چکیده :
ترجمه ماشینی :
در این نسخه خطی، پارامترهای تفسیری اندیشه آلفرد نورث وایتهد را گسترش میدهم تا بتوانم فلسفه او را به آسانی در دسترس دغدغههایی قرار دهم که معمولاً به آن پرداخته نمیشود، مانند مواردی که حساسیت وجودی را تعریف میکنند.
من معتقدم که ارائه کافی از فلسفه وایتهد باید شامل بررسی و بحث در مورد بعد زیبایی شناختی و ویژگی تجربه باشد.
وایتهد با درک جهان در قالب فرآیندی و ترکیبی، جهان را به لحاظ زیبایی شناختی، از نظر احساس، تأثیر، ارزش، امکان و دستاورد درک می کند.
بدون این پایه در تجربه و بیان زیباییشناختی، فلسفه وایتهد خرید تجربی خود را از دست میدهد.
آنچه من در اینجا ارائه میدهم رویکردی دو جانبه برای درک وایتهد است که برای باز کردن تعامل با افکار وایتهد، چه در داخل و چه در خارج از محافل که قبلاً با فلسفه او آشنا هستند، مفید خواهد بود.
اولین عامل ایجاد ارتباط بین وایتهد و اندیشه ویلیام جیمز، به ویژه تجربه گرایی رادیکال جیمز است.
وایتهد، در کنار جیمز، یک تجربه گرا رادیکال به معنای کامل بود.
دومین عامل این است که بر تفسیر وایتهد از زیباییشناسی بهعنوان تکیهگاه فلسفهاش تأکید کنیم، گرهای که پیچیدگیهای مختلف آن از طریق آن ترکیب میشود.
اما زیباییشناسی وایتهد را نمیتوان بدون بررسی تجربهگرایی رادیکال جیمز و درک خود وایتهد از زمان و امکان درک کرد.
به همین دلیل، این دستنوشته عمدتاً به شرح زیرساختهای متافیزیکی لازم برای کار بر روی زیباییشناسی وایتهد در زمینههای وجودی، اجتماعی، سیاسی، محیطی و علمی گستردهتر اختصاص دارد.
در تعقیب این اهداف، من فراگیر متافیزیکی تجربه گرایی رادیکال و تعهد تزلزل ناپذیر آن به قابل فهم کردن جهان از نظر تجربی را بیان می کنم.
من همچنین روح تجربه گرایی رادیکال را به بحث زمان و امکان تعمیم می دهم و نشان می دهم که این دو ایده، که به درستی درک شوند، برای درک نظریه وایتهد در مورد موقعیت های واقعی و در نتیجه ارائه او از فرآیند و تجربه ضروری هستند.
نسخه حاصل از متافیزیک وایتهد انتقال به درک بعد زیباییشناختی تجربه و کاربردهای مختلف ایدههای وایتهد را بسیار منسجمتر میکند.
in this manuscript i widen the interpretive parameters of alfred north whitehead’s thought in an effort to make his philosophy more readily available to concerns it is not usually taken to address, such as those that define an existential sensibility.
i contend that an adequate rendering of whitehead’s philosophy must include a consideration and discussion of the aesthetic dimension and character of experience.
by conceiving of the world in processual and compositional terms, whitehead is conceiving of the world in aesthetic terms, in terms of feeling, affect, value, possibility, and achievement.
without this grounding in aesthetic experience and expression, whitehead’s philosophy loses its experiential purchase.
what i offer herein is a two-pronged approach to understanding whitehead that will be salutary for opening engagement with whitehead’s thought, both within and outside of circles already familiar with his philosophy.
the first prong is to develop the connection between whitehead and the thought of william james, especially james’s radical empiricism.
whitehead, alongside james, was a radical empiricist in a thorough sense.
the second prong is to emphasize whitehead’s rendering of aesthetics as the fulcrum of his philosophy, the node through which its various complexities are synthesized.
but whitehead’s aesthetics cannot be adequately grasped without working through james’s radical empiricism and whitehead’s own understanding of time and possibility.
for this reason, this manuscript is largely devoted to elaborating the necessary metaphysical substructure to working on whitehead's aesthetics in broader existential, social, political, environmental, and scientific contexts.
in pursuing these aims, i articulate the metaphysical sweep of radical empiricism and its unwavering commitment to rendering the world intelligible in experiential terms.
i also extend the spirit of radical empiricism to the discussion of time and possibility and show that these two ideas, properly understood, are essential to understanding whitehead’s theory of actual occasions and thus his rendering of process and of experience.
the resultant version of whitehead’s metaphysics makes the transition to understanding the aesthetic dimension of experience and the various applications of whitehead’s ideas that much more coherent
نویسنده :
Alexander Nicholas Haitos
منبع اصلی :
https://oaktrust.library.tamu.edu/handle/1969.1/173929
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: William James; Alfred North Whitehead; Metaphysics; Radical Empiricism; Process Philosophy; Time; Possibility; Aesthetics
توضیحات فیزیکی اثر :
296 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی