جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
توحیدی , امیر (استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
متن و ترجمه کتاب مختصر البصائر - تجلی فرمانروایان هستی از عالم ذر تا رجعت
نویسنده:
سعد بن عبد الله اشعری قمی؛ تلخیص: حسن بن سلیمان حلی؛ تصحیح تحقیق و ترجمه: امیر توحیدی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شرکت چاپ و نشر بین الملل,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل اهل بیت (ع)
,
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
کتب شیعه امامیه ,
چکیده :
سعد بن عبدالله اشعری قمی بیش از ۳۶ عنوان کتاب در موضوعات مختلف (فقه، کلام، تفسیر، رجال و...) نوشته که تعداد اندکی از این آثار در لابلای کتابهای روایی و حدیثی موجود است. از جمله «بصائر الدرجات» گویا سعد این کتاب را به پیروی از کتاب بصائر الدرجات تالیف محمد بن حسن صفار قمی معاصر خود تالیف کرد و موضوع آن هم فضائل و مناقب ائمه اطهار (علیهالسّلام) است. اصل کتاب در دسترس نیست و آنچه که اکنون موجود است، مختصری از آن است که توسط شیخ حسن بن سلیمان حلی، شاگرد شهید اول انتخاب شده است. ذکر این نکته ضروری است که «بصائر الدرجات» مذکور غیر از آن کتابی است که مرحوم علامه مجلسی در «بحار» از آن نقل میکند زیرا منظور از آن کتاب که علامه با رمز (یر) نشان میدهد، بصائر الدرجات تالیف محمد بن حسن صفار قمی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه عقل و نقش آن در نقد حدیث از دیدگاه فریقین
نویسنده:
لعیا مرادی پر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد حدیث
,
عقل
,
علوم قرآن و حدیث
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
عقل به عنوان راهنمای درونی انسان، از نگاه روایات یکی از دو حجت الهی بوده که در جهت تشخیص حق از باطل، انسان را یاری می نماید. چنان که در قرآن نیزبسیار به تعقل و خردورزی دعوت شده است. از سوی دیگر روایات به عنوان دومین منبع دریافت معارف الهی می باشد که متاسفانه در گذر تاریخ، دچار آسیب هایی شده است. در این میان، عقل یکی از معیارهای نقد حدیث به شمار می آید که هم به عنوان عقل آلی و هم به عنوان عقل مستقل، می تواند در تشخیص روایات صحیح نقش آفرین باشد. گروه های مختلف مسلمانان در میزان بهره گیری از این قوه، رویکرد متفاوتی داشته اند؛ در شیعه، هم نص گرایان (بجز برخی افراطیان اندک) و هم عقل گرایان، به توانایی های عقل فطری اذعان داشتند ولی نص گرایان، غالبا عقل را به عنوان یکی از ادله شرعی معتبر ندانسته و در نقد حدیث هم کمتر از عقل گرایان از این معیار بهره برده اند. و عقل گرایان ضمن قبول عقل به عنوان یکی از ادله، در نقد روایات نیز، توجه ویژه به عقل داشته اند. در اهل سنت، با نظر به این که در منابع اصلی روایی ایشان، به عقل و تعقل توجهی نشده است، در حوزه نقد حدیث نیز کمتر از شیعه از این معیار استفاده کرده اند. و عقل گرایان ایشان نیز با رویکردی افراطی در نقادی عقلی روایات،بسیاری از روایاتی که در حیطه نقد عقلی نبوده، با معیار عقلی، یا آنها را رد کرده و یا به تاویل برده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غلو و غلات در حدیث شیعه
نویسنده:
هومن متین نیکو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلو
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
نقش غالیان در جعل حدیث
,
غلو در دین
,
غلو در تفسیر
,
تاثیر غلات بر عقائد شیعه
,
تاثیر غلات بر احادیث شیعه
چکیده :
هدف پژوهش شناسایی جریان غلات و تاثیر آن بر احادیث و عقاید شیعه می باشد. روش پژوهش کتابخانه ای بوده است. نتیجه گیری نشان می دهد مواضع و ارشادات ائمه علیهم السلام و زحمات علمای شیعه٬ تاثیر غلات بر عقاید حقه و احادیث شیعه را به حداقل رسانیده لکن برخی پژوهشگران تحت تاثیر شدید این جریان قرار گرفته و در نقد این جریان افراط کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش تفسیری شریف لاهیجی در بهره گیری از اختلاف قرائات
نویسنده:
امیر توحیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریف لاهیجی
,
روایات اختلاف قرائات قرآن
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
قرائات قرآن
,
درباره لاهیجی
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
روش تفسیر ,
امل الامل ,
نقطه در قرآن ,
حرکت حرف در تفسیر ,
حرکت حرف و تغییر معنا ,
قرائت امام علی (ع) ,
تغییر در صورت حرف ,
تقدم و تاخیر در حروف قرآن ,
زیادت و نقصان یک حرف در قرآن ,
ابدل و جایگزینی در حروف قرآن ,
اختلاف در تصریف افعال ,
اختلاف در حذف در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل مهم در تفسیر شریف لاهیجی، استفاده او از روایات مربوط به اختلاف قرائات است. در این مقاله ضمن ارائه شرح حال مختصری از مفسر، اقسام این قرائات بیان شده و سپس برای هر قسم شواهدی ذکر گردیده است. این مقام تنها به توصیف این قرائات می پردازد و داوری آن به خوانندگان احاله شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفسیری و تأویلی أذان
نویسنده:
مونا فرضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اذان
چکیده :
پژوهش حاضر به این دلیل انجام شد تا با نگاهی تأویلی پرده از اسرار ندای آسمانی أذان بردارد. برای رسیدن به این منظور با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت ? به بررسی تفسیری و تأویلی أذان پرداخته شد، و نتیجه ای که حاصل شد این است که، أذان علاوه بر اینکه در ظاهر ندای دعوت به نماز است، در باطن نیز ندای دعوت به پذیرش ولایت است. و این ندا در تمامی بندهای أذان تکرار و تأکید گشته است. أذان؛ آشکارکننده ایمان و علنى سازنده اسلام است، زیرا ندای کلمه توحید به صورت «لا إله إلا الله» در ابتدای أذان، ولایت را شرط نجات از عذاب الهی معرفی می کند، و پذیرش ولایت را شرط دخول در حصن توحید می داند و این ارتباط ناگسستنی را برای ما آشکار می کند، و به ما می فهماند که بین اطاعت خدا، پیامبر? و ائمه معصومین? ارتباطی ناگسستنی وجود دارد، و حقیقت دین پذیرش این ارتباط الهی است، زیرا که اصل ایمان همان توحید و اقرار به یگانگی خدای بزرگ است، و شرط اخلاص در توحید، اطاعت از خدا و پیامبرش و سر نهادن به ولایت اهل بیت ? می باشد وحقیقت ایمان اخص از اسلام می باشد، و روح ایمان، پذیرش ولایت ائمه معصومین ? است، که اگر ولایت نباشد ما به کمال در دین نمی رسیم. پس لازمه وصول به توحید، پذیرش ولایت است، در نتیجه توحید در بطن ولایت، و ولایت در راستای توحید می باشد، و ولایت برای قوام عالم ضروری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط محبت خدا با بلای عبد با محوریت باب شدت بلاء المومن کافی شریف
نویسنده:
مجید نورزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حب، بلاء، ابتلاء، عبودیت، مودت،الفت، ولایت،
,
محبت،رغبت، صداقت، آزمایش، امتحان
چکیده :
بلا و ابتلا برجسته ترین ویژگی زندگی دنیاست که بستر مناسبی برای پیراستگی از رذایل و آراستگی به فضایل را پدید آورده است. از این منظر زندگی مادی به عنوان عرصه ای برای تزکیه اخلاقی و تعالی معنوی، معنی دار شده و تمام رنج ها و بلا های آن ارزشمند، رشد دهنده و نجات بخش می شود. آزمایش و امتحان بیش از هر چیز، نشانهای از لطف و رحمت الهی نسبت به بندگان است و موجب بروز و ظهور اسرار درون و عامل مهمی برای سازندگی خویشتن است و به تعبیر کلام الهی، سبب تمحیص و پاکسازی انسان از آلودگی به شرک و نفاق و شک و تردید است و می تواند رضایت الهی را به ارمغان آورد. همانگونه که میزان شناخت انسانها از دین متفاوت است، عکس العمل آنها در مقابل حوادث و مشکلات نیز متفاوت است. این سوال غالباً در ذهن توده مردم وقتی به آیات رحمت الهی نگاه می کنند به وجود می آید که: از آنجایی که رحمت خداوند وسیع و گسترده است و فرمود: وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْء(اعراف/156) و هم چنین فرمود:کَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَه(انعام/12)پس چرا خداوند بشر را برای رسیدن به پاداش آزمایش می نماید؟ مگر نمی شد خداوند بدون آزمایش نمودن آدمی را ثواب و پاداش بدهد؟که در پاسخ آن باید گفت: اگر خداوند رحمان و رحیم است و رحمت او گسترده و بی نهایت است، همان طور قدیر و جبّار و سخت کیفر هم می باشد. اوصاف خداوند هم هماهنگ و مرتبط می باشند، چرا که خداوند حکیم است و حکیم کارش با هدف می باشد. فرمود:لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیم(آل عمران/ 6)ثانیاً: زمینه رسیدن به پاداش، عمل است. شخص حکیم براساس عمل، اجر و پاداش می دهد و این یکی از اصول قرآنی است که شرط رسیدن به پاداش، ایمان و عمل صالح است.بنابراین می توان گفت که: رحمت الهی با ابتلاء رابطه تنگاتنگ دارد و بلا نشانه دوست داشتن خداوند و نمادی از محبت او به بنده است؛ چرا که پختن انسان در سختی ها میسر است، نه در راحتی ها. خداوند قومی را که دوست داشته باشد مبتلا به عذاب و مشکلات می کند. . لذا اگر مومن، خدا را به شدیدترین وجه دوست دارد:وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه(بقره/165) خداوند بیشتر از بنده، او را دوست دارد، چرا که خالق محبت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات الشیعة
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مترجم: امیر توحیدی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: منیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
صفات شیعه ,
نشانه های مؤمن ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
شیعیان ,
احادیث شیعه ,
احادیث و روایات ,
فضایل اخلاقی ,
زهد ,
شکر ,
اخلاص ,
تقوا ,
تواضع ,
صبر ,
نماز شب ,
صبر بر معصیت ,
خوف از خدا ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شابک (isbn):
978-964-539-056-1
چکیده :
کتاب «صفات الشیعة» یکی از کتب عالم معروف شیعه یعنی ابن بابویه (شیخ صدوق) است. این کتاب که مجموعه ای از احادیث می باشد در رابطه با صفات شیعیان به نگارش در آمده است. مترجم کتاب در ابتدا به بیان زندگی نامه شیخ صدوق پرداخته و سپس به ترجمه 71 حدیث از امام علی (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و... پیرامون صفات شیعیان پرداخته است. در این کتاب به صفاتی همانند شب زنده داری، خشوع و فروتنی، ادای امانت، پرهیز از گناه و ده ها نشانه از شخص مؤمن شیعی اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل ایمان و ایمان پنداری در قرآن و احادیث
نویسنده:
محمد رضا عباسی نشقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قرآن
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ایمان پنداری
چکیده :
در این پژوهش به بررسی تقابل ایمان و ایمان پنداری در قرآن کریم و حدیث پرداخته شده است. در فصل اول کلیات پژوهش مطرح شد. در فصل دوم به بررسی معناشناسی و ماهیت ایمان در قرآن و حدیث پرداخته شد. در فصل سوم، ویژگی های ایمان حقیقی در قرآن و حدیث بیان شد. در فصل چهارم به بررسی تقابل ایمان و ایمان پنداری پرداخته شد. ایمان از نظر لغوی به معنای ایجاد اطمینان و آرامش قلبی، و نیز گرویدن، ایمن گردانیدن و باور داشتن آمده است. از نظر اصطلاحی نیز ایمان را به اعتقاد قلبیِ همراه با اقرار زبانی و عمل جوارحی معنا میکنند. جمع بندی آیات قرآن، ویژگی های معنایی ایمان را در این موارد خلاصه می کند: ایمان مبتنی بر معرفت، اکتسابی و اختیاری، دارای مولفه عاطفی، فراتر از اسلام، قابل زیادت و نقصان است. همچنین متعلقات ایمان نیز عبارتند از: غیب، خداوند، آخرت، وحی، کتب الهی، پیامبران، فرشتگان و آیات الهی. در برابر ایمان واقعی، مسأله ایمان پنداری در حوزه دین مطرح گردیده است که در تمام ادوار و اعصار به عنوان یک آفت معرفتی شناخته شده و باعث ایجاد بسیاری از مفاسد و رذایل اخلاقی و اجتماعی در میان اقوام و ملل گوناگون گردیده است. افراد مبتلا به ایمانپنداری، ضمن پذیرش ظاهری دعوت انبیای الهی، در باطن، مومن به آن نبودهاند، و به همین دلیل ضمن اطاعت نکردن از اوامر و نواهی پیامبران، در دین الهی ایشان نیز انحرافات غیر قابل جبرانی را موجب شدهاند. به دلیل پیوند و ارتباط بین اعتقادات یک انسان و رفتارهایش، تقابل بین ایمان حقیقی و ایمانپنداری، و تاثیر آنها بر هم نمایان می شود. بررسی آیات و احادیث نشان داد که انسانی که دارای ایمان حقیقی و اعتقادات درست باشد، غالباً رفتارها و اعمال او نیز بر اساس درستى و پاکى خواهد بود، امّا اگر دچار ایمان پنداری باشد و بر خلاف تصور وهمی خودش، افکار و اعتقادات او بر اساس صحیحى نباشد، معلوم است که چنین مسألهاى به صورت اعمال و رفتار منفى در او نمود مییابد و طبیعتاً از چنین انسانى رفتارى زشت و ناشایست سر مىزند. به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که با وجود آنکه ایمان حقیقی و ایمان پنداری از امور درونی و قلبی هستند، اما تقابل ایمان و ایمان پنداری در رفتار و اعمال انسان نمود می یابد. به عبارت دیگر چه بسا انسانهایی که در عین اینکه به ظاهر عمل خالص خدایی انجام می دهند، امّا در رفتار و عمل خود چه بسا دچار ریا و تکبر و حسد و ... و یا یک نوع بندگی غیر خدایی میگردند و که خود نشان دهنده نفوذ شرک در درون انسان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دیگر به مبحث غلو
نویسنده:
امیر توحیدی، هومن متین نیکو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
علم ائمه علیهم السلام ,
صراط ,
حدیث ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
تاریخ امامیه ,
علم غیب ائمه ,
میزان ,
زنده کردن مردگان ,
تفسیر قرآن ائمه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
جریان غلات آن چنان بعضی از پژوهشگران را تحت تاثیر قرار داده که خود دچار گزافه گویی درباره برخی از معارف و فضائل معصومان صلوات الله علیهم اجمعین شده اند. این مقاله درصدد نقد یکی از آثار ایشان با عنوان «تاثیر اندیشه های غالیان بر برخی از مفسران اثرگرای شیعی» است که در شماره پنجم پژوهش نامه قرآن و حدیث به قلم آقای بمانعلی دهقان منگابادی به چاپ رسیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطری بودن معرفت خدا
نویسنده:
امیر توحیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی فطری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
خداشناسی کلامی
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
عالم ذر ,
علم حضوری ,
اهل بیت(ع) ,
آیه میثاق ,
مذکران عهد نخست ,
قرآن ,
خدا فراموشی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
مفهوم تصوری خدا ,
یادآوری نعمت ,
معرفت بالوجه ,
ادای پیمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
علمای علم کلام معمولا بحث پیرامون معرفت خدا را به عنوان «اثبات صانع» آغاز می کنند و با طرح مقدماتی، وجوب معرفت باری را مطرح می نمایند. اهل کلام شناخت و معرفت خدا را امری بدیهی و بی نیازی از اثبات نمی دانند و معتقدند این موضوع نیز همانند دیگر موضوعات مجهول و مشکوکی است که شناخت آن ها از طریق علم حصولی و تصور آن ها صورت می گیرد، ولی از آنجا که تصور خدا امری محال است، می گویند: معرفت خدا یعنی قطع به وجود خدا با تصور وجه او، نه تصور خودش. و این معرفت را معرفت «معرفت بالوجه» می نامند. این در حالی است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام معرفت خدا را امری بدیهی و فطری می دانند که نیاز به تذکر و یادآوری انبیا و اولیای الهی دارد. در این مقاله تلاش بر این است که فطری بودن معرفت خدا با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و انبیا و اولیای الهی به عنوان مذکران این نعمت فراموش شده معرفی گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید