جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حاجی زاده, مهین (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
بررسی ترجمۀ فیض الاسلام از نهج البلاغه بر اساس الگوی نظری وینی و داربلنه (مطالعۀ موردی خطبۀ أشباح و قاصعه)
نویسنده:
مهین حاجی زاده ، سپیده باقری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ترجمۀ متون دینی و مقدس به ویژه نهجالبلاغه، از مهمترین راهها برای انتقال مفاهیم آنهاست. این ترجمهها نیازمند ارزیابی دقیق و علمی هستند تا بتوان نارساییها و کاستیهای موجود در آنها را شناسایی کرده و در نتیجه سطح کیفی ترجمهها را بهبود بخشید. در این میان، الگوها و نظریات متعددی از سوی صاحبنظران حوزۀ ترجمه جهت سنجش ترجمه مطرح شدهاند. الگوی نظری وینی و داربلنه یکی از کارآمدترین نظریات است که میتوان از آن به عنوان چهارچوبی علمی جهت ارزیابی متون ترجمه شده به ویژه متون دینی استفاده نمود. این الگو که ترکیبی است از دو شیوۀ ترجمۀ مستقیم و غیرمستقیم، از هفت تکنیک تشکیل شده است که عبارتند از: قرضگیری، ترجمۀ تحتاللفظی، گرتهبرداری، تغییر صورت، تلفیق، معادلیابی و اقتباس. در این پژوهش که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام یافته است، بخشی از ترجمۀ فیضالاسلام از نهجالبلاغه بر مبنای الگوی پیشنهادی وینی و داربلنه مورد بررسی قرار گرفته و میزان به کارگیری تکنیکهای هفتگانه مشخص شده است. نتایج این جستار حاکی از آن است که مترجم ضمن وفاداری به متن مبدأ و رعایت اصل امانتداری، بیشتر از تکنیکهای ترجمۀ غیرمستقیم بهره برده است و این امر موجب سلاست و شیوایی متن ترجمه گشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالشهای انعکاس معانی تنوین در ترجمههای فارسی قرآن (مطالعه موردی: ترجمه عبدالرحمن پیرانی و همکاران)
نویسنده:
محمد جهانگیری اصل ، عبدالاحد غیبی ، حسن اسماعیل زاده ، مهین حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
بحث و پژوهش در ابعاد مختلف لفظی و معنایی قرآن و بخصوص جنبههای نحوی و بلاغی، حیرت و شگفتی قرآنپژوهان هر عصری را برانگیخته است. از جمله این مسائل نحوی بلاغی، بحث تنوین و مقاصد و اغراض پنهان در آن است. این پدیده منحصر به فرد زبان عربی که کاربرد گستردهای در قرآن کریم دارد، علاوه بر معنای ظاهری و اصلی (نشانه نکره بودن)، معانی ثانوی دیگری هم دارد که به طور پراکنده در کتب نحو و بلاغت به آنها اشاره شده است. با دقت و تأمل در آیات قرآنی چنین برمیآید که تنوین، دارای اغراض و دلالتهای دیگری چون تفخیم، تقلیل، تکثیر، تنویع، تحقیر، تعمیم و... است. بررسی میدانی ترجمههای فارسی قرآن نشان میدهد که بیشتر مترجمان، توجه عمیقی نسبت به تنوین و دیگر دلالتهای معنایی آن نداشته و به طور غالب معنای تنکیری آن را استنباط کردهاند. در این پژوهش، سعی شده است جنبههای دلالی تنوین در برخی از آیات قرآن با روش توصیفی و تحلیلِ انتقادی در ترجمه معاصر عبدالرحمن پیرانی و همکاران به عنوان یکی از جدیدترین ترجمههای فارسی قرآن کریم به بوته نقد و تحلیل گذاشته شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که توجه به ابعاد معنایی و دلالی تنوین، میتواند گامی مؤثر در راستای ارتقای سطوح معناشناختی عبارات قرآنی و کشف لایههای بلاغی- معنایی این کتاب آسمانی باشد. اما با توجه به اینکه ترجمه مذکور، حاصل کار یک تیم تخصصی است، در کنار ویژگیهای ایجابی بسیاری که دارد، در حد انتظار به معانی ثانوی تنوین توجه نداشته، که این امر سبب شده است تا این ترجمه، از برخی معانی و مفاهیم والای نهفته در مفردات قرآنی، فاصله بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المطابقة بین الضمیر و مرجعه فی القرآن الکریم
نویسنده:
حاجی زاده مهین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
المطابقة
,
الضمیر
,
مرجع الضمیر
,
آراء العلماء
,
القرآن الکریم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اللغة نظام، و لکل نظام قواعد تحکم بنیة مفرداته. قواعد اللغة العربیة تقوم علی الإعراب الذی یبین مواقع الکلمات فی جملها تبعا للمعنی الذی تمثله فی ترکیبها. و بجانب الإعراب هناک قواعد أساسیة أخری تستعمل کثیرا فی الکتابة من أهمها المطابقة و هی اشتراک لفظین فی بعض السمات. فالمطابقة تکون فی کلمات لا یتمثل فیها الإعراب أصالة، و إنما تطابق کلمات أخری ذات موقع إعرابی فی الجملة. و المطابقة قد تکون فی أمر واحد کالمطابقة فی الإعراب، وکمطابقة المعطوف للمعطوف علیه و قد تکون فی أکثرمن أمر، کمطابقة الصفة لموصوفها فی الإعراب و النوع و العدد. و قد تکون المطابقة فی أمرین: العدد و النوع. کمطابقة الخبر للمبتدأ. و من أکثر القواعد فی الاستخدام اللغوی مطابقة الضمیر للاسم الذی یعود علیه.الأصل فی الضمیر أن یطابق مرجعه فی العدد و فی الجنس. ولکن یوجد فی القرآن الکریم ضمائر کثیرة یزعم أنها خارجة عن القاعدة النحویة و ظاهرها المخالفة بین الضمیر و مرجعه فی العدد و الجنس.تناولت فی هذا المقال قواعد مطابقة الضمیر لمرجعه و ذکرت أمثلة المطابقة فی القرآن الکریم، ثم ذکرت الآیات التی ظاهرها المخالفة، و بینت آراء العلماء فیها مع ترجیح بعض الأقوال علی بعض، و سبب ذلک الترجیح.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش های دعوت و تبلیغ قرآنی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
رقیه صادقی نیری، مهین حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تبلیغ دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دعوت به دین
,
تبلیغ قرآنی دین
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
هدف بعثت انبیاء ,
صراحت در بیان حقایق ,
تبلیغ احکام(افعال انبیا) ,
تبعیض ,
روش های تبلیغ ,
اصول تبلیغ ,
شفاف سازی ,
رسانه های فرهنگی ,
قرآن ,
اعتدال ,
Moral Commitment ,
دعوت به تفکر ,
اسوه های دینی ,
سنت تبلیغ ,
ساده گویی ,
شناخت مخاطب ,
روش اسوه سازی - الگویی ,
اسوه های قرآنی ,
تبلیغ مستقیم ,
تبلیغ غیرمستقیم ,
تحریک عواطف و احساسات ,
تبلیغ عقلی دین ,
روش مناظره - بحث آزاد ,
روش همراهی ,
روش پرسش و پاسخ ,
مطابقت گفتار و کردار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تبليغات از ابزارهای رايج در انتقال فکر، فرهنگ و هر گونه پيامی به ديگران است. مکاتب مختلف فکری، فرهنگ ها و تمدن های مختلف از ديرباز کوشيده اند با بهره گيری از شيوه های گوناگون، پيام های مورد نظر خويش را به مخاطبان انتقال دهند. در اين ميان، بهترين و کامل ترين منبع برای تبليغ، قرآن کريم است که خود به بهترين شکل شيوه های تبليغی را طرح کرده است. البته بهره گيری از سنت و سيره نيز میي تواند برای اکمال اين مهم مفيد و موثر باشد. در تبليغ قرآنی، اصولی چون: تعهد به اخلاق و ارزش ها، پيش آهنگی اسوه ها، مطابقت کردار با گفتار، بهره گيری از شيوه های غير مستقيم و عملی، توجه به شرايط و مقتضيات زمان که موجب می شود در شرايط فعلی بتوان از فيلم، داستان، رمان و رسانه های گوناگون به عنوان ابزارهای تبليغ بهره گرفت، برانگيختن عقل و دعوت به تفکر، ساده گويی، شناخت استعداد و قابليت مخاطبان و برخورد متناسب با آنان، صراحت و شفاف سازی، نگرش يکسان و پرهيز از تبعيض و تفاوت و... بر تمام شيوه های تبليغی سايه افکنده است. مقاله حاضر درصدد است تا شيوه های مذکور و امتيازات تبليغ قرآنی را خصوصا با توجه به ديدگاه های علامه طباطبايی مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید در مثنوی مولانا
نویسنده:
زهرا قریشی ، مهین حاجیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسطوره خورشید
,
معنای عرفانی خورشید
,
کهن الگوی عرفان
,
اسطوره شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
عمومیت قدرت الهی ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
پرومته ,
خلود ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عقل(منطق) ,
1. ادیان religions ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
تقدس آتش ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
خورشید در دین زرتشت ,
خورشید در هندوئیسم ,
تشبیه حق به خورشید ,
جان آفتاب گونه ,
تفسیر نمادین نفس ,
اسطوره های عقل ,
چکیده :
خورشید، مهر و آفتاب از عناصر پرکاربرد در حوزه ادبیات فارسی به ویژه در شعر عرفانی و در شکل نماد و کاربرد آن در نماد حق و وحدت است. مقاله حاضر علاوه بر پرداختن به جنبههای نمادین خورشید در مثنوی مولانا و دلالتهای آن، با بررسی تمام ابیات مثنوی درباره خورشید و آفتاب و نیز منابع مرتبط با اسطوره و کهنالگو، در پی یافتن ریشهها و پیوندهایی برای این کاربردهای نمادین در اسطوره و اصل و منشأِ توجه به خورشید و خورشیدستایی در شعر مولاناست. در این راستا آنچه روزنههایی رو به پاسخ میگشاید، موضوع صور نوعی و مثالی است که در ناخودآگاه جمعی شاعر به شکل نماد بروز و ظهور مییابد. به عبارتی مولانا آنچه از صفات طبیعی خورشید و کهنالگوهای مرتبط با آن در ذهنیت بشری بوده است، در ناخودآگاه جمعی خویش دارد؛ باوری که درباره نور و خورشید بر اساس آیات قرآن و نیز جهانبینی و نظام خاص فکری خویش دارد نیز به او ایده میدهد تا سخنش درباب خورشید از سویی روی به سوی اسطوره و اندیشههای مهرپرستی داشته باشد و از سویی از آن فراتر رفته، معانی موردنظر و اندیشههای عارفانهاش را در قالب نماد خورشید و بر محور نماد حق بسط دهد. پژوهش حاضر در صدد است تا با تکیه بر روش توصیفی_ تحلیلی، بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید را در مثنوی مولانا مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب هنری تناسب لفظ ومعنی درخطبههای (الغدیر، فدکیه، قاصعه، اشباح)
نویسنده:
فاطمه قلی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
الغدیر
,
علوم انسانی
,
معنی
,
اشباح
,
لفظ
,
تناسب
,
خطبه
,
قاصعه
,
فدکیه.
چکیده :
تناسب لفظ و معنی، یکی از مولفههای علم بلاغت و از آرایههای بدیعی است که به معنای تناسب الفاظ با معانی مورد نظر متکلم، در بافت- زبانی و موقعیتی- کلام است. این تناسب، شامل تناسب ساختاری، آوایی و معنایی بوده و هدف آن، تأثیر و ارزش ادبی در کلام و در نهایت، انتقال پیام به مخاطبان میباشد. از زمانهای گذشته، خطبه یکی از مهمترین هنرهای بیانی و کلامی به شمار میرود که هدف آن تأثیر بر مخاطب و اقناع او میباشد و خطیب به منظور موفقیت در خطبه و رسیدن به هدفش که همان اقناع وتأثیر است، همهی تلاشش را به کار میگیرد تا نشان دهد به کارگیری زیباییهای ادبی در این مسیر تا چه میزان تأثیرگذار است. این پژوهش در نظر دارد تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تناسب لفظ و معنی در خطبههای (الغدیر، فدکیه، اشباح، قاصعه) بپردازد تا تأثیر عناصر ادبی و بلاغی و آوایی را در القای بهتر معنا نشان دهد. بنابر مطالعات انجام شده، پیوند و هماهنگیای که بین الفاظ و معانی وجود دارد، ناشی از تناسب ساختاری، آوایی و معنایی بوده و همچنین همخوانها و واکههایی که بیشترین بسامد را در خطبهها داشتهاند متناسب با مضمون خطبه بوده و بار معنایی حاصل از تکرارشان را در خطبهها مورد تأیید قرار دادهاند. همچنین انسجام و کاربرد خاص واژگان به ویژگیهای ظاهری ختم نشده بلکه با کاربرد مجازی و صورتهای استعاری و کنایی خود، جلوهگر معانی تازهای هستند که در راستای اهداف هر خطبه به کار برده شدهاند. بنابراین، به صراحت میتوان گفت که همهی تناسبها، ناشی از شگرد واژهگزینی ائمه (ع) در شرایط متفاوت سخنرانی برای مخاطبان بوده و با بهرهمندی از این شگردها توانستهاند پیوندی ناگسستنی میان الفاظ و معانی ایجاد نمایند و باعث تثبیت و تحکیم معنی در ذهن مخاطب گردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعراب و فهم صحیح آیات
نویسنده:
رقیه صادقی نیری,مهین حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی شناسی گونه های جناس در نهج البلاغه
نویسنده:
شیرین سالم، مهین حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
زیبایی شناسی
,
موسیقی
,
جناس
چکیده :
جناس همانندی دو کلمه در لفظ با اختلاف آن ها در معناست. جناس از مهم ترین عناصر علم بدیع است و به وضوح در نهج البلاغه دیده می شود. هدف از به کارگیری جناس تالیف کلام به گونه ای است که بر زیبایی فنی آن افزوده شود، و باعث می شود که متکلم در تعبیر سخن خود به اوج کمال فنی نایل آید. این صنعت در ادبیات عرب و به ویژه در شعر بسیار کاربرد دارد و فنی برای زیبایی لفظی محسوب می شود. جناس باعث ملکه شدن معنا در ذهن شنونده و افزوده شدن تناسق و تناسب کلام می شود، اگرچه زیاده روی در کاربرد آن کلام را مستهجن می کند. در کتاب ارزشمند نهج البلاغه نیز صنعت جناس موسیقی داخلی متون ادبی آن را تشکیل می دهد، که این موسیقی با تداعی معانی مختلف موجب التذاذ می شود و روح و جان شنونده را به تسخیر خود در می آورد و به گسترش تخیل ذهنی او کمک می کند. به رغم کارکرد جناس در زیبایی آفرینی، این پدیده ادبی در نهج البلاغه کم تر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی درصدد است تا جستاری در زیبایی شناسی گونه های جناس در نهج البلاغه داشته باشد. ابتدا نگاهی گذرا به جایگاه ادبی و بلاغی نهج البلاغه دارد و پس از تامل در کارکرد جناس نمونه هایی از نهج البلاغه را به عنوان شاهد مثال گونه های جناس می آورد تا زیبایی های این عنصر بدیع نشان داده شود و اثر این پدیده آوایی در بیان معنا تبیین شود.دستاورد کلی پژوهش آن است که در کلام امام علی (ع) زیبایی شناسی لفظی یا صوری با زیبایی شناسی معنوی و معنایی هم زمان به کار گرفته شده و صنعت جناس نیز از مهم ترین صنایع بدیع در این کتاب است که با ایجاد نوعی موسیقی زیبا و طنین انداز سبب تداعی معانی مختلف یک لفظ واحد می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ساختاری شخصیت های رمان «بیروت 75» غاده السمان بر اساس نظریه کنشی گریماس
نویسنده:
حاجی زاده مهین, ابهن محدثه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شخصیت
,
کنش (عمل - فعل)
,
غاده السمان
,
بیروت
چکیده :
نقد ساختاری به معنای امروزی آن، در حدود دهه 1960، به منظور به کار بستن روش ها و دریافت های سوسور در عرصه ادبیات شکوفا شد که این شیوه جدید در بررسی، علم ادبی جدید را به نام روایت شناسی پدید آورد. در روایت شناسی، شخصیت جزئی از ساختار کلی متن داستان به شمار می آید که ساده ترین نقش آن نقش کنشگریست. گریماس بر اساس همین کنش های شخصیت های داستانی، مدلی را در بررسی شخصیت طراحی کرده است که از سه الگوی دو تایی: کنش گزار کنش پذیر، کنشگر هدف، کنش یار ضد کنشگر تشکیل شده است. او معتقد است الگوی کنشی او برای تمامی روایت ها قابل انطباق است. در این مقاله با هدف ارزیابی کارآیی و قابلیت الگوی کنشی گریماس در قابل انطباق بودن بر تمامی روایت ها سعی شده است تا با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی، شخصیت های رمان «بیروت 75» اثر غاده السمان بر اساس الگوی کنشی گریماس بررسی و تحلیل شود. نتائج به دست آمده بر موفق بودن این الگو در بررسی شخصیت های بیروت 75 اذعان داشته به این ترتیب که در جفت اول، کنشگرها در این داستان 5 طرحی عبارتند از فرح، یاسمینه، ابومصطفی، ابوالملا، طعان و هدف، ثروت، آزادی و شهرت است. در جفت دوم، کنش یار و ضد کنشگر، اشخاص و صفات مثبت و منفی است که آن ها را در رسیدن به اهداف یاری می رساند یا آن ها را از رسیدن به هدفشان بازمی دارد، البته در جفت سوم داستان، کنش گزارها همان کنشگر های داستان بوده و کنش پذیرها یا همان بهره ور نهایی در آن ها وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعه غدیر در آیینه اشعار سید حمیری
نویسنده:
حاجی زاده مهین
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شعر شیعی
,
حدیث غدیر
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
سید حمیری
چکیده :
شعر و ادبیات هر قوم آیینه افکار، باورها، و گرایش های آن است. نماد تفکر، اعتقادات، و فرهنگ مکتبی شیعه نیز در آیینه ادبیات آیینی شاعران ولایی شیعی متجلی است. از آن جا که غدیر نماد تشیع است، چندان هم گزافه نیست اگر شعر غدیر را با شعر شیعی هم خانواده و هم سو به شمار آوریم. چرا که شعر شیعی نشئت گرفته از باورهای ناب معتقدان به ولایت علوی است و آب راهه زلال و پایان ناپذیر آن غدیر خم است. در میان وقایع اسلام، تنها واقعه غدیر است که از همان لحظات وقوع، قطعه شعرى به مثابه سند دائمى ضمیمه آن است. شعر با وزن و قافیه آن مدرک ماندگارى در پرونده غدیر است که سینه به سینه حفظ شده و با توجه به اهمیت ادبى آن در کتاب ها ثبت شده است. ادبیات عرب نیز، که بعد از اسلام، راهی دراز پیموده و پانزده قرن فراز و نشیب ها را پشت سر گذاشته است، خطوط روشنی را در خلال مضامین شعری خود نشان می دهد. یکی از این خطوط روشن، توجه به واقعه غدیر است که در شعر اکثر شاعران عرب متجلی است. سید حمیری یکی از شعرای بزرگ اهل بیت است که درباره غدیر اشعار بسیاری دارد. وی با بهره گیری از ذوق و قریحه ناب خود، چکامه های زیبا و ماندگاری در توصیف مقام شامخ و فضایل اخلاقی امام علی (ع) و به ویژه واقعه غدیر خم از خود به یادگار گذاشته است. این شاعر مشهور شیعی با بیت بیت اشعار خود، حقانیت علی و خاندانش را یادآوری کرده و منکران آفتاب آسمان ولایت را به زانو در آورده است. مقاله حاضر بر آن است تا این رویداد عظیم تاریخی (غدیر خم) را در خلال اشعار سید حمیری به تصویر کشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید