احضار روح اموات چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
احضار روح اموات چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
احضار روح اموات چیست؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نفس و روح
,
احضار روح
,
03. انسان شناسی Human nature
کلید واژه فرعی :
احضار ارواح ,
ارواح موتی ,
سوال:
احضار روح اموات چيست؟
پاسخ تفصیلی:
در مقدمه به چند امر اشاره مي شود:
1ـ سيري اجمالي در تاريخ احضار روح:
حضرت موسي (ع) اين علم را ممنوع كرد، لكن «شاعول» نافرماني نمود و توسط شخصي روح «شموئل» را حاضر كرد، و همچنين «رمَن ها» ارواح اجداد خود را احضار مي كردند، «يونانيها» نيز در احضار ارواح دست داشته اند، نِزْنْ امپراطور روم، عده اي را براي احضار روح مادرش دعوت كرد، خلاصه آن كه، كاهنين مصر و «لاماهاي» تبّت، و «مغ هاي» ايران و «براهمه» هند از قديم علم احضار ارواح را مي دانسته اند. در قرون وسطي احضار روح، اولين بار توسط دختران ميس فوكس آلماني در سال 1847 انجام گرفت و كسي كه آن را جزء علم مثبت قرار داد «الآن كاردك» بود كه بعد از ده سال تلاش كتاب خود را به نام كتاب «ارواح» چاپ كرد و بعد از او «ويليام كردك» و «گابريل» ترقيات شگفت انگيزي در اين علم به وجود آوردند.[1]
تحقيقات علمي و كاوشهاي تجربي دانشمندان مساله را تأييد مي كند، يك استاد انگليسي به نام «هووسن» مي گويد من و استادم «هرلوب» كه هر دو مادي بوديم، بعد از 12 سال تحقيق امروز سخت معتقديم كه ارتباط با ارواح و گفتگوي با آن ممكن است و دلائل قاطعي به دست آورديم.[2]
در سال 1869 يعني 22 سال پس از ظهور علم ارتباط با ارواح در غرب يك هيات 33 نفري از دانشمندان و روحانيون و... از طرف انجمن زبان شناسان انگلستان مأموريت يافتند تا به مساله ي رابطه با ارواح به دقت رسيدگي كنند كه بعد از يك سال و نيم بررسي و آزمايش، رأي خود را مبني بر تصديق اصول رابطه با ارواح به انجمن مزبور تسليم كردند.[3]
از نظر ديني، ارتباط با ارواح از سالها قبل در منابع اسلامي مطرح بوده و گاهي بعضي ائمه طاهرين در بيداري با ارواح گذشتگان مرتبط شده و با آنان سخن گفته اند.[4]
ارتباط با ارواح، احتياج به اطلاعات تخصصي و همچنين قوت و اراده و سلامت اعصاب دارد.[5]
2ـ ارتباط با ارواح اقسامي دارد:
الف) به صورت خواباندن شخص كه به نام خواب مغناطيسي، هيپنوتيزم، و مانيه تيزم و يا تله پاتي (انتقال افكار از فاصله دور) ياد مي شود.[6]
ب) به صورت احضار ارواح.[7]
ج) به صورت رؤياي صادقه.[8]
د) در حال بيداري.[9]
بعد از اين مقدمه جواب اين است كه اگر مراد، كيفيت احضار ارواح است، كه در آن اختلاف است. به بعضي اقوال اشاره مي كنيم:
1ـ خلاصه نظر يكي از كارشناسان در اين علم، كه مي گويد:
براي ارتباط، با ارواح بازماندگان، واسطه اي لازم است، اين واسطه، انسان و اشياي ديگر مي تواند باشد، افرادي كه واسطه قرار مي گيرند، بايد داراي قوه «مديو منيطه» باشند كه عبارت است از خاصيتي كه در بدن مديوم (واسطه) وجود دارد كه در حال خواب يا بيداري سيّال لطيف حياتي از او خارج مي گردد و ارواح كه بدون كمك سيال حياتي كه از بدن اشخاص زنده قرض مي گيرند. نمي توانند به سهولت، در عالم ماده تظاهر نمايند از سياله بدن مديوم، براي حضور و ارتباط استفاه مي كنند، گرچه نيروي مديوم منيطه كم و بيش در همه افراد وجود دارد، لكن همه كس براي مديوم شدن استعداد ندارد. براي اينكه بتوانيم مديوم را در حالت خواب مصنوعي با ارواح ارتباط دهيم بايد او را بخواب ببريم، بعد عامل از نزديك ترين روح مقدس خواهش مي كند روح مورد نظر را با مديوم مرتبط سازد.
اقسام مديوم: 1ـ مديومين معالج كه كارشان استفاده از اطلاعات ارواح براي معالجه امراض است. 2ـ مديومين شنوا كه با ارواح مكالمه مي نمايند. 3ـ مديومين گويا كه روح توسط آلات ناطقه مديوم، مقاصد را بيان مي كند. 4ـ مديومين بينا كه در حال بيداري ارواح را مي بيند نه بوسيله چشم ظاهر. 5ـ مديومين نويسنده، از قبيل افراد تحت تسلط قوه روح شروع به نوشتن مي كنند.[10] و بعد ردّيه هايي بر خيالي بودن احضار ذكر مي كند[11] و در قسمت بعدي نمونه هايي از احضار را بيان مي كند.[12]
2ـ فريد وجدي مي گويد: احضار ارواح، فني است كه دانشمندان اروپا و امريكا از آن استفاده برده، روح را به شكل روشن حاضر مي بينند و با او صحبت مي كنند و براي آنها ثابت مي شود كه روح فلان شخص است.[13]
3ـ مرحوم فلسفي مي گويد: با آنكه از نظر ديني، ارتباط با ارواح گذشتگان را در بيداري ممكن مي دانم و خيلي مايلم وسيله اي بدست آيد تا با روح شيخ طوسي و روح صدوق رضوان الله مرتبط شوم... ولي با ميزگرداني نمي شود با عالم برزخ و ارواح گذشتگان مرتبط شد چنانكه با طالع بيني ـ نمي شود فرداي مردم را تعيين كرد.[14]
4ـ مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد: خيلي از خوارق عادات از جمله احضار ارواح مستند به قوت اراده و ايمان داشتن به تأثير آن است، چون اراده تابع علم و يقين است. وقتي علم قطعي شد، حواس آنچه را كه انسان به آن يقين دارد مشاهده مي كند و به خود تلقين مي كند كه فلان شخص است و هيچ توجه به عدم آن ندارد و ممكن است با اين تخيل امراضي را معالجه كند. از اينجا روشن شد كه ملاك تحقق خوارق عادت علم جزمي است نه مطابقت اين علم با خارج و واقع... مانند احضار ارواح كه اصحاب آن دليلي بيش از اين كه روح در خيال و يا حواس آنها ظاهر شده نه در خارج، ندارند و اگر روح واقعاً در خارج حاضر شده باشد همه آنها كه حس طبيعي دارند بايد آن را مشاهده كنند. با اين توجيه چند تا اشكال درباره ـ احضار ارواح حل شد:
1ـ كسي كه بيدار است و روحش مشغول كارهاي خود اوست چگونه روحش حاضر شده است، ولي او هيچ اطلاعي ندارد كه روح او را در فلان محل احضار كرده اند با اينكه انسان يك روح بيشتر ندارد. جواب اين است كه احضار خيالي است.
2ـ روح جوهر مجرد است و به زمان و مكان نسبتي ندارد. جواب اين است كه روح تخيلي حاضر شده است نه واقعي.
3ـ يك روح به صورت هاي مختلف ظاهر مي شود.
4ـ ارواح گاهي خلاف واقع خبر مي دهند و يا بعضي روح ها بعض ديگر را تكذيب مي كنند. جواب همه اين ها اين است كه روح در مشاعر و خيال حاضر كننده حاضر شده نه در خارج به گونه اي كه ديده شود.[15]
اما در مورد اين که احضار ارواح شرعاً چگونه مي باشد. اين يك مسأله ي فقهي است و به طور كلي بايد در اين زمينه هر كس به مرجع تقليد خود مراجعه كند، ليكن براي اينكه مساله تا حدي روشن شود به يكي از نظريه هاي فقهي كه در اين مورد اظهار شده است اشاره مي شود.
بعضي از دانشمندان بزرگ اسلامي اعتقاد دارند كه دليلي بر حرام بودن ارتباط با ارواح وجود ندارد و نمي توان آن را تا آنجا كه به گناه و خلافي (مانند كشف اسرار مسلمانان) كشيده نشده باشد حرام دانست.[16] در عين حال اسلام اخبار و مطالب حاصل از اين طريق را مورد اعتماد قرار نمي دهد و احكام شرعي و دستورات اجتماعي خود را بر پايه ي اينگونه اطلاعات بنا نمي كند.[17]
و در پايان لازم به ذکر است ارتکاب کارهايي از اين قبيل, طبق شواهد موجب اخلال در شخصيت و بروز برخي مشکلات رواني مي گردد.
صاحب محتوی:
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم (اندیشه قم)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=12148&t=qa
جنس منبع:
متن
پایگاه :
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اندیشه قم
یادداشت :
پي نوشت ها:
[1] . الماسيان، حسين، قواي نامرئي در بيان علوم، انتشارات گوتنبرگ، چاپ اول، 1368، ص 103ـ102.
[2] . فريد وجدي دائرة المعارف القرن العشرين، بيروت، ناشر دار المعرفه، چاپ سوم، ج4، ص387.
[3] . بيست پاسخ از هيات تحريريه مؤسسه در راه حق، ناشر در راه حق، 1360، ص151.
[4] . ر.ك: فلسفي، محمد تقي، معاد از نظر روح و جسم، ناشر هيئت نشر معارف اسلامي، 1360، ص314 و ص316. جريان علي (ع) و سلمان، مفصل در آن نقل شده است.
[5] . بيست پاسخ، همان، ص152.
[6] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، ج1، ص382.
[7] . دايرة المعارف فريد و جدي، ج4، ص 365.
[8] . معاد از نظر روح و جسم فلسفي، پيشين، ص322.
[9] . همان، ص313.
[10] . قواي نامرئي، پيشين، ص104 ـ 107.
[11] . همان، ص108.
[12] . همان، ص110 ـ 155.
[13] . فريد وجدي، دائرة المعارف، پيشين، ج4، ص366.
[14] . معاد فلسفي، همان، ص321.
[15] . طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان في تفسير القرآن، ناشر دار الكتب الاسلاميه، 1379 هـ ق، ج1، ص244 ـ 246. اين نظر كليت ندارد و دليل هاي بر خلاف آن داريم كه فقط به يكي از آنها اشاره مي شود «در صورتي كه تظاهر ارواح را مربوط بقوه تخيل افراد بدانيم ناگزير بايد قبول كنيم كه اولا فقط افراد جلسه باين و هم دچار مي شوند و ثانياً امكان احساس آن به هيچ وسيله براي ديگران وجود ندارد و اثر مثبتي بر اشياء و اجسام نمي نمايد.
در حاليكه دانشمنداني مانند ويليام كروك شارل ريشه، اكاكوف، و گابريل دلان موفق شده اند از ارواح متظاهر در جلسه عكس برداري كنند به اين ترتيب فرضيه توهم منتفي مي شود و شكلهاي منعكس در صفحه دوربين را نمي توان بحساب تخيل گذاشت» قواي نامرئي، پيشين، ص108.
[16] . بيست پاسخ، همان، ص153.
[17] . همان، ص143. معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1ـ بيست پاسخ، از هيات تحريريه در راه حق (ناشر مؤسسه در راه حق). 2ـ شهيد مطهري، شناخت از ديدگاه قرآن، تنظيم از سيد جواد وفائي (ناشر نشر وحيد مشهد، چاپ اول) ص125 تا ص140. 3ـ محمد تقي فلسفي، گفتار فلسفي معاد از نظر روح و جسم (ناشر هيات نشر معارف اسلامي، نشريه 10) تهران، 1360، ص313 تا ص326. 4ـ آية الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه (ناشر دار الكتب الاسلامية) ج12، ص252 و ص255 و ج19، ص478 و ج1، ص382 و ج10، ص72 و... 5ـ ترجمه الميزان، ج1.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت