار 1397
سال 1396
دوره 0 , شماره 90 زمستان 1396
دوره 0 , شماره 89 پاییز 1396
دوره 0 , شماره 88 تابستان 1396
دوره 0 , شماره 87 بهار 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 86
دوره 0 , شماره 85
دوره 0 , شماره 84
دوره 0 , شماره 83
سال 1394
دوره 0 , شماره 82
دوره 0 , شماره 81
دوره 0 , شماره 80
دوره 0 , شماره 79
سال 1393
دوره 0 , شماره 78
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
سال 1391
دوره 0 , شماره 69 پاییز 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
دوره 0 , شماره 63
سال 1389
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
دوره 0 , شماره 59
سال 1388
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 55
سال 1387
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
دوره 0 , شماره 51
سال 1386
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 47
سال 1385
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
سال 1384
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
سال 1383
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
سال 1382
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
سال 1381
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1380
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
سال 1379
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1378
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
سال 1377
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1376
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 10
سال 1375
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
سال 1374
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
انواع عقل از ديدگاه ملاهادی سبزواری
نویسنده:
محمد حسينی نيك، هاشم گلستانی، فتحعلی اكبری
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
از عقل برداشتهاي متنوع و متكثري شده و بتناسب اين برداشتها، وظايف، اقسام و مراتب مختلفي براي آن در نظر گرفته شده است؛ از عقل فطري، نظري، عملي، عقل كل، عقل فعال و... گرفته تا مناط تكليف و حتي ذمّ و گريز از عقل توسط عرفا و صوفيه. در اين مقاله تلاش شده است با روش توصيفي—تحليلي و در ضمن يك تقسيمبندي جديد از حيث وجودشناختي و معرفتشناختي، انواع عقل از ديدگاه ملاهادي سبزواري بررسي شود. در هستيشناسي عقل، عقل را بعنوان مرتبهيي از وجود يا بمثابه يك موجود بررسي ميكنيم كه در قالب عقول كليه، عقول جزئيه و عقول دهگانه بحث ميشود و همچنين تبيين رابطه و تفاوت آنها اشاره ميشود. از ديدگاه معرفتشناختي، عقل بمثابه قوة ادراكي انسان مد نظر است. عقل مطبوع و مسموع، عقل نظري و عملي و مراتب آنها و نيز عقل بسيط و عقل تفصيلي در ضمن معرفتشناسي عقل مورد بررسي قرار ميگيرد. يافتههاي پژوهش بيانگر آنست كه در تبيين انواع عقل، گاهي مراد عقل انساني (مراتب نفوس ناطقه، عقل جزئي يا عقل معاش) است و گاهي عقول غير انساني (عقول كلية مفارقه)، و چون عقول صاعده و عقول نازله دو مرتبه از يك نوعند، در قوس صعود و نزول بهم ميپيوندند. همچنين روشن ميشود كه مراد از عقلي كه عرفا نكوهش ميكنند، عقل جزئي به كمال نرسيده و مشوش به اوهام است و اين عقل بالملكه و مطبوع است كه مناط تكليف قرار ميگيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ سيدحيدر آملی به تناقضنمايی عدم و ثبوت مظاهر در «حديث حقيقت»
نویسنده:
محسن حبيبی،علی يزدانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
«حديث حقيقت» كه كميل از امام علي (ع) نقل كرده، مضامين عاليهيي دارد و بزرگاني همچون سيدحيدر آملي بر آن شرح نوشته است. آملي در تفسير فقرة اول حديث، يعني «الحقيقة كشف سبحات الجلال من غير اشارة» به اين موضوع اشاره ميكند كه طبق اين حديث، حق تعالي در صور مظاهر ظهور دارد و در عينحال، اين مظاهر معدومند. اين جمله متناقضنما (پارادوكسيكال) است ولذا سيد حيدر در پي حل آن برآمده است. از نظر او مظاهر و ماهيات در عدم خود ثابتند و به اسم «نور الهي» كه همان وجود حق تعالي است، ظاهر ميشوند. آنها دائماً در عدمند و اين اسم ظاهر الهي است كه آن به آن، به آنها وجود ميدهد وگرنه اگر دائماً موجود باشند، وجود دادن به آنها تحصيل حاصل خواهد بود. او در پاسخ به اين امر تناقضنما، از تمثيل دريا و موج بهره برده است. دريا در قالب موج نمود پيدا ميكند، پس موج از جهتي هست و از جهتي نيست. با اين توضيح سيدحيدر سعي كرده تناقضنمايي در فقره» اول حديث را مرتفع سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان در آخرت از منظر صدر المتألهین
نویسنده:
هادی جعفری، فروغ السادات رحيم پور
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
توجه به ويژگيهاي جهان آخرت و مقايسه» آن با شرايط دنيوي، در بسياري از آثار ملاصدرا مشاهده ميشود و «زمان» يكي از آن ويژگي هاست. با اين پيشفرض پذيرفته شده در حكمت متعاليه كه معاد جسماني و وجود جسم اخروي امري ضروري است، اين پرسش مطرح ميشود كه آيا در آخرت نيز زمان وجود دارد؟ و در صورتيكه پاسخ مثبت باشد، كم و كيف آن و تفاوت و شباهتش با زمان دنيوي چيست؟ مقالة حاضر درصدد پاسخ دادن به چنين پرسشهايي درباره زمان است و به اين نتيجه رسيده كه لازمه اعتقاد به معاد جسماني، وجود نحوهيي از زمان است كه متناسب با عالم آخرت و وجود جسماني آخرتي باشد. اين نحوه از وجود زمان، مرتبهيي كاملتر و شديدتر از وجود دنيوي زمان دارد و از ويژگي هاي مرتبه آخرتي، همچون نسبي بودن احساس گذر زمان، تأثيرگذاري ميزان و مرتبة تجرد افراد در كندي يا سرعت سپري شدن وقت رخدادهاي اخروي، و تناسب ادراك گذر زمان با غلبه وجهه ملكي يا ملكوتي بر هر فرد (در طول حيات دنيوي) را برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی شناختی ـ وجودی در رشد و تربيت ارادی «شخصيت» بر مبنای انديشه ملاصدرا
نویسنده:
طوبی لعل صاحبی، محمد کاظم علمی سولا
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«من» يا «خود» در نظريه» صدرايي با خودآگاهي عجين است. پيدايش و ظهور «من» با آگاهي از خود آغاز شده و سپس با آگاهي نيز تكامل و رشد يافته و داراي مراتب گوناگون ميگردد. آنچه اين نوشتار بر اساس مباني فكري ملاصدرا درصدد بيان آن است، در نظر گرفتن رشد «من» يا «شخصيت» است. «شخصيت» بمعناي اصطلاحي آن، كه در اثر تربيت و عوامل مؤثر ديگر ايجاد ميگردد، در حوزة «منِ» متعالي و رشديافته شكل ميگيرد، زيرا «من» از همان آغاز پيدايش، شخص و يك هويت وجودي خاص است، اما شخصيت كه بيشتر نمايانگر صفات و ويژگيهاي ارادي فرد است، در مراحلي از سير تكاملي و تربيت صحيح عقلاني آن بروز مييابد. جستار حاضر با بررسي تحليلي خاص، فرايند اين رشد صحيح را كه عمدتاً پس از بلوغ حاصل ميشود، واكاوي ميكند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صراط در نظام حکمت صدرائی
نویسنده:
علیرضا اسعدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
با توجه به روايات متعدد از ائمه (ع)، صراط از مواقف قيامت است اما اختلاف روايات در مورد آن، بستر تفسيرهاي متفاوتي را فراهم ساخته و هر يك از انديشمندان بزرگ اسلامي، تبيين ويژهيي از صراط بدست دادهاند. ملاصدرا در مقام فيلسوف و مفسر قرآن كريم، بر اساس مباني فلسفي خاص خود و با در نظر گرفتن روايات ائمه (ع)، در تبيين عقلي اين آموزه كوشيده و بر اين مبنا كه قيامت را باطن دنيا ميداند، پل صراط را بروز و ظهور و تجسم صراط دنيوي انسان و باطن آن دانسته است. اين مقاله با روش توصيفي تحليلي، ضمن شرح و بسط ديدگاه ملاصدرا دربارة حقيقت صراط و مسائل پيراموني آن، نظير كاربردها و ويژگيهاي صراط، تجسم صراط در آخرت، رابطة صراط با ائمه و اولياي الهي و نيز معيار سعه و ضيق صراط و نيز اشارة اجمالي به نكات مطرح در آيات و روايات دربارة اين مسائل، به سنجش تبيين صدرايي بر اساس آموزههاي ديني مي پردازد و مي كوشد ميزان سازگاري تبيين صدرايي با آيات و روايات را نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ديدگاه دو شارح هدايه الحكمه در باب صادر نخستين (ميبدی و ملاصدرا)
نویسنده:
عليرضا جوانمردی اديب، مقصود محمدی، مهدی نجفی افرا
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
قاضي كمالالدين ميبدي و صدرالمتألهين شيرازي هر دو بر طبيعيات و الهيات هدايةالحكمه ابهري شرح نگاشتهاند و در اغلب موارد به نقد و نظر نسبت به ديدگاههاي موجود در باب مسائل مطرح شده پرداختهاند. از جملة اين مسائل، مسئلة صادر نخستين است كه ميبدي با تكيه بر «جهات اعتباريه (سلوب و اضافات) بعنوان منشأ صدور كثرات از واجب تعالي» و نيز «صدور افعال از نفس بدون واسطة بدن»، بر صادر نخستين بودن «عقل» اشكال نموده و معتقد است نفس نيز ميتواند بلاواسطه از مبدا اول صادر شود. ملاصدرا در ردّ مبادي استدلال ميبدي ميگويد: اوّلاً، «تحقق سلوب همچون تحقق اضافات در صدق قضاياي سالبه متأخر از تحقق واجب تعالي است» و ثانياً، «نفس تا زماني كه نفس است با قوه و ضعف همراه است و در افعال و تصرفات خويش نيازمند به بدن است». اين بيان ملاصدرا در باب عدم صلاحيت نفس براي صادر نخستين بودن، بيش از آنكه با رويكرد و مباني حكمت مشائي در باب نفس، يعني «روحانيةالحدوث و روحانيةالبقاء» بودن آن هماهنگ باشد، با رويكرد و مباني حكمت متعاليه، «جسمانية الحدوث و روحانيةالبقاء» بودن نفس، هماهنگ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ديدگاه قيصری در مورد حقيقت زمان عرفانی
نویسنده:
حسن مرادی، محمود صیدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قيصري يكي از بزرگترين شارحان مكتب ابنعربي است كه با استفاده از مباني عرفاني، نظرية خاصي در مورد زمان ابداع كرده است. ديدگاه او در اينباره چند بخش دارد: نقادي نظريات فلسفي، بويژه ديدگاه ارسطو و ابنسينا، تأويل عرفاني برخي از نظريات فلسفي، تبيين حقيقت زمان طبق مباني عرفاني و تقسيمات آن. اما انتقادات قيصري بر ديدگاه ابنسينا و تأويل عرفاني وي از برخي نظريات فلسفي، با اشكالاتي مواجه است. مهمترين اشكال نظرية او، مستندات حديثي در مورد ظهور زمان، با استناد به اسم «الدهر» خداوند است، زيرا احاديث مورد استدلال قيصري، وثاقت لازم را نداشته و مدعاي او را نيز اثبات نميكنند. بدينلحاظ، ميتوان گفت زمان با نظر به اسم «المُقَدِّر» خداوند ظهور مينمايد و ظهور آن در مراتب مختلف، بوجود آورندة روز و شب الهي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید