جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
مهدیپور , محمد (دکترای فلسفه دین، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
آیا جوهر ذهنی میتواند برخی ویژگیهای فیزیکی را داشته باشد؟
نویسنده:
محمد مهدیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
اصل مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مهمترین اشکالی که دیدگاه دوگانهانگاری جوهری دکارتی را به دیدگاهی منسوخ بدل کرده، مسئلۀ علّیت ذهنی است. اگر دو جوهر ذهنی و فیزیکی هیچ ویژگی مشترکی ندارند، چگونه میتوان ارتباط علّیِ میان این دو جوهر را توضیح داد؟ جاناتان لو، با بازنگریِ اساسی در دیدگاه دکارتی، دیدگاه دوگانهانگاری جوهری غیردکارتی خود را مطرح میکند که براساس آن، من، بهعنوان سوژۀ حالات ذهنیام، میتوانم برخی ویژگیهای فیزیکیِ بدنم را «بهمعنای واقعی کلمه» داشته باشم. باوجودِاین، نگارنده عقیده دارد تلاش او بیثمر است؛ برای مدللکردن مدعای پیشگفته، باتوجهبه قائلشدن تمایز میان امکان سلبی و ایجابی، ابتدا استدلال میشود که جاناتان لو باید بتواند امکان ایجابی طرح پیشنهادی خودش را نشان دهد؛ اما ازآنجاکه او اینهمانی ویژگی را، حداقل تاحدی، وابسته به جوهر دارندۀ آن میداند، نمیتواند این امکان را با توسل به مفهوم «داشتن یک ویژگی بهشکل اشتقاقی» نشان دهد. باوجوداین، به نظر میرسد بتوان با توسل به انگارۀ مکانمندی جوهر ذهنی و ویژگیهای برآمده از آن، مدعای اصلی وی را تعدیل کرد و باور داشت که ذهن میتواند مکانمند باشد و بنابراین، همچنان برخی ویژگیهای فیزیکی را داشته باشد. در پایان نیز نگارنده سعی میکند به انتقادهای جگوان کیم به انگارۀ مکانمندی جوهر ذهنی پاسخ دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق تطبیقی داستان حضرت یعقوب (ع) و فریدون و فرزندان آنان
نویسنده:
محمد مهدی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
در مطالعه داستانهای دینی از جمله قرآن کریم و داستانهای شاهنامه فردوسی که حماسه ملی ایران است، با شخصیت هایی مواجه هستیم که در اعمال و رفتار و زندگی، وجه مشترک و همانندی زیادی بین آنها وجود دارد. این شباهتها یا به جهت وجود حقایق واحد و مشهوری است که در نقطه ای واحد پدید آمده، سپس به دلیل گردش در بین ملتهای دیگر در افکار و باورهای آنان تاثیر گذاشته و رنگ بومی و نژادی هریک از آن ملل را به خود گرفته و روایت دیگر از داستان اصلی است و شاید هم وجود حوادث مشابه و شخصیتهایی با اعمال مشابه در بین ملتهای مختلف و از سنخ تکرار تاریخ است. این نوشته از میان موضوعات متعدد قابل تطبیق، صرفاً تحقیق در داستانهای حضرت یعقوب و فرزندان او با استناد به سوره یوسف از قرآن کریم و داستان فریدون و فرزندان او، با تکیه بر شاهنامه فردوسی، را وجهه همت خود قرار داده است که با تامل بیشتر معلوم می گردد، این دو داستان بخوبی استعداد تطبیق با یکدیگر را دارا هستند. به اعتقاد مولف، این دو داستان را نه متاثر از یکدیگر می توان دانست و نه کار او قیاس بین اسطوره با وحی الهی است؛ زیرا اسطوره در قیاس با وحی چیزی شبیه خیال در مقابل یقین است و مبنای کار مولف تنها بررسی و بازنمایی وجوه تشابه و تمایز از صورت مکتوب و مشهور این دو داستان است. مقایسه و تطبیق دو داستان یاد شده، در یک مقدمه- با عنوان تحقیق تطبیقی- و در پانزده محور شامل نه وجه مشابهت و شش وجه تمایز و مغایرت عرضه می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک علّیت و تأملی درباب دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا
نویسنده:
محمد مهدیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علّیت ازجمله مهمترین و مبناییترین مفاهیمی است که در طول تاریخ فلسفه بدان پرداخته شده است. شاید سرشناسترین فیلسوفی که نام او با مفهوم علّیت گره خورده است، هیوم باشد. تجربهگرایی هیوم او را ملزم میکرد تا به مفاهیم موجهاتی بدگمان باشد و ازاینرو، در پی آن باشد تا این مفاهیم را از هستیشناسی خود حذف کند. تلاش او بیثمر نماند. با چالشی که او پیش روی تصور کلاسیک از علّیت گذاشت، تصور رابطۀ علّی بهمثابۀ رابطهای ضروری به حاشیه رفت و اکنون عموم فیلسوفان تحلیلی معاصر این طرز تلقی هیومی از جهان را پذیرفتند؛ طرز تلقیای که به موزاییک هیومی شهرت دارد. باوجوداین، اقلیتی از فیلسوفان هستند که همچنان از تصور کلاسیک یا ارسطویی از علّیت دفاع میکنند. در این پژوهش سعی شده است در ابتدا بهکمک آرای جان هیل و چارلز مارتین، مبانی دیدگاه هیومی معرفی شوند و سپس، با توسل به آرای ایشان، دیدگاه ارسطویی بدیل توضیح داده شود. در قدم بعد، علاوهبر نشاندادن مبنای دیدگاه هیل و مارتین در نگاه ارسطویی آنها به علّیت، دلیلی را برای رجحان دیدگاه ارسطویی نسبت به دیدگاه هیومی ارائه میدهد. در پایان نیز نشان خواهد داد که اگر نگاه ارسطویی به علّیت را بپذیریم و در فلسفۀ ذهن، دیدگاه دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا را برگزینیم، بهترین گزینۀ پیش روی ما دیدگاه دوگانهانگاری جوهری غیردکارتی جاناتان لو است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دوگانهانگاری جوهری دکارتی دربارۀ علیت ذهنی با تأکید بر آرای جاناتان لو
نویسنده:
محمد مهدیپور ، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دفاع از دیدگاه دکارتیِ علیت ذهنی - بدنی، با توجه به یافتههای امروزۀ عصبشناسان از مغز انسان و همچنین انتقادهایِ جدیِ فلسفی به آن، به نظر دشوار میرسد. باوجود این، جاناتان لو میکوشد، با بازبینی در برخی از مفروضات دکارت و نیز ارائۀ طرحی نوین از علیت ذهنی - بدنی، دیدگاه متفاوتی را در قالب دوگانهانگاری جوهری ارائه کند. در این مقاله برآنیم تا برتری دیدگاه وی را نسبت به تقریر دکارتی نشان دهیم. به این منظور، در ابتدا اهم مشکلات پیشروی دوگانهانگاری جوهری، اعم از مسئلۀ ارتباط علّی، مسئلۀ جفتشدن و مسئلۀ بستار علّی، را توضیح خواهیم داد. سپس نشان میدهیم که جاناتان لو، با تجدیدنظر در برخی از مفروضات دکارتی، مسئلۀ ارتباط علّی و مسئلۀ جفتشدن را حل میکند. همچنین توضیح خواهیم داد که لو، با توجه به جایگاه و نقشی که برای ذهن در جهان مادی قائل است، میتواند علاوه بر تبیین حرکات ارادی انسان، طرح خود را با اصل بستار علّی نیز سازگار کند، اگرچه به نظر میرسد طرح او در این زمینه همچنان نیازمند شفافیت بیشتری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 523 تا 546
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه دوگانه انگاری ویژگی ها با تأکید بر شبه پدیدارانگاری واستدلال تصورپذیری زامبی
نویسنده:
محمد مهدی پور؛ عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
استدلال زامبی
,
دوگانه انگاری ویژگی ها (فلسفه ذهن)
,
مسئله ذهن (نفس) و بدن (جسم)
کلیدواژههای فرعی :
دوگانه انگاری جوهری ,
طبیعت گرایی ,
یگانه انگاری ,
ثنویت ,
یگانه انگاری راسلی ,
شبه پدیدار انگاری ,
آموزه وقوعی تبعی ,
علیت ذهنی-بدنی ,
چکیده :
«طبیعتگرایی» دیدگاهی است که جهان را صرفاً پدیدآمده از جواهر مادی میداند. یکی از مهمترین شاخههای این دیدگاه در حوزه ذهن و بدن، دیدگاه «دوگانهانگاری ویژگیها» است. بر مبنای این دیدگاه، جواهر مادی علاوه بر ویژگیهای فیزیکی، در شرایط معینی میتواند واجد ویژگیهای ذهنی (غیرفیزیکی) نیز باشند. همبستگی بین این دو دسته ویژگی، به واسطه آموزه «وقوع تبعی منطقی جهانی» قابل تبیین است. در این نوشتار ضمن بیان دیدگاه دوگانهانگاری ویژگیها میکوشیم چالشهای پیش روی آن را مطرح کنیم. به این منظور استدلالهای «تصورپذیری زامبی» و «طیف معکوس» که علیه دیدگاه مورد بحثاند، بیان میشوند و نشان داده میشود که اگرچه این استدلالها نمیتوانند چالشی برای رویکرد «یگانهانگاری راسلیِ» دیدگاهِ دوگانهانگاری ویژگیها به شمار آیند، همچنان میتوان نشان داد که دوگانهانگاری ویژگیها در هر دو شکل راسلی و غیرراسلی آن، به «شبهپدیدارانگاری» میانجامد که از یک سو دیدگاهی خلاف شهود است و از سوی دیگر میتوان شاهدی بر نادرستی آن ارائه داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی برهان آگاهی با تاکید بر دیدگاه مورلند
نویسنده:
محمد مهدی پور؛ استاد راهنما:عبدالرسول کشفی؛ استاد مشاور: محمد رضا بیات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین، براهین اثبات وجود خداوند است. از سوی دیگر، مسأله ذهن و بدن همواره یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فلسفه ذهن بوده است. نتیجه تلفیق دو حوزه یاد شده، برهانی است که اخیراً توسط فیلسوفان تحلیلی مورد توجه قرار گرفته است. این برهان که با نام «برهان آگاهی» شهرت دارد، با تأکید بر نارسایی تبیین های غیرخداباورانه در رابطه با مسأله ذهن و بدن، به دنبال اثبات انحصار تبیین مذکور در پرتو دیدگاه خداباوری است. جی پی مورلند یکی از سرشناس ترین مدافعان این برهان است. وی بر این باور است که دیدگاه های غیرخداباورانه به مسأله ذهن و بدن، نمی توانند تبیینی مکفی از همبستگی ضروری حالات ذهنی و مغزی ارائه دهند. از این رو، خداباوری تنها دیدگاهی است که می تواند بواسطه آگاهی نامحدود خداوند و خواست وی، آگاهی محدود انسان و همبستگی قاعده مند آن با بدن را تبیین کند. در این نوشتار سعی می شود نقات ضعف و قوت برهان آگاهی مورد بررسی قرار گیرد و در انتها، برهانی بدیل ارائه شود. به این منظور، در ابتدا مروری بر کلیات موضوع مورد پژوهش خواهد شد و پس از آن، تقریری از برهان آگاهی ارائه می شود. سپس به منظور اثبات یکی از مقدمات این برهان، دیدگاه های مطرح غیرخداباورانه درباره مسأله ذهن و بدن ارزیابی خواهد شد. در انتها نیز نسخه بدیلی از این برهان صورت بندی شده است که در صورت صحت مقدمات، نه تنها مشکلات برهان آگاهی را ندارد، بلکه همچنین نتیجه ای جامع تر از آن ارائه خواهد داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل محتوا و درونمایه های غزل امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمد مهدی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه اصول مدیریت در قرآن و ادب فارسی (قابوس نامه، سیاست نامه، کلیله و دمنه، اسکندرنامه، منطق الطیر، مرزبان نامه، اخلاق ناصری، بوستان و گلستان)
نویسنده:
کامران پاشایی فخری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
زندگی اجتماعی
,
تعهد
,
منطق الطیر
,
کلیله و دمنه
,
برنامه ریزی
,
ادبیّات فارسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
گلستان (کتاب)
,
بوستان (کتاب)
,
اخلاق ناصری (کتاب)
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
فنون مدیریت
چکیده :
گنجینهی انسانی هر اجتماع، بزرگترین سرمایهی آن است، این سرمایههای انسانی، همواره نیازمند مدیریت، رهبری، اکتشاف و استخراج است. بشر بر عکس حیوانات که مجهز به نیروی خودکار غریزه است، در هدایت نیازمند به تحصیل و اکتساب و به عبارت دیگر به رهبری و راهنمایی محتاج است. انسانها و حیات روحی آنها دارای قوانین و مکانیسمها و فعل و انفعالات اختصاصیاند، اگر بخواهیم با آنها تعامل مثبت داشته باشیم باید قوانین حاکم بر رفتار بشر را خوب بشناسیم و کلید و رمز شخصیتیشان را به دست آوریم. گشودن کتاب روح و جلب همکاریشان بیش از هر چیز، آگاهی و ظرافت میخواهد نه زور؛ قوانین رفتار انسانی را باید مانند قوانین فیزیک، شیمی و فیزیولوژی کشف کرد نه وضع. ... و علم مدیریت مبتنی بر کشف چگونگی اعمال قوانین، اصول ویژه حاکم بر انسان و درک امور شخصیتی آحاد مردمی است که به نحوی با او در ارتباطاند و با تکیه بر تکنیکها و ابزار لازم، گردونهی تشکیلات و سازمان را به سمت هدفهای مطلوب هدایت و رهبری میکنند. همچنین در متون دینی، الگوی مدیریت، رسالت انبیاست و هدف اساسی در مدیریت علمی نیز نمیتواند بیگانه و نامربوط به هدف اصلی رسالتها باشد که این مهم به زیبایی تمام در متون ادب فارسی انعکاس و نمود پیدا کرده است. یکی از شگفتیهای اقلیم ادب پارسی این است که تاکنون دهها هزار کتاب و مقاله در باب اندیشههای بزرگان این کهن سرزمین به صورت و معنی آمده و میآید و هر یک به نوعی با شمع رخسار آنان عشق میبازد ولی همچنان نشان کامل میخانهیشان چون راه گنج از دید صورتپرستان مستور مانده است. رفقیان چشم ظاهربین بدوزید که ما را در میان سری است مکتوم همه عالم گر این صورت ببینند کس این معنی نخواهد کردمعلوم سعدی جامعهی ایرانی همانند جوامع متمدن دیگر، ویژگیهای خاص خود را داراست و از آنجا که مدیریت در هر جامعه، رابطهی مستقیمی با فرهنگ آن جامعه دارد، ضروری است که برای نهادینه کردن اصول مدیریت ایرانی، فرهنگ آن را بشناسیمو یک سلسله قوانین مخصوصاش را کشف کنیم.پر واضح است اعمال شیوههای مدیریت، جزء از طریق تفسیر و انطباق ادبیات با مقتضای احوال عصر و مطالبات اجتماعی میسر نخواهد بود و موشکافی در متون ادبیات پارسی به عنوان گنجینهی فعالیتهای عقلی و ذوقی ایرانیان، قطعا این امکان را میسر میکند که در تبیین برنامههای استراتژیک این ملت کمتر به خطا رویم.پژوهشگری که بخواهد در بارهی مدیریت، روانشناسی، جامعهشناسی، تاریخ و فلسفه تحقیق کند ولی آثار بزرگان ادب پارسی را نادیده بگیرد، در حقیقت خود را از فعالیتهای عقلی برگزیدگان یک ملت متفکر و هوشمند محروم ساخته است. این حقیقت که به متون ادبیات فارسی، غالبا غیرعلمی نگاه شده و انس علمی و شناختی این هنر آبی در ادوار تاریخی، کمتر مورد عنایت جانهای تشنهی معرفت بوده است، بر هیچ اندیشهمندی مکتوم نیست. القصه نگارندهی این رساله سعی کرده است گوشههایی از این در مکنون را در حد وسع و توان خود از منظر مدیریتی به پیشگاهاربابان علم و فضل عرضه دارد به امید آن که اکسسیرسازان عصر روشنایی این فلز کم بها را به زر ناب بدل کنند تا ادبیات پارسی از رکودی که سالهاست با آن دست به گریبان است، رهایی یابد. پوشیده نیست خلق هر کار جدیدی، با فراز و فرودهای بسیار توام است، نگارنده نیز با شوق درونی، ناملایمات طریقت را با همراهی پیشوایانی عالم به جان دوستتر داشته تا بخشی از این آیینهی جهانی علم و دانش (ادبیات فارسی) هر چه افزونتر بر ادبدوستان مکشوف شود. متون 9گانهی ادب پارسی به همراه آیات نورانی قرآن کریم در این رساله از منظر مدیریتی مورد مداقه، تبیین و تحلیل قرار گرفته است ولی بیگمان، تفاوت و تشابه نگرشی هر یک از نظریهپردازان ایرانی و غیرایرانی، واقعیتهای انکارناپذیری چون زاویهی دید، مقتضای زمان و مکان و ایدئولوژی مخصوص آنان را بیشتر مینمایاند. باغ بیخزان شهسوارانی چون سعدی، خواجه نظامالملک، قابوس بن وشمگیر، خواجه نصیرالدین توسی، عطار نیشابوری، نظامی گنجهای و نویسندگان فکور مرزباننامه و کلیله و دمنه،هر چند از برخی جنبهها به علم مدیریت پرداخته لکن دانشگاهی ساختهاند که طالب را بر حسب مراتب بینش و استعداد از صورت تا معنا راهنمایی میکنند.تدوین این رساله، فراتر از ایجاب دانشگاهی در واقع عمل به توصیهی حضرت مولانا برای دمیدن روحی نو در قالب حرف کهن فرهنگ ما نیز است. همان فرهنگی که اکنون آماج انواع تطاولهاست و به مدیران ما القاء میکند و تا حدی باورانده است که خود قورباغهای نداریم که قورت دهیم ! آری ملت قدیمی ایران مشکلی دارند و آن قدیمی بودن است تا با حسرت بگویند: خوشا به حال نورسیدگان علم! این رساله، تلاشی ناچیز و همتی دلسوزانه در راه نشان دادن ظرفیت الهام بخش علم و دانشایرانی است ولی هرگز نمیتوان ادعا کرد که وارسی اثری به تمام و کمال معنای آن راه مییابد بلکه نکات عمیقتری را برای بررسی آیندگان، ناخواسته باقی میگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی صفات الهی و شیطانی انسان در شعر سنتگرای معاصر
نویسنده:
محمدباقر بهادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
روح
,
انسان
,
شعر معاصر
,
ادبیّات فارسی
,
صفات خدا
,
رذایل اخلاقی
,
خود شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتب آفرینش موجودات
,
مکتب آفرینش موجودات
,
سنتگرایی
,
مکتب آفرینش موجودات
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتب آفرینش موجودات
چکیده :
انسان و صفات زشت و زیبای او در مطاوی شعر شاعران سنتگرای معاصر به رغم تفاوت ها و شدت و ضعفها در بسامد و محتوا، بسیار وسیع بازتاب یافته است و هر کدام آنها به فراخور توان علمی و مراتب حکمی و عرفانی خود از منظر آموزه های دینی در تبیین آن صفات اهتمام ورزیده و رجاحت انسان شناسی دینی را در کلامشان تبلور داده اند. اما از آنجایی که تاکنون پژوهش مبسوط در این زمینه به سامان نرسیده و شعر بسیاری از این سخنوران ناشناخته و نکاویده مانده است و به تموج مبانی فکری و اعتقادی آنها در شعرشان پرداخته نشده است، لذا پژوهش مستقل در این خصوص ضروری به نظر رسید؛ از این رو نگارنده برای معرفی برخی از شاعران سنتگرا و معناگرای برخوردار از شم عرفانی یا فلسفی معاصر و تبیین نوع نگرش و بینش آنها و تطبیق مضامین تربیتی و تعلیمی کلام آنها و نیز آشنا کردن خوانندگان با این مفاهیم و مطالب، دست به این پژوهش زد. این سطور با این فرضیات رقم خورد که شاعران این پژوهش در نگاه به چیستی و کیستی انسان و انعکاس اوصاف زشت و زیبای او، تحت تأثیر آموزه های دینی قرار گرفته و با الهام از مبانی اسلامی، صفات انسان را به نکوهیده و پسندیده تقسیم کرده و فضیلت و رذیلت او را در اتصاف بدان صفات دیده اند. البته برخی از شاعران حکیم و عارف این نوشتار نظیر علامه هیدجی و حسن زاده آملی، تلاش کرده اند که با معارف و باورها و یافته های اخلاقی، عرفانی و فلسفی کلامشان را پر مغز و نغز کنند و شکل و صورت گفتارشان را بیشتر با جلوه های هنری و زیبایی های ادبی نیارایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیام رمضان
نویسنده:
محمد مهدی پور
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید