جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
  • تعداد رکورد ها : 277
نویسنده:
عليرضا كاوند، حسن رضايی هفتادر، محمدعلی اسماعيلی
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
نویسنده:
علی عزيزخانی، عبدالقاسم كريمی، حسين سيدموسوی، عليرضا نجف زاده تربتی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
فاعليت انسان و چگونگي ارتباط آن با اراده الهي از ديرباز مورد توجه متكلمان و فيلسوفان بوده است. متكلمان اهل سنت با مباني گوناگون، گرايش هاي جبرگرايانه يا تفويضي را در قالب تقريرهاي مختلفي تبيين كرده اند. اين مقاله با بررسي اين گرايش ها در تلاش است ميزان هم خواني آن ها را با نظريه «امر بين الامرين» روشن سازد. هرچند قرائت هايي كه به صراحت از جبر يا تفويض حمايت مي كنند، هيچ گونه قرابتي با نظريه امر بين الامرين ندارند، اما تبيين برخي متكلمان اگرچه بر فاعليت انسان تاكيد دارد، نهايتا اين تفاسير يا به جبر انجاميده، يا آن كه تبيين آن ها عقيم و بي نتيجه مانده است. تفسير برخي متكلمان ديگر اهل سنت نيز، چيزي جز تناقض گويي نيست، زيرا فعل انسان را هم مخلوق خداوند مي دانند و هم تاكيد مي كنند خود فعل خدا نيست.
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
نویسنده:
فياض قرائی، سعيد كريم پور
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
طبق باورهاي هندو، پس از گذشت چند دوره از زمان، دوره اي به نام «كلي يوگه» (آخرين مرحله از زمان) فرامي رسد و ظلم و شرارت بر عدل و نيكي غلبه مي كند. در اين دوره، يك منجي به نام «كلكي اوتاره» ظهور خواهد كرد و عليه ظلم و شرارت وارد نبرد شده و با نابود كردن بدكاران، جهان را دوباره از عدل و نيكي پر مي كند و زمينه ورود بشريت به دوره اي جديد از ترقي و پيشرفت را فراهم مي سازد. البته موعودباوري در دين هندو منحصر به انگاره «كلكي» نيست و با توجه به اينكه افرادي در قرون اخير پيدا شده اند و خود را منجي موعود معرفي كرده اند، به نظر مي رسد مفهوم «منجي» نزد هندوها تحت يك گونه شناسي قرار گرفته است. در اين مقاله، ضمن بررسي مفهوم «اوتاره» و همچنين گونه شناسي موضوع منجي موعود در متون هندويي و بيان تاثيرگذاري اين عقيده بر فرهنگ و جامعه هندو، ديدگاه هاي برخي از انديشمندان را در تطبيق او بر شخصيت هاي مختلف نيز، به ويژه بر پيامبر اسلام مورد نقد و بررسي قرار خواهيم داد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
نویسنده:
زهره رجبيان
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
اين نوشتار به بررسي حجيت خبر واحد در فروعات اعتقادي مي پردازد. و از آن جا كه حجيت خبر واحد حجيتي تعبدي است و جعل آن، نيازمند اثر شرعي است، تلاش مي كند به اين پرسش پاسخ دهد كه آيا اثر شرعي - وجوب ايمان و عقد القلب نسبت به حجيت اين دسته از روايات وجود دارد تا اين روايات به لحاظ آن اثر حجت باشد؟ براي اين منظور، ماهيت و شروط ايما ن و نيز ادله كلام ي وجوب ايما ن در فروعات اعتقاد ي بررسي مي گردد. اين بررسي ها وجود اثر شرعي را نسبت به روايات اعتقادي نفي مي كند و نشان مي دهد تحقق ايمان مبتني بر وثوق شخصي وجداني است، در حالي كه حجيت خبر واحد مبتني بر وثوق نوعي است. از سوي ديگر، بر اساس ادله كلامي در فروعات اعتقادي، اعتقاد تفصيلي لازم نيست؛ علاوه بر آن كه، اعتقاد بر اساس ادله ظني خلاف احتياط است.
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آن‌ها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شده‌اند: وجه «فلسفی/دفاعیه‌ای» و وجه «دینی/روان-جامعه‌شناختی». وجه فلسفی/دفاعیه‌ای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینه‌ای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راه‌های مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کرده‌اند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشته‌اند. خداباوران به راه‌هایی دیگر متوسل شده‌اند؛ گروهی از خداباوران تلاش کرده‌اند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئله‌ای روان - جامعه‌شناختی و ایمانی هم هست.
نویسنده:
اکبر ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 47 تا 66
نویسنده:
سعید امینانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
نویسنده:
مهدی صبایی، محمدتقی شکر، رسول رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
نویسنده:
محمدجواد فلاح، اعظم ملتزمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
نویسنده:
محمود طیب­ حسینی، مطهره ­سادات طیب ­حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 101 تا 116
  • تعداد رکورد ها : 277