جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
کلام اسلامی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 933
سال 1402
دوره 32 , شماره 127
دوره 32 , شماره 126
دوره 32 , شماره 125
دوره 31 , شماره 124
دوره 31 , شماره 123
دوره 31 , شماره 122
سال 1401
دوره 31 , شماره 121
سال 1400
دوره 30 , شماره 120
دوره 30 , شماره 119
دوره 30 , شماره 118
دوره 30 , شماره 117
سال 1399
دوره 29 , شماره 116
دوره 29 , شماره 115
دوره 29 , شماره 114
دوره 29 , شماره 113
سال 1398
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1397
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1396
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1395
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1394
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1393
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1392
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1391
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1390
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1389
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1388
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1387
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1386
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1385
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 57
سال 1384
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1383
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1382
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1381
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
سال 1380
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1379
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1377
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1376
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
سال 1375
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1374
دوره 4 , شماره 16
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1373
دوره 3 , شماره 12
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1371
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
روش شناسی کلامی میرداماد
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی ، سید محمد فقیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محمد باقر حسینی استر آبادی معروف به میرداماد، از بزرگان علمای امامیه در قرن یازدهم هجری و جامع علوم عقلی و نقلی، دارای تألیفات فراوانی در این دو شاخه معرفتی است و از این دانشها، در علم کلام فراوان استفاده کرده است. صبغه غالب روش کلامی وی عقلگرایی فلسفی است، یعنی به نقش عقل در مباحث اعتقادی با رویکرد فلسفی اهتمام ویژهای دارد. استدلالهای کلامی وی شامل عقلی محض، نقلی محض و تلفیقی است؛ لکن سهم براهین عقلی بیشتر است. با این حال، در مسائل کلامی- به ویژه مسائلی که صبغه نقلی آنها غالب است- از ادله نقلی نیز بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و معرفت اخلاقی در نگاه دنت، بررسی و نقد
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رابطه دین و اخلاق از جمله مسائل اساسی حوزه کلام جدید، فلسفه دین و فلسفه اخلاق است. دَنیِل دنت فیلسوف ذهن فیزیکالیست معاصر و از سران الحاد جدید، از جمله باحثان این عرصه است. بخشی از مباحث او در این زمینه ناظر به چگونگی دستیابی به معرفت اخلاقی و رابطه آن با دین است. دنت نه تنها رجوع به دین در این عرصه را ناروا میشمارد بلکه آن را دور از منطق و شعور انسانی دانسته و در مقابل سکولاریزاسیون و طبیعتگرایی ارزشی و اخلاقی را اجتنابناپذیر میانگارد. در مقاله حاضر برآنیم تا دیدگاه وی در این زمینه را مرور کرده و با روش تحلیلی-عقلی به داوری بنشینیم. ماحصل تحقیق این است که دنت، نه تقریر صحیح و داوری درستی در باب نظریه اخلاقی دین دارد و نه قادر به ارائه جایگزین بهتر و معتبرتری است؛ مبانی تکاملی او نیز در این زمینه فاقد توان افق گشایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد شبهات وهابیت در مکتب بریلوی
نویسنده:
سیدمهدی علیزاده موسوی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مکتب بریلوی به احمد رضا خان بریلوی (1856-1921) انتساب دارد. این مکتب یکی از جریانهای داخلی مذهب حنفی- ماتریدی در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش) میباشد و امروز بیشترین جمعیت مسلمانان را در این منطقه به خود اختصاص داده است. علاوه بر ماهیت متصوفانه آن، مهمترین اختلاف این مکتب با وهابیت، دیدگاه آن در مورد مقامات پیامبر$ و مسایلی از قبیل اعتقاد به توسل، سماع موتی، زیارت، ولایت تکوینی، استغاثه و به ویژه برگزاری مراسمات مولد النبی$ است. در حالی که وهابیان نگاهی کاملا حداقلی نسبت به این مسایل دارند، بریلویان، رویکردی کاملا انبساطی به این آموزهها داشته و حتی گوی سبقت را از سایر مسلمانان ربودهاند. همین امر زمینه ایجاد عوامزدگی و خرافهگرایی را نیز در میان بریلویان دامن زده است. اما در مجموع، چنین ویژگیهایی مکتب بریلوی را مهمترین دشمن وهابیت و در مقابل، وهابیت را به مهمترین دشمن بریلویها تبدیل کرده است. همچنین این آموزهها موجب دشمنی شدید این اندیشه با رقیب درون مذهبی خود، یعنی مکتب دیوبند شده است. در این پژوهش عقاید خاص مکتب بریلوی، ناظر به شبهات وهابیت بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطورات قاعده لطف در کلام امامیه؛ تعریف، تقسیمات و احکام
نویسنده:
مهدی نجفی مقدم ، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
متکلمان امامیه برای اثبات برخی مسائل مهم کلامی به قاعده لطف استناد کردهاند. مسأله پژوهش حاضر این است که قاعده لطف در کلام امامیه، در سه محور تعریف، تقسیمات و احکام، چه تطوراتی را پشت سر گذاشته است؟ نتایج پژوهش، مخاطب را به چهار دوره متمایز رهنمون میکند. در دوره اول (تا قبل از شیخ مفید)، به جز ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت، هیچ یک از متکلمان و عالمان درباره این سه محور سخنی نگفتهاند. در دوره دوم (از شیخ مفید تا خواجه نصیر طوسی) قاعده لطف با همه اجزا و مباحثی که میتوان برای آن فرض کرد (از جمله این محورها)، در آثار متکلمان- با اختلاف در شمول و اجمال و تفصیل- وارد شده است. نکته بارز در آثار این دوره، ورود تفصیلی، و همچنین اختلاف تعابیر متکلمان در تبیین و تقریر مطالب است. تفاوت عمده دوره سوم (از خواجه نصیر طوسی تا ابتدای قرن یازدهم) با دوره قبل، در بیان موجز و وحدت تعابیر است. در دوره چهارم (از قرن یازدهم تا دوره معاصر) مطالب، به صورت کوتاه و مجمل گفته شده است، و فصلبندیها و عبارات، به آنچه علامه حلی گفته نزدیک است؛ با این حال در بحث تعریف لطف، در برخی آثار، نکات تازهای به چشم میخورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه وهابیت در تقسیم امور به «ما یقدر» و «ما لا یقدر» با نظرداشت روایات اهل بیت (ع)
نویسنده:
رسول چگینی ، محمد مهدی چگینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیت با تقسیم امور به «ما یقدر علیه العبد» و «ما لا یقدر علیه الا الله»، طلب امور ما لا یقدر از غیر خدا را شرک دانسته است. این تقسیم به معیار اصلی وهابیان برای شرکانگاری اموری از قبیل استغاثه تبدیل شده است. دستیابی به اشکال وهابیت در استناد به این معیار، مسیر پاسخدهی به شبهات آنان را هموار میسازد و ضرورت پرداخت به این موضوع را دوچندان مینمایاند. پژوهش توصیفی – تحلیلی پیرامون این تقسیم بیانگر آن است که عالمان اسلامی هیچگاه این تقسیم را برای جداسازی میان دعای شرکی از غیر شرکی به کار نبردهاند. این تقسیم در روایات اهل بیت( نیز در این معنا استفاده نشده است؛ بلکه در دو حوزه واژگانی و مفهومی میتوان آثاری از این تقسیم مشاهده کرد. کاربست واژگانی این اصطلاح، برای تعلیم یکتاپرستی و تبیین موازین شرعی بوده است و کاربست مفهومی، در توصیف بیکرانی خالق و کرانمندی مخلوق مورد توجه روایات قرار گرفته است. معناکاوی این تقسیم نیز از وجود چالش ادراکی در ترویج این تقسیم خبر میدهد که ممکن است شرک در ربوبیت مطلقه خداوند را به دنبال آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روایات «کان الله و لم یکن معه شیء» و نقد آراء معارضان فهم حدوث زمانی عالم از آن
نویسنده:
مجتبی نجف لو ، علی حاجی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
متکلمان مسلمان، از دیرباز، برهان حدوث را یکی از راههای مهم اثبات صانع دانسته و برای اثبات حدوث زمانی عالم در مقابل مخالفان، ادله نقلی و عقلی اقامه کردهاند. در میان ادله نقلی مورد استناد، احادیثی با مضمون «کان الله و لم یکن معه شیء» از اهمیت ویژهای برخوردار است. هر یک از خوانشهای کلامی، فلسفی و عرفانی، این دسته از روایات را با مبنای خود تفسیر کردهاند. از نظر متکلمان، این احادیث بر حدوث زمانی عالم دلالت دارند، اما از نظر فلاسفه، تنها بر حدوث ذاتی دلالت دارند. اهل عرفان نیز وحدت وجود را مقصود اصلی این روایات میدانند. برخی نیز، از آنجاکه این روایات را با مبانی خود همراستا ندیدهاند، تحت عنوان خبر واحد این روایات را کنار نهادهاند. جستار حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی و رویکردی انتقادی، فهمهای مختلف را مورد سنجش قرار داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اولا با توجه به کثرت طرق روایات و بیانهای متعدد و با مضمون واحد آنها، اطمینان به صدور این محتوا حاصل میشود. ثانیا با توجه به قرائن درونی روایات، قرائن روایی خارج از روایات و تأخّر زمانی برداشتهای دیگر، تنها برداشت حدوث زمانی عالم، با تقریر متکلمان، از میان برداشتهای سه گانه، معتبر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی روایت قتل روافض در منابع سلفیه
نویسنده:
محمد مهدی اکبریه ، علیرضا اکبری قزوینی ، سید حسن آل مجدد شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیثی با عنوان قتل روافض، در برخی منابع اهل سنت روایت شده و مورد استناد گروههای تکفیری برای کشتار شیعیان واقع گردیده است. در متن حدیث آمده قومی به نام روافض میآیند که مشرکند و باید کشته شوند. با بررسی سندی و دلالی این حدیث، غیر موجه بودن استناد گروههای تکفیری به این حدیث در جواز قتل بسیاری از مسلمانان ثابت شده است. در بخش سندی حدیث با بررسی دقیق راویان مختلف، عدم اعتبار تمام طرق آن نتیجه گیری شده است. در بخش دلالی نیز ثابت شده که اولا اصطلاح رافضی در زمان پیامبر اکرم$ وجود نداشته و این شاهدی بر مجعول بودن روایت است. ثانیا حکم کردن به شرک روافض با سب و طعن برخی از صحابه بی ارتباط است. به عبارتی دیگر معنای شرک، نفی توحید است و ارتباطی بین آن و سب صحابه نیست. پس صدر و ذیل روایت از این جهت با یکدیگر تنافی دارند. ثالثا این حدیث با آیات قرآن، احادیث دیگر پیامبر اکرم و اجماع امت نیز در تعارض است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی توحید ربوبی مشرکان عصر نبوی از منظر وهابیت
نویسنده:
محمد علی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیان ضمن تقسیم توحید به «ربوبی»، «الوهی» و «اسماء و صفات» و تفسیر توحید ربوبی به توحید در «خالقیت»، «مالکیت» و «تدبیر»، توحید ربوبی را مورد پذیرش مشرکان عصر نبوی دانسته، نقطه اصلی درگیری موحدان با مشرکان را توحید عبادی (توحید الوهی) میدانند و از این مسأله بهمثابه مقدمهای برای تکفیر غالب مسلمانان بهره میبرند. از رهگذر جستار حاضر که با روش توصیفی - تحلیلی و با هدف تقریر و ارزیابی این نظریه سامان یافته، آشکار میشود که از یکسو، دیدگاه وهابیان در تفسیر توحید ربوبی با تصریحات لغتشناسان و حتی مفسران و متکلمان اهل سنت سازگار نیست. از دیگرسو، علیرغم دیدگاه آنان، آیات فراوانی بر شرک ربوبی مشرکان عصر نبوی گواهی میدهد؛ چنانکه آیات مورد استدلال آنان نیز بر مدعایشان دلالت ندارد. از سوی سوم، علیرغم ادعای آنان، آیات قرآن و گزارشات تاریخی نشاندهنده شکلگیری انحرافات فراوان در طول تاریخ، در حوزه توحید ربوبی است. از سوی چهارم، برپایه گزارشات تاریخی، مشرکان عصری نبوی برای بتها نقش ربوبی قائل بودند. از مجموعه این مطالب، ضعف دیدگاه وهابیت و یکسونگری آنها در تفسیر آیات قرآن آشکار میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فلسفی حدیث «السعید من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه»
نویسنده:
احمد میرزائی ، غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیث «السعید من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه» یکی از احادیث مشهور در روایات اسلامی است که از گذشته مورد جرح و تعدیل و بررسی و تحقیق متفکرین بوده است، تا آنجا که برخی از این روایت و خانواده حدیثی آن، جبر برداشت کردهاند. این حدیث از جهاتی به مباحث دقیق فلسفی، مثل علم پیشین الهی و نقش اراده و اختیار انسان، مرتبط است و تبیین دقیق آن، در پرتو مفاهیم عقلی، امکان پذیر است و با برداشتهای سطحی و یا صرفا ادبی، چندان قابل فهم نیست و بنابر این باید با مبانی فلسفی به صورت دقیق نسبت سنجی شود تا از این رهگذر به معنای دقیق این حدیث برسیم و بتوانیم تحلیل هستی شناسانه دقیقی از این روایت داشته باشیم. در این پژوهش به ده احتمال معنایی مطرح شده در این حدیث اشاره شده است و در نهایت با روش توصیفی-تحلیلی و بررسی مجموعه روایات و مبانی فلسفی مرتبط، معنای مختار تبیین شده است. در معنای مختار مراد از «السعید»، انسان عاقبت به خیر است و مراد از «فی بطن امه»، زمان ولوج روح در جنین است و مراد از سعادت در شکم مادر، تقدیر الهی بر اساس امتحانی در عالم ذر است. این تقدیر الهی در هر صورت بداء پذیر است و جبرآور نیست و علم پیشین الهی نیز سبب جبر نمیشود، هر چند که علم ذاتی، تغییر نمیکند و بداء به آن تعلق نمیگیرد و این حدیث ربطی به علم ذاتی ندارد. در این تحلیل، ابهامات فلسفی این روایت به گونهای که معنایی عقل پذیر، از این روایت برداشت شود، تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت از نگاه معتزله
نویسنده:
میثم سلیمانی جوشقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع امامت از مهمترین مباحث میان مذهبی است که در طول تاریخ سبب کشمکشهای فراوانی میان مسلمانان بوده است. معتزله یکی از مذاهبی است که هرچند از بین رفتهاند اما دیدگاههایشان همچنان مورد توجه اسلامشناسان و متکلمان قرار دارد. این پژوهش به تبیین مباحث امامت از دیدگاه معتزلیان با محوریت چهار کتاب المغنی، الفائق، الکشاف و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید پرداخته است. معتزله همانند سایر مکاتب اهلسنت، حیطه اختیارات امام را منحصر در اداره امور جامعه و اجرای حدود الهی میدانند. آنها شرایطی مانند اجتهاد، عدالت، علم به اموری که مامور به اقامه آن هستند را لازم میدانند اما شرایطی مانند عصمت، افضلیت، و علم به همه احکام و حقایق دینی را لازم نمیدانند. از نظر معتزله، تعیین امام بر عهده مردم است و همه موظف به تبعیت از امامی هستند که با بیعت انتخاب شده است. معتزلیان مانند دیگر هممسلکان خود، مبنای داوری در باره مباحث امامت را وقایع تاریخی پس از رسول خدا(ص) قرار داده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 933
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید