چکیده :
واژه اخــلاص از نظــر قــرآن کاربردهــای گوناگونــی دارد و مــی تــوان آن را از منظــر فقهــی، اخلاقــی، عرفانــی و کلامــی مــورد بررســی قــرار داد.
از نظــر کلامــی ارتبــاط بیــن اخــلاص و مســاله عصمــت بســیار حائــز اهمیــت بــوده و کمتــر مــورد توجــه قــرار گرفتــه اســت.
بــر اســاس اعتقــادات شــیعه، پیامبــران و امامــان شــیعه (ع)، عصمــت مطلــق دارنــد و در تمــام عمــر هیــچ صیــن»، رابطــه َ گنــاه، اشــتباه و ســهوي مرتکــب نمي شــوند و باریافتــن آنــان بــه «مقــام مخل وثیقــی بــا مقــام عصمــت آنــان دارد.
صیــن (بــه فتــح َ هــدف ایــن پژوهــش، بررســی رابطــه میــان مقــام عصمــت و مقــام مخل صیــن و َلام) بــا محوریــت تفســیر المیــزان اســت.
در ایــن راســتا بعــد از مفهــوم شناســی مخل ــص (حضــرت یوســف، َکاربــرد آن در قــرآن روشــن شــد کــه در قــرآن بــه شــش شــخصیت مخل حضــرت موســی، حضــرت ابراهیــم، حضــرت یعقــوب، حضــرت اســحاق و حضــرت محمــد ص ) صیــن عبــارت اســت َتصریــح شــده اســت.
بررســی هــا نشــان داد کــه چهــار ویژگــی اصلــی مخل از: نجــات از عــذاب دنیایــی و آخرتــی، ایمنــی از اغــوای ابلیــس، ســتایش شایســته، برخــورداری صیــن محــور دیگــر ایــن َاز رزق معلــوم.راه هــای تحصیــل عصمــت و وصــول بــه مقــام مخل پژوهــش اســت کــه در ایــن عرصــه نیــز چهــار عامــل تاثیرگــذار در رســیدن بــه مقــام عصمــت ــص پرداختــه َمــورد بررســی قــرار گرفــت.
در بخــش پایانــی بــه دو فلســفه وجــودی انســان مخل شــد کــه عبارتنــد از: الگــو و اســوه قــرار گرفتــن آنــان در جوامــع بشــری؛ و اســتمرار و فراگیــر شــدن آییــن توحیــدی در جهــان.
the sincerity (ikhlas) have several operation in holy quran.
so it can study in feqhy, moral, gnostic and theological view.
according to theological view, the relation between mokhlaseen (who are devoted and freed from temptation) with the chastity (ismat) is very important.
but there is not many study of it.
according to shiat teachings, the prophets and shiat leaders (p, b, u, h) have absolute chastity (ismat), they don’t make any sin, wrong and mistake all of their life.
their reception to situation mokhlaseen has strong relation to the level of ismat.
the aim of this article is the study of the relation between the mokhlaseen with the chastity (ismat) in tabatabaay view in al-mizan.
in this way, after the terminology of mokhlaseen and its operation in quran, clear that the holy quran have introduced six persons as the mokhlaseens, that is: prophets yusuf, moosa, ibrahim, ishaq and mohammad (p, b, u,h).
this study clear that the mokhlaseens has four characteristics: safety from divine retribution in this world and other world, safety from satan seduction, god glorify to god and to benefit of determined sustenance.
the other aim of this study was the ways that we can receive to the level of chastity and mokhlaseen.
according to quran teachings there are four way to reception that level.
in the last section of this article, it is clear that the mystery of the presence the mokhlaseen in this world is two points: they are considered as the best pattern and model for human society.
they aimed to make continue and comprehensive the monotheistic religion on the world.