جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فلسفی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 526
سال 1403
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 83
سال 1402
دوره 21 , شماره 2 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 1 پیاپی 81
دوره 20 , شماره 4 پیاپی 80
دوره 20 , شماره 3 پیاپی 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 2 پیاپی 78
دوره 20 , شماره 1 پیاپی 77
دوره 19 , شماره 4 پیاپی 76
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 75
سال 1400
دوره 19 , شماره 4 74
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 73
دوره 18 , شماره 4 پیاپی 72
دوره 18 , شماره 3 پیاپی 71
سال 1399
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 70
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
سال 1398
دوره 17 , شماره 2 پیاپی 66
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 65
دوره 16 , شماره 4 پیاپی 64
دوره 16 , شماره 3: پیاپی 63
سال 1397
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 62
دوره 16 , شماره 1 : پیاپی 61
دوره 15 , شماره 4: پیاپی 60
دوره 15 , شماره 3 پیاپی 59
سال 1396
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
دوره 15 , شماره 1 پياپي 57
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 13 , شماره 3
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
سال 1393
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
دوره 9 , شماره 4
دوره 9 , شماره 3
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 4
سال 1386
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1382
دوره 1 , شماره 1،2
عنوان :
امکان سنجی نظریه «فاعل بالتجلی» در تبیین کنش انسانی
نویسنده:
محمد فارسیات ، عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«کنش انسانی» از جمله مسائلی است که همواره مد نظر اندیشمندان بوده است. در این بین فیلسوفان مسلمان تلاشهای فراوانی در تبیین مسئله کنش انسانی مبذول داشتهاند. ایشان کنش انسانی را به دو دسته «جوانحی» و «جوارحی» تقسیم میکنند و هرچند در تبیین کنش جوانحی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در تحلیل کنش جوارحی بالاتفاق کنشگری انسان را از سنخ «فاعل بالقصد» میدانند. این تحلیل از کنش جوارحی فیلسوفان را با برخی چالشها مواجه ساخته که یکی از مهمترین آنها این است که نتوانستهاند تفسیری سازگار میان مختار بودن انسان و ضرورت علّیـ معلولی ارائه کنند. این نوشتار با ارائه تحلیلی نو از کیفیت شکلگیری کنش انسانی، درصدد اثبات این دیدگاه است که کنش انسانی، اعم از جوارحی و جوانحی، از سنخ «فاعل بالتجلی» است. بر این اساس مختار بودن انسان منافاتی با ضرورت علّیـ معلولی ندارد؛ چه آنکه «فاعل بالتجلی» تفسیری سازگار از فاعل مختار و ضرورت علّیـ معلولی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی ﺑﺮ ﻣﻌﺎﻧﯽ «واﻗﻊﮔﺮاﯾﯽ» و «ﻧﺴﺒﯽﮔﺮاﯾﯽ» و ﻧﻘﺪی ﺑﺮ اﺧﻼق ﻧﺴﺒﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﻪ «اﻋﺘﺒﺎرﯾﺎت» ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ
نویسنده:
احسان ترکاشوند ، جمال سروش ،مجتبی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بررسی معانی مختلف واقع گرایی و نسبی گرایی اخلاقی نشان میدهد، نه هر واقع گرایی مثبت است و نه هر نسبی گرایی منفی. واقع گرایی دو معنای وجود شناختی و معرفت شناختی دارد، همانطور که نسبی گرایی در بحث وجودشناختی و معرفت شناسی مطرح میشود. چنانکه اعتباری نیز دست کم چهار معنا دارد: اعتباری در مقابل حقیقی، اعتباری در مقابل اصیل، اعتباری به معنای موجود وابسته و اعتباری به معنای اعتباریات عملیه. اگر چه نظریه اعتباریات علامه طباطبایی یکی از معانی نسبی گرایی محسوب میشود ولی باید توجه داشت چون ناظر به بحث وجودشناختی و علت و معلول بوده، پس بی ارتباط با اخلاق نسبی است، حتی اگر آن را در بحث معرفت شناسی هم وارد کنیم، از آنجا که اعتباریات با واقعیتی به نام کمال و سعات انسان یا همان قرب به خدا ارتباط برقرار میکند، به طوری که همه افعال اختیاری انسان اگر مطابق با کمال واقعی بوده باشد ارزشمند خواهند بود و این دانش نیز در فطرت همه انسانها به عنوان یک شناخت اصیل، عمومی و ثابت، وجود دارد، در زمره واقع گرایان قرار خواهد گرفت زیرا با دقت در معانی واقع گرایی و نسبی گرایی و نیز با توجه به نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، میتوان گفت اعتباریات ایشان، از قبیل اعتباریات محض نیست بلکه ریشه در واقعیت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و امکان نظریه اسلامی هنر بر اساس حکمت متعالیه
نویسنده:
سیدمحمدمحسن میرمرشدی ، محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بر اساس نظریات مستشرقان و فلاسفه هنر، پدیدهای با عنوان «نظریه اسلامی هنر» امری غیر قابل دستیابی است و تنها باید هنر اسلامی را به نحو پسینی و تاریخنگارانه مطالعه کرد. این نوشتار درصدد است تا امکان و چیستی «نظریه اسلامی هنر» را بر اساس آراء فیلسوفان صدرایی که این فلسفه را منطبق بر مبانی اسلامی میدانند، بررسی کند تا اولین قدمها در جهت تبیین این نظریه برداشته شود. با توجه به مباحث مطرحشده میتوان گفت: در فلسفه اسلامی و بهویژه حکمت متعالیه به برکت استفاده از قرآن، برهان و عرفان، چنان نظام و ساختار فکری به وجود آمده است که از مبانی موثقی برخوردار بوده و ظرفیت استخراج نظریه هنری را داراست. از سوی دیگر به سبب ابتنای این مکتب فلسفی بر آموزههای اسلامی که تأییدکننده و استفادهکننده از هنر در نشر معارف حقه است و منشأ هنر را وجود لایزال الهی میداند، ظرفیت استخراج نظریه اسلامی هنر از این مکتب فلسفی کاملاً فراهم گشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر معنای زندگی بر علوم انسانی اسلامی از نظر علامه مصباح یزدی
نویسنده:
احمد محمدی احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
رابطه معناداری زندگی و علوم انسانی و تأثیر آن در جهتگیری علوم انسانی یکی از موضوعات بنیادینی است که با وجود اهمیت آن، کمتر مد نظر متفکران و اندیشمندان قرار گرفته است. البته بحث معناداری و پوچی زندگی و چیستی «معنای زندگی» از موضوعاتی است که همواره محل بحث بوده و تبیین آن همچنان دغدغه فلاسفه و اندشمندان است و هرکدام درصدد بودهاند تا بر اساس مبانی خاص خود در این باره راه معنادار شدن زندگی را فراسوی بشر قرار دهند و به زعم خود آیندهای بی بازگشت برای بشر ترسیم نمایند. از سوی دیگر دانشمندان علوم انسانی به گمان خود، تلاشهای علمی خویش را در جهت تحصیل زندگی هرچه بهتر برای بشر به کار گرفتهاند، ولی کمتر اندیشمندی جهتگیری صحیح علوم را وجهه تلاش علمی خود قرار داده است. از بین معدود فلاسفة بصیری که میتوان تلاش علمی او را در جهت تبیین معنای زندگی تفسیر نمود، علامه مصباح یزدی است. این مقاله برآن است تا با تبیین «معنای زندگی» از نظر ایشان، تأثیر آن بر ضرورت جهتگیری علوم انسانی در جهت تحقق معنای زندگی انسانی بر اساس بینش توحیدی را توضیح دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیمحتوایی فلسفة دیوید لوئیس از نگاه پیتر انگر
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انگر استاد فلسفة دانشگاه نیویورک پس از چند دهه تدریس و نگارش در حوزة فلسفة تحلیلی به این نتیجه رسید که دیدگاههای رایج در فلسفة تحلیلی و از جمله آثار خود او فاقد محتوایی عینی و جوهری است. انگر ضمن تحلیل و نقد دیدگاههای گذشتة خود، بر فلسفة دیوید لوئیس نیز متمرکز شد تا نشان دهد دیدگاههای فلسفی او نیز یا تهی است و یا به بحثهایی تهی دامن زده است. استدلال اصلی انگر این است که تحلیل مفاهیم مورد علاقة فیلسوفان تحلیلی تلاشی بیپایان و بیثمر بوده و مانعی جدی برای پرداختن به مسائل بنیادین فلسفه (مانند وجود روح و جاودانگی) است. دیدگاه «تکثر جهانها»، «دفاع از وجود اوصاف» و «ابدگرایی» سه دیدگاه فلسفی لوئیس است که در این مقاله نقد انگر بر آنها بررسی خواهد شد. انگر از بین این سه دیدگاه، تنها دیدگاه «تکثر جهانها» را دارای محتوایی عینی میداند. اما او این دیدگاه را فاقد دلیل میداند. این مقاله استدلال کرده است که با معیارهای انگر دیدگاه «تکثر جهانها» نیز نمیتواند محتوایی عینی داشته باشد. علاوه بر آن بخشی از فلسفة لوئیس ماهیتی متافیزیکی دارد و شیوة استدلال او با ماهیت فلسفة تحلیلی ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف سه جزئی ابن سینا از معرفت؛ عدول یا پایبندی به تعریف چهارجزئی فارابی؟
نویسنده:
علی شفابخش ،احمد کریمی ،مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئلۀ تعریف «معرفت»، از مهمترین و در عین حال پرچالشترین مسائل در طول تاریخ دانش «معرفتشناسی» است. فارابی ـ با تأثیرپذیری فراوان از نظام شناختشناسی افلاطون، بهویژه در رسالههای «تئتتوس»، «منون»، «جمهور»، «اوتیفرون» و «فایدون» ـ معرفت ممکن و مطلوب در حوزۀ جهانبینی و گزارههای نظری و غیر بدیهی را «معرفت یقینی» میداند. تعریف وی از «معرفت یقینی» یا همان «یقین منطقی بالمعنی الأخص» مشتمل بر چهار رکن «اعتقاد جازم صادق ثابت» است. تقریباً تمام فیلسوفان، منطقدانان و معرفتشناسان مسلمان، اعم از قدما، متأخران و معاصران تعریف فوق را پذیرفته و در تثبیت و تکمیل آن اهتمام ورزیدهاند. اما در این میان، ابن سینا با ذکر نکردن قید «صدق»، ظاهراً به ارائۀ «تعریفی سهجزئی» از معرفت روی آورده است. دربارۀ وجه فقدان مقوّم «صدق» در تعریف ابن سینا از «معرفت»، به طور کلی دو فرضیه قابل تصور است: انصراف و عدول، یا التزام و پایبندی وی به تعریف مشهور. محققان عرصۀ فلسفه و معرفتشناسی فرضیۀ دوم را پذیرفته و به منظور اثبات مدعای خود، دست کم دو تفسیر و توجیه مطرح کردهاند. در تحقیق حاضر با قبول فرضیۀ دوم، دلایل سایر صاحبنظران طرح، نقد و ابطال گشته و سپس تفسیر بدیع سومی مطرح شده و با استناد به چهار قرینه از آثار خود ابن سینا، مدعای اصلی (یعنی التزام و باورمندی ابن سینا به همان تعریف چهارجزئی فارابی و مشهور فلاسفه و صوری تلقی شدن تغییر وی به خاطر انتفای مؤلفۀ «صدق» در تعریف معرفت) اثبات شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل برهان صدیقین از منظر علامه طباطبایی و مقایسه آن با تقریر سینوی از برهان صدیقین
نویسنده:
حامد کمیجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در برهان صدیقین، فیلسوف با مطالعۀ مطلق واقعیت، درصدد اثبات واجبالوجود است. علامه طباطبائی با توجه به ضرورت ازلی واقعیت عینی و در بستر جریانِ برهان «إن ملازمات»، به وجوب ذاتی آن منتقل گشته است. ابن سینا بر اساس ضرورت ذاتی واقعیت عینی و خارج نبودن آن از دو وضعیت «وجوب» و «امکان»، وجود واجب را تثبیت نموده است. علامه چون برخلاف ابن سینا قایل به ضرورت ازلی واقعیت عینی و وجوب ذاتی آن است، تحقق واجبالوجود را بدیهی دانسته که میتوان بر این اساس وجود واجب را بهمثابه اولین مسئلۀ فلسفی مطرح نمود. همچنین با توجه به تقریر علامه، واقعیت عینی حقیقتی یگانه بوده و ماسوای آن حقایقی ربطی است که در طول آن حقیقت واحد و به نحو غیر منحاز از آن، واقعیتدار گشته است. این مقاله درصدد است اولاً، تحلیل و توصیفی نوین از برهان صدیقین علامه طباطبائی ارائه دهد و به ارزیابی اشکال وارد شده بر این برهان و برخی تقریرهای ناصواب از آن بپردازد. ثانیاً، در بستر سنجش برهان علامه با تقریر سینوی از برهان صدیقین، تبیین نماید که تقریر علامه ویژگیهایی دارد که آن را از سایر تقریرها ممتاز میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبردهای زایندگی قوای ادراکی با رویکرد مبانی فلسفه صدرایی
نویسنده:
سیدمحمدحسین میردامادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تولید علم متناسب با ارزشهای اسلامی، در دستیابی به تعالی و تثبیت عزت و استقلال ملی نقش بسزایی دارد. از علل زمینهساز تولید علم، دستیابی به راهبردهای آموزش فعال (در مقابل آموزش منفعل و تقلیدی و حافظهمحور) است. با تحلیل بحث «ادراک» در فلسفه صدرایی به این نتیجه میرسیم که ادراک در این فلسفه دارای دو ساحت روحی- جسمی است و منشأ ادراک نفس مجرّد است. آنچه هدف مذکور را در زمینه حکمت اسلامی تأمین میکند در این مقاله به «زایندگی قوای ادراکی» نامگذاری شده است. این مقاله با تبیین مبانی زایندگی قوای ادراکی و راهبردهای متناظر به این مسئله پرداخته است. روش پژوهش «توصیفی- تحلیلی» و منابع آن اسنادی- کتابخانهای است. مهمترین یافتههای پژوهش راهبردهای حکمت صدرایی در جهت ادراک زاینده است. توجه به نظام دانایی در رویکرد ملاصدرا، مدیریت نفس و ظرفیتهای علم قلبی و تقویت و تربیت (طهارت) قوه خیال از مهمترین راهبردهاست. رویکرد مقاله بدیع، کاربردی و قابل توسعه است و در جهت اهداف نظام علمی کشور و هدایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ارزیابی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زايشي ناخواسته؛ نقدي بر انسانشناسي نظريه معنويت و عقلانيت
نویسنده:
محمد اكبريان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
چکیده :
نظريه معنويت و عقلانيت بر آن است که دين نهادينه در جهان معاصر نميتواند نقش سنتي خود را در آرامشبخشي و رها ساختن انسان از رنج ايفا کند و تنها معنويت ميتواند از عهده آن برآيد. ازآنجاکه اين نظريه، رسالت خود را براي انسان جديد تعريف کرده، خود را ناگزير و متعهد به مؤلفههاي پستمدرنيته ميبيند. براساس اين نظريه، انسان معنوي عبارت است از انسان معنويِ پستمدرن با شاخصهها و ويژگيهاي سازگار با آن. ملکيان در بيان ويژگيهاي انسان معنوي به برخي ويژگيهاي پستمدرنيته وفادار است، اما ويژگيهاي اساسيتري نيز براي انسان معنوي برميشمارد که او را از وفاداري و تعهد به مباني و الگوهاي پستمدرن خارج ميسازد. انسان معنوي با ويژگيهاي اخير تنها در نظام و ساختار دين سنتي امکان تحقق دارد و امکان زايش آن بر اساس مباني انسانشناختي ايشان و الگوهاي معنويت سکولار فراهم نيست، يا انسان دوگانهاي است که ويژگيهاي ناسازگاري (ديني و پستمدرن) را با هم جمع کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوع و گستره نقش وجود در حملهای ماهوی از منظر علامه طباطبائی
نویسنده:
احمد حسينی سنگچال، محمد سعيدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الوجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حیثیت تقییدی
,
حمل های ماهوی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پس از اثبات اصالت وجود، بررسي نقشي که وجود در حملهاي ماهوي ايفا ميکند، خود اهميتي در حد مسئله «اصالت وجود» دارد و به نوعي تکميل پروژه اصالت وجود است. علامه طباطبائي در آثارش به حل اين معما همت گمارده است اما به نظر ميرسد شارحان، اين بيانات را از جنبه نوآوري انداختهاند. در اين نوشتار ديدگاهي نقد ميشود که طي آن، وجود در قالب جزئي از موضوع نقشآفريني ميکند؛ به گونهاي که شکلگيري حملي ماهوي با موضوع واقع شدن ماهيت به قيد وجود، محقق ميگردد. در ادامه از ديدگاهي دفاع ميشود که وجود را تمامالموضوع ميانگارد. بر اساس اين ديدگاه، اگر محمولات ماهوي، در قالب جملهاي درستساخت ارائه شوند، در واقع محمولات وجود به شمار ميآيند. از سويي به طور مطلق نميتوان از تمامالموضوع بودن نقش وجود دفاع کرد، بلکه اين حکم به آثار خارجي ماهيت اختصاص مييابد و وجود به آثار ذهني ماهيت متصف نميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 526
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید