چکیده :
معناشناسی شناختی یکی از نظریههای مطرح در شاخههای معناشناسی است.
از جمله فرایندهای مفهومی که معناشناسان شناختی به آن پرداختهاند، طرحوارههای تصوری است.
طرحوارهها سطح اولیۀ ساخت شناختی زیربنای استعارهاند که امکان ارتباط میان تجربیات فیزیکی ما را با حوزههای شناختی پیچیدهتری فراهم میکنند.
ایوانز و گرین (از جملۀ زبانشناسان شناختی)، طرحوارههای تصوری را زیر مجموعهای از «تجسم و ساختار مفهومی» معرفی میکنند.
در همۀ ادیان مفهوم «تقوا» یکی از مفاهیم انتزاعی است.
درک «تقوا» از تجربۀ مستقیم ما خارج است.
حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه، جهت معرفی تقوا و پیامدهای آن، از طرحوارههای تصوری استفاده کرده و با تنزّل معنویّات به قلمرو محسوسات، این مفهوم معنوی را در سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدر اسلام قرار میدهد.
غایت جستار حاضر بررسی بازنمودِ طرحوارههای تصوری «تقوا» در خطبههای نهج البلاغه بر مبنای مدل «طرحوارههای ایوانز و گرین» در چهارچوب معناشناسی شناختی با روش توصیفی–تحلیلی است.
شواهد نشان میدهد، طرحوارههای نیرو، حرکتی، ظرفبودگی، اتّحاد، فضا، تعادل، همسانی و موجودیّت )شیء) در بافت متنی احادیث وجود دارد.
طرحوارۀ قدرتی و سپس طرحوارۀ همسانی و موجودیّت بیشترین بسامد را داشتهاند که این میتواند توجیه شناختی داشته باشد.
به نظر میرسد، طرحوارۀ قدرتی در این زمینه، طرحی از تجربه، فرهنگ و نظام زندگی مردم باشد و بتوان دو طرحوارۀ همسانی و موجودیّت را با تمایل ذهنی افراد به ایجاد همانندسازی میان آنچه پیرامون آنهاست، توجیه کرد.
همچنین مفاهیم مختلفی در شکلگیری طرحوارههای تقوا نقش داشتهاند.
از آن جمله عبارتند از: بدن، جانور، گیاه، خوراکی، اشیاء، مکان، عناصر طبیعی و عناصر چهارگانه.
cognitive semantics is one of the main theories in semantics.
one of the conceptual processes concerned by scholars of cognitive semantics is imaginary schematic.
the schemes are the primary levels of cognitive construction of the base of metaphor that allow us to link our physical experiences with more complex cognitive domains.
evans and green (cognitive linguists) introduce conceptual schemas as a set of “visualization and conceptual structure”.
in all religions, the concept of piety (taqwā) is one of the abstract concepts.
understanding “piety” is beyond our direct experience.
imam ali (as) in nahj al-balaghah used imaginary schemas to introduce piety and its consequences and, through degrading the spirituality to the realms of the senses, placed this spiritual concept to the level of understanding of all, especially arabs of the early islam.
the aim of this research is to study the representation of schematics of “piety” in nahj al-balaghe’s sermons based on the “evans and green”’s schemes model in the framework of cognitive semantics, through a descriptive-analytical method.
it seems that there are schematics of force, movement, density, unity, space, balance, consistency and existence (of object) in the textual context of hadiths.
the power plan seems to be a blueprint of people’s experience, culture, and system of life and it is possible to justify two plans of homogeneity and existence with the subjective tendency to simulate what is around them.
various concepts have also contributed to the formation of piety schemes, including the body, the animal, the plant, the edible, the objects, the place, the natural elements, the four elements….
نویسنده :
عارفه داودی؛ سهیلا جلالی کندری
منبع اصلی :
https://tqh.alzahra.ac.ir/article_4601.html
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(تحقيقات علوم قرآن و حديث - سال 1399- دوره 17- شماره 1)
یادداشت :
کلیدواژهها
کلیدواژهها: نهجالبلاغه ، تقوا ، معناشناسی شناختی ،طرحوارۀ استعاری
کلیدواژهها [English]
Nahj al-Balagha ، Piety ، cognitive semantics metaphorical schematic