جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش نامه عرفان
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 289
سال 1403
دوره 16 , شماره 31
دوره 15 , شماره 30
سال 1402
دوره 15 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1401
دوره 14 , شماره 27
سال 1400
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
سال 1399
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1398
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
سال 1397
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1396
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1395
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1394
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
سال 1393
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1392
دوره 0 , شماره 8
سال 1391
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1388
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نگاهی نو به معنای ولایت
نویسنده:
پروانه عروجنیا , شهرام صحرائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ولایت واژهای است که در آثار بسیاری از صوفیه از آن سخن به میان آمده است؛ بااینهمه پژوهش در آثار سلطان محمد گنابادی ملقب به سلطان علیشاه، عارف امامی قرن سیزدهم و چهاردهم نشان میدهد که او در آثار خویش به تقریر معانی جدیدی از ولایت در حوزه عرفان و تصوف پرداخته است. به اعتقاد وی لفظ ولایت که در احادیث مروی از پیامبر اسلام و امامان شیعه ـ علیهم السلام ـ فراوان بهکار رفته است به یکی از سه معنای ذیل است: 1. بیعت مصطلح نزد صوفیه و دست دادنی که در میان ایشان متداول است؛ 2. صورت ملکوتی امامان ـ علیهم السلام ـ در قلب سالک که از آن در آیات و روایات به ایمان، سکینه و معرفت به نورانیت تعبیر شده است؛ 3. حالت ناشیاز ظهور صورت مزبور که عبارت از تسلیم و انقیاد دربرابر امامان مزبور (اولوالامر) و عبودیت دربرابر خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعالی معنوی در عرفان سینوی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
امیر غنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جایگاه رفیع ابنسینا در فلسفه نباید ما را از توجه به جنبههای عرفانی اندیشه او بازدارد. نگاه عرفانی ابنسینا از مرزهای تفکر مشائی فراتر رفته و بر فیلسوفان بزرگی چون شیخ اشراق و صدرالمتألهین اثرگذارده است. او دو طرح سلوکی در کتاب اشارات ارائه کرده و در هر یک از زاویهای به مراحل تعالی معنوی نگریسته است. در این مقاله، از طرح اول گفتوگو کردهایم که از منظر روانشناختی سیر تحول روحی سالک را ترسیم کرده و از ظهور انوار عالم غیب، اتصال به عالم الهی و سیر کمالی سالک در مواجهه با فضای روحانی سخن گفته است. این مقاله، تلاش دارد تا افزونبر تحلیل نگاهی نقادانه به حاصل کار داشته و با تکیه بر تراث وحیانی، قوت و ضعف طرح بلند ابنسینا را نمایان کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم باطن در تصوّف و نسبت آن با امام علی(ع) : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمد نصیری ، سعید کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
چکیده :
چگونگی ارتباط تصوف و تشیع از مسائل بسیار مهم حوزۀ مطالعات اسلامی بهشمار میرود. صوفیه از همان دورۀ نخستین برای خود یک تاریخ مقدّس پدید آوردند و در آن از ارتباط مشایخ خود با ائمۀ معصوم بهویژه علیبنأبیطالب (ع) سخن گفتند. یکی از مسائلی که در تاریخ مقدس صوفیه مورد توجه قرار گرفته است مفهوم علم باطن و ارتباط آن با امام علی(ع) است. صوفیه همچون اهل حدیث و فقها برای خود علمی قائل شدند که از آن به علم باطن تعبیر کردند. اصول و مبانی و آداب این علم پس از قتل حلّاج در اوایل قرن چهارم هجری بهدست صوفیه تدوین شد. در مقالۀ حاضر مفهوم علم باطن و ویژگیهای آن و نیز ارتباط این علم با امام علی(ع) به روش توصیفی تحلیلی بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت خسروانی و فیثاغوری از دیدگاه شیخ اشراق : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
شهرام پازوکی , زهرا زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این جستار کوشیدهایم با نگاهی تاریخی - تحلیلی و با محوریت آثار شیخ اشراق و ارائۀ برخی قرائن متنی، تبارنامۀ معنوی وی را که خود در کتاب المشارع و المطارحات ترسیم ساخته است، بازکاوی کنیم. ازآنجاکه توصیف مختصات روشنی از تبار و طریقۀ عرفانی- حکمی وی در گرو فهم صحیح مفهوم حکمت و تأله و نیز نمایندگان آن نزد اوست، در این مجال، چرایی حضور اشخاص و اعلام این تبارنامۀ اشراقی را که در قالب دو شاخۀ شرقی (ایرانی) و غربی (یونانی) و با دقت و فراست تمام توسط سهروردی تبیین و توصیف شدهاند و نیز وجوه تشابه و تمایز حکمت خسروانی و فیثاغوری را از منظر او بررسی خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رودلف اتو، ماده امر قدسی، و صورتهای آن : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
هادی وکیلی ، هادی جعفریامان آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه عرفان
,
احساس امر قدسی
,
امر قدسی از نگاه رودلف اتو
چکیده :
بنیاد تجربه دینی از دیدگاه رودلف اتو، نومینوس یا امر قدسیست؛ امری که ناگفتنی و نافهمیدنی، و درعینحال، پیشینی است. او در بخشی از کتاب ایده امر قدسی میگوید هرکسی که هیچ تجربهیی درونی و معنوی از دین نداشته است یا نمیتواند داشته باشد، بهتر است دست از خواندن این کتاب بکشد. و ازآنجاکه امر قدسی اینگونه است، اتو تلاش میکند با توصیفات خویش درباره تجلیات امر قدسی در درون انسانها، کاری کارستان کند؛ یعنی درباره چیزی بگوید که گفتنی نیست! البته اتو این توصیفات را به گونهیی پراکنده گفته است، اما همه آنچه در این مقاله آمده، صورتبندی تفسیری تازه و منسجمی از این توصیفات پراکنده درباره امر قدسی و تجلیات آن است. امر قدسی ازآنجاکه ماده و مایه و بیصورت است، برای اینکه در درون انسان تجلی کند، باید به صورتهای گوناگونی درآید و اگر چنین نشود، در روح انسان، تجربه نخواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابنعربی و اجتماع نقیضین در عرصه خیال : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
نفیسه اهل سرمدی ، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنعربی در عبارات بسیاری از وقوع محالات عقلی در ساحت خیال سخن میگوید. این نوشتار با بررسی و تحلیل این مسئله از دیدگاه او، به بیان دو نظر در اینباره میپردازد. نظر نخست با شواهدی از سخن ابنعربی مبتنیبر اختلاف فضاهای معرفتی و درنتیجه اختلاف موازین بهکار گرفته شده در این ساحات، تقویت میشود. نظر دوم که مورد پذیرش این پژوهش است؛ مستند به عباراتی دیگر از ابنعربی است. تعریفی که او از محالات عقلی ارائه میدهد در بحث حاضر بسیار راهگشا بوده و فتح بابی جهت راهیابی به رأی صائب است. وی در پارهای از عبارات، تحقق محال را به تصور محال معنا میکند و بدینترتیب از وجود محال، وجود ذهنی و نه وجود خارجی آن را اراده میکند. غالب مثالهایی که برای اجتماع نقیضین و یا اجتماع ضدین ذکر میشود از نظر منطقی قابل مناقشه است. بهعلاوه که ابنعربی خود به صراحت از اختلاف جهات و حیثیات سخن میگوید. مطلب دیگر اینکه او حتی آن هنگام که کلامش ناظر به عرصه خیال است؛ در نظر ندارد که در این حوزه هم «وقوع محالات عقلی» را لحاظ کند و هم «عدم وقوع آن را».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد استعاره در بیان تجارب عرفانی روزبهان بقلی در عبهر العاشقین : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمود فتوحی رودمعجتی ، هما رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات عرفانی
,
تصوف عاشقانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سمبولیسم عرفانی
,
استعاره عروس در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
التباس ,
مقام محبت ,
آینه در ادبیات فارسی ,
آینه در عرفان ,
آینه بودن عشق ,
چکیده :
کاربرد استعاره های مفهومی در هر متن، نشان از بینش گوینده و تجربه زیستی او دارد. تجارب عرفانی که بخشی از تجارب زیستی عارف در برخورد با امور غیبی به شمار می رود، برای بیان مفاهیم خود به زبان رمزی و استعاری تمسک میجوید. روزبهان بقلی، مشهور به شیخ شطاح، آثار خود را محملی برای بیان استعاری مشاهدات و مکاشفات عرفانی خود قرار داده است. ازاینرو، این پژوهش بر آن است از میان آثار متعدد روزبهان، عبهرالعاشقین را که آیینه تمام نمای طریقت اوست براساس استعاره مفهومی مورد بررسی قرار دهد تا از این رهگذر به نگاشت و طرحواره مفهومی و استعاره های بنیادین اندیشه او دست یابد و علل آن را در حدّ توان بررسی نماید. حاصل تحقیق، نشان از آن دارد که مفهوم تجلی اصلی ترین درونمایه عبهرالعاشقین بهشمار می رود که در قالب استعاره های بنیادین کشف و التباس نمود پیدا کرده است. این استعاره ها اگرچه ابداعی نیستند، اما در شکل گیری نگاشت مفهومی روزبهان که «جهان، لباسی است بر قامت عروس حقیقت» نقش بسزایی دارند. این طرحواره مفهومی که برگرفته از طریقه جمالپرستی روزبهان (استعاره عروس) و مفاهیم و اصطلاحات رمزی رایج در میان اهل تصوف (لباس) میباشد، به سبک روزبهان اصالتی خاص بخشیده و آثار او را از سایر عرفا متمایز کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زلف پریشان و کسب جمعیت: بازکاوی بحران نفی تناسب در جهان مدرن و راهکارهای مقابله با آن از منظر ادبیات عرفانی فارسی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
حسینعلی قبادی ، علی قاسمزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در میان آثار ادبی فارسی، متونی با افقهای وسیع انسانی– جهانی نگاشته شدهاند که مایهوری و مانایی آنها مرهون تناسب، تلازم، اتحاد و درهمتنیدگی صورت و معنا با یکدیگر است. این آمیختگی، درعینحال در آثار ادبی برجسته عرفانی مهیاترین زمینه تأویل و رمزکاوی بهشمار میآیند و به سبب عطش مخاطبان هر دوره به نویابی، از ظرفیتهایی فراوان برای بازخوانش برخوردارند. با در نظر گرفتن چنین وجه ماهیتی ادبیات عرفانی است که میتوان از رهگذر معرفتشناختی، به حل برخی از بحرانهای فکری انسان معاصر چشم دوخت. ازجمله چالشهایی که انسان معاصر به آن گرفتار شده، تلقی «نفی تناسب» از هستی اعم از دنیایی که در آن زیست میکند و جهان انسانی که انسانیت انسان به آن وابسته است. این جستار به شیوه توصیفی - تحلیلی بر پایه رهیافتهای هرمنوتیکی کوشیده است به شناخت راهکارهای حل بحران بیتناسبی رواج یافته در دنیای جدید از خلال متون عرفانی (از قرن ششم تا قرن هشتم هجری) بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز میان نور و نار در قرآن و عرفان اسلامی و تأثیر آن بر مفهوم و کاربرد رنگ در نگارگری اسلامی - ایرانی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
رویکرد شگرف حکما و عرفای مسلمان به نور و رنگ، معانی لطیف و مفاهیم ظریفی از این عناصر هنری ارائه نمود که در آثار شگفت و متعالی هنرمندان ایرانی ـ اسلامی به کمال ظهور یافت. در این میان تأکید قرآن بر تمایز میان نور و نار و نیز بازتاب کامل این معنا در ذوق و عقل و تخیل حکما و عرفای مسلمان، دستمایهای عمیق در دست هنرمندان مسلمان نهاد که در آثار خود معانی لطیف، روحانی و آسمانی را با رنگهای شفاف، براق، نرم و مواج (با توجه به سبکی و روانی آنها و مهمتر فقدان بُعد در نور) و مفاهیم غیر لطیف را با رنگهایی غلیظ و شدید به تصویر کشند. این مقاله با روش تحلیلی ـ تفسیری ابتدا به بررسی تمایز میان نور و نار در قرآن و سپس در آرای حکما و عرفایی چون شیخ اشراق و علاءالدوله سمنانی (با تأکید بر رساله نوریه او) پرداخته و آنگاه بازتاب این معنا را در برخی از مهمترین نگارههای تاریخ نگارگری اسلامی (بهویژه شعله فروزان اطراف سر معصومین علیهمالسلام) و نیز نگارههایی که آتش در آنها حضور دارد، مورد توجه قرار میدهد. فرض بر این است که بنا به نوع کارکرد آتش، رنگها جلوه نوری و ناری یافتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی عرفانی در مرصاد العباد : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمدمهدی اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نجم الدین رازی از عرفای مشهور سده ششم و ابتدای سده هفتم هجری است که آثار متعددی در حوزه عرفان اسلامی تألیف کرده است. او در مهمترین اثرش مرصادالعباد از ابتدا و انتهای آفرینش و آغاز سلوک و نهایت سیر و مقصد و مقصود عاشق و معشوق خبر میدهد. در عرفان رازی، حق تعالی که زیبای مطلق است اسما و صفات خود را در کائنات متجلی کرده تا هر ذرهای بهاندازه استعداد خویش به کمال نایل شود، اما این انسان است که با بهرهمندی از آیینه «دل»- که جایگاه جمیع اسما و صفات زیبای حق تعالی است- زیباییهای او را به تمام و کمال بازتاب میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 289
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید