جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت اسلامی
> 1396- دوره 4- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 40
دوره 10 , شماره 4 پیاپی 39
سال 1402
دوره 10 , شماره 3 پیاپی38
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 36
سال 1401
دوره 9 , شماره 4 پیاپی 35
دوره 9 , شماره 3 پیاپی 34
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 33
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1400
دوره 8 , شماره 4 پیاپی 31
دوره 8 , شماره 3 پیاپی 30
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1399
دوره 7 , شماره 4 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 3 پیاپی 26
دوره 7 , شماره 24 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 6 , شماره 4 پیاپی 23
دوره 6 , شماره 3 پیاپی 22
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 20
سال 1397
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1396
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1395
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1394
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
ساعتساز نابینای داوکینز از نگاه فلسفه اسلامی
نویسنده:
فخرالدین طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با گذشت نزدیک به 150 سال از انتشار کتاب منشأ انواع، هنوز هم «نظریه تکامل» جولانگاه اندیشهورزی متفکران علم و دین است. این نظریه از مؤلفههای گوناگونی شکل یافته که فهم نادرست آن در بسیاری از موارد به جدالهای بیهوده انجامیده است. از جمله این مؤلفهها، «انتخاب طبیعی» است. ریچارد داوکینز از جمله زیستشناسانی است که با تکیه بر انتخاب طبیعی میکوشد خدا را انکار کند. او این مؤلفه را «ساعتساز نابینا» دانسته و کتاب مشهوری با همین نام نگاشته است. اما باید دانست که پذیرش ساعتساز نابینا، هیچ منافاتی با خداباوری ندارد؛ زیرا بسیاری از فیلسوفان اسلامی نیز همانند داوکینز به ساعتساز نابینا در طبیعت باور داشتهاند و درعینحال این نظرگاه را در مقابل خداباوری خود نمیدانند. از سوی دیگر، ساعتساز نابینای فیلسوفان مسلمان بهجای انتخاب طبیعی، صور فلسفی یا همان فواعل طبیعی است که در طول فاعلیت خدا به تغییر و تکامل انداموارههای طبیعی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازگاری نظریه کینونت عقلی نفس از منظر ملاصدرا با آیات و روایات
نویسنده:
معصومه اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در میان فلاسفه، گاه نظریه حدوث نفس مبنا قرار گرفته و گاه از قدم نفس دفاع شده است. دراینمیان، ملاصدرا به کینونت عقلی نفس در مرحله پیش از تعلق به بدن معتقد است که این مرحله به مرتبه علم خداوند بازمیگردد. این نظریه مساوی با اعتقاد به قدم نفس افلاطونی نیست. البته با بررسی دیدگاه ملاصدرا در قوس نزول میتوان به جایگاه مثالی نفس دست یافت که میتواند توجیهکننده آیات و روایات ناظر بر تقدم نفس بر بدن باشد. قرآن کریم در برخی آیات بر وجود قبلی نفس اشاره کرده و فلاسفه مسلمان ناچارند برای سازگاری نظریه خویش در خصوص جایگاه وجودی نفس با آیات قرآن راهی بیابند. به نظر میرسد ملاصدرا این راه را یافته و از آن دفاع کرده است. او برای نفس پیش از تعلق به بدن، جایگاهی عقلی و مثالی قایل است. دراینمیان، آیات و روایات دال بر میثاق الهی، خزاین الهی و نیز آیاتی که بر هبوط دلالت دارند، میتوانند بر کینونت عقلی یا مثالی نفس حمل شوند؛ چراکه هبوط، بر کینونتی در مقامی بالا دلالت داشته که نفس از آن منزل تنزل یافته است. ملاصدرا تمام روایات دال بر وجود نفس را پیش از بدن با همین نظریه تبیین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه اخلاق بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
نویسنده:
تقی محدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
طبق تعریف سنتی، معرفت به «باور صادق موجّه تعریف» شده است. بهرغم نقدهای وارد بر این تعریف، توافق نسبی درباره آن وجود دارد. توجیه که یکی از ارکان این تعریف است، گاهی بهمعنای توجیه کل اخلاق بهعنوان یک کل است و گاهی بهمعنای معیار صدق و اثبات گزارههای اخلاقی است. در این مقاله، معنای دومِ توجیه مراد است و میکوشیم معیار توجیه گزارههای اخلاقی را بر اساس نظریة اعتباریات علامه طباطبایی تبیین کنیم. بر اساس دیدگاه نگارنده، تنها مکاتب اخلاقی واقعگرا قادر به موجّهسازی گزارههای اخلاقی هستند. علامه طباطبایی هرچند گزارههای اخلاقی را اعتباری میداند، درعینحال تأکید میکند که این اعتبار و قرارداد بر حقیقتی استوار است و آثار واقعی دارد، و همچنین تصریح میکند که برخی از اعتبارات، ثابت و نامتغیرند. بنابراین، دیدگاه ایشان در اخلاق، واقعگراست و به همین دلیل، گزارههای اخلاقی بر اساس نظریه اعتباریات علامه توجیهپذیر هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتصال حکمت و شریعت: بررسی تطبیقی آرای فارابی و ابنرشد درباره نسبت فلسفه و دین
نویسنده:
جهانگیر مسعودی , جواد شمسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقاله درباره فارابی
چکیده :
پرسش از نسبت فلسفه و دین، در کهنترین ادوار تاریخِ تفکر بشر ریشه دارد و فیلسوفِ مسلمان نیز چونان دیگر همصنفانش دستخوش این پرسش بوده است. جُستارِ پیش رو درصدد بازخوانی، تطبیق و سنجش آرای دو فیلسوفِ دورانساز مسلمان، فارابی و ابنرشد برآمده است. وجه این تطبیق افزون بر نوآوری و اصالت آرای طرفین، حضور ایشان در دو بزنگاه خاصِ تاریخی است: هنگامه طلوع و تأسیس فلسفه اسلامی و زمانه احیای پیکر تنومند اما نیمهجان آن. هر دو متفکر برآنند که فلسفه و دین موافق یکدیگرند؛ چراکه از یک حقیقت سخن میگویند؛ با این تفاوت که ابنرشد بهصراحت از اختلافِ ظاهری این دو سخن میگوید و به مدد علم تأویل در مسیر رفع این اختلاف گام میگذارد؛ اما بهنظر میرسد در نظرگاه فارابی، اساساً مسئله اختلاف مطرح نمیشود؛ چراکه مخاطب فلسفه و دین، وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند تا مجالی برای بروز اختلاف پدید آید. این مقاله میکوشد با رجوع به آثار اصیل و تراز اول هریک از این دو فیلسوف، مهمترین ایدههای آنان را احصا و طبقهبندی کند و از پی آن در مسیر مقایسه و تطبیق آنها گام بردارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد فلسفی و برهان تمانع در المیزان
نویسنده:
محمد رضا نقیه , آزاده ابراهیمی فخاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
فلسفه به عنوان علمی که از مطلق وجود بحث میکند، از جمله علومی است که همواره مورد هجمه مخالفان یا تأیید موافقان بوده است. عدهای قواعد عقلیِ اثباتشده در این علم را فاقد حجیت و در تفسیر متون دینی بدون کاربرد میپندارند و در مقابل، عدهای آن را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات و روایات دخیل میدانند. علامه طباطبایی با نگارش تفسیر المیزان کاربرد فلسفه را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات قرآن مجید روشن ساخت. یکی از مهمترین کاربردهای این قواعد، در آیاتی مشخص میشود که به اثبات توحید با استفاده از براهین مختلف میپردازد و برهان تمانع، از جمله براهینی است که هم در آیات قرآن و هم در فلسفه مطرح شده است. این برهان با تکیه بر عدم فساد عالم، وجود آلهههای مختلف را نفی میکند. در این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی برآنیم که با بررسی این قواعد در محدوده آیات مربوط به توحید و یگانگی خداوند، به کاربرد فلسفه و قواعد آن در آیات مربوط به برهان تمانع از دیدگاه المیزان بپردازیم. علامه در تفسیر آیات مربوط از چهار قاعده فلسفی استفاده کرده است: 1. منحصر در فرد بودن نوع مجردات؛ 2. استحاله تخلف معلول از علت تامه؛ 3. وحدت عددی نبودن وحدانیت در واجب الوجود؛ 4. لزوم سنخیت بین علت و معلول.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش «برهان صدیقین» علامه طباطبایی در آینه نقد و پاسخ
نویسنده:
حجت طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
سیر تکاملی براهین اثبات واجب تعالی در فلسفه اسلامی، با برهان صدیقین به اوج خود رسیده است. در مواجههای فلسفی با مفهوم واجب تعالی، بیش از هر چیز به مبنایی هستیشناسانه نیاز است که حق تعالی را از همان آغاز بحث و بهطورمستقیم بنیاد و اصل «وجود» لحاظ کند. در فلسفه اسلامی، برهان علامه طباطبایی به این معنا دست یافته است. او مستقیماً از «واقعیت» آغاز میکند و به وجوب آن میرسد؛ اما ابداع وی که او را از دیگر فیلسوفان صدرایی در اینجا متمایز میکند، آن است که وجود را بهگونهای مطرح میسازد که به مسئلهای صرفاً متافیزیکی تبدیل نشود و مشروط به اثبات اصالت وجود و وحدت وجود نباشد. آغاز کار علامه، گزاره «واقعیت هست» است که نقطه آغازین اندیشیدن شمرده میشود. این گزاره مرز میان سفسطه و فلسفه است. او با آوردن واژه «واقعیت»، سخن را به مرحلهای آغازین، یعنی پیشتر از نزاع مشهور میان اصالت وجود و ماهیت میکشاند؛ چراکه این واقعیت، واقعیتی پیشافیزیکی است که در برخی زبانها از آن به «فراگیرنده» تعبیر کردهاند و هر اندیشهای ناگزیر از پذیرش آن است و شرط رئالیست بودن فیلسوف و پیششرط هر گفتوگویی است. در نتیجه، اصل واقعیت (واجب بالذات) با نفس هستی و واقعیت معادل گرفته میشود. بداهت و اولی بودن مقدمات برهان و نیز نزدیکتر بودن تقریر علامه به ملاک صدیقین بهعنوان اولین مسئله فلسفی، منشأ پاسخگویی به برخی از نقدهای حاضر در این نوشتار شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد رویکرد تاریخینگری به سنت اسلامی در آرای محمد عابد الجابری و محمد ارکون
نویسنده:
حامد علی اکبرزاده , حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رویکرد تاریخی به سنت اسلامی و اندیشه دینی، یکی از رویکردهای جدید در جهان اسلام است که طی دهههای اخیر از سوی برخی اندیشمندان و جریانهای فکری در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته است. دراینمیان، جریان اعتزال نو و بهویژه محمد عابد الجابری و محمد ارکون، این رویکرد را بهطورجدی به کاربسته و میراث فکری اسلامی را نقد کردهاند. هدف آنها از این رویکرد تاریخمندانه، ارائه قرائتی جدید از اسلام و اندیشه اسلامی است؛ قرائتی که بسیاری از آموزههای فقهی و اعتقادی اسلامی را تاریخمند میداند و منحصر به عصر نزول میکند. این رویکرد در پی آن است که با تسری دادن آموزههای اسلامی به همه زمانها و مکانها مقابله کند؛ چراکه در این دیدگاه این سریان یافتن، درنهایت به برداشتهایی ایدئولوژیک از اسلام میانجامد که عامل اصلی عقبماندگی مسلمانان شمرده میشود. این دو در رویکرد تاریخی خود، از نگرش تاریخی کلاسیک عبور کرده و از رویکردهای جدید در حوزه تاریخینگری یا همان تاریخینگری نوین (نوتاریخگرایی) بهره بردهاند که از آن جمله میتوان به روش مکتب آنال در فرانسه اشاره کرد. البته، هم جابری و هم ارکون در این رویکرد تاریخی متأثر از اندیشمندان پستمدرن غربی و بهویژه فرانسوی هستند و کوشیدهاند الگوی آنان را عیناً در فضای فکری اسلامی پیاده سازند. این در حالی است که برخی معتقدند حوزه معرفتی اسلام و غرب، تفاوتهای بنیادینی با یکدیگر دارند و نمیتوان برای هردو آنها نسخه واحدی ارائه کرد. در این مقاله نحوه بهکارگیری رویکرد تاریخینگری نوین از سوی جابری و ارکون درباره اندیشه اسلامی تبیین و بررسی، و سپس با جریانهای مخالف این رویکرد مقایسه شده است تا خواننده فراتر از نتایج این مقاله بتواند خود به قضاوت بنشیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید