چکیده :
ترجمه ماشینی :
بیش از نیم قرن از تأسیس جنبش میهن پرستانه پروتستانی سه خود می گذرد و به سرعت به انحصار پروتستانیسم نهادینه شده در چین قد علم کرد.
با این حال، الهیات سه خود، هم در سرزمین اصلی چین و هم در خارج از آن، به خوبی درک نشده است.
این مطالعه بر آن است تا کشف کند که چرا کار تینگ به شیوهای ساخته شده است، تا در زیر گفتمانهای کلیسازی آن که در دوره انتقالی شکل گرفته و تغییر شکل دادهاند، و در دهه 1980، زمانی که الهیدانان سهخودی دوباره فعال شدند، کاوش کند.
از آنجایی که کار تینگ به عنوان راهنمای رسمی بازسازی الهیات در نظر گرفته میشود، این بررسی الهیات تینگ همچنین نشان میدهد که چگونه و چرا حکچ پروژهها، گفتمانها و ارزیابیهای تینگ را تأیید کرد و تأثیر آن چه بود.
با تمرکز بر ایده سه خود، هر یک از فصول این مطالعه بیشتر درباره ظهور و توسعه اصول سه خود در چین و چگونگی کمک به شکل گیری هسته الهیات تینگ، به ویژه در دهه 1980، توضیح خواهد داد.
فصل اول معنای اصلی سه خود را ارائه می کند.
به طور همزمان، توجه دقیقی به نحوه اجرای اصول سه خود توسط مسیحیان چینی، پرداختن به مسائل مختلف مانند تعامل با فرهنگ سنتی چین، دین و علم، و مسیحیت و انقلاب در دهههای 1920 و 1930 صورت میگیرد.
در نتیجه، موضوع کلیدی فصل دوم در این پرسش قرار دارد که چگونه سه خود به عنوان یک ابزار سیاسی جهش یافته و خود را به جنبش سه خود بین سالهای 1950 و 1979 تبدیل کرده است.
more than half a century has passed since the protestant three-self patrioticmovement was established, and quickly rose to monopolize institutionalizedprotestantism in china.
the three-self theology remains poorly understood,however, both on mainland china, and abroad.
this study intends to uncover whyting's work has been constructed in the way it has been, to delve beneath itstotalizing discourses as they were shaped and reshaped in the transitional period, andon into the 1980s, when three-self theologians were active again.
as ting's work isconsidered an official guide to theological reconstruction, this examination ofting's theology also aims to show how, and why, the ccp accommodated orendorsed ting's projects, discourses and evaluations, and what the impact of thiswas.
centring on the idea of the three-self, each of the chapters of this study willfurther elaborate upon the emergence and development of three-self principles inchina, and how it helped to form the core of ting's theology, most particularly inthe 1980s.
chapter one presents the three-self's original meaning.
simultaneously,close attention is paid to how chinese christians practised the three-self principles,tackled various issues such as the interaction with traditional chinese culture,religion and science, and christianity and revolution in the 1920s and 1930s.
thekey theme of chapter two, consequently, is located in the question of how thethree-self has mutated as a political instrument, and transformed itself into thethree-self movement between 1950 and 1979.