چکیده :
ترجمه ماشینی:
رمانتیسم آلمانی و اشتیاق آن نسبت به هند تحقیقات، ترجمه ها و تحلیل های تطبیقی قابل توجهی از متون ادبی، مذهبی و فلسفی هند باستان انجام داد.
از میان فیلسوفان آلمانی که به تفسیر و تفسیر این مطالب پرداختهاند، این پایاننامه به بررسی تفسیر و ساختار دین و فلسفه هندو توسط g.w.f.هگل و آرتور شوپنهاور میپردازد.
تحلیل تفاسیر آنها نشان میدهد که هگل و شوپنهاور ساختار مفهومی سهگانهای را تحمیل کردهاند که درون آن به دین و فلسفه هندو نزدیک شده، تفسیر و ارائه شدهاند.
هگل و شوپنهاور سه جنبه را به عنوان مفاهیم اساسی و تعیین کننده دین و فلسفه هندو شناسایی و جدا کردند: 1- اصل جهانی متافیزیکی، 2- جهان و موجودات خاص آن، و 3- عدم دوگانگی امر جزئی با اصل جهانی.
هر دوی آنها استدلال کردند که اندیشه دینی هندو بر مفهوم برهمن به عنوان یک اصل جهانی پایدار می اندیشد، جهان و موجودات خاص آن را موهوم، موقت و ثانویه می داند و خروج کامل به غیر دوگانگی را با برهمن به عنوان دین مذهبی توصیه می کند.
هدف فلسفی این پایاننامه همچنین نشان میدهد که ساختار سهگانه ذاتاً مرتبط است و مستقیماً از فلسفههای خود هگل و شوپنهاور نشأت میگیرد.
این ساختار سه گانه نتیجه تلاش آنها برای ادغام، قرار دادن و تناسب دین و فلسفه هندو در پیش فرض های نظام های خود است.
هگل اندیشه دینی هندو را برحسب ساختار دیالکتیکی سه گانه خود تحلیل کرد و آن را بدوی و غیر پیچیده و متعلق به مراحل اولیه رشد روح نقد کرد.
شوپنهاور تلاش کرد تا با جستجوی توضیحات مشابه در دین و فلسفه هندو برای مبحث فراگیر خود از نمایندگی، اراده و انکار اراده، خویشاوندی با آن برقرار کند.
این تحلیل با مقایسه تفسیر آنها با اطلاعات ارائه شده در منابع خود، مشخص می کند که هگل و شوپنهاور ساختار مفهومی سه گانه را با خواندن گزینشی منابع خود، بازسازی مکاتب فلسفی هندی، جداسازی و باز بافتی کردن نقل قول ها و توضیحات هندو، و پیکربندی مجدد مفاهیم، تحمیل کردند.
معانی مفاهیم این پایان نامه بیشتر اختلافات و تنش های مفهومی را در تفاسیر آنها از مذهب و فلسفه هندو نشان می دهد که به طور بالقوه سازگاری سیستم های خود را به چالش می کشد.
german romanticism and its enthusiasm about india produced significant research, translations, and comparative analyses of ancient indian literary, religious, and philosophical texts.
among the german philosophers, who interpreted and commented upon this material, this dissertation investigates g.
w.
f.
hegel’s and arthur schopenhauer’s interpretation and structuring of hindu religion and philosophy.
the analysis of their interpretations reveals that hegel and schopenhauer imposed a threefold conceptual structure, within which they approached, interpreted, and presented hindu religion and philosophy.
hegel and schopenhauer identified and isolated three aspects as fundamental and defining concepts of hindu religion and philosophy: 1.
the metaphysical universal principle, 2.
the world and its particular entities, and 3.
the non-duality of the particular with the universal principle.
they both argued that hindu religious thought contemplates upon the concept of brahman as the singular sustaining universal principle, considers the world and its particular entities as illusory, temporary, and secondary, and recommends complete withdrawal into the non-duality with brahman as the religio-philosophical goal.
this dissertation further demonstrates that the threefold structure is inherently connected and directly derives from hegel’s and schopenhauer’s own philosophies.
this threefold structure is a result of their attempt to incorporate, place, and fit hindu religion and philosophy within the presuppositions of their systems.
hegel analyzed hindu religious thought in terms of his own triadic dialectical structure and criticized it as primitive and unsophisticated, belonging to the early stages of spirit’s development.
schopenhauer attempted to establish kinship with it by seeking analogous explanations in hindu religion and philosophy for his overarching rubric of representation, will, and denial of will.
upon comparing their interpretation with the information given in their own sources, this analysis ascertains that hegel and schopenhauer imposed the threefold conceptual structure by selectively reading their sources, restructuring schools of indian philosophy, isolating and recontextualizing hindu quotes and explanations, and reconfiguring the connotations and meanings of concepts.
this dissertation further exposes the discrepancies and conceptual tensions in their interpretations of hindu religion and philosophy that potentially challenge the consistency of their own systems.