جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شیعه پژوهی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
سال 1402
دوره 10 , شماره 25
دوره 9 , شماره 24
سال 1401
دوره 9 , شماره 23 اسفند 1401
سال 1400
دوره 8 , شماره 22 شهریور 1401
دوره 8 , شماره 21 پاییز و زمستان 1400
سال 1399
دوره 7 , شماره 20 بهار و تابستان 1400
دوره 7 , شماره 19 پاییز و زمستان 1399
سال 1398
دوره 6 , شماره 18 بهار و تابستان 1399
دوره 6 , شماره 17 پاییز و زمستان 1398
سال 1397
دوره 5 , شماره 16 بهار و تابستان 1398
دوره 5 , شماره 15 پاییز و زمستان 1397
دوره 4 , شماره 14
سال 1396
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1395
دوره 2 , شماره 8
سال 1394
دوره 2 , شماره 3 تابستان 1394
دوره 2 , شماره 2 بهار 1394
سال 1393
دوره 1 , شماره 1 زمستان 1393
عنوان :
تأملی در مؤلفههای فهمپذیری قرآن
نویسنده:
امید قربانخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امکان فهم متون دینی از دغدغههای همیشگی دینپژوهان بوده و تاکنون اندیشمندان شرق و غرب نظریههای مختلفی دربارهاش مطرح کردهاند. در همین خصوص بحثهای پُردامنهای هم میان عالمان اسلامی از دیرباز درباره ممکنبودن یا نبودن فهم قرآن مطرح شده است. آنچه در آثار نگاشتهشده بیشتر محل توجه قرار گرفته، اقامه ادله در اثبات فهمپذیری قرآن است. حال آنکه، پیش از بحث درباره «فهمپذیری» یا «فهمناپذیری» قرآن باید مشخص شود که: در فهمپذیردانستن قرآن فهم چه کسانی ملاک است؟ فهم کدامین معانی از قرآن مد نظر است؟ و چه میزان از فهم، معیار سنجش قرار میگیرد؟ در حقیقت این پرسشها ناظر به مؤلفهها و به عبارتی مبانی «فهمپذیری قرآن» است که باید پیش از اقامه ادله بر ممکنبودن یا نبودن فهم قرآن، پاسخ داده شود. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با رویکردی دروندینی مبتنی بر روش توصیفیتحلیلی پاسخ پرسشهای فوق را میکاود و بر اساس مؤلفههای بهدستآمده ادله مخالفان امکان فهم قرآن را نقد میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریانهای نوظهور آیین یارسان (اهل حق): خوانشی انتقادی
نویسنده:
جواد لطفی ، مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جریان سنتیمسلک یارسان (اهل حق) از یازده خاندان تشکیل شده است که هفت خاندان در زمان سلطان اسحاق برزنجهای و به دستور او بنا نهاده شد و چهار خاندان دیگر در قرنهای بعد، به آنها اضافه گردید. در اوایل قرن چهاردهم ه.ش. و در سالهای اخیر دو جریان نوپدید به نامهای «مکتب» وابسته به خانواده نورعلی الاهی و جریان «یارسانیزم» وابسته به مدعیان استقلال مسلک یارسان از سایر ادیان، مخصوصاً دین اسلام و تشیع امامی، در اهل حق شکل گرفت که تحت دو نهاد «سازمان دمکراتیک یارسان» با نام اختصاری «سدی» و علامت اختصاری YDO، و «مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان» فعالیت میکنند و به نظر میرسد اندیشههای متفاوتی با جریانها و خاندانهای سنتی یارسان در عقاید و آداب و رسوم دارند. پرسش پیش رو این است که: اندیشههای دو جریان مکتب و یارسانیزم چیست؟ پیشفرض تحقیق این است که از منابع در دسترس این دو جریان، گونهای نظام فکریعقیدتی مستقل از پیشینهٔ تاریخی و عقیدتی یارسان برداشت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه رویکردها، مواضع و نوع مواجهه محتشم کاشانی و فیض کاشانی در قبال حکومت صفوی
نویسنده:
رحمتالله زرگری ، کیوان لولویی ، سید علیاصغر محمود آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
کارنامه فکری، ادبی و علمی محتشم کاشانی و فیض کاشانی از منظر نوع مناسبات سیاسیشان با حکومت صفوی در خور تأمل است. مقایسه این دو جهانبینی نشان میدهد که تأثیرپذیری مستقیم این دو شخصیت از فضای گفتمانی عصر صفوی، تولیدات فرهنگی و ساختار فکری، آنان را به دو گونه توجه متمایز به دربار صفوی و لاجرم، دو نوع پیوند و مواجهه با آن معطوف کرد. مقایسه نوع مواجهههای آنها با کانون قدرت و سیاست عصر صفوی نشان میدهد که این دو شخصیت کاشانی، تحت تأثیر بسترهای سیاسی، تاریخی و فرهنگی، بنیانهای فکری و ظرفیتهای روانی و نیز دوره زیست خود، دو گونه رابطه متمایز با دربار صفوی تنظیم کردهاند که مؤلفههایی مانند نوع نگاه آنان به تشیع، میزان دوری و نزدیکیشان به دربار صفوی، علایق و پیشزمینههای فکریادبی، روحیه انتقادی یا همراهی و همدلی با دربار و غیره مستقیماً بر آن تأثیر گذاشت. در این پژوهش میکوشیم با بررسی تأثیر فضای گفتمانی و فکریایدئولوژیکی ایران عصر صفوی بر جهانبینی این دو شخصیت کاشانی، نقش این تأثیرگذاری بر نوع مواجهههایشان با دربار صفوی و برآیندها و نتایج هر کدام از این دو نوع نگرش را تبیین کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کژکارکردهای شعائر مذهبی در حوزه اجتماعی عصر قاجار
نویسنده:
حسین حمزه ، علی آقانوری ، حسن زندیه ، مهراب صادقنیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«کارکرد» در میان مفاهیم جامعهشناختی به معنای نتیجه و اثر واقعه یا حرکت تعریف شده است و «کژکارکرد» هنگامی معنا پیدا میکند که نتایج مطلوب و آثار عینی و مشاهدهپذیر نهادها در عرصه اجتماعی ظهور و بروز نداشته باشد. پرسش این پژوهش این است که: در میان اهتمام مردم ایران در عصر قاجار به برگزاری آیینهای مذهبی، بهخصوص شعائر محرم، این مناسک دینی در عرصههای اجتماعی چه نتایج منفیای داشته است؟ و این کژکارکردها به چه دلیل در آیینهای مذهبی وارد شده است؟ برای پاسخ به این پرسش، شعائر مذهبی را از ابعاد مختلف، اعم از فردی و اجتماعی، بررسی کردهایم، و نتیجه گرفتهایم که ایجاد کژکارکردها در شعائر مذهبی عموماً به دلیل پیرایههایی بوده که به دست مردم، و به دلیل بیتوجهی به متولیان مذهبی درباره این اضافات، ظاهر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش منطق تأویل در تقریر مسئله «امامت» نزد صدرالدین شیرازی
نویسنده:
آیسودا هاشم پور ، لاله حقیقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
منطق تأویل در مباحث هستیشناسانه حکمت متعالیه حاکی از امکان کشف لایههای ژرف حقیقت و بیان مختصاتش، و منوط به تقریر نسبت انسان با هستی و حقیقت است. برآیند این منطق، که بر موازنه تام مراتب انسان، قرآن و عالم با هم تأکید دارد، رسمیت درجات متعدد وجودی است و نظریه «علم و عمل اشتدادی» نیز محصول چنین نگرشی است. ترسیم ابعاد این نظریه مستلزم مطرحکردن برخی مطالب وجودشناسانه درباره انسانی است که در شدیدترین مرتبه وجودی قرار گرفته است و شدیدترین درجه علم و عمل را دارد. از اینرو، پیوند منطق تأویل با آموزه انسان کامل و اصل امامت در حکمت متعالیه، یکی از لوازم أهم منطق تأویل است. هدف این مقاله تبیین استدلالی جایگاه امام به عنوان انسان کامل در نظام هستی بر اساس نظریه مذکور است. به نظر میرسد صدرالدین شیرازی مسائل مربوط به امامت را با اهتمام به حقانیت منطق تأویل و نظریه علم و عمل اشتدادی مطرح کرده باشد؛ چراکه جامعیت، جایگاه و مقام، لزوم وجود و شناخت امام از اموری است که با تفطن به مختصات این نظریه اثباتپذیر است، و علاوه بر آن، دالّ بر همسویی سخنان صدرای شیرازی با آموزههای تشیع در باب تداوم امامت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر آموزههای اهل بیت (ع) بر آوردههای زبانی مردم بیهق (سبزوار)
نویسنده:
فرشته کوشکی ، محسن الویری ، زهرا روح الهی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
زیست اجتماعی انسانها متأثر از اندیشه و فرهنگشان است. مردم بیهق از همان ابتدا ارادتمند اهل بیت (ع) و شیعهمذهب بودند. محوریت ائمه (ع) در اندیشه شیعی همواره دربردارنده دلالتهای اجتماعی بسیاری است که بر جنبههای مختلف زیستی مردم تأثیرگذار بوده است. برای شناخت تاریخ اجتماعی هر منطقه یا ملت نیازمند بررسی مؤلفههای اجتماعی در آن منطقه هستیم. آوردههای زبانی یکی از مؤلفههای تاریخ اجتماعی است. آوردههای زبانی در پنج آورده نامها و القاب، اذان، تکیهکلام، نوحه، مرثیه و شعر بررسی شده است. این تحقیق با روش کتابخانهای در محدوده بیهق و در دوره زمانی ورود اسلام تا قرن دهم انجام شده است. گزارشها نشان میدهد در منطقه بیهق و در دوران قبل از صفویه، مؤلفههای یادشده بسیار متأثر از آموزههای اهل بیت (ع) بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات عقلی و نقلی حیات، علم و تسبیح نطقی موجودات در تمام مراتب هستی با تأکید بر مرتبه ناسوت
نویسنده:
ابوالفضل فیروزی ، رضا الهی منش ، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
چکیده :
از مسائل مهم و جنجالبرانگیز هستیشناسی که همواره محل مناقشه و بحث میان متکلمان، فلاسفه و عرفا و حتی پژوهشگران علوم تجربی بوده، مسئله «حیات، شعور، عشق و تسبیح در تمام مراتب وجود» است که تأثیر عمیق و گستردهای در اندیشه و رفتار آدمی دارد. در این پژوهش که به شیوه توصیفیتحلیلی و بر مبنای معارف و آموزههای قرآن، احادیث، ادعیه و نیز ادله عقلی، برهانی و عرفانی اسلامی انجام شده، نشان میدهیم همه هستی و مراتب آن از جمله مرتبه ناسوتی به قدر استعداد و تعین وجودی خود از حیات، علم و اراده برخوردار بوده و علاوه بر اینکه به زبان استعداد و حال، تسبیحگوی خدا هستند، به صورت قال (نطق) نیز تسبیح و تحمید حقیقی حقتعالی را میکنند که این نکته، مسئله اصلی این مقاله است. محدوده بررسیِ تسبیح موجودات، فقط موجودات غیرذیشعور، یعنی جمادات، نباتات و حیوانات است که در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که این سه دسته از موجودات، فاقد علم و ادراکاند و تسبیح قولی برای آنان ممکن نیست. رأی برگزیده در این پژوهش به ارادی، آگاهانه و زبانیبودن تسبیح این موجودات (البته به زبان خاص هر موجود) اعتقاد دارد و فهم و نطق که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده، دلیل بر این مطلب گرفته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی گستره کارکرد عقل در فهم معارف دین اسلام بر مبنای آیات و روایات
نویسنده:
سید علی میرشریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رابطه عقل و دین و میزان دخالت عقل در دین از جمله مباحثی است که بهویژه در دوران تجدد به تأسی از مدرنیته غربی بهجدّ در جوامع اسلامی مطرح شده و مجادلات بسیار برانگیخته است. افراط در تعریف نقش گسترده عقل که گرتهبرداری از تفکر متجدد غربی است به آسیبهایی جدی در فرهنگ اسلامی منجر شده است. در این میان بررسی توان عقل بشری در فهم حقایق دینی ضروری است. از اینرو مسئله مقاله حاضر، بررسی گستره کارکرد و میزان کاربرد عقل بر مبنای آیات، روایات و سخنان اندیشمندان دینی است. در این تحلیل با تبیین دو حیطه عام و خاص استعمال عقل در درک معارف دینی، ماهیت هر یک از این وجوه عمومی و اختصاصی بررسی میشود. سپس کارکرد اختصاصی آن در دانش فقه به عنوان یکی از ادله اربعه بر محور قاعده ملازمه عقل و شرع تحلیل میشود. بر اساس منابع اصلی دین اسلام (آیات قرآن و روایات معصومان) و نیز نگرش عالمان دینی، نقش عام و خاص عقل در فهم عمومی و اختصاصی دین، محدود به حدودی است که منابع دینی تعیین کردهاند. از اینرو با وجود آیات و روایاتی که نقش عقل در آنها به طور برجسته مطرح شده و نیز قاعده ملازمه عقل و شرع که خود نمایانگر جایگاه رفیع عقل در فهم آموزههای دین و برخی از علل و حکمتهای احکام است، نمیتوان در همه تعالیم از عقل بهره جست. در واقع، عقل در اموری ناتوان از فهم است که در این بخش از آموزهها توصیه دین، تسلیم در برابر اوامر الاهی است، حتی اگر با فهم بشری در تعارض باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 306
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه صدرالدین شیرازی و جعفر سبحانی
نویسنده:
هادی معمار کوچهباغ ، جمال بابالیان ، رحمن بوالحسنی ، سید مرتضی علیانسب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
جعفر سبحانی
چکیده :
قرآن کریم انسانها را به دو گروه بهشتی و دوزخی تقسیم کرده و وعده تحقق آن در قیامت را میدهد. میان متکلمان مناقشاتی پیش آمده است که حقیقت این پاداش و عذاب اخروی چه بوده و از کجا نشئت میگیرد. یکی از مباحث مطرح در علمالنفس نیز حقیقت و منشأ سعادت و شقاوت انسان است. به هر روی، متکلمان و فلاسفه درباره مجازات اخروی نظریههای مختلف بیان کردهاند. پژوهش حاضر، که از سنخ معرفةالنفس است، با روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از اندیشههای کلامی و فلسفی انجام شد. هدف این تحقیق تحلیل هستیشناختی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه دو شخصیت متقدم و معاصر شیعه، ملاصدرا و سبحانی، است و به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که از دیدگاه ملاصدرا و سبحانی منشأ پاداش و عذاب اخروی و ظهور بهشت و جهنم چیست. نتایج پژوهش اشتراکات و افتراقاتی را نشان میدهد. اشتراکات عبارت از این است که حیات و حشر اخروی مرهون اتحاد بین علم و عمل و نفس انسان در دنیا است و ظهور ملکات در نشئه آخرت، بدن اخروی و ابدی را میسازد. همچنین، برخلاف تصور بسیاری از حکما، عذاب اخروی حاصل امور عدمی و نقصانهای دنیوی ناشی از تعلقات نفسانی است و پاداش بهشت زدودن آنها و کسب کمالات حقیقی با معارف الاهیه و اخلاق حمیده است. وجه افتراق اندیشه هر دو متفکر درباره شرور بر این نکته استوار است که ملاصدرا بر ذاتیبودن شرور و وجودیبودن آنها تمرکز دارد، اما سبحانی شر را از لوازم وجود خیر تلقی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه پیامبر و امام: بررسی تطبیقی دیدگاه سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی
نویسنده:
محمد ابراهیم پیشنمازی ، حمید رضا شریعتمداری ، محمد جاودان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفت و شناخت فرستادگان الاهی و جانشینان آنها از مهمترین مسائل ادیان الاهی است. این مسئله از معرکه آرای اندیشمندان اسلامی نیز به دور نبوده و در تاریخ تفکر اسلامی همواره به آن توجه شده است. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار میشود که فرَق مختلف اسلامی درباره آن اظهارنظر کرده و منظومهای معرفتی راجع به آن شکل دادهاند. این پژوهش با محوریت بررسی آرای متکلمان امامیه و اسماعیلیه در این موضوع و با تمرکز بر دیدگاههای دانشمند بنام شیعی، سید مرتضی علمالهدی، و اندیشمند برجسته اسماعیلی، حمیدالدین کرمانی، به شیوه توصیفیتحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای، نضج یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نظام معرفتی سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی درباره پیامبر و امام، در عین برخورداری از مشترکات فراوان، تفاوتهای بنیادین نیز دارد؛ مشترکاتی همچون برتری انبیا بر ملائکه، عصمت انبیا و امامان، ختم نبوت، جانشینی علی j، ضرورت نبوت و وجوب ایمان به همه انبیای الاهی. اختلاف بسیار چشمگیر این دو دیدگاه در تعداد، ادوار و القاب انبیا و امامان شیعه نیز مشهود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید