چرا شیعه با عمر ضد است؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چرا شیعه با عمر ضد است؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چرا شیعه با عمر ضد است؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امامت
,
امامت عامه
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
خلافت عمر بن خطاب
کلید واژه فرعی :
علت مخالفت با خلافت امام علی (ع) ,
سکوت امام علی در امر خلافت ,
عدم رغبت امام علی به خلافت ,
احقیت علی به خلافت ,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین ,
اعلام و شخصیت ها :
خلیفه دوم, عمر بن خطاب, 40 قبل از هجرت 23 ق
امام اول (امام علی), امیر المومنین علیبن ابیطالب(ع) , ۲۳ قبل از هجرت ۴۰ق./661م.
بیشتر
سوال:
چرا شیعه با عمر ضد است؟
پاسخ تفصیلی:
از آن جا که شیعه واقعی (اثنا عشری) تجلّی اسلام ناب محمدی بوده و در رهبری رهبران معصوم آن که در رأس آنان امام به حق امیر المؤمنین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ قرار دارد بروز و ظهور یافته است و در حقیقت تداوم بخش راهی است که پیامبر اکرم برای سعادت بشر و رسیدن او به سر منزل مقصود و رهایی از جهل و گمراهی، آغاز نمود، و در طول تاریخ توسط امامان معصوم یکی پس از دیگری ادامه یافته است و همان گونه که پیامبر اکرم و وجود مقدس آن بزرگوار چنان چه قرآن فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ»[1] رحمت عام الهی برای مردم است. ائمه اطهار و مکتب رهایی بخش تشیّع نیز مظهر رحمت و رأفت عام نبوی بوده و هدف و انگیزه اصلی آن هدایت و راهنمائی آحاد جامعه انسانی می باشد بدون هیچ گونه تفاوتی بین افراد جامعه بشری و اسلامی. بنابر این مکتب تشیع به پیشوائی ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ هیچ گونه ضدیت و دشمنی با هیچ کس و هیچ شخصی و گروهی ندارد بلکه نسبت به همه انسان ها و افراد جامعه با شفقت و رأفت و مدارا و عنایت و کرامت انسانی و اسلامی مواجهه و برخورد دارد.
در خصوص برخورد شیعیان و امامان معصوم ما با خلفا و عملکرد آنان در دوران خلافت آنان و پس از آن نیز برخورد امامان معصوم ما و به ویژه امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ با خلفا برخورد کريمانه و مشفقانه و به دور از هر گونه ضدیت شخصی بوده است با این که بر اساس ادله و شواهد قطعی تاریخی آنان خلافت را غصب نمودند و برخلاف دستورات قرآنی و سفارشات نبوی به ناحق بر عریکه قدرت و خلافت نشستند، اما به اعتراف شیعه و سنی کار اصلی امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در دوران خلفای ثلاثه، نظارت، هدایت و همکاری برای رفع انحرافات بیشتر آنان بود و بر اساس شواهد قطعی تاریخی خلیفه دوم (عمر) مکرر در امور زیادی با امام علی ـ علیه السلام ـ مشورت می کرد و از امام ـ علیه السلام ـ کمک می خواست و امام ـ علیه السلام ـ بر اساس رسالت والای الهی و مصالح کلی نهال نو پای اسلام و مردم مسلمان، با نادیده گرفتن عملکرد خلفا، از هیچ گونه راهنمائی و ارشادی دریغ و مضایقه نمی فرمودند. به عنوان نمونه در مسأله «تاریخ گذاری هجری و زمین های عراق با امام ـ علیه السلام ـ مشورت کرد و رأی امام ـ علیه السلام ـ درباره تعیین تاریخ هجرت رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ را به عنوان مبدأ تاریخ اسلامی پذیرفت و هم چنین درباره زمین های عراق»[2] و در خصوص شرکت خود (خلیفه دوم) در جنگ با روم، از حضرت علی ـ علیه السلام ـ مشورت خواست. امام ـ علیه السلام ـ فرمود:« خداوند متعال برای اهل اسلام حفظ حدود و نواحی و نگهداری آبروی آن ها را ضمانت کرده است. ولی اگر تو خود به سوی دشمن اسلام حرکت کنی و در برخورد با آن ها مغلوب شدی، برای مسلمانان دوردست و مرز نشینان پناهی نمی ماند، و در صورت کشته شدن تو، تا هنگام بیعت مسلمانان با فرد دیگر کسی نیست که به وی مراجعه کنند، پس مصلحت اسلام و مسلمانان اقتضا می کند که تو به جای خود، مرد جنگ آزموده را به سوی ایشان روانه کنی و با او مردان صاحب تجربه، پر طاقت و خیر خواه را همراه سازی، اگر خداوند مسلمین را غالب کرد، که آرزوی همه ما است، ولی اگر مسلمانان شکست خوردند، تو پناه و یاور مسلمانان خواهی بود»[3]آیا این ضدیت است یا رحمت و رأفت محض در حق خلیفه؟!
و درباره شرکت عمر در جنگ با سپاه ایران فرمود: «منزلت زمامدار و حاکم مانند رشته مهره و تسبیح است که همه دانه ها را گرد آورده و به هم پیوند می دهد. اگر رشته قطع شود همه مهره ها از هم جدا و پراکنده می گردند. گر چه امروز عرب از نظر تعداد اندک است ولی با پیوستگی به اسلام بسیار است و با اجتماع و اتّحاد، غلبه دارد. پس تو محور میانه اسیا باش و آسیای جنگ را به وسیله عرب بگردان، آنان را به جبهه جنگ و کار زار اعزام نما ولی خودت با آنان مرو. اگر سپاه شاهنشاهی ایران تو را ببینند می گویند: این پیشوای عرب است اگر او را از بین ببرید راحت و آسوده خواهید شد. و این اندیشه، انگیزه آن ها را در جنگ شدید تر می کند و طمع و حرص آن ها را بیشتر می نماید»[4] آیا ممکن است انسان کسی را که با او دشمنی و ضدیت دارد، این گونه دلسوزانه و حکیمانه راهنمائی و ارشاد نماید؟! پس شیعه و رهبران معصوم و علماء جلیل القدر آن هرگز با کسی خصومت و دشمنی و ضدیت ندارند نه با عمر و نه با هیچ کس دیگر، بلکه آگاهانه و از سر دلسوزی و رأفت انسانی اسلامی می خواهند همه به سعادت و کمال نهایی رسیده و از شقاوت و گمراهی نجات یابند. و اگر تضاد و خصومتی هم درکار باشد از ناحیه عملکرد ناصواب و ناحق خلفا و سایر مخالفان شیعه در طول تاریخ بوده است زیرا شب پره خود از آفتاب گریزان است و الا افتاب را به او کاری نیست بلکه روشنی بخش شب های ديجور زندگی او می باشد.
و افسوس که ما نمی دانیم که امامان ما و علمای بزرگ و جلیل القدر ما چه شب هایي را با گریه سحر نکردند و بر بدبختی و گمراهی امت اشک نریختند و صلاح و هدایت مردم حتي گمراهان و مخالفان را از خدا نخواستند.
ای کاش مردم و خصوصاً آنان که در حق اهل بیت پیامبر ستم کردند، می دانستند که اهل بیت و مکتب رهایی بخش تشیع، چه قدر علاقه داشتند و دارند که آنان هدایت شده و به سعادت می رسیدند، و چه قدر از بدبختی آنان در رنج و اضطراب اند! در پایان توجه به این نکته نیز لازم است این که مشاهده می کنیم در سیره ائمه اطهار و کتب شیعی عملکرد خلفا مورد نقد و تحلیل و ردّ قرار گرفته است، تردیدی نیست و حق و واقعیت هم همین است و باید بدانیم که این کار به خاطر ضدیت با عمر و یا اشخاصی دیگر نیست بلکه برای تبیین حقایق و روشن کردن حقیقت و راهنمائی امت اسلامی بوده و هدایت و ارشاد امت مسلمان در قالب بازگو نمودن واقعیت های اسلامی و تاریخی از قبیل حادثه بزرگ غدیرخم و امثال آن وظیفه هر مسلمانی آگاه و مخلص می باشد و این کاری است که نه تنها شیعه بلکه عده زیادی از علما اهل سنت نیز به آن پرداخته اند.
صاحب محتوی:
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه (اندیشه قم)
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=12455&t=qa
جنس منبع:
متن
پایگاه :
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اندیشه قم
یادداشت :
پي نوشت ها:
[1] . انبیاء / 107.
[2] . تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 151 ـ 152.
[3] . نهج البلاغه، خطبه 134.
[4] . نهج البلاغه، خطبه 146. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1ـ شرح نهج البلاغه، علامه محمد تقی جعفری، خطبه های: 134 ـ 146. 2ـ الامامة و السیاسة، ج 1، ابن قتبه دینوری. 3ـ جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، ج 1، ابن ابی الحدید، مهدوی دامغانی.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت