چنین گفت ابن عربی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چنین گفت ابن عربی
نصر حامد ابوزید
323 ص.
کتابخانه مجازی الفبا
1390
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چنین گفت ابن عربی
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
هکذا تکلم ابن عربی
پدیدآورندگان :
ابوزید , نصرحامد (متفکر نواندیش مصری، مکتب نومعتزلی، قرآنیان=قرآنیون اهل سنت، اسلام بدون حدیث، از اندیشمندان معاصر عرب), -1945م.طنطا، استان غربیه، مصر 2010 م.قاهره، مصر
(نویسنده)
موسوی خلخالی, احسان (مترجم آثار عربی به فارسی), 1360ش.
(مترجم)
وضعیت نشر :
تهران ،
انتشارات نیلوفر ،
1390
چکیده :
این کتاب در شش فصل جمع آوری شده است که در آن ابوزید، دین پژوه نامی مصری سعی کرده تصویری دقیق از آراء و افکار نصر حامد ابوزید به مخاطب ارائه کند. روی سخن و موضوع اصلی کتاب در ارتباط با ابن عربی می باشد. به اعتقاد ابوزید اهمیت ابن عربی و مطالعه در آثارش در این است که وی ابتدا معارف و معاریف پیش از خود را روشنی بخشید و بسیاری از آثار و مطالعات گذشتگان را در کار ابن عربی می توان به وضوح ملاحظه کرد( مثل حلاج، سهل تستری،و...). دوم این که آثار ابن عربی بر آیندگان نیز تاثیر گذاشت. ابوزید در این کتاب اندیشه ابن عربی را از جاهلیت تاختم ولایت بررسی می کند و در پرتو پیدایش وجود و مراتب موجودات و نیز تاویل ابن عربی از اصول و فروع شریعت را رمزگشایی می کند.
کلید واژه اصلی :
شریعت
,
اصول و فروع
,
عرفان نظری
اعلام و شخصیت ها :
ابن عربی , شیخ اکبر؛ محیی الدین محمدبن علی (Ibn Arabi؛ شاعر، فیلسوف و عارف مشهور قرن هفتم هجری، از اولاد حاتم طائی، متولد اندلس، صاحب کتب «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم»، نظریه وحدت وجود), 560ق/1165م. 638ق/1240م.
متکلمان و سایر شخصیت ها :
نصر حامد ابوزید
,
ابن عربی
نویسنده :
نصر حامد ابوزید
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://www.digikala.com/Product/DKP-54421/-/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D9%86%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%86%D8%B5%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AF
شابک (isbn):
964-448-321-9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی کتب کلامی
یادداشت :
دكتر «نصرحامد ابوزيد»، متفكر برجسته مصری و نويسنده كتاب های «مفهوم النص» و «نقدالخطاب الدينی» در مقدمه كتاب خود می نويسد: آنچه مرا به بررسی و پژوهش در تصوف و به ويژه انديشه «ابن عربی» می خواند، علاقه ام به شناخت بيشتر و بهتر دو قطب اصلی تاريخ تفكر اسلامی؛ يعنی «عقلانيت و معنويت» بود. موضوع پايان نامه دكترای من، مسئله ی «مجاز در قرآن از نظر معتزله» بود كه بعدها با عنوان «گرايش های عقلانی در تفسير قرآن» چاپ شد. «متعزله»، متكلمان مسلمانی بودند كه می كوشيدند، قرائتی عقلانی و متناسب از عقل را از عقايد اسلامی ارائه كنند و نتيجه تلاششان، تكامل يك مفهوم لغوی بلاغی (مفهوم مجاز) تا حد ابزاری برای برطرف كردن هرگونه تعارض احتمالی ميان «عقل و وحی» بود. نتايج اين پژوهش سوالات بسياری را برايم مطرح كرد كه اين سوالات در كنار علايق شخصی مذهبی ام باعث شد كه در پی كشف عرصه تجربه معنوی و آثار آن در چارچوب تأويل وحی برآيم؛ تجربه ای كه نماينده آن عرفا (صوفيه) و به ويژه بزرگترينشان «محيی الدين ابن عربی» است. وقتی آن پژوهش را به پايان رساندم، پيش از چاپ و توزيع آن ميان اساتيد گروه علمی، برای دريافت مدرك دكترا، دريافتم كه می توانم اين رساله را به گونه ای ديگر نيز بنوسيم و آن عوض كردن جای متن و حاشيه بود كه در ترتيب فصول رساله، تقسيم فكری فلسفی را مدنظر داشتم. در فصل اول؛ درباره «تاويل و وجود»، فصل دوم؛ «تاويل و انسان» بود و در فصل سوم نيز به «قرآن و تاويل» پرداخته بودم، بعد از آن كه نوشتن آن را به همين ترتيب تمام كردم، فهميدم كه بايد آن را طور ديگری بنويسم كه مسائل مربوط به «تاويل»، متن رساله شود و در حاشيه مسائلی را مطرح كنم كه جنبه صرفا فلسفی داشتند. وقتی نظرم را درباره بازنويسی رساله با استاد راهنما در ميان گذاشتم به شدت با آن مخالفت كرد، هرچه سعی كردم توجيهات و دلايلم را مطرح كنم حتی به صحبت هايم گوش نكرد. منطق او اين بود كه انديشه و آثار «ابن عربی» اقيانوسی بی كران است و او نمی تواند اجازه دهد كه من، اينك كه تازه از دريايی پا بيرون نهاده ام، دوباره حتی برای مدتی كوتاه وارد آن شوم؛ هر چند آن روزها سی و هشت ساله بودم ولی سخن استادم بيش از آن چه آن روز فهميدم، معنا داشت. از آن روز مشتاق دست و پا زدن در دريای انديشه های «ابن عربی» ماندم، اما ترس از غرق هنوز در ضميرم بجا مانده بود، گاه بعضی از اشعارش را می خواندم، يا به نظريه ای مراجعه می كردم، يا استدلالی را كه صحيح می پنداشتم، دوباره در دريای انديشه هايش بازبينی می كردم؛ اما دست و پا زدن در اين دريا همواره چون آرزويی دست نيافتنی در درونم ماند، بدون آن كه تنی به آب بزنم؛ با وجود اين رابطه ام با «شيخ اكبر» هرگز قطع نشد. بخش بزرگی از هويت آكادميك و تجربه معنوی دينی ام در زندگی را مديون آگاهی هايی هستم كه در نخستين برخورد با «شيخ اكبر» به دست آوردم. برخوردی كه پنج سال طول كشيد و در آن پروژه ام را به پايان رساندم. در اينجا بايد بگويم؛ اگر فرصت سفر به غرب برای اولين بار در دو سال درسی ام كه در «آمريكا» به سر بردم (1987-1980) برايم پيش نيامده بود، نمی توانستم پروژه ام را درباره «فلسفه تاويل از نظر شيخ اكبر» تمام كنم. اين را می گويم تا بر دو حقيقت مهم تأكيد كرده باشم؛ نخست آن كه لازمه مطالعه آثار شيخ فراغت كامل است و اين هرگز در «مصر» برايم پيش نمی آمد؛ چراكه در آنجا بعد از دو سال تمام، از خطبه يك كتاب «فتوحات مكيه» فراتر نرفتم. ممكن نيست بتوان دو ساعت از بيست و چهار ساعت را به شيخ اكبر اختصاص داد و با جهان انديشه هايش آشنا شد. فقط وقتی می توانی جهان فكری اش را دريابی كه روز و شب و خواب و بيدار در محضرش باشی و خلاصه يكی از مريدان باشی، نه مسافری رهگذر. زندگی ام در «مصر» و به خصوص در «قاهره» نعمت زانو زدن در برابر شيخ و گوش فرادادن به او را از من دريغ می داشت، آنچه را قاهره از من دريغ داشته بود، شهر «فيلادلفيا» و كتابخانه دانشگاه «پنسيلوانيا» در اختيارم گذاشت. دوساله «فتوحات المكيه» را به پايان رساندم و در همان مدت درباره «فلسفه تاويل نزد فلاسفه غربی»، از «اوريگن» تا «گادامر» مطالعه كردم و اين شناختم را نسبت به آنچه نوشته های شيخ از نگاهی امروزی در بر دارد، عميق تر كرد. و همچنان كه گفتم از وقتی كه بيست سال پيش رساله دكترايم را، درباره «تاويل قرآن نزد ابن عربی»، ارائه كردم تاكنون هنوز ذهنم را به نحوی مشغول داشته است و گاه و بيگاه دوباره و چندباره به بعضی از آثارش مراجعه يا آن را مطالعه می كردم با اين آرزو كه در آينده فرصت كنم و در پرتو دانشی كه در آن ساليان اندوخته بودم دوباره به او بپردازم. به گمانم هر كسی در برابر تفكری به عظمت «ابن عربی» چنين حالتی دارد. معتقدم هر كس كه پرتوی از انديشه های «ابن عربی» را دريافته باشد، همواره آرزوی ديداری دوباره را خواهد داشت تا هم معرفتش را به او ژرف كند و هم تجربه معنوی ارزشمندی را كه در آن آثار ديده می شود، بهتر و بيشتر درك كند. پرسشی كه ذهنم را به خود مشغول كرده بود، اين بود كه آيا هنوز «ابن عربی» برای جهان امروز حرفی برای گفتن دارد؟ در درونم پاسخ آری بود، اما در پی چيزی بودم كه باعث شود دوباره تن به آب دهم و در دريای بی كران انديشه های شيخ دست و پا زنم. اين احساس را در من تقويت می شد كه اگر به گفته هايش خوب گوش دهيم؛ حتی در دنيای ما هم حرف هايی برای گفتن دارد. عقايد او در كتاب های كثيرش و ابياتی را كه او در مذهب عشق سروده و همه عقايد را در برمی گيرد، از بت پرستی تا يهوديت و مسيحيت و اسلام، همواره در گوشم پژواك می كند، او می گويد: «قلب من صعومه راهبان و بتكده بت پرستان و كعبه زائران و چراگاه غزالان و الواح تورات و مصحف قرآن است. به مذهب عشقم، به هر سو كه رو كند؛ زيراكه عشق، دين و ايمان من است.» (ابن عربی، ترجمان الاشواق) وقتی اين ابيات سروده شده توسط ابن عربی را در نوارها و سی دی های موسيقی می شنوم، چقدر خوشحال می شوم و چه شادی ای وجود مرا فرا می گيرد؛ وقتی می شنوم كه در كشوهای غربی موسساتی به نام «ابن عربی» راه اندازی می شود. نظامی كه «ابن عربی» آن را با نام «مذهب عشق» در قالب يك شعر آورده، صعومه، كعبه و بكتده و چراگاه غزالان را به يك ديده می نگرد؛ چرا كه قلب عارف پذيرای همه اين صورت های عبادی و شعائری است؛ زيراكه اصل وجود را می شناسد كه اديان همه بدان مربوطند. آن اصلی كه ريشه همه اديان و عقايد است، اصل رابطه حق خالق و خلق مخلوق و اين رابطه همانا رابطه عشق است. «ابن عربی» حقيقت را بدين گونه می بيند كه در آغاز عشق بوده است؛ خدا «الله» بود و هيچ چيز با او نبود، گنجينه ای پنهان بود و می خواست كه شناخته شود، پس خلايق را آفريد تا او را بشناسند. با توجه به ميراث انديشه اسلامی، از منظر عرفانی حقيقت اين گونه تعريف می شود؛ تعريفی كه «ابن عربی» با كمك آن در كتاب «فصوص الحكم»، تمايزی فلسفی ميان مفهوم «دين الاهی واحد» و «وحدت اديان» برقرار می كند. او در اين كتاب در كنار نظريه ای درباره «كلمه» بحثی خاص در اين باره دارد.
توضیحات فیزیکی اثر :
323 ص.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , ترجمه اثر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
ششم
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت