چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه به بررسی مفهوم علمی و اخلاقی علیت نهایی در آثار جان دان می پردازد.
در سنت ارسطویی، علیت نهایی چارچوبی جامع ارائه میدهد که توضیح میدهد چگونه همه چیز در جهان به سوی یک غایت طبیعی توسعه یافته است.
این چارچوب نه تنها بر امور طبیعی، بلکه بر رفتار انسان و سازمان اجتماعی/سیاسی نیز حاکم بود.
با آغاز انقلاب علمی، اعتبار علیت نهایی، به عنوان معیار تغییر در جهان طبیعی، زیر سوال رفت و تا قرن هفدهم، تا حد زیادی توسط فلسفه مکانیکی منفجر شد.
علاقه دان به مسائل علم مدرن اولیه به خوبی مستند شده است.
اما بررسی پاسخ های او به اختلال در چنین مفهومی اساسی به عنوان علیت نهایی هنوز تلاش نشده است.
بنابراین، این پایان نامه برای پر کردن این فضای بحرانی تنظیم شده است.
برخلاف بحثهای قبلی در مورد درگیری دان با علم جدید، که او را از نظر فکری در قرون وسطی یا فلسفه جدید تصور میکردند، من پیشنهاد میکنم که به احتمال زیاد او ترجیح میداد آنچه را که از سیستم جدید میدانست تطبیق دهد تا با سیستم قدیم منطبق شود.
از این حیث، دان هیچ تفاوتی با معاصرانی که دانش جدید را بر روی نظام ارسطویی موجود ترسیم کردند، نداشت.
دلیل نهایی، من استدلال می کنم، مفهوم پایداری است که دان به دنبال آن است.
این تز همچنین ادعا میکند که جذب دان به علت نهایی، مبنای شخصی/زندگینامه و همچنین فکری داشته است.
دان به دلیل ازدواج و تبعید متعاقب آن با آن مور، اغلب نیاز به هدف یا تحقق در زندگی اجتماعی را ابراز میکرد، و این نیز به اعتقاد من، درک او از حرکت علّی را بهعنوان صحیح اخلاقی شکل داد.
فصول پایان نامه به طور مساوی بین سؤالات فلسفه طبیعی و اخلاقی تقسیم شده است و از یک زمان بندی تقریبی پیروی می کند که با حروف آیه شروع می شود و با خطبه ها پایان می یابد.
this thesis examines the scientific and moral concept of final causality in the works of john donne.
in the aristotelian tradition, final causality provided a comprehensive framework which explained how all things in the universe developed towards a natural end.
this framework not only governed natural things, but also human behaviour and social/political organisation.
with the beginnings of the scientific revolution, the validity of final causality, as the measure of change in the natural world, was called into question, and, by the seventeenth century, had been largely exploded by the mechanical philosophy.
donne's interest in questions of early modern science has been well documented; but an examination of his responses to the disruption of such a fundamental concept as final causality has not yet been attempted.
this thesis, therefore, sets out to fill this critical space.
contrary to previous discussions of donne's engagement with new science, which imagine him as either grounded intellectually in medieval or new philosophy, i suggest that it is more likely that he preferred to adapt what he knew of the new system to fit in with the old.
in this respect, donne was no different from contemporaries, who graphed new knowledge onto the existing aristotelian system.
the final cause, i argue, is the enduring concept which donne seeks to uphold.
the thesis also claims that donne's attraction to the final cause had a personal/biographical, as well as intellectual basis.
because of his marriage and subsequent exile with ann more, donne frequently expressed the need for purpose or fulfilment in social life, and this too, i maintain, shaped his understanding of causal movement as being morally correct.
the chapters of the thesis are divided equally between questions of natural and moral philosophy, and follow a rough chronology, beginning with the verse letters and ending with the sermons.
نویسنده :
Alan James Hogarth
منبع اصلی :
https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.605902
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
keywords: John Donne, Aristotle, Natural and moral Philosophy, Final Causality
توضیحات فیزیکی اثر :
297 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی