جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقيقات علوم قرآن و حديث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 263
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 15 , شماره 1
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1 (پياپي 25)
دوره 11 , شماره 4
سال 1393
دوره 11 , شماره 4 (پياپي 24)
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1389
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1 (پياپي 13)
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 (پياپي 12)
دوره 6 , شماره 1 (پياپي 11)
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10)
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 (پياپي 8)
دوره 4 , شماره 1 (پياپي 7)
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 (پياپي 6)
دوره 3 , شماره 1
سال 1384
دوره 2 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مفهوم شناسی «احسان» در قرآن کریم با بررسی حوزه معنایی احسان فردی
نویسنده:
مصطفایی محمد, غروی نایینی نهله
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
تفسیر موضوعی
,
صبر
,
احسان
,
ربوبیت
,
تفضل
,
کنش (عمل - فعل)
چکیده :
احسان در لغت علاوه بر معنای معروف و متداول (تفضل و نیکوکاری)، ناظر بر چگونگی انجام کار و به معنای «انجام عمل به نحو نیکو و شایسته (درستکاری)» است. حسن و نیکویی عمل هم به تناسب و سازگاری اجزای آن با یکدیگر، و سازگاری و تناسب مجموعه اجزا با غایت و هدفی است که از انجام آن عمل مدنظر است. بنابراین احسان یعنی رعایت این دو تناسب با مقام عمل. در نظام معنایی حاکم بر قرآن، احسان با مفاهیمی از قبیل توحید ربوبی، تقوا، استقامت، عبادت، ایمان و عمل صالح پیوند دارد، ما هم به بررسی حوزه معنایی در قرآن می پردازیم که شبکه به هم پیوسته ای از روابط مفاهیم مرتبط با آن است.بررسی آیات احسان در قرآن نشان می دهد که احسان مربوط دو فاعل دارد یکی خدا و دیگری انسان. درباره خداوند، احسان به دو معنای احسان پدیده ها، و تفضل و انعام آمده که احسان پدیده ها از سوی خداوند، به معنای «تحقق و ایجاد» اشیای درست و مناسب، و حسن و نیکوست؛ و دیگر چگونگی انجام عمل در آن مطرح نیست. درباره احسان انسان باید گفت که به دو معنای تفضل و احسان عمل است. احسان عمل، ناظر بر چگونگی انجام آن و متعلقش در قرآن، عبادت است که باید از سر شکرگزاری و از روی علم، ایمان و یقین به آخرت و با صبر و استقامت همراه باشد. این احسان عمل است که در قرآن موضوعیت دارد و احسان به معنای تفضل زاییده و لازمه آن است. شایان ذکر است معنای تفضل در احسان برگرفته از همان معنای لغوی احسان است؛ با این بیان که در آن، تاکید بر سازگاری عمل با میل و خواسته محسن الیه – که اجابت آن، غایت و هدف عمل است – می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رواداری از منظر قرآن کریم و سنت
نویسنده:
موحدی ساوجی محمدحسن
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ادیان
,
احسان
,
رواداری (منطق)
,
مخالفان
,
قرآن
چکیده :
رواداری به معنای تسامح عملی با مخالفان و احترام و به رسمیت شناختن حقوق اجتماعی آنان در این جهان است. این موضوع در حوزه های گوناگونی قابل طرح است؛ و در حوزه ادیان، پیروان ادیان و عقاید گوناگون و متفاوت، اعم از ادیان آسمانی و غیرآسمانی و حتی پیروان مکاتب الحادی را در بر می گیرد. موضع قرآن کریم در این زمینه، شرایط به رسمیت شناختن این حقوق، و شمول آن نسبت به افراد، ادیان و مکاتب گوناگون، و نیز مظاهر آن، از موضوعاتی است که در این جستار به آن پرداخته شده است؛ و در نهایت این فرضیه به اثبات رسیده است که قرآن کریم رواداری و حتی احسان به همه فرزندان آدم علیه السلام را جایز بلکه ممدوح دانسته است؛ و تنها استثنا مستفاد از آیات شریفه، کسانی هستند که با مسلمانان در حال جنگ بوده و محارب با آنان به شمار آیند، یا انسان های ناتوانی را – هر چند غیر مسلمان – تحت ستم شدید قرار داده، آزادی ها و حقوق بنیادین آنان را از ایشان ستانده باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنر تصویر آفرینی در نهج البلاغه
نویسنده:
محمدقاسمی حمید
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تجسم (زبان شناسی)
,
تصویر
,
تخییل
,
تشخیص
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ماجرای سان دیدن حضرت سلیمان (ع) از اسبان در قرآن کریم
نویسنده:
برومند محمدحسین, دژآباد حامد
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
مسح
,
سلیمان
,
صافنات
,
عشی
چکیده :
در تفسیر آیات 30 تا 33 سوره ص، احتمالات و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بیشتر ناشی از اختلاف در مرجع ضمایر در دو جمله «تورات بالحجاب» و «ردوها» است. برای کشف مرجع ضمایر، هر یک از مفسران به دلایلی استناد کرده اند که در این جهت چهار احتمال قابل تصور است. در این جستار با توجه به روایات و ذکر واژه «عشی» در آیه، مرجع ضمیر در جمله اول، شمس و در جمله دوم، صافنات تعیین شده است و روایت وارده و نیز ذکر صفت «اواب» درباره سلیمان (ع) با در نظر گرفتن مقام انبیا، تنها حکایت از وقوع ترک اولی از ناحیه سلیمان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنکاشی در مقوله شور چشمی (چشم زخم) در قرآن و روایات
نویسنده:
اکبرنژاد مهدی, محمدی روح اله
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
شور چشمی
,
چشم زخم
,
تاثیرات نفسانی
,
اعجاب
چکیده :
پدیده چشم زخم، آزار یا نقصانی که از تاثیر افکار بعضی از مردم به واسطه دیدن یا تعریف کردن آنها از چیزی به کسی یا چیزی می رسد، از جمله مسایل متافیزیکی است که از قدیم الایام وجود داشته، بسیاری از ارباب ملل و نحل به آن پایبند و معتقدند. این مساله نه تنها در اسلام و مبانی دینی و تمدن اسلامی باوری خرافی تلقی نمی شده است، بلکه قرآن و روایات نیز آن را تایید می کنند. در این جستار ضمن طرح این مساله، مبانی دینی آن را بررسی و دلایل و مستندات آن را از کتاب و سنت عرضه کرده ایم، همچنین دیدگاه های مخالف نقد و بررسی شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت عذاب مسخ در آموزه های دینی
نویسنده:
شاکر محمدکاظم, میری سیدسعید
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عذاب
,
مسخ
,
مسخ باطنی
,
مسخ ظاهری
,
قوم سبت و اصحاب شنبه
چکیده :
قوم سبت یکی از اقوام یهودی بوده است که بر اثر تقلید کورکورانه از پدران و گذشتگان خود حدود خداوند را نادیده گرفتند و از آزمایش الهی مبنی بر صید نکردن ماهی در روز شنبه سربلند بیرون نیامدند، در نتیجه به عذاب مسخ گرفتار شدند. این عذاب به لحاظ ناشناخته و شگفت انگیز بودن در میان عذاب های الهی برجسته تر است، از همین رو سوالات بیشتری نیز درباره آن مطرح شده است. با تحقیق و دقت در قرآن، حدیث و آرای دانشمندان روشن می شود که منظور از مسخ مورد بحث، مسخ جسمانی و ظاهری است و ادعای این که این مسخ، مسخ دل ها بوده یا از باب مثل بیان شده است، نمی تواند درست باشد. بر همین اساس و با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان ادعا کرد که نظریه مجازی بودن عذاب های الهی اعم از اعتقاد به نمادین بودن یا مجازی بودن زبان آنها برای تهدید هدایتگرانه بشر، دست کم در مورد عذاب مسخ پذیرفتنی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنت الشاطی و ساماندهی تفسیر ادبی
نویسنده:
شاکر محمدکاظم, ساکی نانسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
روش های تفسیری
,
تفسیر ادبی
,
اعجاز بیانی
,
بنت الشاطی
,
امین خولی
,
تفسیر بیانی
,
مکاتب تفسیری
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و شاخصه های تفسیر اجتماعی قرآن کریم
نویسنده:
قاضی زاده کاظم, ناظمی روح اله
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
جامعیت قرآن
,
تفسیر اجتماعی قرآن
,
هدایتگری قرآن
,
ساده نویسی
چکیده :
تفسیر اجتماعی را باید یکی از مهم ترین دستاوردهای حوزه تفسیر نگاری در عصر حاضر دانست. شاخصه های اصلی این رویکرد جدیدی تفسیری – که می توان آنها را مبانی نیز نامید – عبارت اند از: نگاه جامع گرایانه به قرآن، عقل گرایی در تفسیر، تاکید بر هدایتگری قرآن و ساده نویسی در تفسیر. مبانی پیش گفته به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب بروز برخی ویژگی های دیگر در تفاسیر اجتماعی شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به ویژگی هایی چون اعتقاد به اصالت قرآن نسبت به دیگر مصادر تشریع، انکار و نکوهش تقلید به ویژه در تفسیر قرآن، کاستن از شأن و حجم تفسیر ماثور، واقع نگری و توجه به نیازهای جامعه، استفاده از زبان ساده و همه فهم در تفسیرنگاری و پرهیز از طرح تفصیلی مباحث ادبی، فقهی و کلامی در تفسیر اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل سلام و لعن در قرآن کریم
نویسنده:
رضی بهابادی بی بی سادات, پنبه پز زهرا
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
لعن
,
کفر
,
نفاق
,
قرآن
,
سلام
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل آرای مفسران در تفسیر آیه «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» بر اساس مفهوم میثاق اجتماعی در ادوار تاریخی
نویسنده:
بادکوبه هزاوه احمد, دهقانی فارسانی یونس
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
مفسر
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر متن
,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی)
,
تحولات اجتماعی
چکیده :
با گسترش مباحث جدید در حوزه علوم اجتماعی و انسانی، دیدگاه های نو برای تبیین علل تفاسیر گوناگون و مختلف از یک متون در دوره های تاریخی ارایه شده است. از جمله این دیدگاه ها طرح مفهوم میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) و نقش آن بر فهم تفسیر از یک متن است. استفاده از این مفهوم می تواند به تبیین علت تغییر آرای تفسیری در برخی از آیات قرآن کریم در ادوار تاریخی مسلمانان کمک شایسته ای کند. در این جستار آوای مفسران درباره عبارت قرآنی «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم...»، پس از طبقه بندی، تحلیل و ارزیابی شده است در این میان کوشش شده است تا اختلاف نظر مفسران بر اساس میثاق اجتماعی دوره های مختلف تاریخی فهم و تحلیل شود. بر مبنای یافته های این بررسی در دوره معاصر تاریخ تفسیر به دلیل بیداری مسلمانان و آغاز نهضت اصلاح گری، تفسیر جدیدی از واژه «تغییر» در آیه مورد بحث، مطرح شده است که عبارت است از «تغییر از وضعیت نامطلوب به مطلوب». این تفسیر در تقابل با تفسیر واژه «تغییر» در دوره های پیشین یعنی «تغییر از وضعیت مطلوب به نامطلوب» قرار می گیرد. با توجه به بررسی تاریخی زمینه های اجتماعی شکل گیری این تغییر دیدگاه مفسران معاصر در تفسیر آیه یاد شده، «مثبت انگاری امر تغییر» به منزله میثاق اجتماعی موثر در شکل گیری این دیدگاه نو، معرفی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 263
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید