چکیده :
وقتی درباره امور رایج زندگی سخن میگوییم، گفتار ما مملو از بیان اموری است که اگر بخواهیم واقعیت فلسفی آنها را نشان دهیم، با پرسشهای دقیقی مواجه میشویم که قبلاً کمتر به آنها توجه شده است؛ اموری که سرتاسر زندگی انسان را اشغال کردهاند؛ مثل آدرس، خانه، محل کار، پول، سازمان، حساب بانکی، حوزه، دانشگاه، رئیس جمهور، تورم، نهادها و سنتهای اجتماعی، قانون و ...
.
البته این امور از قبیل امور فیزیکی یا دیگر واقعیتهای عینیای مثل اوصاف وجودی اشیاء نیست.
بلکه از سنخ اموری هستند که اندیشمندان مسلمان آنها را امور اعتباری مینامند.
به طور کلی، از مهمترین و دشوارترین پرسشهای فلسفیای که درباره این امور مطرح است، تحلیل وجودشناختی آنهاست؛ اینکه آیا میتوان آنها را واقعیتهایی در عالم وجود قلمداد نمود؟ موطن تحقق این امور کجا است؛ ذهن است یا خارج از ذهن؟ اگر ذهن است، ذهن فاعل معتبر است یا پذیرندگان امر اعتباری؟ ذهنیبودن امور اعتباری به چه معناست؟ چه نسبتی میان این امور ذهنی با دیگر امور ذهنی، طبیعی و فیزیکی برقرار است؟
این مقاله در قالب تحلیلهای فلسفی و بر اساس مبانی رایج حکمت متعالیه، این نتیجه را میدهد که امور اعتباری، واقعیتهایی وابسته به فاعلهای معتبری هستند که از طریق رابطه علّی هستیبخشی موجود میشوند.
در این رابطه، میان مصادیق عمل اعتبار و امر اعتباری تعدد خارچی وجود ندارد و واقعیت اعتباری وجودی ظلّی نسبت به عمل اعتبار است.
when we come to speak about current issues of life, we realize that our speech is littered with many things the philosophical reality of which demands precise examination unprecedented.
these issues have occupied our life altogether such as, address, home, place of work, money, organization, bank account, seminary school, university, president, inflation, social traditions and institutes, and law.
such issues are not like concrete or physical realities bearing existential characteristics; rather, they are called mentally constructed entities by the intellectuals.
generally speaking, the most difficult philosophical inquiry about those issues is their ontological analysis; i.e.
can we consider them as the concrete entities in the outside world? where is the residence of such issues? is it inside or outside the mind? were it the former, is it the mind of the agent or that of those who have accepted them? what does mentality mean when we say that something is mentally constructed? what is the relation between such things and other mental, natural, or physical things?
having followed up their study in the framework of philosophical analysis and according to the principles of mulla sadra’s metaphysics, the authors have arrived at the conclusion that mentally constructed entities are realities dependent on valid agents; they exist through the causa subsistendi, though.
in this regard, there is no external plurality between mental act of construction and entities mentally constructed.
the reality of mental constructions is no more than a shadowy existence to the mental act of construction
نویسنده :
عبدالله فتحی ، محمد فنایی اشکوری
منبع اصلی :
http://fhi.hekmateislami.com/article_88321_fe7f95d6d1074e57fe4788a73314b1be.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(حکمت اسلامی- سال 1397- دوره 5- شماره 4)
یادداشت :
کلیدواژهها
امور اعتباری واقعیتهای نهاد واقعیتهای اعتباری ذهنی ظلّی
کلیدواژهها [English]
mentally constructed entities posited entities mentally constructed realities mental shadowy