جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
انتظار موعود
> 1395- دوره 16- شماره 53
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1402
دوره 23 , شماره 83
دوره 23 , شماره 82
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1401
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
دوره 22 , شماره 77
دوره 22 , شماره 76
سال 1400
دوره 21 , شماره 75
دوره 21 , شماره 74
دوره 21 , شماره 73
دوره 21 , شماره 72
سال 1399
دوره 20 , شماره 71
دوره 20 , شماره 70
دوره 20 , شماره 69
دوره 20 , شماره 68
سال 1398
دوره 19 , شماره 67
دوره 19 , شماره 66
دوره 19 , شماره 65
دوره 19 , شماره 64
سال 1397
دوره 18 , شماره 63
دوره 18 , شماره 62
دوره 18 , شماره 61
دوره 18 , شماره 60
سال 1396
دوره 17 , شماره 59
دوره 17 , شماره 58
دوره 17 , شماره 57
دوره 17 , شماره 56
سال 1395
دوره 16 , شماره 55
دوره 16 , شماره 54
دوره 16 , شماره 53
دوره 16 , شماره 52
سال 1394
دوره 15 , شماره 51
دوره 15 , شماره 50
دوره 15 , شماره 49
دوره 15 , شماره 48
دوره 15 , شماره 47
سال 1393
دوره 14 , شماره 46
دوره 14 , شماره 45
دوره 14 , شماره 44
سال 1392
دوره 13 , شماره 43
دوره 13 , شماره 42
دوره 13 , شماره 41
دوره 13 , شماره 40
سال 1391
دوره 12 , شماره 39
عنوان :
واکاوی و تحلیل روایی از علم امام (ع) به لغات با رویکرد نقد مدعیان دروغین
نویسنده:
عزالدین رضانژاد، محمد شهبازیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
چکیده :
یکی از ویژگیهای حجتهای الاهی، دارابودن علم مخصوص امامت است. متکلمان و محدثان شیعه گسترههایی را برای این علم تعریف کرده که در میان دیدگاههای آنان، حداقلها و حداکثرهایی وجود دارد. آنچه مورد اتفاق شیعیان است، علم امام به حلال و حرام الاهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف قرآنی، علم به قرائت صحیح میباشد؛ اما در برخی موارد، مانند توانایی سخن گفتن به تمام زبانهای دنیا، میان متکلمانی همچون شیخ مفید و محدثانی مانند شیخ صدوق اختلاف دیدگاه وجود دارد. شیخ مفید این محدوده را واجب عقلی ندانسته، اما شیخ صدوق آن را لازم میداند. قابل ذکر است که اهل بیت: از روش پرسشهای علمی و علم امام به لغات، جهت شناساندن دروغهای مدعیان استفاده کردهاند. نتیجه این بحث، آن که اولا، برخی از متکلمین نیز این امر را واجب عقلی دانستهاند؛ ثانیا، شیخ مفید و تابعان ایشان اگر چه آن را از منظر عقل واجب نمیدانند، ممتنع نیز ندانستهاند، ثالثا روایات متواتر و معتبر بر لزوم این صفت برای امام معصوم ع دلالت دارد. روش این مقاله توصیفی – تحلیلی است که به صورت تحلیل روایی، ادعاهای دروغین برخی از مدعیان معاصر را آشکار کرده است. بیتردید عدم توانایی آنان در تسلط بر زبانهای مختلف و معارف دینی گویای باطل بودن ادعای آنان است ودر واقع این توانایی، معیاری برای صحت و سقم ادعای امامت محسوب میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معناشناختی امامت در مکتب تفسیری علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد علی اردستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اصل «امامت»، از بنیادیترین اصول مذهب امامیه است که در ساحتهای گوناگون تحلیل شده است. علامه طباطبایی در این زمینه تحلیلی مبتنی بر مابعدطبیعت متعالی صدرایی دارد که آن را به گونه ابتکاری در ساحت قرآن آشکارکرده است. در میان مبانی مابعدطبیعی این مقوله قریبترین آنها، پذیرش ملکوت و وجه امری اشیا در برابر ناسوت و وجه خلقی اشیا است. بر اساس این مبنا و تحلیل، امامت به معناى مطلق هدایت نیست، بلکه به معناى هدایتى است که به امر الاهى صورت میگیرد؛ امری که قرآن آن را «ملکوت» خوانده و وجه دیگرى از خلقت است که وجه مواجهه خلق با خدای سبحان بوده و از قیود زمان و مکان طاهر و مطهر است و از تغییر و تبدیل خالی. امام هدایتکنندهاى است که با در اختیار داشتن امرى ملکوتى، هدایت مىکند. این نوشتار، آن مبنای مابعدطبیعی را در دو ساحت «محض» و «استنباطی» در کنار این تحلیل از امامت نشانده و در سیری منطقی و پردازشی تحلیلی، این حقیقت بنیادی قرآن را آشکارسازی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عمومیت قانون علیت و قانونمندی جامعه، توجیه گر نقش موثر انسان بر زمینه سازی ظهور
نویسنده:
حسین الهی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
«ظهور» به عنوان یک پدیده اجتماعی، با رویکرد جامعه شناختی قابل تعریف است. رویکرد جامعه شناختی دارای اقتضائاتی است که در حوادث اجتماعی، از جمله حادثه ظهور ساری و جاری است. قانونمندی و علت مداری در واقع همان اقتضائاتی است که در حوادث اجتماعی به صورت فراگیر وجود دارد. ظهور که در فرجام تاریخ به وقوع میپیوندد، بر اساس همین اقتضائات اجتماعی قابل باز شناسی است؛ زیرا قانون علیت که دارای سه شاخصه عمومیت، سنخیت و حتمیت است؛ با شاخصه عمومیت، شمولیت خویش را بر همه حوادث مادی و معنوی، طبیعی و انسانی، فردی و اجتماعی جاری و با شاخصه سنخیت، تناسب و هماهنگی را میان همه علل و معالیل نهادینه میکند و با شاخصه ضرورت، تلازم وجودی و عدمی را میان علل تامه با معالیل، حتمیت میبخشد. با باز شناسی قانون علیت و شاخصههای سهگانه آن، قانونمندی جامعه و حوادث اجتماعی، از جمله حادثه ظهور توجیه پذیر میشوند؛ زیرا وقتی ظهور را از جمله حوادث اجتماعی و تاریخ را موطن رخداد آن تلقی کنیم، آنگاه ظهور، به عنوان یک حادثه اجتماعی، اجرای قوانین و قواعد اجتماعی را میطلبد و بر همین اساس، علت مداری و قانونمندی در ظهور، وقوع مییابد. آری؛ علت مداری و قانونمندی در ظهور، توجیهگر امکان زمینه سازی ظهور است و زمینه سازی ظهور نیز به نوعی توجیهکننده تأثیرگذاری بشر بر رخداد ظهور میباشد و در نهایت، از مجموع اثبات امکان زمینه سازی ظهور و اثبات تأثیر گذار بودن بشر بر آن، رویکردی چون متغیر بودن ظهور (از نظر زمانی) و تقدم و تأخر پذیر بودن آن (از نظر رخدادی) بهدست میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مهدیباوری در میان کیسانیان موعودگرا از وفات ابوهاشم (م 98) تا انقراض نهایی
نویسنده:
نعمت الله صفری فروشانی، رضا برادران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
«کیسانیه» یکی از نخستین فرقههایی است که با ادعای امامت و مهدویت محمد بن حنفیه از بدنه اصلی شیعه خارج شد. مهدیباوری در میان کیسانیان را با وفات ابوهاشم (پسر ابن حنفیه) در دو گروه موعودگرا و غالی میتوان پی گرفت؛ بدین معنا که گروهی از کیسانیه، با وفادار ماندن به خاندان محمد بن حنفیه و اعتقاد به مهدویت او و جداسازی خود از غالیان؛ به حیات خویش در سده دوم ادامه دادند. نویسنده تلاش کرده است با استفاده از منابع تاریخی، فرقهشناختی، کلامی و حدیثی و بهرهمندی از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصادر متقدم؛ تصویری روشن از مهدیباوری کیسانیه موعودگرا، در زمانهای بنمایاند که آنان با چالشیهایی چون فقدان رهبران قدرتمند، قدرتگیری جریانهای رقیب و طولانی شدن غیبت محمد بن حنفیه درگیر بودند که این رویکرد، در نهایت به کاهش شدید هواداران، در اواخر قرن دوم و شاید اوایل قرن سوم و به نابودی آنها منجر شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیلی بر پیشینهشناسی بابیت و مهدویت علیمحمد باب و رابطه آن با جریانهای باطنی
نویسنده:
علی موسوینژاد، محمد علی پرهیزگار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
«علی محمّد شیرازی» از جمله مدعیانی است که در دوره معاصر از بدنه تشیع جدا شد و با سوء استفاده از باور پاک برخی از منتظران، به جریانسازی پرداخت. وی نخست مدعی بابیت بود؛ ولی طی دو سال آخر عمرش، ادعاهای مهدویت و نبوت و الوهیّت کرد. پیامدهای ادعاهای او، شورشهای فراوان در ایران اسلامی بود. او از تازگی آموزههای خود سخن گفت؛ لیکن گفتار و کردارش الگو گرفته از جریانهای باطنی و انحرافی منسوب به تشیع بود. این نوشتار با تبیین و نقد ادعاهای بابیت و مهدویت علیمحمّد شیرازی و اقدامات او؛ به پیشینهشناسی و ریشهیابی گفتار و کردار او پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که گفتار و کردار وی در آثار جریانهای باطنی و انحرافی منتسب به تشیع سابقه دارد و در حقیقت ادعای به ظاهر تازه علیمحمّد شیرازی، بازنشر سخنان کهنه پیشینیان است و در پایان از تناقضهایی متعدد در ادعاهای وی پرده بر میدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید