جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
وحید دستجردی, حمید (فیلسوف ایرانی و رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی، ازا افراد منتسب به حلقه کیان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
قبض و بسط تئوریک شریعت: نظریۀ تکامل معرفت دینی
نویسنده:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مؤسسه فرهنگی صراط ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفتشناسی دینی
شابک (isbn):
964-91090-6-4
چکیده :
قبض و بسط تئوریک شریعت نظریهٔ مطرح شده توسط عبدالکریم سروش، فیلسوف و اسلامشناس ایرانی ست که تحت همین نام با مجموعهای از مقالات ذیل همین موضوع و با عنوان فرعی تکامل معرفت دینی توسط مؤسسه فرهنگی صراط به طبع رسید. این کتاب مجموعه مقالاتی است که سابقاً در مجله کیهان فرهنگی به چاپ رسیده بود. این کتاب تاکنون بارها تجدید چاپ شدهاست. این نظریه سعی دارد که بگوید معرفت دینی از ابتدای ابلاغ آن دستخوش قبض و بسط تئوریک شدهاست و هیچگاه در یک سطح نماندهاست. بهطور خلاصه سروش معتقد است که معرفت دینی (یعنی فهم جمعی ما از متون دینی) مستقل و مستغنی از معارف بشری نیست. (بلکه هم خود بخشی از معارف بشری است) بنابراین حتی استخراج «مبانی علوم انسانی از قرآن»، فقط با مدد علوم انسانی میسر است و این دور منطقی را تنها با قبول تقدم علوم انسانی بر علوم دینی میتوان از میان برداشت. فی المثل تحقیق در تاریخ اعراب و زبان و فرهنگشان (که شرط درک درست آموزههای دینی است) جز از طریق آنتروپولوژی و جامعهشناسی تاریخی که مستقل از دین است، ممکن نخواهد شد و توجه به این دقیقه، نشان میدهد که دستاوردهای علوم انسانی سکولار به هیچ روی بیهوده و ناکارآمد نیست. حمید وحید دستجردی، فیلسوف ایرانی مقالهای با عنوان «بازآموزی پارادوکس تأیید، فکر دینی و جدال با مدعی» به انتهای کتاب افزوده است. این تئوری در زمان خود با انتقادهای زیادی از طرف جامعه مدرسین قم مواجه شد. از جمله آیت الله جوادی آملی با انتشار کتابی با عنوان شریعت در آینه معرفت و صادق لاریجانی با نوشتن کتابی به نام معرفت دینی (نقدی بر نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت) به نقد عقاید سروش پرداختند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درس گفتار دوره مقدماتی معرفتشناسی
مدرس:
حمید وحید دستجردی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فیلم
زبان :
فارسی
چکیده :
دوره مقدماتی معرفتشناسی با تدریس دکتر حمید وحید دستجردی برگزار شد. متن محوری دوره کتاب زیر است، هرچند مباحث ارائه شده منحصر به این کتاب نیست: Goldman, Alvin & McGrath, Matthew (2014) Epistemology: A Contemporary Introduction, Oxford University Press. تعداد جلسات دوره حداقل هشت جلسه است، که در طی آن فصلهای اول تا نهم این کتاب (به جز فصل هفتم) ارائه میشود. فضای برگزاری دوره: اسکای روم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرده ی آخر
نویسنده:
حمید وحید دستجردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه تحلیلی
مدرس:
حمید وحید
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه تحلیلی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان ) ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه تحلیلی ,
فلسفه معاصر ,
فلسفه جدید ,
فلسفه معاصر ,
فلسفه تحلیلی ,
دوران اولیه فلسفه تحلیلی ,
4- فلسفه تحلیلی معاصر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريّة التنوّع الدينيّ؛ بحث في قابليّة الإختراق المعرفيّ للإدراك الدينيّ
نویسنده:
حميد وحيد؛ ـ تعريب: هبة ناصر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی گواهی، گفتاری از حمید وحیددستجردی
نویسنده:
حمید وحیددستجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوجیسیزم و مسئله صدق در ریاضیات
نویسنده:
حمید وحیددستجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینهگرایی معرفتی و اظهار اسنادهای معرفتی
نویسنده:
احمدرضا همتی مقدم داورزن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شکاکیت (شکگرایی)
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
زمینه گرایی معرفتی
,
اسنادهای معرفتی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
زمینهگرایی معرفتی (epistemic contextualism) دیدگاهی جدید در معرفتشناسی است که انگیزه ظهور آن تلاش برای حل مسأله شکگرایی بوده است. این دیدگاه اگرچه در حوزه معرفت شناسی ظهور کرده و ادعای حل یکی از قدیمیترین مسائل آن را دارد، در واقع آموزهای سمانتیکی است. زمینه-گرایی معرفتی دیدگاهی درباره شروط صدق اسنادهای معرفتی است؛ جملاتی مانند "S میداند که p" و "S نمیداند که p". این دیدگاه به نوعی چرخش زبانی در معرفت شناسی است. زمینهگرا قصد دارد با استفاده از معنا و سمانتیک اسنادهای معرفتی، مسائل معرفت شناسی را حل کند. زمینهگرایی معرفتی را میتوان ترکیبی از سه ادعای معرفتی، سمانتیکی و پراگماتیکی دانست:ادعای معرفتی: گوینده الف در زمینه C1 با گفتن جمله " Sمیداند که p" میتواند سخن صادقی گفته باشد. در عین حال گوینده ب نیز در زمینه C2 با گفتن جمله " Sنمیداند که p" میتواند سخن صادقی بگوید. گوینده الف در زمینه C1 معرفتی را به S نسبت میدهد. در حالی که گوینده ب در زمینه C2 نبود معرفت را به S نسبت میدهد. با این حال سخن گوینده الف و ب هر دو میتوانند صادق باشند. صادق بودن سخن گوینده الف و ب با توضیح تفاوت میان زمینه C1 و C2 قابل تبیین است. در زمینه C1 و C2 استانداردهای لازم برای معرفت متفاوتاند. متفاوت بودن استانداردها در زمینه C1 و C2 موجب میشود محتوای سمانتیکی ادعای الف متفاوت از محتوای سمانتیکی ادعای ب باشد. درنتیجه تفاوت در محتوای سمانتیکی ادعای الف و ادعای ب موجب میشود این دو ادعا هر دو صادق شوند، بدون آن که تناقضی بوجود آید.ادعای سمانتیکی: استانداردهای معرفتی لازم در یک زمینه، محتوای سمانتیکی جمله معرفتی را تعیین میکنند. استاندارد معرفتی میتواند به عنوان مولفهای مستقیم در تعیین محتوای سمانتیکی جمله معرفتی دخالت کند. همچنین استاندارد معرفتی میتواند در تعیین محتوای سمانتیکی واژه «دانستن» دخالت داشته داشته باشد.ادعای پراگماتیکی: زمینه انتساب دهنده بوسیله پیش فرضها، اهداف، نیات و انتظارات انتساب دهنده مشخص میشود. پیشفرضها، نیات، مقاصد و انتظارات انتساب دهنده، استاندارد معرفتی لازم برای معرفت را در آن زمینه تعیین میکنند زمینهگرایان معتقدند رفتار جملاتی مانند " Sمیداند که p" و " Sنمیداند که p" مشابه با جملات «من خسته هستم» و «من خسته نیستم» است. همانگونه که زمینه، محتوای سمانتیکی جملات «من خسته هستم» و «من خسته نیستم» را تعیین میکند، محتوای سمانتیکی جملاتی مانند " Sمیداند که p" و "Sنمیداند که p" توسط زمینه تعیین میشود. در واقع زمینه انتساب دهنده معرفت است که محتوای سمانتیکی جمله " Sمیداند که p" را تعیین میکند. به طور خلاصه از نظر زمینهگرایان زمینه انتسابدهنده معرفت، استاندارهای لازم برای معرفت را تعیین میکند. تغییر در زمینه انتسابدهنده معرفت، ممکن است موجب تغییر در استانداردهای لازم برای معرفت بشود. تغییر در استاندارهای معرفتی، موجب تغییر در محتوای سمانتیکی اسنادهای معرفتی میشود. تغییر در محتوای سمانتیکی اسنادهای معرفتی، باعث میشود این جملات در زمینههای متفاوت یا ارزش صدق متفاوت پیدا کنند یا ارزش صدق آنها یکسان باشد؛ بدون آنکه تناقضی به وجود آید.به طورکلی دو استدلال اصلی به نفع زمینهگرایی میتوان یافت که عبارتند از:1) حل مساله شکگرایی. زمینهگرا معتقد است زمینهگرایی میتواند راه حل مناسبی برای شک-گرایی ارائه دهد. بنابراین حل این مساله توسط زمینهگرایی تاییدی به نفع این آموزه است.2) استدلال تغییر زمینه (Context- shifting argument). در این نوع استدلالها مثالی زبانی طراحی میشود و سپس سعی میشود تبیین مناسبی برای شهودهای ایجاد شده در این مثالها ارائه شود. زمینهگرا معتقد است آموزه زمینهگرایی تبیین مناسبی برای این مثالهاست.قصد من در این پایاننامه بررسی این دو استدلال است. ابتدا در فصل اول آموزه زمینهگرایی را معرفی میکنم و سپس در فصول بعدی استدلالهای آنها را نقد و بررسی خواهم کرد. در فصل دوم این موضوع را بررسی میکنم که آیا پاسخ زمینهگرایی به مساله شکگرایی موفقیتآمیز است یا نه. بر این اساس ابتدا مسأله شکگرایی به طور مختصر معرفی میشود. سپس پاسخ جورج ادوار مور (Moore, 1939) را به مسأله شکگرایی توضیح میدهم. در پاسخ مور به مسأله شکگرایی می-توان بصیرتهای اولیه در کار زمینهگرایان را یافت. سپس پاسخ زمینهگرایان به مسأله شکگرایی در یک روند تاریخی توضیح داده میشود. با بررسی پاسخ زمینهگرایان به مسأله شکگرایی، این موضوع نیز روشن میشود که چرا زمینهگرایان معتقدند شروط صدق (محتوای سمانتیکی) جملات معرفتی نسبت به زمینه انتساب دهنده یا همان گوینده اسنادهای معرفتی، تغییر میکند. به عبارت دیگر در این روند تاریخی مشخص میشود که چرا زمینهگرایان زمینه انتساب دهنده را به جای زمینه فاعل معرفت، در بررسی محتوای سمانتیکی جملات معرفی لازم میدانند. در این مسیر تاریخی ابتدا نظریه «آلترناتیوهای مربوطه» (relerant alternative) درتسکی (Deretske,1970,1981) در باب معرفت، معرفی می-شود. البته درتسکی یک زمینهگرا نیست اما او با ارائه نظریه «آلترناتیوهای مربوطه» چارچوبی را فراهم میکند که از درون آن زمینهگرایی ظهور میکند. سپس دیدگاه استاین (Stine, 1976)، کوهن (Cohen, 1988b) و لوییس (Lewis, 1996) را معرفی و بررسی خواهم کرد. این فیلسوفان چارچوب نظریه «آلترناتیوهای مربوطه» درتسکی را پذیرفتهاند و در این چارچوب، زمینهگرایی معرفتی را ارائه میدهند. در ادامه بعد از معرفی نظریه نوزیک (Nozick, 1981) در باب معرفت، دیدگاه دیروز (Derose, 1995) بررسی و ارزیابی خواهد شد. دیدگاه دیروز الهام گرفته از نظریه معرفتی نوزیک است. او با الهام از نظریه معرفتی نوزیک و با توسل به آموزه زمینهگرایی قصد حل مسأله شکگرایی را دارد. در پایان دیدگاه جدید کوهن (Cohen, 1999) در پاسخ به شکگرایی معرفی و بررسی میشود. در این فصل من پاسخی برای مسأله شکگرایی ندارم، بلکه راهحلهای زمینهگرایان را بررسی میکنم و استدلال خواهم کرد، هیچکدام از این راهحلها در پاسخ به شکگرا موفقیتآمیز نیستند.فصل سوم این پایاننامه به بررسی زبانی زمینهگرایی معرفتی اختصاص دارد. در این فصل ابتدا یکی از استدلالات زمینهگرایان را در توجیه ادعایشان معرفی و صورتبندی میکنم. این استدلال به استدلال «تغییر زمینه» (Context - shiffing) معروف است. مثال فرودگاه که توسط کوهن (Cohen, 1999) ارائه شده است، ساختار اصلی این نوع استدلال است. مثال فرودگاه چنین است:کاوه و همسرش در فرودگاه هلند نشستهاند و قصد دارند به تهران سفر کنند. آنها کار مهمی در دبی دارند و قرار است رئیس شرکتی را که در آن کار میکنند در سالن انتظار فرودگاه دبی ملاقات کنند. آنها میخواهند بدانند هواپیما در دبی توقف دارد یا نه. آنها تصادفی میشنوند که مسافری از شخصی به نام مهدی سئوال میکند که آیا هواپیما در دبی توقف دارد؟ مهدی به برنامه پرواز خود که از آژانس مسافرتی گرفته است، نگاهی میکند و میگوید: «بله، من میدانم که هواپیما در دبی توقف دارد». مهدی تنها براساس برنامه پرواز چنین ادعایی میکند. توقف هواپیما در دبی برای کاوه و همسرش بسیار مهم است. کاوه به همسرش میگوید: «آیا میتوان به برنامه پرواز مهدی اعتماد کرد؟ ممکن است این برنامه اشتباه باشد و یا در آخرین لحظات تغییر کند». کاوه و همسرش موافقند که «مهدی واقعاً نمیداند که هواپیما در دبی توقف دارد». بنابراین تصمیم میگیرند مسأله را بررسی کنند.در این مثالما با دو ادعا روبرو هستیم: مهدی ادعا میکند که میداند هواپیما در دبی توقف دارد و کاوه ادعا میکند که مهدی نمیداند که هواپیما در دبی توقف دارد. به نظر میرسد کاوه و همسرش در شرایطی هستند که استاندارد سختگیرانهتری را برای معرفت ایجاب میکند. این دو ادعا را به صورت زیر مشخص میکنم:1)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی اختلاف نظر : نقد یکتایی و مصالحه گرایی
نویسنده:
امید کریم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
یکتائی
,
مصالحه گرایی
,
نامصالحه گرایی
,
نایکتایی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
برخی مسائل مربوط به معرفت شناسی اختلاف نظر در این رساله مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از دیدگاه های چالش برانگیز در این میان آن است که شخص هنگامی که با نظر مخالف یک هم تراز معرفتی رو به رو می شود، توجیه باور اولیه ی خود را از دست خواهد داد. این دیدگاه که مصالحه گرایی نامیده می شود، به شکاکیت گسترده ای در حوزه ی وسیعی از باورهای اخلاقی، دینی، سیاسی و غیره منجر خواهد شد. دیدگاه مصالحه گرایی از سوی آموزه ای به نام آموزه ی یکتایی مورد حمایت قرار می گیرد. ادعای آموزه ی یکتایی آن است که به ازای مجموعه ی معینی از شواهد و یک گزاره، تنها یک رویکرد باوری معقول از آن مجموعه شواهد نسبت به آن گزاره وجود دارد. هدف این رساله نقد مصالحه گرایی و یکتایی و دفاع از دو نظریه ی بدیل یعنی نامصالحه گرایی و نایکتایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صادقسازی: تعهد صادقسازانه و گزارههای صادق سالبه
نویسنده:
محسن زمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعهد
,
هستیشناسی
,
سالبه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
صادقساز
,
هستانشناسی
,
تقلیل هستانشناسانه
,
تمامیت وضعیتامورها
,
صادقسازانه
,
راستگویی
چکیده :
هدف من در این رساله بررسی دو مساله است: یکی این که آیا اصل صادقسازی میتواند به خوبی تعهد هستانشناسانه را صورتبندی کند؟ دیگر این که آیا میتوان صادقساز مناسبی برای گزارههای صادق سالبه یافت، یا اصل صادقسازی را چنان بازبینی کرد که از مشکل گزارههای صادق سالبه برهد؟ در فصل 1 پس از بحثی کوتاه دربارهی ماهیت دوطرف رابطهی صادقسازی؛ یعنی حامل صدق و باشندهها، و رابطهی صادقسازی، سعی میکنم صورتبندی درخوری از این اصل بهدست دهم. سپس به برخی از مشکلاتی که پایبندی به این اصل میآفریند و هزینههای متافیزیکیای که باید برای چنین پایبندیای پرداخت اشاره میکنم. از جمله این مشکلات، مشکلاتی است که گزارههای صادق موجهه، راجع به آینده و گذشته و سالبه میآفرینند و از جمله تعهدهای هستانشناسانهای که قائل بودن به این اصل لازم میآورد، تعهد به وجود وضعیتامورها و کلیها است. در این فصل پس از بررسی اجمالی این مشکلات و تعهدهای هستانشناسانه، مفروضات این رساله دربارهی ماهیت رابطهی صادقسازی و دو طرف آن و دایرهی شمول این اصل را بیان میکنم. در فصل 2 به نسبت اصل صادقسازی و هستانشناسی میپردازم. ابتدا نطریههای هستانشناسانهی کواین و کارنپ را، که آن را نظریههای سوری میخوانم، معرفی و نقد میکنم و سپس با اشاره به رویکرد نوکارنپی به هستانشاسی، صورتبندی دقیقتری از نظریهی صادقسازی در هستانشناسی و شیوهی تقلیل هستانشناسانه در این نظریه بهدست میدهم. سپس با بررسی ادعاهایی که رویکرد صادقسازی را برای حل برخی از مشکلات متافیزیکی، از جمله مسالهی اشیاء مرکب، توانا میداند، نشان میدهم که در بسیاری از این موارد این رویکرد قادر به حل آن مشکلات نیست. سپس نشان میدهم که این رویکرد برای بهدستدادن هستانشناسی مناسبتر از رویکرد سوری است و میتواند برخی مشکلات، از جمله مسالهی پخشپذیر بودن صادقسازی بر روی فاصل را حل کند. در فصلهای 3 و 4 به مشکل صادقساز گزارههای صادق سالبه میپردازم. در فصل 3 ابتدا پس از اشاره و تدقیق ملاکهای سالبه بودن یک گزاره و صورتبندی این مشکل، مهمترین راهحلهایی که برای حل این مشکل مطرح شده است (راهحلهای ماینونگی، توسل به مانع، توسل به امرواقع سلبی و توسل به تمامیت وضعیتامورها) را نقل و نقد میکنم. در این فصل نشان میدهم که هیچ یک از این راهحلها خرسندکننده نیست. همچنین تفاوت ماهوی دو راهحل اخیر را، که برخی آن را از یک سنخ دانستهاند، مستدل میکنم. در فصل چهار با تفصیل بیشتر به یکی دیگر از راهحلهای مطرحشده برای گزارههای صادق سالبه، روایت لوییسی از توسل به کاذبسازها، میپردازم. در این فصل نشان میدهم اولاَ برخی گامهای استدلال لوییس نادرست اند، ثانیاً صورتبندی او از اصل کاذبسازی خرسندکننده نیست و ثالثاً هر صورتبندیای از اصل کاذبسازی مشکل صادقساز گزارههای صادق سالبه را حل نمیکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید