جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
شیروانی, علی (دانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه), 1343ش. تهران
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 108
عنوان :
نشست مبانی عقلی و نقلی شمول گرایی در نجات با تاکید بر دیدگاه شهید مطهری
شخص محوری:
علی شیروانی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
صوت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار کلیات فلسفه
مدرس:
علی شیروانی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان «انسان معلّق در فضا» در اَضحویّۀ ابنسینا: (تحلیل، مقایسه، نقد)
نویسنده:
حسینعلی شیدان شید ، علی شیروانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در رسالۀ اَضحویّۀ ابنسینا، استدلالی برای نشان دادنِ اینکه حقیقتِ آدمی چیست آمده که میتوان گفت: هستۀ اصلیِ برهان انسان معلّق در فضا در آن وجود دارد. این مقاله به گزارشِ این استدلال، تحلیل و نقدِ آن، بررسیِ ربطونسبتِ این استدلال با برهان مشهورِ انسان معلّق در فضا، مقایسۀ استدلالِ یادشده با این برهان در کتابهای دیگر او، و اشاره به سیرِ این برهان در همۀ آثار ابنسینا، و نیز نقدِ یکی از تحلیلهای ارائه شده در این باب اختصاص دارد. بدینسان، روشن میشود که استدلال یادشده مقدّمههای اصلیِ برهان انسان معلّق در فضا را واجد است، امّا نیازمند تکمیل و اصلاح است. ازاینرو، در آثارِ بعدی، عناصری بر آن افزوده و عناصری از آن کاسته شده و جایگاهی فراتر یافته است. سیرِ برهان انسان معلّق در آثارِ ابنسینا از اَضحویّه تا مباحثات تأییدکنندۀ این ادّعای اوست که تفاوتِ حالِ خود با دوران جوانیِ خویش را تنها در پختگیِ بیشترِ معلوماتِ دورۀ جوانی دانسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرايي اخلاقي در نگرش صدرايي
نویسنده:
علي شيرواني ، مرضيه ورمزيار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مباني فکري صدرالمتألهين به گونهاي طراحي و ترسيم شده که ظرفيت ورود به ساحتهاي ديگر بهويژه فلسفه اخلاق را به شدت داراست. تصفيه نفس انساني، جهت متخلق شدن به اخلاق الهي و قرب به او، در نوشتههاي صدرا موج ميزند و وي بر آن اصرار دارد؛ تا آنجا که ميتوان از اخلاق به عنوان يکي از ارکان تفکر وي ياد کرد. واقعگرايي اخلاقي، از جمله مباحث پررنگ اين ساحت است که در پي واقعيت داشتن حقايق اخلاقي در عالم خارج و مستقل و منحاز بودن بودن آنها از ذهن آدمي و قراردادهاي اجتماعي است. اين نوشتار ميخواهد موضع صدرالمتألهين را در اين بحث استنباط نمايد. نويسندگان معتقدند اين امر به دو روش امکانپذير است: شيوه نخست که در نوع خود، نو و بدیع است، به شکل مستقيم و بدون واسطه گزارههاي اخلاقي، با استفاده از مباني و اصول انديشه صدرا و تشکيل قياسهاي منتج، واقعگرايي وي را به اثبات ميرساند. روش دوم، به شکل غيرمستقيم و با واسطۀ گزارههاي اخلاقي است. در اين روش پس از بررسي مستدل ماهيت گزارههاي اخلاقي در نگاه صدرالمتألهين و معرفي مفاهيم حاكي از آنها به عنوان معقول ثاني فلسفي در ناحيه موضوع و بهويژه محمول اعم از ارزش و الزام، به انتزاع آنها از منشأ خارجي حکم ميشود. اين حکم، زمينه وجود حقايق اخلاقي را فراهم ميآورد و ترديدي در واقعگرايي صدرايي باقي نميگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: شرح مصطلحات فلسفی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: حوزه علمیه قم،دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهابت امر مینوی: سنجش دیدگاه رودلف اتو و حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی قربان زاده ، علی شیروانی ، مهدی لکزایی ، محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
رودلف اتو، دینپژوه معاصر، معتقد بود در تاریخ ادیان، به امر قدسی نگاه اخلاقی و عقلی شده و کمتر از منظر شهودی به آن نگریستهاند. از اینرو، وی این تعبیر را وافی به مقصود ندانست و تعبیر «نومینوس» یا «امر مینوی» را ابداع کرد. در تحلیل وی، یکی از ابعاد مهم در تجربه امر مینوی، عنصر «مهابت» آن است. هدف از این مقاله نشاندادن قوتها و ضعفهای اندیشه رودلف اتو در تحلیل مهابت امر قدسی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اتو نگاه عقلی به امر قدسی را در برابر نگاه شهودی بدان میدانست و میکوشید شهود را اصل قرار دهد. اما از منظر حکمت متعالیه، در شناخت امر قدسی یا خداوند متعال نگاه عقلی در برابر نگاه شهودی نیست، بلکه این دو مبنا با هم هماهنگ و به نحوی مکمل هماند. به نظر اتو، مهابت امر مینوی با دیگر خوفها فرق دارد. این همان چیزی است که پیروان حکمت متعالیه آن را تفاوت بین «خوف» و «خشیت» دانستهاند. نظریه اتو از قبیل ذاتگرایی در برابر ساختارگرایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 313 تا 335
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفی وقوع تجربه دینی از نظر ابن سینا
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشارات و تنبیهات
,
علم غیب
,
ابن سینا
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ارتسام صور ,
عالم مجردات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله بر آن است که با گزارش توصیفی-تحلیلی سخنان ابن سینا دیدگاه وی را درباره تجربه دینی از منظر فلسفی تبیین کند و از این طریق، پاره ای از پرسش های مهم در بحث معرفت شناسی تجربه دینی و واقع نمایی این تجربه را بر اساس آرای ابن سینا پاسخ گوید. متن اصلی مورد استناد در این پژوهش کتاب الاشارات و التنبیهات ابن سینا است که وی برخی از آرای خاص خود را تنها در آن بیان کرده است. مهم ترین نکاتی که در این پژوهش از منظر ابن سینا مطرح شده، عبارتند از: تبیین منشأ توهمات خودساخته و بی پایه و نیز مشاهدات اصیل و واقع نما؛ بیان چرایی اصل و نحوه نیازمندی پاره ای از مشاهدات اصیل به تأویل و تعبیر ؛ تشریح فرایند وقوع این رویدادها در حالت بیداری و حالت خواب؛ توضیح نقش بیماری، ترفندهای ساختگی، تزکیه و تهذیب نفس و نیز قوت و ضعف آن در حصول این تجربه ها؛ بیان مراتب و انواع تشکیکی آن ها و نشان دادن منشأ زمینه مند بودن برخی (و نه همه) تجربه های حسی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تقریر نوین سوئینبرن از برهان دکارت بر اصالت نفس و بازسازی آن براساس برهان «انسان معلق در فضا»ی ابنسینا
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برهان دکارت بر اثبات اصالت نفس (به تقریر سوئینبرن) چنین است: 1) من جوهری هستم که میاندیشد. 2) این قابل تصوّر است که «من میاندیشم و بدنی ندارم». 3) این قابل تصوّر نیست که «من میاندیشم ولی وجود ندارم». نتیجه: من نَفْسام، یعنی جوهری که ذاتِ آن اندیشیدن است. از آنجا که این استدلال تنها اثبات میکند که نفس شرط کافی برای وجود داشتن من است و نه شرط لازم، سوئینبرن تقریری نوین به این شرح از این استدلال ارائه میدهد که به باور او شرط لازم بودن وجود نفس را نیز ثابت میکند: 1) من جوهری هستم که میاندیشد. 2) این قابل تصوّر است که «درحالی که من میاندیشم، بدنم ناگهان نابود میشود». 3) این قابل تصوّر نیست که «من میاندیشم ولی وجود ندارم». 4) غیرقابل تصوّر است که جوهری بتواند همه اجزای خود را با هم از دست بدهد و در عینِ حال همچنان وجود داشته باشد. نتیجه: من جوهری هستم که برای وجود داشتنِ آن، داشتنِ نَفْس هم لازم است و هم کافی. این استدلال با اشکالها و ابهامهایی مواجه است، لذا با الهام از آنچه ابن سینا درباۀ «انسان معلق در فضا» گفته، به گونهای بازسازی شده است که از اشکالهای یادشده مصون باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد کتاب حسن و قبح عقلی (رضا برنجکار)
سخنران:
علی شیروانی، مسلم محمدی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی (فلسفه اخلاق)
چکیده :
کتاب قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی با هدف تبیین صحیح از قاعده حُسن و قُبح عقلی و با مضمون تبیین و اثبات دیدگاه امامیه ، در ۵ فصل «تاریخچه»، «بررسی دیدگاههای مخالفان قاعده»، «بررسی دیدگاه موافقان قاعده» ،«تبیین دیدگاه برگزیده» و «آثار و لوازم قاعده در بحث عدل الهی» در یک مجموعه تک جلدی در ۲۰۶ صفحه به قلم تحریر درآمده است . مولف در مقدمه این اثر آورده است که یکی از مباحث بنیادین در هر علمی یافتن قواعد و قوانین کلی در استنباط مسائل مختلف آن علم است، که در علم کلام نیز چنین موضوعی ضرورت دارد . همچنین در موضوع عدل الهی میتوان از قواعد تاثیرگذاری نام برد که یکی از آنها قاعده حُسن و قُبح است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار ارزش اخلاقی در نگرش صدرایی
نویسنده:
مرضیه ورمزیار، سید علی اکبر حسینی قلعه بهمن ، علی شیروانی ، غلامحسین گرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تأمل در مبانی فکری ملاصدرا و کاوش در آثار متعدد وی، با توجه به نظریهپردازیهای بکری که در این زمینه دارد، افقی نو برابر چشمها میگشاید؛ به طوری که میتوان اندیشه وی را با نگاه تازهای بازخوانی و ظرفیت فوقالعاده آن را در حوزه فلسفه اخلاق مشاهده کرد. از مهمترین مباحث این حوزه، نظریه ارزش اخلاق و محوریترین بحث این ساحت، معیار ارزش اخلاق است. خردورزی و حکمت با تهذیب نفس و اخلاق الهی، در نوشتههای صدرایی چنان درهمتنیده است که میتوان بهجرئت این دو را رکن رکین مبانی تفکر وی قلمداد نمود. این نوشتار بر آن است معیار ارزش اخلاق صدرایی را بر همین اساس استنباط نماید. بر خلاف آنچه امروز در خصوص معیار ارزش اخلاق وی مطرح است و از آن به اخلاق فضیلت یاد میشود، نویسنده ضمن تقسیم اخلاق فضیلت، به دو بخش فضیلتمحوری و فضیلتگرایی معتقد است سخن حق و صواب در نظریه ارزش اخلاق ملاصدرا آن است که گفته شود ملاصدرا در نگاه عالی و نهایی یک غایتگرای قربگراست. روی دیگر این حقیقت، غایتگرای فضیلتگراست. اینها دو روی یک سکهاند که اولین آنها در ساحت بلند عرفان و دومی در ساحت حکمت مطرح است و فرقی با هم ندارند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 108
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید