جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقيقات علوم قرآن و حديث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 263
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 15 , شماره 1
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1 (پياپي 25)
دوره 11 , شماره 4
سال 1393
دوره 11 , شماره 4 (پياپي 24)
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1389
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1 (پياپي 13)
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 (پياپي 12)
دوره 6 , شماره 1 (پياپي 11)
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10)
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 (پياپي 8)
دوره 4 , شماره 1 (پياپي 7)
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 (پياپي 6)
دوره 3 , شماره 1
سال 1384
دوره 2 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
آیه سجده بر یوسف (ع) در تفاسیر امامیه؛ رهیافت ها و نظریه معیار
نویسنده:
علی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه ثابت و معیاری میان مفسران امامیه در رفع تعارض ظاهر آیه «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا» با آیات حرمت سجده بر غیر خدا و آیات لزوم تعظیم والدین، وجود ندارد لذا رهیافتهای متنوع ادبی، روایی، تاریخی، فقهی، کلامی و عرفانی در تفاسیر آنها دیده میشود. شماری مسجود را الله و سجده را سجده شکر و طاعت دانستهاند. دسته دیگر مسجود را یوسف(ع) و سجده بر او را غیر اختیاری یا تحیّت دانستهاند. برخی نیز یوسف(ع) را سجدهگزار به پاس اجتماع دوباره خانواده خویش گفتهاند. مسأله اصلی این پژوهه ارزیابی ادلّه این رهیافتها و ارائه دیدگاه معیار در تفسیر آیه میباشد. نظریه معیار مبتنی بر مؤلفههای خاص خود مسجود را یوسف(ع) و سجده را احترام سیاسی در برابر مقام وزارت یوسف(ع) تفسیر کرده و تعارضات مفروض را رفع نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دیدگاه مفسران پیرامون تقدیم و تأخیر آیات متشابه لفظی مورد پژوهی: آیات 58 سوره بقره و 161 سوره اعراف
نویسنده:
عطا الله محجوب؛ حسینعلی ترکمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«مشابه» یا «متشابه لفظی» بر آن دسته از آیهها و جملههای قرآنی اطلاق میشود که بهطور کامل یا با اندکی تغییر بیش از یکبار تکرار شدهاند. علّت تکرار شمار زیادی از این آیهها و جملهها بر پایه تغییر در تقدیم و تأخیر آنها استوار است. نمونهای از این آیهها دو آیه ذیل است که تشابه موجود در قالب تقدیم و تأخیر «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ» (البقره:58) و «وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً» (الاعراف:161) نمایان شده. علیرغم تلاش مفسران در توجیه چرایی تقدیم و تأخیر موجود در دو آیه مذکور، آرای آنها مورد خدشه است و باید توجیه درست را در توجّه به سیاق، مکان نزول، مقام آیه و توجه به مفهوم سجده که در آن دو بهکاررفته دانست. مجموعهی مطالب مذکور این نتیجه را به دست داده است که سورهی بقره، برخلاف سوره اعراف که به توبیخ و سرزنش عصیانگران و متکبران، بهویژه بنیاسرائیل پرداخته، در مقام ذکر نعمتها بر بنیاسرائیل و امت پیامبر است و تقدیم سجده که عملی در راستای شکرگزاری است و نیز تمامی قرائن دیگر در این جهت به کار گرفته شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مصادر روایی تفسیر المیزان و انعکاس با واسطه روایات از مصادر اولیه
نویسنده:
رسول محمدجعفری؛ حسین محققی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بیگمان از جمله ارزشمندترین تفاسیری که تاکنون نگاشته شده، تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایی میباشد. در این اثر به روایات توجه ویژهای شده است و مفسر پس از تفسیر دستهای از آیات، تحت عنوان «بحث روائی»، با ارجاع به منابع فریقین روایات را گزارش و تبیین کرده است. بهرغم پژوهشهای متعددی که درباره روایات المیزان صورت پذیرفته، در هیچ اثری مصادر روایات آن تحقیق نشده است، لذا در این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی مصادر روایات این تفسیر مورد واکاوی قرار گرفته و بر اساس دلایل و شواهد متعددی بر این حقیقت رهنمون گردیده که علامه طباطبایی در نقل روایات شیعه غالباً به الصافی، البرهان، نورالثقلین و بحارالانوار رجوع داشته و بدون اینکه این منابع واسطه را ذکر کند، از طریق آنها مستقیماً به مآخذ اصلی روایات ارجاع داده است. در نقل روایات اهل سنت نیز چنین روشی داشته و از منابع واسطهای چون: البرهان، بحارالأنوار، الاتقان و الدرّ المنثور استفاده کرده است. گفتنی است هدف این پژوهش درصدد خرده گرفتن بر شیوه علامه طباطبایی نیست، زیرا روش عالمان سلف بر این منوال بوده است، بلکه در پی نشان دادن این نکته است که پژوهشگران به هنگام بهرهگیری از روایات تفسیری المیزان خود را از توجه و مراجعه به منابع اصلی روایات بینیاز ندانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و کارکرد حدیث در تفسیر بیان السعاده
نویسنده:
زهرا محب پورحقیقی؛ سید مهدی لطفی؛ امیر احمد نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تفاسیر قرآن رویکردهای مختلفی دربارهی میزان و نحوهی بهره گیری از حدیث مشاهده میشود. در تفسیرهای عرفانی این امر از جنبه های مختلفی مانند میزان تأثیر گرایش مفسر در گزینش و فهم روایات تفسیری، اهمیت بیشتری دارد. به همین جهت، تعیین جایگاه و کارکرد حدیث در این تفاسیر می تواند به عنوان سنجهای برای تعیین میزان اعتبار آنها درنظر گرفته شود. در این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی گردآوری شده، جایگاه و کارکرد حدیث در تفسیر بیان-السعاده که اولین تفسیر عرفانی کامل و موجود شیعی بهشمار میرود، بررسی شده است. باتوجه به اینکه گنابادی حدیث را به عنوان منبعی مهم برای آشنایی با تنزیل و تأویل آیات و وجوه مختلف معنایی و مصداقی معرفی کرده و نیز بیش از 2200 روایت در تفسیر خود استفاده نموده، جایگاه ویژهی آن مشخص میگردد. مهمترین کاکردهای حدیث در این تفسیر نیز براساس میزان فراوانی، شامل تبیین مفهوم، بیان مصداق و مؤید دیدگاه مفسر می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اختلال شخصیت «نمایشی» در آموزههای اسلامی و تطبیق آن با یافته های روانشناسی
نویسنده:
زهرا فقیهی؛ محمدرضا حاجی اسماعیلی؛ حمید طاهر نشاط دوست
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از انواع اختلالات شخصیتی مطرح در حوزهی دانش روانشناسی، «اختلال شخصیت نمایشی» است. این اختلالالگوی فراگیر تهییجپذیری و توجهخواهی مفرط استکهدر روند آن هیجانات و عواطف فرد به نشانههای جسمانیتبدیل میشود. مشابه این اختلال در آموزههای اسلامی مطرح است. پژوهش حاضر در نظر دارد،ضمن ارائهی نتایجبررسی این اختلال در آموزههای اسلامی؛ میزان همگرایی یافتههای روانشناسی با این آموزهها رانشان دهد. در همین راستا، لازم است چیستی، سببشناسی و ملاکهای تشخیصی این اختلال در اسلام و روانشناسی مورد توجه قرار گرفته، و در نهایت تطبیقی بین آنهاصورت گیرد. بررسیها نشان میدهد، اختلال نمایشی از منظر آموزههای اسلامی نوعی اختلال شناختی- هیجانی است که با بیثباتی کلی حاکم بر شخصیت، و رفتارهای نمایشی متضاد با خود واقعی فردمشخص میشود. مبتلایان به این اختلال هر هفت ملاک تشخیصی اختلال نمایشی در روانشناسی را برآورده مینماید و در ویژگیهای فردی نظیر: ظاهرسازی و اغواگری، توجهطلبی و ستایش خواهی؛ عملکرد هیجانی سطحی و فاقد تأمل، تلقینپذیری، افسردگی و انزوا و کسالت و بیانگیزگی با آن هم-پوشانی دارند ولی در سایر اوصاف این همپوشانی مشاهده نمیشود. ضمن اینکه جسمانیسازی علل هیجانی و عاطفی در این اختلال وجود ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه
نویسنده:
مقداد ابراهیمی کوشالی؛ محمدعلی مهدوی راد؛ جلیل پروین
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در تفسیر آیه 59 سوره نساء و در تبیین مفهوم و نیز مصادیق اولی الامر نهتنها میان مفسران شیعه و مفسران اهل سنت اختلافنظر بوده است بلکه گستره این اختلافنظر را میتوان در میان مفسران هر یک از دو مذهب نیز جستجو کرد. در نگاه مشهور شیعه، اولی الامر به معصومین (ع) تفسیر گردیده است؛ اما تبیینی نو از اولی الامر در میان برخی مفسران شیعه شکل گرفت که از اولی الامر تفسیری عامتر از معصوم ارایه میدهد و ولی فقیه را بعنوان یکی از مصادیق آن تعیین میکند. پژوهش حاضر در صدد است تا با استناد به منابع شیعه به تحلیل و نقد دیدگاه مشهور بپردازد و روشن سازد که اگرچه امامان معصوم(ع) کامل ترین مصداق اولی الامرند اما از سیاق آیه، خصوصیت عصمت برای اولی الامر فهمیده نمیشود و استدلال دیدگاه مشهور شیعه به آیه جهت متعین کردن مصداق اولی الامر در امامان معصوم(ع)، با اشکالات جدی مواجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم مسأله محور قرآن مبتنی بر رویکرد سازهگرایی واقعگرایانه
نویسنده:
رضا ّبیدی؛ سهراب مروتی؛ رضا محمدی چابکی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مراجعه به قرآن از نظرگاه مسائل و پیشفهمهای خواننده در مقابل تأکید بر درک دلالت اصلی متن، یک دوقطبی تقلیلگرایانه را در مقوله فهم قرآن رقم زده است که طرفداران هر دو قطب را از بهرهمندی از ظرفیتهای قطب دیگر باز داشته است. در پژوهش حاضر با هدف برونرفت از دوقطبی مذکور، نظریه سازهگرایی واقعگرایانه مورد استفاده قرار میگیرد. سازهگرایی واقعگرایانه رویکردی در معرفتشناسی است که شکلگیری معرفت را مبتنی بر دو پایه نظرگاه فاعل شناسا و واقعیتهای عینی ساماندهی میکند. استفاده از این نظریه در فهم قرآن، از یک سو امکان ساخت سازههای شناختی از قرآن را متناسب با مسائل و نظرگاه خواننده فراهم میکند و از دیگر سو بدون گرایش به نسبیگرایی، برداشتهای مسألهمحور را در محدوده دلالت متن ساماندهی میکند. بررسی دو آیه دارای ظرفیتهای دلالی مختلف در این مقاله مبتنی بر رویآورد سازهگرایی واقعگرایانه، نشان میدهد که در فرایند فهم مسألهمحور قرآن، بین دو مؤلفه"مسائل و نظرگاههای خواننده" و "گستردگی ابعاد متن" همبستگی تام وجود دارد؛ به گونهای که هر چه مسائل و نظرگاههای خواننده متنوعتر باشد، امکان راهیابی به ابعاد بیشتری از متن مهیا میشود و هر چه ابعاد دلالی فرازهایی از قرآن گستردهتر باشد، امکان به کارگیری مسائل و نظرگاههای بیشتری در فهم آن فراز وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی طرحوارهای استعارههای "تقوا" در خطبههای نهجالبلاغه بر مبنای مدل ایوانز و گرین
نویسنده:
عارفه داودی؛ سهیلا جلالی کندری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
معناشناسی شناختی یکی از نظریههای مطرح در شاخههای معناشناسی است. از جمله فرایندهای مفهومی که معناشناسان شناختی به آن پرداختهاند، طرحوارههای تصوری است. طرحوارهها سطح اولیۀ ساخت شناختی زیربنای استعارهاند که امکان ارتباط میان تجربیات فیزیکی ما را با حوزههای شناختی پیچیدهتری فراهم میکنند. ایوانز و گرین (از جملۀ زبانشناسان شناختی)، طرحوارههای تصوری را زیر مجموعهای از «تجسم و ساختار مفهومی» معرفی میکنند. در همۀ ادیان مفهوم «تقوا» یکی از مفاهیم انتزاعی است. درک «تقوا» از تجربۀ مستقیم ما خارج است. حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه، جهت معرفی تقوا و پیامدهای آن، از طرحوارههای تصوری استفاده کرده و با تنزّل معنویّات به قلمرو محسوسات، این مفهوم معنوی را در سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدر اسلام قرار میدهد. غایت جستار حاضر بررسی بازنمودِ طرحوارههای تصوری «تقوا» در خطبههای نهج البلاغه بر مبنای مدل «طرحوارههای ایوانز و گرین» در چهارچوب معناشناسی شناختی با روش توصیفی–تحلیلی است. شواهد نشان میدهد، طرحوارههای نیرو، حرکتی، ظرفبودگی، اتّحاد، فضا، تعادل، همسانی و موجودیّت )شیء) در بافت متنی احادیث وجود دارد. طرحوارۀ قدرتی و سپس طرحوارۀ همسانی و موجودیّت بیشترین بسامد را داشتهاند که این میتواند توجیه شناختی داشته باشد. به نظر میرسد، طرحوارۀ قدرتی در این زمینه، طرحی از تجربه، فرهنگ و نظام زندگی مردم باشد و بتوان دو طرحوارۀ همسانی و موجودیّت را با تمایل ذهنی افراد به ایجاد همانندسازی میان آنچه پیرامون آنهاست، توجیه کرد. همچنین مفاهیم مختلفی در شکلگیری طرحوارههای تقوا نقش داشتهاند. از آن جمله عبارتند از: بدن، جانور، گیاه، خوراکی، اشیاء، مکان، عناصر طبیعی و عناصر چهارگانه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل واژه گزینی در آیه مشابه 12نمل، 32قصص و 22طه
نویسنده:
محمود شهبازی؛ سید ابوالفضل سجادی؛ همدم کرمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نظم و پیوستگی واژگان قرآن باهم و همسویی آنها با معنا از شگفتیهای زبانی قرآن به شمار میآید و نمود عینی آن در آیههای تکراری یا مشابهی است که در هر بار تکرار تغییری اندک در آنها رخ میدهد مقاله حاضرآیه﴿وَأَدْخِلْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاء مِنْ غَیْرِ سُوءٍ﴾(نمل:12) را که دو بار دیگر نیز با تغییراتی در آیه 32قصص و 22 طه تکرار میشود مورد بررسی قرار داده و به این سوال پاسخ میدهد که آیا قرآن داستان معجزه ید بیضا را عینا و بدون کم و کاست در سه آیه فوق تکرار کرده است و علت اختلاف واژگان در هر بار تکرار چیست؟ با بررسی دقیق سیاق هر سه آیه این نتیجه حاصل شد که داستان در هر سه بار عینا تکرار نمیشود، بلکه سه آیه در طول هم و هریک به ترتیب آغاز، فرایند و پایان معجزه را به اقتضای مناسبت داستان و سیاق آیات بیان میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونه شناسی انتقادی رویکردهای مبنایی به اسباب نزول
نویسنده:
محمد جمال الدین خوش خاضع
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نحوه استفاده قرآنپژوهان از اسباب نزول، تأثیر مهمی در فهم آیات قرآن دارد. با مراجعه به آثار تفسیری و علوم قرآنی، شاهد طیف وسیعی از انواع مواجهه با اسباب نزول هستیم که درک و تبیین آن، مستلزم توجه به مبانی نظری است. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی به دنبال گونهشناسی و نقد رویکردهای مبنایی به اسباب نزول است. رویکردهای مبنایی در مواجهه با روایات سبب نزول را میتوان بر اساس میزان گرایش نسبی آنها به متن قرآن یا بافت فرهنگی اجتماعی، به دو رویکرد قرآنمحور و ادبی ـ تاریخی تقسیم کرد. در این میان برخی از اندیشمندان با پایبندی به منقولات و نیز چارچوبهای سنتی شکلگرفته در حوزه اسباب نزول، با مبنای اهتمام به میراث گذشتگان، در عمل مدافع رویکرد سومی هستند که در این مقاله از آن با عنوان رویکرد سنتی یاد شده است. تکرار نظرات گذشتگان بدون کمترین ارزیابی نوآورانه و خطر اعتقاد به عدم جاودانگی قرآن، به ترتیب مهمترین نقدها به دو رویکرد سنتی و ادبی ـ تاریخی است. اما رویکرد قرآنمحور، نسبت به دو رویکرد پیشگفته، بیشترین گسست میان نظریه و عمل را در مواجهه با روایات سبب نزول در پی داشته است. به گونهای که طرفداران این رویکرد برای فهم برخی آیات، چارهای جز مراجعه و استناد به روایات سبب نزول نداشتهاند. از آسیبهای این گسست میان نظریه و عمل، عدم التزام عملی به بایستههای سندی و متنی نقل روایات سبب نزول بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 263
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید