جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
احسانی , سید آصف (دکترای فلسفه اسلامی جامعة المصطفی العالمیة)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
همدلی در سنت پدیدارشناختی
نویسنده:
آصف احسانی ، حسن رضا خاوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در چند سال گذشته، بحث پر جنب و جوشی حول این موضوع وجود داشته است که آیا و چگونه پدیدارشناسی میتواند به تحقیقات شناخت اجتماعی مدد رساند. به ویژه، برخی تشکیک نمودهاند که آیا توصیفات پدیدارشناختی اول شخص از تجربه انترسوبژکیتو و کنش متقابل میتواند نظریههای مشخصی را درباره شناخت اجتماعی تایید یا رد کند (به عنوان مثال، Spaulding 2015). در برابر اینگونه ارزیابی، هدف از همکاری حاضر ارائه بررسی اجمالی از بحث غنی و دقیق همدلی است که در سنت پدیدارشناختی یافت میشود، با تمرکز ویژه بر جنبههای این بحث که ما معتقدیم حاوی بینشهای مهم و ظریف راجع به رابطه همزمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراسوی سوبژکتیویته: کیرکگور، لویناس و دیگریِ مطلق فلوریانا فِرو
نویسنده:
سید آصف احسانی ، حسن رضا خاوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کیرکگور و لویناس هر دو فیلسوف فردیتاند. لویناس در آزادی دشوار و نامهای خاص به شدت از کیرکگور انتقاد میکند و او را به سوبژکتیویسم، خشونت و دستکمگرفتن اخلاق متهم میکند. با اینحال، فاصلهای که هر دو را از هم جدا میکند، بسیار کوتاه است، بهویژه اگر کسی تعلیقات غیرعلمی نهایی کیرکگور را با دقت خوانده باشد. در این مقاله بحث میشود که هر دو متفکر تمامیت غیرشخصی را کنار میگذارند؛ نامتناهی را تقلیلناپذیر میدانند؛ اخلاق را به سوی شخص دیگر معطوف میسازند و رنج را در طول زندگی ضروری میخوانند. مهمتر از همه، کیرکگور و لویناس هر دو به سوبژکتیویته بهعنوان امری میاندیشند که بهنحو بنیادین به فراتر از خود، به سوی نامتناهی اشاره دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی هویت و ویژگیهای شناخت از منظر صدرا و روان شناسی شناختی
نویسنده:
انبیاء عالمی ، آصف احسانی ، سید احمد غفاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی شناخت از منظر حکمت متعالیه و روانشناسیشناختی، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، انجام شده است و پرسش اصلی اینست: شناخت در مکتب صدرایی و روانشناسیشناختی، دارای چه هویت و ویژگیهای منطبق یا غیر منطبق به هم، می باشد؟ صدرا مبتنی بر نگاه انسانشناختی خاص خود و ابعاد وجودی انسان، شناخت را به حضوری و حصولی تقسیم میکند و فراتر از بُعد فیزیکال شناخت از ابعاد تجردی و غیر فیزیکال آن نیز سخن میگوید، اما در روانشناسی شناختی تنها به بعد فیزیکال شناخت اشاره شده و با استفاده از روش تجربی و متناسب با ساختارهای تجربهپذیر انسان، به تحلیل این مساله التفات شده است. حکمت متعالیه ابزار شناخت را حس، قلب، عقل و قرآن دانسته و شناخت حقیقی انسان را متاثر از اتحاد با عقل فعال و همسویی با مبادی مجرده میداند، درحالی که روانشناسی شناختی ابزار شناخت را تنها حواس پنجگانه می داند که به سیستم عصبی انسان مربوط است؛ هشیاری، توجه، حافظه زبان و تصمیمگیری را جزء مسائل مرتبط با شناخت میداند. در حکمت متعالیه خیال در عین زمینهساز بودن برای آفرینشگری عقل، در مراحل بعد بهعنوان ابزاری برای اتصال به عالم خیال به کار میرود که از ساحتی فراتر از بعد فیزیکال برخوردار است؛ اما در روانشناسی شناختی تخیل تنها یک فرایند سیستم عصبی برای به وجود آوردن تصاویر در مغز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابنسینا و هوسرل: پرسش از حقیقت علم و تأسیس فلسفه متقن
نویسنده:
سید آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا و هرسول در باب لزوم تأسیس فلسفه متقن و ضرورت آن همنظرند؛ اما تلقی هر کدام از این مسئله متفاوت است. ابنسینا حقیقت علم را در درون پارادایم وجود، بحث کرده و در چنین فضایی از فلسفه برهانی و یقینی سخن گفته است؛ اما هوسول میراثدار دکارت بود و در پارادایم آگاهی میاندیشید. علیرغم فاصلۀ بنیادی و تفاوت مبانی، در محورهایی امکان تقریب میان دیدگاه این دو فیلسوف وجود دارد. هر دو برای خلق یک فلسفۀ متقن به بداهت تمسک میجویند و شناخت بیواسطه را راهکاری برای رفع تردید معرفی میکنند. در خصوص نسبت فلسفه و سایر علوم، دیدگاه هر دو قابل مقایسه و سنجشپذیر است، زیرا هر دو به نحوی باور دارند که فلسفه مبانی سایر علوم را اثبات میکند. ابنسینا فلسفه اولی را برترین علم میدانست که صحیحترین و متقنترین شناخت را به دست میدهد، هوسرل نیز پدیدارشناسی را مانند علم متقن عرضه میکند و معتقد است که در تاریخ فلسفه تنها در پدیدارشناسی، فلسفه متقن تأسیس شده است. به باور هوسرل فلسفه هنوز چونان علم متقن تحقق نیافته است؛ اما در پدیدارشناسی و با توجه به کشف ساحت آگاهی استعلایی، زمینۀ تأسیس آن فراهم شده است. ابنسینا نیز برای تأسیس فلسفه متقن، بستر مطلق و شک ناپذیری تمهید مینماید و خودآگاهی انسانی را چونان خاستگاه بنیادین هرگونه علم معرفی میکند. در باب تئوریک بودن و کلی بودن فلسفه نیز هر دو دیدگاه مشابه دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فارابی و مسأله سعادت
نویسنده:
سید آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فارابی سعادت را اساسیترین خواستهی انسان و دارای مطلوبیت ذاتی میداند. خواست رستگار شدن برای انسان یک امر عارضی و موقتی نیست، بلکه اقتضای نحوهای بودن و قوامبخش ذات اوست. هرچند، افراد انسانی تلقیهای متفاوت و بعضا متضاد از این مفهوم دارند اما در اصل این خواست، همرأی و نظر هستند. فارابی دو نوع سعادت حقیقی و ظنی را از هم تفکیک میکند و باور دارد، سعادت حقیقی فقط در مدینه فاضله و ادب شدن مطابق قوانین عقلی آن قابل تحصیل است؛ برای رستگاری باید از فضایل چهارگانه نظری، فکری، خلقی و عملی بهرهمند شد. رئیس مدینه باید با استفاده از دو راهکار، تعلیم و تأدیب، فضایل را در وجود افراد پیاده کند و آنها را مطابق ادب حقیقت پرورش دهد. روش این مقاله توصیفی- تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت حرکت و زمان در فلسفه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت قطعی
,
حرکت توسطی
,
حرکت
,
زمان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پرسش این مقاله نحوه ارتباط حرکت و زمان است. هرچند مباحث فلسفی ذاتاً همدوش و همذات دشواری و دیریابی است، درهمتنیدگی حرکت و زمان درعین ضعف وجودی و درآمیختگیشان با عدم، این نسبت را مبهم کرده و بر پیچیدگی آن افزوده است. در بحث حرکت، ابنسینا با انکار وجود خارجی حرکت قطعی، از حرکت توسطی بهمثابه حقیقت خارجی حرکت دفاع میکند؛ اما ملاصدرا باتوجهبه نظریه حرکت جوهری، عینیت حرکت قطعی را اثبات میکند. ازطرفی ابنسینا بحث زمان را بهتبع حرکت، از عوارض جسم میداند؛ پس آن را در طبیعیات مطرح میکند؛ اما ملاصدرا زمان را مقدار حرکت در جوهر میداند؛ یعنی عالم طبیعت دائماً در حرکت، تغییر و تجدد است و زمانْ مقدار این تجدد و تغییر طبیعت است. صدرا زمان را محمول عرض تحلیلی و معقول ثانی فلسفی میداند. نزد ابنسینا زمان هیچگاه با حرکت توسطی، بهمثابه حقیقت خارجی حرکت، انطباق نمییابد، بلکه زمان منطبق بر نسبتهای تجددی و متصرم حالت یکنواخت حرکت فلک است؛ ولی برای صدرا حرکت قطعی همچون حقیقت عینی حرکت، عین تجدد و تقضی است و با زمان انطباق تام دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و تبیین نظریه حیث التفاتی در پژوهشهای منطقی
نویسنده:
آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از مفاهیم پدیدارشناسی هوسرل، نخستین بار، در کتاب پژوهشهای منطقی معرفی میشوند و حیث التفاتی کانونی ترین مفهوم این اثر پدیدارشناختی است، البته، ایده حیث التفاتی نه تنها در مراحل مختلف اندیشهی پدیدارشناختی هوسرل جایگاه محوری خود را حفظ میکند، بلکه در همهی جریانها و مکاتب پدیدارشناسی محلِ توجه و اعتنا قرار میگیرد. نظریه حیث التفاتی دارای ابعاد گوناگون است و هوسرل در پژوهشهای اول، پنجم و ششم جنبههای متفاوت این نظریه را میکاود، هرچند، ثقل مباحث در دو پژوهش آخر قرار دارد. ساختار حیث التفاتی از سه برههی کنش التفاتی، ابژه التفاتی و محتوای التفاتی فراهم میآید. کنش التفاتی به ساده و پیچیده تقسیم میشود و در آن دو لحظهی کیفیت و ماده از هم تفکیک میگردد؛ وحدت و یگانگی آندو ذات التفاتی کنش را تحقق می بخشد.اما حیث التفاتی صرفا به این حیث تقلیلپذیر نیست، بلکه ذات التفاتی تنها وجه خاصی از این نظریه است و انواع دادگی ابژه و نحوههای متفاوت آشکارگی آن بعد دیگر این نظریه را هویدا میسازد. روی این ملحوظ، تحلیل همه جانبهی حیث التفاتی مستلزم فراروی از دوگانه کیفیت و ماده کنش است، چون در هر کنش با دو بخش مواجهیم، یکی معطوف بودگی به ابژه یعنی ذات التفاتی کنش و بخش دوم ناظر به چگونگی دادگی ابژه است؛ دادگی ابژه شامل دادگی نشانهای، ایماژی و شهودی، اعم از شهود حسی و مقولهای، میشود. در این مقال تلاش میشود با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، ابعاد و زوایای متفاوت این نظریه تبیین و تحلیل گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابنسینا؛ معانی وهمی و مسألة رویآورندگی
نویسنده:
آصف احسانی، یارعلی کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا در میان حواس باطنی، وهم را بهمثابۀ قوۀ حاکم تمایز میبخشد و باور دارد وهم معانی را ادراک میکند. در این پژوهش عملکردها و احکام وهم بررسی و نشان داده شده است که معانی وهمی ازسوی، اساساً نسبیاند و حیث ارتباطمندانه دارند و از دیگر سو، این معانی دارای وجه رویآوردی هستند. پرسش اصلی این تحقیق ناظر به همین وجه معطوفبودگی معانی وهمی است و تلاش کرده است با توجه به معیارها و مشخصههایی که اهل تحقیق برای نظریۀ رویآورندگی مشخص کردهاند، و با استفاده از روش تحلیلیـتوصیفی، رویآوردی بودن این معانی را بررسی کند. با تحلیل معانی وهمی، آشکار میشود که بیشتر ویژگیهای نظریۀ رویآورندگی، از طریق این معانی تأمین میشوند و اینها بهمثابۀ پل ارتباطی میان ذهن و عین، نقش ایفا میکنند و دارای حیث نشاندهندگی هستند. برای ابنسینا علم، داشتنِ تصوری از چیزی در قلمرو ذهن است و نقاط آماج قصدیِ فکر، اشیاءِ موجود در جهان هستند؛ یعنی میان ذهن و متعلق آن، گونهای پیوستگی وجود دارد و دریافت معانی وهمی، به گونهای رویآوردی انجام میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن سینا در فرایند تجرید
نویسنده:
آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نظریه تجرید یکی از گیج کننده ترین اجزای فلسفه ابن سینا است. آنچه که ابن سینا در عبارات زیادی درباره ظرفیت عقل انسان برای به چنگ اوردن دانش کلی از داده های حس می گوید، به نظر می رسد به وضوح درتضاد با عباراتی قرار دارد که در همان آثار درباره فیضان دانش از عقل فعال، جوهری که بگونه منفصل موجود است، می گوید. وقتی او مدعی است که" ملاحظه ی جزئیات( که در خیال ذخیره شده اند) نفس را آماده می سازد تا امر تجرید شده از عقل فعال بر آن افاضه شود" ، به نظر می رسد او دو مفهوم ناسازگاررا در یک نظریه درهم می آمیزد: یا صور معقول از بالا افاضه می شوند یا آنها از داده های که توسط حواس جمع اوری شده اند، تجرید می شوند اما نه هردو.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاست در اندیشه فارابی
نویسنده:
محمدتقی چاوشی، آصف احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه سیاسی
,
ابو نصر فارابی
,
فلسفه سیاسی فارابی
,
مدینه فاضله
,
فلسفه سیاسی اسلامی
,
فلسفه سیاست
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
اجتماع ,
اجتماعی بودن انسان ,
کمال و سعادت انسان ,
کمال نهایی انسان ,
حکمت مدنی ,
رییس مدینه فاضله ,
زمینه فلسفی تربیت ,
سیاست مدن ,
فیلسوف نبی ,
مدینه غیر فاضله ,
مدینه جاهله ,
مدینه فاسقه ,
مدینه مبدله ,
اهل مدینه فاضله ,
علم مدنی فارابی ,
التنبیه علی سبیل السعاده ,
آراء اهل مدینه فاضله ,
تربیت جامعه ,
سیاست فاضله ,
قوام انسانیت انسان ,
ظهور وجود در مدینه فاضله ,
فلسفه مدنی ,
اجتماع کامل ,
مدینه ضاله ,
نظم و ناموس الهی ,
موجودات ارادی ,
خاستگاه اجتماع انسانی ,
فیلسوف کامل ,
ریاست سنت ,
سلسله مراتب مردم مدینه فاضله ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
فارابی در طرح سیاسی خود، به دنبال اجرای همان طرح متافزیکی خویش در عرصه حیات بشری است. سیاست، جزء جداییناپذیر حیات انسان است و تنها طرح سیاسیای که امکان خوشبختی و سعادت افراد بشری را در حیات دنیوی و اخروی فراهم مینماید، سیاست فاضله و برپایی اجتماع فاضل خوانده میشود. از منظر فارابی، سیاست به معنای تربیت و پرورش مردمان مدینه فاضله است و برای تحقق اهداف رئیس اول مدینه، عمل مینماید. هدف از تأدیب شهروندان مدینه، برپایی نظم الاهی در مدینه انسانی اعلام شده است. در واقع، سعادت فقط در چهارچوب و محدوده قانون و نظم خداوند، قابل دستیابی است. از این رو، فیلسوف ـ نبی به عنوان رئیس و خداوندگار مدینه، به دنبال تدبیر سیاسی حقیقت و پیاده کردن نظم و ناموس الاهی در عرصه زندگی انسانی است. بدین سان، در مدینه فاضله، افق و چشماندازی نسبت به حقیقت و وجود، فراروی باشندگان آن گشوده میشود و انسانیت انسان در آن قوام مییابد. از دیگر سو، مدینه فاضله به مثابه روشنگاه وجود عمل میکند؛ این مدینه تنها عرصه و ساحتی است که وجود در آن ظهور کرده، تجلی مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید