تهافت التهافت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تهافت التهافت
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: سلیمان دنیا
کتابخانه مجازی الفبا
1964 م
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تهافت التهافت
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
ابن رشد (فیلسوف), محمد بن احمد (Averroes؛ ابن رشد الحفید، فیلسوف ارسطویی), ۵۲۰ق. قرطبه (کوردوبای کنونی)، اندلس (اسپانیا) ۵۹۵ق. شهر مراکش، کشور مراکش (مغرب)
(نویسنده)
دنیا, سلیمان (استاذ الفلسفة المساعد بکلیة اصول الدین، مصر), 1951م. 1995 م.
(محقق و پژوهشگر)
وضعیت نشر :
دارالمعارف ،
1964 م
چکیده :
«تهافت التهافت» از بزرگترین آثار کلامی – فلسفی ابن رشد به عربی است و جوابیه ای به «تهافت الفلاسفة» که در آن به بیان پریشان گویی و تناقض آرای حکما پرداخته شده بود و در بیست مسئله ادله آنان را نقد و بررسی کرده است. ابن رشد کتاب «تهافت التهافت» را در پاسخ به «تهافت الفلاسفة» غزالی به رشته تحریر درآورده است، تا نشان دهد که بیشتر آنچه غزالی در کتابش آورده است از ارزش تصدیقی و اقناعی برخوردارند و به مرتبه یقین و برهان نمی رسند. غزالی در بیست مسأله بر فلاسفه خرده گرفته در سه مورد حکم به تکفیر ایشان داده است. ابن رشد یک به یک این مسائل را طرح کرده و به مقابله با غزالی رفته است. او فحاشی های غزالی را با فحاشی پاسخ داده، اما آنجا که پای انتقاد و استدلال در میان است در بسیاری موارد به غزالی حق داده است و ابن سینا را به کج فهمی متهم کرده است. به نظر او کتاب غزالی مباحث الهی را از محل ویژه خویش به در آورده و برای غیر اهل آن عرضه کرده است. همین امر باعث شده است که این مباحث حالت برهانی خود را از دست بدهند، و به صورت سخنانی جدلی و خطابی درآیند. از اینجاست که او نه گزارش غزالی را از دیدگاه های فیلسوفان می پسندد و نه انتقاد او را از آنها. مسائل بیست گانه ای که غزالی به نظر خود به فیلسوفان خرده گرفته و ابن رشد آنها را رد کرده می توان این گونه تقسیم کرد: 1- اتصال خدا با عالم: شامل چهار مسئله اول کتاب (قدم عالم - ابدیت عالم و زمان – خدا فاعل و صانع عالم است - عجز فیلسوفان از اثبات وجود صانع) 2- یگانگی خدا و عجز فیلسوفان از اثبات آن (مسئله پنجم) 3- صفات خدا (از مسئله ششم تا دوازدهم را در بر می گیرد) 4- علم خدا به جزئیات (مسئله سیزدهم) 5- مسائل فلکی و طبیعی (از مسئله چهاردهم تا شانزدهم) 6- سببیت (مسئله هفدهم) 7- نفس انسانی (مسئله هجدهم و نوزدهم) 8- بعث اجساد و حشر ارواح (مسئله بیستم) ابن رشد از روش جدلی که در عهد موحدین شایع بود تاثیر پذیرفت و آن را به بهترین صورت در کتابش به کار برد. وی در ردیات خود بر غزالی به مسائلی که درباره قدم و ابدیت آن و نیز زمان، مکان، حرکت، وجود خالق و علم و ماهیت و صفات او، روان بشری و جوهر آن، عالم بالا و اجرام و افلاک آن و حشر موجودات است، می پردازد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
معرفی کتاب
کلید واژه اصلی :
کتب فلسفه اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
اندیشه فلسفی ,
تکفیر فلاسفه ,
تناقض گویی ,
معرفت فلسفی ,
آرای فلسفی ,
نقد فلسفی ,
فلسفه و دین ,
آراء فلسفی - کلامی ,
فلسفه و اسلام ,
01. خداشناسی (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
عقل و ایمان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
غزالی طوسی , ابو حامد محمد بن محمد Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad aṭ-Ṭūsiyy al-Ġaz(z)ālīy(امام محمد غزالی، از معروفترین علمای اسلام، متکلم اشعری، ضد فلسفه، طرفدار منطق، شافعی مذهب، از متصوفه و عرفای قرن پنجم هجری، جامع معقول و منقول، رئیس جامع نظامیه بغداد) , 450ق/437ش./1059م. طوس، خراسان رضوی 505ق/490ش./1112م. طوس، خراسان رضوی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
نویسنده :
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: سلیمان دنیا
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://www.kutub-pdf.net/download/3026.html
جنس منبع:
متن
فروست:
ذخائر العرب 37
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات اضافی :
تَهافُتُ التَهافُت ، از بزرگترین آثار کلامی ـ فلسفی ابن رشد * به عربی و جوابیة او به تهافت الفلاسفة غزالی . غزالی در تهافت الفلاسفة * به بیان پریشان گویی و تناقض آرای حکما پرداخته و در بیست مسئله ادلة آنان را نقد و بررسی کرده است (رجوع کنید به تهافت الفلاسفة * ). حملة غزالی به فلسفه و فلاسفه در تضعیف فلسفه در شرق و به طور کلی در جهان اسلام تأثیر عمیقی گذاشت اما در غرب و اندلس فلسفه با تلاش کسانی چون ابن باجه ، ابن طُفیل و ابن رشد رونق یافت . دیدگاه ابن باجه نسبت به فلسفه کاملاً با دیدگاه غزالی متفاوت بود. ابن طفیل نیز در کتاب حیّبن یقظان * به نقد غزالی و اشارة صریح به تناقض اقوال او پرداخت ، گر چه در این مواجهه فقط به طعن بر او بسنده کرد (نعیمی ، ص 108)، اما تنها فیلسوفی که به دفاع قوی از فلسفه پرداخت و کتاب مستقلی در این باب تألیف کرد، ابن رشد بود (صلیبا، ص 436،472ـ473؛ ایوری ، ص 56). ابن رشد، پس از گذشت کمتر از یک قرن ، برای مقابله با تهافت الفلاسفة غزالی ، کتاب معروف خود را با عنوان تهافت التهافت تألیف کرد و در آن همة نقدهای غزالی را پاسخ گفت . در نسخ خطی این کتاب عناوینی چون کتاب التهافت ، شرح تهافت الغزالی ، کتاب ردالتهافت یا تهافت تهافت الفلاسفة ذکر شده اما در یک نسخة کهن از این اثر و نیز در ترجمه های قدیم لاتینی و عبری آن عنوان تهافت التهافت آمده است (قنواتی ، ص 98). تاریخ تألیف کتاب مشخص نیست ، اما به نظر موریس بویژ در مقدمة تهافت التهافت (ص XI ) با توجه به اینکه ابن رشد بیشتر کتب خود را در نیمة دوم قرن ششم تألیف کرده و اسلوب کتاب نیز دالّ بر پختگی فکر اوست ، می توان نتیجه گرفت که تهافت التهافت قبل از 576 تألیف نشده ، بویژه آنکه ابن رشد در حدود 576، کتاب الکشف عن مناهج الادلة را تألیف کرده و در آن از فصل المقال نام برده ، اما به تهافت التهافت هیچ اشاره ای نکرده است ، در حالی که این دو اثر از جهت موضوع و اسلوب شبیه یکدیگرند و فصل المقال در حدود 575 تألیف شده ؛ بنابراین ، امکان صحت این تاریخ بیشتر می شود (قنواتی ، ص 98ـ99؛ قُمَیْر، ص 9ـ10). غرض و انگیزة ابن رشد (1992، ص 3) از تألیف تهافت التهافت این بوده است که نشان دهد بیشتر مطالب تهافت الفلاسفة از رتبة یقین و برهان به دور است و نیز بیان آن دسته از سخنان غزالی که مفید اقناع و قابل تصدیق است . وی در مواضع متعددی از کتاب این انگیزه و غرض را تأکید کرده و نمونه هایی نیز ذکر نموده است (برای نمونه رجوع کنید به همان ، ص 22، 64، 129، 205، 334، 553). ابن رشد در تهافت التهافت در پاسخ به نقدها و ایرادات غزالی ، اثر خود را بر سه محور استوار ساخته است : 1) بیان نص غزالی یا اشاره به آن ، ازینرو وی هریک از فقرات تهافت الفلاسفة را نقل کرده و سپس به رد آن پرداخته است . 2) بررسی دلایل غزالی . 3) تبیین اینکه اکثر مطالب او از رتبة برهان خارج و در حد اقناع و جدل است (زمانی قمشه ای ، ص 100). روش ابن رشد را در گفتگو و مناظره می توان بدین ترتیب وصف کرد: 1) رد اشکالات غزالی به شیوه های گوناگون ، از جمله ورود در بحث در اثنای طرح مسئله برای رد نظریة غزالی یا تصحیح مسیر بحث و گفتگو؛ طرح ایرادات غزالی و نص تهافت الفلاسفة در مسئلة مورد بحث به طور کامل و سپس تحلیل و تصحیح آن ؛ تمرکز بر دعاوی مطرح شده از جهت ضعف منطقی یا مخالفت با ارسطو یا خروج از نصوص دینی . 2) اختلاط کلام در ردیه های ابن رشد، به طوری که گاه تمییز میان کلام ابن رشد از کلام غزالی برای خواننده ممکن نیست . 3) تأکید بر اهمیت مناظره و گفتگو با خصم در خلال نوشته های اصیل او یا اصولی که براهین او بر آنها تکیه می کند. 4) تأکید بر اهمیت تعامل و گفتگو با بی طرفی کامل و نیز اینکه شخص مناظره کننده خود را در موضع خصم قرار دهد. 5) اقرار به اختلاف آرای علما و همچنین اقرار به اینکه عالم گاهی به خطا می رود و گاهی بر حق است و عالم حقیقی کسی است که در طلب حق باشد، اگرچه این امر او را به جستجوی اقوال مختلف سوق دهد (ابن رشد، 1422، مقدمة هَوّاری ، ص 28ـ29؛ نیزرجوع کنید به همو، 1992، ص 125ـ126، 208، 226، 237ـ 238). ابن رشد (1992، ص 256، 352) بر این باور است که قصد غزالی از تألیف تهافت الفلاسفة مطلق حق نبوده ، بلکه هدف وی ابطال اقوال فلاسفه و سلب اعتماد و اطمینان از حکما بوده است ، در حالی که این نیت ، خطا و لغزش عالِم است و شایستة غزالی نیست (نیزرجوع کنید به نعیمی ، ص 110). به عقیدة ابن رشد (1992، ص 353ـ354) غزالی از کتب و تعالیم فلاسفه و بویژه از صناعت منطق بسیار استفاده کرده ، بنابراین اگر حکما در مسائلی هم مرتکب اشتباه شده باشند، نباید منکر فضل آنان می شد و با این صراحت به ذمّ فلاسفه و علومشان می پرداخت بلکه شایسته آن بود که با استفاده از قوانین منطقی ، بر خطای ایشان استدلال می کرد. 6) تسلیم به اینکه شناخت و کشف حقایق علمی هیچگاه به حد کمال نمی رسد و حرکت علوم نیز همیشه در جهت رشد و نمو است و متوقف نمی شود (همان ، ص 492). 7) تأکید بر اهمیت التزام عالِم به استواری و خویشتنداری و پرهیز از ستیزه جویی که غزالی بارها در خطابش به فلاسفه بر آن تصریح کرده و غرض خود را از تألیف تهافت الفلاسفة ، نشان دادن تشویش دعاوی آنان بیان کرده است (همان ، ص 256، 352). 8) تند بودن و انعطاف ناپذیر بودن با غزالی و صراحت لهجه داشتن با وی و زیاده روی در تحقیر و بی اعتبار کردن او و طرد وی ، هنگامی که در عناد با فلاسفه و بیان تشویش آرای آنان به راه افراط می رود و همچنین نسبت دادن کذب ، هوس ، مغالطه ، سفسطه ، اشتباه ، تحریف ، جهالت و شرارت به غزالی (همان ، ص 104، 111، 141، 150، 163، 170 و جاهای دیگر). بر این پایه ، ابن رشد (همان ، ص 146) پیشنهاد می کند نام تهافت الفلاسفه به «کتاب التهافت » یا «تهافت ابوحامد غزالی » تغییر یابد و حتی می گوید که بهترین و شایسته ترین نام برای آن «کتاب التفرقة بین الحق و التهافت من الاقاویل » است . 9) پرهیزنکردن از سرزنش غزالی هنگامی که او را خطاکار می یابد و اقرار به صحت و درستی اعتراضاتش در جایی که آنها را صحیح می داند و رعایت مقام علمی غزالی و داوری منصفانه در بارة او، هنگامی که درست گفته است (برای نمونه رجوع کنید به همان ، ص 108، 159ـ160). مثلاً ابن رشد (همان ، ص 108) می گوید که غزالی یا حقیقت مسائل را شناخته اما در تهافت الفلاسفة غیرحقیقت آنها را بیان کرده ، که این فعلِ اشرار است یا حقیقت آنها را نشناخته و متعرض چیزی شده که علم و احاطه ای به آن ندارد، که این فعل جهّال است و غزالی از این هر دو وصف منزه است ، اما لغزش غزالی در تألیف این کتاب بوده است . همچنین به نظر او (همان ، ص 108، 159ـ160) شاید غزالی به حسب زمان و مکان خود ناچار از انجام این کار شده است . 10) نقد و بررسی تهافت الفلاسفة و غزالی با استناد به ارسطو و روش ارسطو و متقدمان (همو، 1422، مقدمة هواری ، ص 31)، زیرا ابن رشد در میان فیلسوفان بزرگ مسلمان ، تنها فیلسوفی است که نسبت به فلسفة ارسطو بیش از اندازه شیفتگی دارد و این را بارها در شرحها و تفسیرهایش بر نوشته های ارسطو ذکر کرده است (برای نمونه رجوع کنید به همو، 1967ـ1973، ج 1، ص 10؛ نیزرجوع کنید به دائرة المعارف بزرگ اسلامی ، ذیل «ابن رشد»؛ ابراهیمی دینانی ، ج 1، ص 224ـ 225؛ محمدیوسف موسی ، ص 179). 11) مقابله با فارابی و ابن سینا در تهافت التهافت علاوه بر معارضه با غزالی ، مهمترین انگیزة ابن رشد برای مخالفت با برخی از نظریات فارابی و ابن سینا و ابراز وفاداری عمیق به ارسطوست ، زیرا او در مواردی رأی آنان را خلاف واقع و دور از غرض ارسطو دانسته و تلاش کرده تا قوّت استدلالهای غزالی و حدود انحراف این دو فیلسوف را از تعالیم اصیل ارسطو نشان دهد (رجوع کنید به بور ، ص 385ـ386؛ فخری ، ص 295؛ محمدبیصار، ص 58؛ ابراهیمی دینانی ، ج 1، ص 224). مثلاً وی (1992، ص 245ـ246) قاعدة الواحد * را نفی کرده می گوید فارابی و ابن سینا نخستین کسانی بودند که این مطالب بی پایه را گفتند و مردم از ایشان تقلید کردند و آن را به فیلسوفان نسبت دادند. او (1992، ص 246) همچنین می گوید که سخنانی از این دست ، از گفته های متکلمانِ ضعیفتر است و اینها مطالبی دخیل در فلسفه اند و با اصول فیلسوفان هماهنگ و سازگار نیستند و گفته های ایشان حتی به حد اقناع خطابی نیز نمی رسد چه رسد به اقناع جدلی . بنابراین ، به نظر وی برخی از سخنان غزالی در مواضع متعدد از کتابهایش مبنی بر اینکه دانش ایشان (فارابی و ابن سینا) تخمینی و ظنی است ، درست است . بدین ترتیب ، موقف و موضع ابن رشد در برابر غزالی و ابن سینا موضع داوری است که هریک را به دلیل دور شدن از روش برهانی سرزنش و ملامت می کند (همو، 1422، همانجا). با توجه به اینکه غزالی ، فلاسفه را در سه مسئله تکفیر کرده ، ابن رشد (1992، ص 587) نیز کتاب خود را با این جملات در باب آن سه مسئله به پایان می برد و می نویسد: انکار معاد جسمانی ، که این مسئله نزد فلاسفه از مسائل نظری (غیربدیهی و نیازمند استدلال ) است ؛ در انکار علم خدا به جزئیات ، که این گفته ، عقیدة آنان نیست ؛ در قول به قِدَم عالم ، اما مقصود فلاسفه از این مطلب غیر از آن چیزی است که متکلمان از سخن فلاسفه تلقی کرده و ایشان را به سبب آن تکفیر کرده اند چنانکه غزالی خود نیز در جاهای دیگر غیر از تهافت الفلاسفة در اجماع به تکفیر تردید کرده است ، همة این سخنان اشتباه است و شکی نیست که غزالی در بارة شریعت خطا کرده همچنانکه در بارة حکمت خطا کرده است . ابن رشد در معارضات خود با غزالی در تهافت التهافت در عین حال به بیان پیوند و هماهنگی میان عقل و ایمان و دین و فلسفه نیز پرداخته است . کتاب تهافت الفلاسفة نزاع قدیمی میان فیلسوفان و دینداران را به نحوی بارز نشان می دهد. ابن رشد به منظور تبیین ارتباط فلسفه و شریعت علاوه بر مطرح کردن مباحثی در تهافت التهافت ، دو اثر مهم با عناوین فَصل المقال و تقریر مابین الحکمة و الشریعة من الاتصال و الکشف عن مناهج الادلة فی عقاید الملة تألیف کرد. اساس نظریات ابن رشد در تهافت التهافت (1992، ص 582) در این زمینه این است که حوزة دین از حوزة فلسفه گسترده تر است ؛ فلسفه فقط از سعادت عقلانی گروه کوچکی از مردم (فیلسوفان ) بحث می کند، اما هدف دین یا شریعت سعادت عامة مردم است و ازینرو سه نوع استدلال خطابی و جدلی و برهانی به کار برده است . نتایج حاصل از روش برهانی اصولاً مغایر نتایج حاصل از روش جدلی یا خطابی نیست و تنها صورت بیان مطالب متفاوت است (رجوع کنید به فخری ، ص 303). به عقیدة او (1992،ص 255ـ256، 584). فلسفه تنها با عقل و مبانی عقلی سروکار دارد، اما دین بر پایة وحی و عقل ، هر دو، استوار است ؛ در نتیجه ، خارج از قلمرو عقل ، حیطة وسیعی وجود دارد که فلسفه نمی تواند به آن قدم گذارد. بنابراین ، غزالی حق داشت که می گفت برای هر آنچه عقل آدمی از دریافت آن عاجز است ، توسل به شرع لازم است ، زیرا در بعضی موارد، عقل انسان اصولاً به تحصیل معرفتی که لازمة سعادت انسان است ، قادر نیست . در موارد دیگر، ناتوانی عقل معلول موانع عارضی یا صرفاً مشکلات موجود در موضوع موردبحث است . در تمام این موارد، وحی مکمل شناختهای عقل است ؛ یعنی ، آنچه را که عقل از ادراک آن ناتوان است ، خداوند به وسیلة وحی به انسان بخشیده است . تهافت التهافت بارها در قاهره و بیروت به چاپ رسیده و در 1930 با تحقیق و مقدمة موریس بویژ در بیروت منتشر شده است . این کتاب را سیمون واندن برگ در 1954 به زبان انگلیسی ، هورتن در 1901 به آلمانی ، کالونیم بن کالونیم (کالونیموس ) در 1527 و زیدلر در 1961 به لاتینی و دانیل بوتسان در 1988 به کرواتی ترجمه کرده اند (قنواتی ، ص 100ـ101؛ کدیور و نوری ، ج 1، ص 114؛ «ترجمة کروآتی تهافت التهافت »، ص 84). این کتاب در ایران چاپ نشده است . منابع : (1) غلامحسین ابراهیمی دینانی ، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام ، تهران 1376ـ1379 ش ؛ (2) ابن رشد، تفسیر مابعدالطبیعة ، چاپ موریس بویژ، بیروت 1967ـ1973؛ (3) همو، تهافت التهافت ، چاپ صلاح الدین هواری ، صیدا 1422/2001؛ (4) همان ، چاپ موریس بویژ، بیروت 1992؛ (5) «ترجمة کروآتی تهافت التهافت »، نشر دانش ، سال 10، ش 4 (خرداد و تیر 1369)؛ (6) تجیتز دوبور، تاریخ الفلسفة فی الاسلام ، نقله الی العربیه و علق علیه محمد عبدالهادی ابوریده ، قاهره : مکتبة النهضة المصریة ، ( بی تا. ) ؛ (7) دائرة المعارف بزرگ اسلامی ، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی ، تهران 1367ـ ، ذیل «ابن رشد» (از شرف الدین خراسانی )؛ (8) علی زمانی قمشه ای ، «چالش فلسفی غزالی و ابن رشد و نقش آن در شکوفایی حکمت و کلام اسلامی »، مجلة تخصصی کلام اسلامی ، سال 7، ش 26 (تابستان 1377)؛ (9) سعید زاید، «ابن رشد و کتابه تهافت التهافت »، المورد ، ج 9، ش 1 (1400/1980)؛ (10) جمیل صلیبا، تاریخ الفلسفة العربیة ، بیروت 1986؛ (11) ماجد فخری ، سیر فلسفه در جهان اسلام ، ترجمة فارسی زیر نظر نصراللّه پورجوادی ، تهران 1372 ش ؛ (12) بوحنا قمیر، فلاسفة العرب : ابن رشد و الغزالی ، التهافتان ، بیروت 1986؛ (13) جورج شحاته قنواتی ، مهرجان ابن رشد ، الجزائر1978؛ (14) محسن کدیور و محمد نوری ، مأخذشناسی علوم عقلی : منابع چاپی علوم عقلی از ابتداء تا 1375 ، تهران 1379 ش ؛ (15) محمدبیصار، فی فلسفة ابن رشد: الوجودوالخلود ، بیروت 1341/1962؛ (16) محمدیوسف موسی ، «فی الالهیات بین ابن سینا و ابن رشد»، رسالة الاسلام ، سال 4، ش 1 (1371/1952)؛ (17) سلیم نعیمی ، « تهافت التهافت لابن رشد: نقد و تحلیل (1)»، مجلة المجمع العلمی العراقی ، ج 30 (1399/1979)؛ (18) Alfred Ivry, "Averroes", in Medieval philosophy , ed. John Marenbon, London: Routledge, 1998. / انسیه برخواه /
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت