مرگ و فلسفه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرگ و فلسفه
جف مالپاس، روبرت سیسولومون؛ مترجم: گلبابا سعیدی؛ ویراستار: شهلا غیابی.
۳۰۴ صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
۱۳۸۵.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مرگ و فلسفه
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Death and philosophy
پدیدآورندگان :
مالپاس, جف (Jeff Malpas؛ فیلسوف استرالیایی، استاد دانشگاه تاسمانی استرالیا=University of Tasmania (UTAS)), 1958م. کامپسی، نیو ساوت ولز، استرالیا
(نویسنده)
سیسولومون, روبرت (فیلسوف امریکایی، استاد فلسفه دانشگاه تگزاس در آستین=University of Texas at Austin، متخصص نیچه و تاریخ فلسفه، مکتب فلسفه قاره ای، متاثر از هگل - نیچه - سارتر - برگمن=Bergmann - کاموس=Camus), 1942م. دیترویت، میشیگان، امریکا 2007م. زوریخ، سویس
(نویسنده)
سعیدی کلیشمی, گل بابا (دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی و ادیان و عرفان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی)
(مترجم)
غیابی, شهلا (مترجم، ویراستار)
(ویراستار)
مجموعة مؤلفین, (جمعی از نویسندگان)
(نویسنده)
هارویتز, تم
(نویسنده)
اشتایتز, رینهارد (شاعر)
(نویسنده)
سول, ایوان
(نویسنده)
هایگنز, کاتلین
(نویسنده)
فلاورز, بتی اس
(نویسنده)
ایمز, راجر تی (استاد فلسفه دانشگاه Peking ، چین) , 1947 کانادا
(نویسنده)
ویکز, رابرت
(نویسنده)
پارکز , گراهام (از سرآمدان فلسفه تطبیقی غرب و خاور دور، مترجم کتاب «منابع پنهان اندیشهی هایدگر: تاثیر آموزههای چینی و ژاپنی بر نوشتههای وی» به زبان انگلیسی)
(نویسنده)
کراوس, پیتر
(نویسنده)
یونگ, جولین (فیلسوف امریکایی، استاد دانشگاه ویک فارست=Wake Forest University، نویسنده کتب: «فلسفه هنر نیچه»، «فلسفه هنر هایدگر»، «فلسفه قارهای و معنای زندگی»، «شوپنهاور»، «هایدگر واپسین» و «فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک»), 1943م.
(نویسنده)
لوپتسون, پیتر
(نویسنده)
سعیدی کلیشمی, گل بابا (دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی و ادیان و عرفان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی)
(نویسنده)
بیشتر
وضعیت نشر :
تهران ،
آزاد مهر ،
۱۳۸۵
چکیده :
کتاب «مرگ و فلسفه» نوعی موضوع نگاری فلسفی(philosophical topography) است که توسط جف مالپاس و روبرت سی سولومون در سال 1998 منتشر شده است، این کتاب برای اول بار توسط «گل بابا سعیدی» به فارسی ترجمه شده و در سال 1385 و در شمارگان 1650 نسخه توسط نشر آزادمهر به چاپ رسیده است.
متکلمان و سایر شخصیت ها :
جف مالپاس (Jeff Malpas)
نویسنده :
جف مالپاس، روبرت سیسولومون؛ مترجم: گلبابا سعیدی؛ ویراستار: شهلا غیابی.
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/768244
شابک (isbn):
۳۵۰۰۰ریال: 964-8477-26-4 ؛ ۱۱۰۰۰۰ ریال ( چاپ دوم)
شماره ديويي:
۱۲۸/۵
کد کنگره:
BD۴۴۴/م۱۶م۴ ۱۳۸۵
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی2
یادداشت :
شماره کتابشناسی ملی: م۸۴-۳۰۴۲۲
شناسه افزوده: غیایی، شهلا، ویراستار
شناسه افزوده: سعیدی، گلبابا، ۱۳۱۰ - ، مترجم
شناسه افزوده: Solomon, Robert C.
شناسه افزوده: سالومون، رابرت سی.، ۱۹۴۲ - م.
موضوع: مرگ
یادداشت: نمایه.
يادداشت: چاپ دوم: ۱۳۹۲.
يادداشت: عنوان اصلی: Death and philosophy, 1998.
وضعیت فهرست نویسی: فاپا
مشخصات ظاهری: ۳۰۴ص.
مشخصات نشر: تهران : آزاد مهر، ۱۳۸۵.
عنوان و نام پديدآور: مرگ و فلسفه/ جف مالپاس، روبرت سیسولومون؛ مترجم گلبابا سعیدی؛ ویراستار شهلا غیابی.
سرشناسه: مالپس
Malpas, J.E.
کلمات کليدي: مرگ کانتی کتاب لذت گرایی نوشتار مرگ و فلسفه هایدگر نیچه
توضیحات فیزیکی اثر :
۳۰۴ صفحه
توضیحات اضافی :
در این اثر، مضمون مرگ از نظرگاه های مختلف فلسفی، ادبی و هنری مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از سئوالات مهم فلسفی را در برمی گیرد که توسط متفکران تأثیرگذاری مانند نیچه و سارتر مطرح شده اند. در این میان توجه ویژه ای نیز به دیدگاه های مارتین هایدگر درباره هستی و مرگ شده است. از سوی دیگر نظراتی که موجبات تحمل راحت تر مرگ را فراهم می کند، از میان اندیشه های چینی، ژاپنی و تبتی بازگو شده اند. این کتاب شامل پیش گفتار مترجم، مقدمه ناشر و 14 مقاله اصلی از 14 نویسنده است، مترجم گفتاری را نیز به قلم خود با عنوان «مرگ از دیدگاه اسلام» به عنوان گفتار پانزدهم در آخر کتاب آورده است. نوشتارهای کتاب قبلاً برای همایشی با همین موضوع در نیوزلند آماده و ارائه شده اند امّا مشخص نشده است که چه تعداد نوشتار از مقالات در همایش مطرح شده است. درون مایه اصلی هر نوشتار، موضوع مرگ است اما به جای کوشش در تعریف ماهیت مرگ، عمدتاً تلاش ها در کشف اهمیت و ارزش مرگ در زندگی بشری از دیدگاهی فلسفه ای متمرکز شده اند. کتاب با مقاله ای درباره تجربه نزدیک به مرگ آغاز شده و تا نوشتاری درباره کتاب تبتی مردگان و افکار روشنگرانه هاید درباره مرگ ادامه می یابد، اگرچه تقریباً تمامی نویسندگان کتاب، استادان فلسفه هستند امّا نوشتاری از یک شاعر و یک تاریخ شناس هنر نیز در این مجموع آمده است. پیش گفتار مترجم: مترجم در آغاز کتاب، ضمن نوشتن پیش گفتاری به پرسش درباره مرگ و چگونگی مردن می پردازد و اشاره می کند که هرگاه هدف از زندگی رسیدن به کمال و سعادت ابدی باشد، آن گاه اندیشه نزدیک بودن مرگ، قوت خواهد گرفت و شخص مرگ را جدای از زندگی نمی داند و آن را پدیده ای ترسناک و دلهره آور نخواهد دید. پیش گفتار مؤلف: مؤلف کتاب، پیش گفتار خویش را با این عبارت معروف آشیل (نمایشنامه نویس نامدار یونانی) شروع می کند: «هیچ انسانی را شادکام نخوانید، مگر در آن هنگام که مرگ او فرا رسیده است». این جمله آشیل در سایر بخش های کتاب نیز تکرار شده است (صفحه های 80 ، 252 و 288) آن گاه نظر اپیکور را می آورد که «مرگ هیچ است» و سپس به نقل از ویتگنشتاین می نویسد: «مرگ هیچ رویدادی در زندگی نیست و دوام نمی آورد». آنگاه از «وودی آلِن» این عبارت را می آورد که «از مرگ نمی ترسم و تنها نمی خواهم هنگامی که مرگ رخ می دهد، آن جا باشم» در ادامه پیش گفتار، مرگ راهی به سوی شادی ترسیم می شود: «مرگ ممکن است موضوعی خوفناک باشد، اما مجاورت و اندیشه های متقابل درباره مرگ، راهی است به سوی ایجاد شادی و خوش خلقی به جای غم و زندگی متعالی و دوستی های پایدار». گفتار اول مرگ و فلسفه (نوشته جف مالپاس و روبرت سی سولومون) گفتار اول با این عبارت آغاز می شود که فلسفه اساساً با مرگ ارتباط دارد و آمده است که مرگ، مبحثی است که به ندرت در مباحث فلسفی معاصر به آن پرداخته شده است و می نویسد که هایدگر از معدود فلاسفه ای است که درباره مرگ، زیاد سخن گفته است، گفتار اول کتاب در واقع بیشتر معرفی نوشتارهای بعدی این اثر است و مؤلف به محتوی مقالات و نویسندگان می پردازد. گفتار دوم؛ مرگ من *گفتار دوم؛ مرگ من:(نوشته تم هاروتیز) گفتار دوم کتاب، شرح روایت گونه ای است از سفر نویسنده به دنیای دیگر. او به تجربیات خود در حین مرگ و بازگشت به زندگی می پردازد. از ثقل زایدالوصف زندگی می گوید و از این که مرگ، سفری بود که به تنهایی باید آن را می پیمود. در ادامه می آورد که همه ی رقابت ها، رقابت مرگ و زندگی است. همه ی مبارزات در زندگی تا دم مرگ است (ص 28) مرگ، مرا از چنگال مهیب زمان رها کرد. مرگ من، مستقیماً مرا در زمان حال جای داده بود. آن چه که در حال مرگ یا مردن تجربه کردم به عنوان قسمت ها و مقاطعی از زمانی وجود داشتند. در بازگشتم به دنیای زندگی، این مفهوم حال را حفظ کرده بودم. دو روز نخست، عالی، روشن، مانا و جاودان بود. (31).زمان برایم متوقف گشته و مرده بودم. دیگر حضور نداشتم، هنگامی که در اتاق اورژانس بیمارستان به دنیا، بازگردانده شدم، زمان بار دیگر برایم آغاز گشت. ناگهان کسی مرا به نام صدا کرده . . . از آسمان و عرش برین به اتاق اوراق و دنیای فرودین فرود آمدم. (32). کسانی که لحظات دم مرگ را تجربه کرده اند و سپس به زندگی دنیوی بازگشته اند معمولاً تجربه خود را با احساسی از خوشی، شادی و رهایی توصیف می کنند، حتی آمده است که بعضاً از این که پزشک یا . . . آن ها را به زندگی برگردانده است، ابراز ناخرسندی کرده اند. در این نوشتار، تجربه مرگ را با رهایی از خشم ها و اضطراب های زمینی توصیف کرده و جهان پس از مرگ و ابدیت را جهانی غرورآفرین و سرشار از عشق و سبکی و خوشنودی عنوان داشته است:«در مرحله مرگم، احساس کردم که وابستگی هایم به دنیا از بین رفته است. من تنها بودم. در بازگشتم، من از زمان مراقبت ها، دلواپسی ها و نگرانی های این جهان آزاد گشتم. روشنایی وجودداشت...»(35). آن گاه این گونه می نویسد:« با چشم بصیرت بر مرگ بنگر؛ در آن هنگام به نظر می رسد که جهان دیگر زیبا و جذاب نیست. . . . هر کسی به سوی مرگ می شتابد و در حال مرگ است و تنها در انتظار مرگ عمر را سپری می کند . . . . حضور مرگ، تخته پاک کنی است که آن چه را در تخته سیاه زندگی نوشته شده است، می شوید و پاک می کند. هنگامی که زندگی پر از پیچیدگی و اضطراب و نابسامانی است، زمانی که از جهتی در راه وصول به حقیقت سرگردان شدی، با مرگ مشورت کن. اندیشه های مرگ مواد زاید و ناچیز تخته ها را می زداید و پاک می کند.»(ص 36). تم هاروتیز در فراز پایانی نوشتار خود، این عبارت را آورده است: «من اراده ام را در تلاش برای زندگانی به کار می بندم تا این که منفعلانه و از روی بی مبالاتی، گرفتار مرگ نشوم» (ص 39) که یادآور فرازی از وصیت امیرالمؤمنین علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) است. آن جا که می فرماید: خود را برای پس از مرگ آماده نشان ده، تا وقتی که در می رسد، تو آماده باشی و کمر بسته باشی تا ناگاه از کمین بیرون نتازد و تو را مغلوب نکند. گفتار سوم؛ در مقابل مرگ نوشته رینهارد اشتاینر) گفتار سوم مشخصاً در آراء و افکار «الیاس کانتی» غور می کند، کانتی بر این باور است که مرگ به عنوان یک مهمان ناخوانده و غیرمنتظره یا یک غریبه که در پشت در است، نمی آید بلکه به عنوان یک آشنای خودمانی است؛ مرگی که ما با میل خود او را دعوت کرده و در واقع مشتاق اوییم. دو نکته اساسی و قابل تأمل در دیدگاه های کانتی به چشم می خورد: نخست انتقاد کلی بر روی همه مذاهب که به عقیده کانتی، تنها امیدهای واهی را در این مورد ارائه می دهند. [!] نکته دوم اعتقاد کانتی است که معمای مرگ را چون یک گره ناگشودنی می داند که به استثنای خود وی، کسی تاکنون جرأت گذر و میان بر زدن از آن را نداشته است. نکته اوّل مطرح شده، توسط کانتی آن گاه قابل تأمل تر خواهد بود که نقش اساسی و بنیادی ادیان و مذاهب را در تبیین و ترسیم جهت حرکت مردم دین دار به یاد آورده و نجات و رستگاری بشر را که ارمغان با شکوه آیین های الهی است، فرا خاطر خویش آوریم. این غفلت غیرقابل انکار کانتی آن گونه است که مولف این نوشتار خود اذعان می دارد که کانتی در حالتی بلاتکلیف قرار داشته و خود نیز بر این امر آگاه بوده است. کانتی همچون «شوپنهاور» مذهب را پادزهری برای ترس از مرگ برشمرد. آن گاه به تفسیر این جمله کنفسیوس می پردازد که گفته بود اگر شخصی تاکنون زندگی را نشناخته است، چگونه می تواند مرگ را بشناسد: «کنفسیوس به خوبی می داند که همه پرسش های مربوط به مرگ، به زمان پس از مرگ برمی گردد. هر پاسخی با دور کردن مرگ و نافهمی آن به پس از مرگ، ارتباط دارد. اگر پس از مرگ، اشیایی وجود دارند، به همان سانی که پیش از آن وجود داشته اند، پس مرگ، قسمتی از ارزش و اهمیت خود را از دست خواهد داد. کنفسیوس بر آن است که خود را از این بی ارزش ترین تردستی و مکر، برکنار سازد. وی نمی گوید، چیزی پس از مرگ وجود ندارد. چه، وی نمی تواند چنین ادعایی کند، اما وی عقیده دارد که نمی تواند از یافته اش مراقبت کرده و بدان ارج نهد. حتی اگر می دانست همه ارزش ها از آن زندگی است؛ هر روشنایی، آرزو و اشتیاق با انجام نیکی در زندگی به دست آمده و شاید بهترین بخش قدرت در پشت مرگ، در زندگی ذخیره شده است» (ص 45). نویسنده که خود شاعر است آن گاه بر اهمیت ادبیات داستانی و شعر در هدایت رفتار بشری، اشاره می کند، خلاصه دیدگاه کانتی که در کتاب جمعیت و قدرت آمده است به قرار زیر است: 1 تمام نظریه های انسانی در مورد فناپذیری، نوعی از آرزوی بقا را در بردارند. 2 لحظه بقا، لحظه اقتدار است. 3 وحشت ناشی از مرگ، به خوشنودی تبدیل می شود و نتیجه می گیرد که تمام انسان ها زیر سایه مرگ بوده و همواره آرزو می کنند که دیگران در کام مرگ فرو روند و هر چه تعداد جان باختگان بیشتر باشد، احساس بقا شدیدتر است. به عقیده کانتی، در پرتو چنین آرزوها و خواسته هایی است که حاکمان مستبد از مرگ دیگران لذت می برند، زیرا پست ترین نوع بقاء، کشتار دیگران است. در پایان نوشتار نیز این گونه آمده است: ارزش میل به جاودانگی دقیقاً در این باور ریشه دارد که اساساً جاودانگی وجود ندارد. همواره، غیرممکن ها هستند که به طور جدی مورد درخواست اند. گفتار چهارم؛ درباره مفهوم ناچیز بدون مرگ «ایوان سول» مقاله خویش را با این پرسش آغاز می کند که آیا در برابر مرگ باید شجاع باشیم؟ او در این نوشتار می گوید که هایدگر، تولستوی، سارتر، کامو، ارنست بیکر از میان فلاسفه دیگر، فناپذیری را به عنوان هستی عرضه کرده اند که شاید عمیق ترین و نگران کننده ترین مشغولیت ذهنی ما را فراهم ساخته باشد. سول در ادامه درباره لذّت گرایی در ارسطویی و لذّت گرایی«اپیکوری»می نویسد و نظریه قدرت اراده «نیچه» را تشریح می کند و در ادامه می آورد که تجربه گرایی است که اساس آموزه لذّت گرایی اپیکوری را تشکیل می دهد و لذت گرایی، تجربه گرایی را ایجاب می کند اما تجربه گرایی، لذّت گرایی را موجب نمی شود، آن گاه به نقل از نیچه می آورد: آن چه را که ما می خواهیم، لذت و اجتناب از درد نیست بلکه آزمون قدرت است. نویسنده سپس به موضوع انکار تجربه گرایی اشاراتی دارد و سپس نگرانی های قبل از مرگ را می کاود و می نویسد: شخص به مقام برتری دست خواهد یافت، آن گاه که بتواند علیه اساس نگرانی های بشر، درباره حوادثی که به جهان پس از مرگ ارتباط دارد، بحث کند و در جایی دیگر می گوید: آن چه که موضوع اصلی نگرانی است، نیازی ندارد منفی باشد، بلکه می تواند دریچه ای را برای سعادت باز کند و ارزش های زندگی ما را دگرگون سازد. سول، مصیبت مرگ را از جهان پس از مرگ جدا می کند و می گوید: اگر مرگ مصیبت است، مصیبت پس از مرگ نیست. واقعه مرگ هیچ گاه خود، به بعد از مرگ ارتباط ندارد (ص 71). گفتار پنجم؛ زیباشناسی کالبد «کاتلین هایگنز» در این نوشتار به زندگی نامه خودنوشت نیچه اشاره دارد و سپس ساختار زندگی را با ساختار داستان مقایسه کرده و می نویسد ما همچون داستان می زییم. زندگی ما ساختاری دارد که شامل مراحل آغازی، میانی و پایانی است که با داستان سرایان ارتباط داریم. . . . وقتی که با مرگ خود را مجسّم می کنیم، می خواهیم اصول زیباشناسانه را روی داستان زندگی خود اعمال کنیم. در ادامه مطالبی را درباره مرگ در کودکان می نویسد و سپس مرگ را از دیدگاه فرهنگ مکزیکی تعریف می کند و در پایان هم، اشاراتی به هایدگر و دازاین ( Dasein ) دارد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , ترجمه اثر , مجموعه مقالات
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
فهرست مندرجات:
این مجموع مشتمل است بر مقالاتی در باب 'مرگ' از دیدگاه فلسفی، کلامی، علمی، و شخصی که تحت این عناوین فراهم آمده است:
'مرگ و فلسفه/ جف مالپاس وروبرت سیسولومون'،
'مرگ من/ تم هارویتز'،
'در مقابل مرگ/ رینهارد اشتایتز'،
'دربارهی مفهوم ناچیز بودن مرگ/ ایوان سول'،
'زیباشناسی کالبد/ کاتلین هایگنز'،
'مرگ سناریوی ساده و عریان/ بتی اس فلاورز'،
'مرگ به عنوان انتقال و دگردیسی در دائوگرایی کلاسیک/ راجر. تی. ایمز'،
'مرگ و روشنگری/ رابرت ویکز'،
'مرگ و جدایی روح از بدن/ گراهام پارکز'،
'مرگ و ماوراءالطبیعه/ پیتر کراوس'،
'مرگ و اصالت و اعتبار/ جولین یونگ'،
'مرگ و وحدت زندگی/ جف مالپاس'،
'تنازع حکم مرگ ـ حکم'جدلی الطرفین مرگ'/ پیتر لوپتسون'، 'فلسفهی خودباوری شوم، بداندیشانه 'بیمارگونه، بتسازی مرگ'/ روبرت سی سولومون' و
'مرگ از دیدگاه اسلام/ گلبابا سعیدی'.
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت