جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حسینی شاهرودی, سید مرتضی (استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد), -1339ش.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
پیدایش و گسترش کلام شیعه در روایات ائمه اطهار(ع) تا امام کاظم(ع)
نویسنده:
اکرم کارگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
روایات
,
علوم انسانی
,
امام
,
معتزله (اهل سنت)
چکیده :
کلام شیعه متکفل بررسی عقاید دینی به قصد تبیین و دفاع از این باورها با روش برهان و جدل میباشد. ماده آن روایات ائمه و صورت آن برهان و جدال احسن است. بحثهای کلامی با پیامبر(ص)آغاز، و بعد از پیامبر(ص)در بین متکلمین چند مسئله مطرح گشت مانند، امامت، قضاوقدر، جبرواختیار، و حسنوقبح بودند. کلام در هر یک از این مباحث موضعی متفاوت داشت که الهام یافته از آیات و روایات امامان بود. در این پژوهش پس ازکلیات (مفهوم کلام و شیعه، پیدایش آن و هویت کلام شیعه)، به نقش هر یک از امامان در تکوین کلام شیعه پرداخته و نمونههایی از روایات و مناظرات و مسائل رایج درزمان هر امام آوردهایم. در فصل سوم جایگاه کلام نزد ائمه، ماخذ و روش کلام و مسایل آن در روایات، مورد پژوهش قرار گرفته است. فصل چهارم به ابطال این دعوی که کلام شیعه مأخوذ از کلام معتزله است پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش از دیدگاه صدرالمتالهین و نقد آن
نویسنده:
لیلا نیک نفس دهقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
نگرش
,
هستیشناسی
,
علیت
,
Ontology
,
attitudes
,
attitudes
,
مبانی فلسفه و کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آثار مترتب بر تجرد نفس و نقد دیدگاه منکران
نویسنده:
رسول حسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شناخت
,
خلاقیت
,
خواب
,
شناخت
,
تجرد نفس (عقلانی و مثالی)
,
الهیات و معارف اسلامی- فلسفه و کلام
,
تجرد نفس (عقلانی و مثالی)
,
الهیات و معارف اسلامی- فلسفه و کلام
,
تجرد نفس (عقلانی و مثالی)
,
الهیات و معارف اسلامی- فلسفه و کلام
,
تجرد نفس (عقلانی و مثالی)
,
الهیات و معارف اسلامی- فلسفه و کلام
,
تجرد نفس (عقلانی و مثالی)
,
الهیات و معارف اسلامی- فلسفه و کلام
چکیده :
در فلسفه اسلامی به تجرد نفس دو گونه نگریسته میشود: تجرد عقلانی و تجرد برزخی. تجرد عقلانی را تمامی فیلسوفان مکاتب سهگانه مشاء، اشراق و متعالیه پذیرفتهاند و بر اثبات آن دلایل فراوانی اقامه نمودهاند اما تجرد برزخی و یا تجرد در مقام قوه خیال از مسائلی است که تا پیش از ملاصدرا مورد پذیرش فیلسوفان نبوده و با آمدن حکمت متعالیه بر تجرد آن براهینی ارائه گردیده است. با نگاه به مقدمات و نتایج بهکار رفته در شواهد تجرد نفس این نکته دانسته میشود که هر یک از آنها با طرح ویژگیهایی خاص و یا سلب برخی ویژگیها تجرد نفس انسانی را به اثبات رسانیدهاند که در واقع این ویژگیها بیانگر آثار و مسائلی هستند که در فلسفه بهگونه مستقل مطرح و مورد بررسی قرار گرفتهاند. برخی از این آثار در حکمتهای سهگانه مشترک و برخی نیز مختص حکمت متعالیهاند، آثاری چون تجرد شناخت (در قسم حضوری و نیز مرتبه ادراک عقلی از قسم شناخت حصولی)، خواب، معجزات، کرامات و خوارق عادات، جاودانگی و معاد روحانی مورد پذیرش همگان بوده و چون از تجرد نفس نشأت میگیرند خود نیز مجرد بهشمار میآیند.اما آثار دیگری هستند که تنها بر مبنای حکمت متعالیه و با پذیرش تجرد برزخی قابل تبیین و پیریزی هستند از جمله خلاقیت و فاعلیت نفس و معاد جسمانی که آنها را باید بر پایه تجرد مثالی ارائه نمود البته آثاری چون خواب، معجزات و کرامات و خوارق عادات نیز از تجرد برزخی نشأت میگیرند اما افرادی که قوه خیال را مادی دانستهاند این دسته از آثار را نیز مجرد بهشمار میآورند. اگرچه حکیمان مکاتب سهگانه در پذیرش و عدم پذیرش تجرد مثالی و برخی از آثار آن با یکدیگر اختلاف دارند و در چگونگی تقریر و تبیین آثار دیدگاههای گوناگونی ارائه نمودهاند اما جملگی اصل تجرد نفس را که یکی از پایههای مهم انسانشناسی فلسفی است پذیرفته و بر اهمیت آن اتفاق نظر دارند.در برابر دیدگاه فیلسوفان پیرامون مسئله نفس افرادی هستند که بر اساس مبانی خود نفس را مادی میانگارند و از این رو هر آنچه را که از آن با عنوان آثار نفس یاد گردید در قالبهای تجربی و مادی تبیین مینمایند. برخی از آنها با نگرش دینی و برداشتهایی که از آموزههای وحیانی نمودهاند به انکار تجرد نفس روی آورده و شواهدی نیز بر گفتار خویش مطرح کردهاند، تفکیکیان را باید از این دسته بهشمار آورد. اما پارهای دیگر که به سبب سر و کار داشتن با ابزار حسی و تجربی وجود عالمی فراتر از ماده را نفی مینمایند حقیقت انسان را بهگونهای تحلیل میکنند که در نهایت با سایر موجودات از جمله حیوانات برابر شده و تفاوت او با آنها تنها در شدت و ضعف ویژگیهای مادی است. این افراد که روانشناسان و پژوهشگران تجربی و به اصطلاح آزمایشگاهی هستند همواره انسان را در بُعد مادی او خلاصه کرده و جایگاه آن را در چارچوب تجربه و آزمایش به دیگران معرفی نمودهاند. نوشتار حاضر بر آن است که با نشان دادن اهمیت تجرد نفس و نیز آثار مترتب بر آن نقصها و ضعفهای پژوهشهای تجربیگرایان را مشخص و نگرش همهجانبهای را در فرایند انسانشناسی که علاوه بر جنبه مادی به جنبه تجردی او نیز توجه دارد ارائه نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت از نظر سید مرتضی و قاضی عبدالجبار
نویسنده:
ابراهیم صابری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
امامت
,
فلسفه و منطق
,
13. علم کلام
,
سید مرتضی --- علم الهدی، علی بن حسین
,
علم الهدی، علی بن حسین
,
قاضی عبدالجبار بن احمد
,
قاضی عبدالجباربن احمد
,
علمالهدی، علیبن حسین
,
سید مرتضی --- علم الهدی، علی بن حسین
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معاد و ضرورت آن و بررسی شبهات از دیدگاه متکلمین مسلمان
نویسنده:
زینب آزادمقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
مرگ
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
متکلمان
,
فلسفه اسلامی
,
جسم
,
معاد(فلسفه)
,
معاد جسمانی
,
مرگ (فقه)
,
13. علم کلام
,
فرقه های اسلامی
,
شبهه (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فرقههای اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
موضوعی که در این پایان نامه مورد بحث است تبیین معاد و ضرورت آن و بررسی شبهات از دیدگاه متکلمین مسلمان است . پس از بیان مقدمه و کلیاتی از مسائل رساله راجع به ضرورت و امکان معاد ، معاد در لغت و اصطلاح و در آیات و روایات ، در فصل دوم نگارنده به بررسی و تبیین معاد از دیدگاه متکلمین مسلمان می پردازد . کوشش شده است در حد توان و یارای خویش آراء و اندیشه های گوناگون گروه های مختلف مسلمان ، چه از لحاظ کلامی همانند معتزله و اشاعره و شیعه و چه از لحاظ قرآنی بررسی شود . در فصل سوم نگارنده به بررسی و واکاوی مرگ و حقیقت آن و همچنین به بررسی حقیقت انسان می پردازد . در فصل چهارم به بیان دلایل وقوع معاد ، اعم از دلایل عقلی و نقلی و حسی و تجربی و همچینین دلایل عینی و تاریخی معاد پرداخته شده است . در فصل پنجم شبهات منکرین معاد علی الخصوص معاد جسمانی و پاسخهای متکلمین به این شبهات و اشکالات مورد بررسی قرار می گیرد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح و بررسی اسما و صفات الهی در صحیفه ی سجادیه
نویسنده:
فاطمه علمی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اسم (فرجام شناسی)
,
اسم
,
الهیات و معارف اسلامی
,
صحیفه ی سجادیه
,
صفت ذاتی
,
صفت سلبی
,
صفت فعلی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
صحیفه ی سجادیه
,
صفت ذاتی
,
صفت سلبی
,
صفت فعلی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
صفت ذاتی
,
صفت سلبی
,
صفت فعلی
چکیده :
الْحَمْدُلِلَّهِالَّذِیهَدَانَالِحَمْدِهِوَجَعَلَنَامِنْأَهْلِهِلِنَکُونَلِإِحْسَانِهِمِنَالشَّاکِرِینَوَلِیَجْزِیَنَاعَلَىذَلِکَجَزَاءَالُْمحْسِنِینحمدخداوندراکهحمدخودرابهماآموختوماراشایستهیآنگردانیدتاشکراحساناوبگذاریمو پاداشنیکوکارانبهمادهد.شکر و سپاس بیحد خداوند منان را که توفیق عنایت فرمود تا بخشی از ساعات زندگیم را با کلمات سید عابدان و مولای ساجدان تبرک نمایم و افتخار درک قطرهی ناچیزی از دریای معارف بلند صحیفهی سجادیه را نصیبم ساخت. هر علمی موضوعی دارد که مسائل آن علم از خصوصیات و ویژگیهای آن موضوع بحث میکند. در جهان هستی شریفترین، غنیترین و کاملترین وجود، وجود خداوند متعال است. علمی که به شناخت خداوند و اسما و صفات او بپردازد، نیز شریفترین و ارزشمندترین علم است همانطور که حضرت علی ? میفرماید:معرفهاللهسبحانهأعلىالمعارف. «شناخت خداوند برترین شناختها است.»قدم اول در این علم اثبات وجود پروردگار یگانهی عالم است. لیکنچون هر موجود از جمله انسان به جهت گرایش فطری به کمال مطلق، نسبت به مبدا جهان آگاهی دارد، بخش اعظم و مهم این علمبه شناخت خدا و شناخت صفات و اسمای او مربوط میشود. کمتر کسی را در جهان میتوان یافت که در اعماق جان به مبدا جهان عقیده نداشته و برای هستی سرچشمهای قائل نباشد، گرچه خود به این آگاهی توجه نداشته یا در تطبیق آن خطا نماید.ذات یکتای خداوند فراتر از آن است که در محدودهی عقل و ذهن آدمیان بگنجد چنانچه امام علی ? میفرماید:لَایُدْرِکُهُبُعْدُالْهِمَمِوَلَایَنَالُهُغَوْصُالْفِطَنِ. «افکار ژرفاندیش ذات او را درک نمیکنند و دست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید.»از این رو برشمردن صفات خداوند و شناخت آنها راهی برای نزدیک شدن به حریم معرفت او است. هرچند بحث دربارهی اسما و صفات خداوند نیز از مباحث پیچیده و دشوار است. به بیان شهید مطهری«بخشی از مباحث الهیات بالمعنی الاخص بحث در صفات واجب الوجود است که این بحث مباحث نسبتا مشکلی دارد. به این معناکه اثبات منتهی شدن عالم به واجب الوجود برای عقل سادهتر است از اثبات صفات. ... [اما] آنچه مکتب الهی را از مکتب غیر الهی متمایز میکند صفات واجب الوجود است.» در این راه سخت و دشوار تنها هادی و راهنما خود خداوند است. همانطور که امام سجاد ? فرمود:لَو لا أنتَ لَم أدرِ ما أنتَ.«اگر تو مرا هدایت نمیکردی نمیدانستم تو چه کسی هستی»خداوند خود را از طریق قرآن و فرمایشات امامان معصوم? معرفی نموده است. صحیفهی سجادیه که پس از قرآن و نهجالبلاغه از بزرگترین منابع معرفتی شیعه بهشمار میرود، حاوی بسیاری از معارف دقیق و ظریف در این موضوع است. صحیفهی سجادیه به دلیل اینکه بنیانش بر نیایش و گفتگوی با خدا نهاده شده است به طور طبیعی یاد و نام خدا بیش از هر یاد و سخن دیگر، در آن نمایان است. امتیاز آشکاری که صحیفهی سجادیه بر دعاها و نیایشهای دیگر دارد این است که علاوه بر محتوای علمی و معرفتی غنی در توجه به ابعاد اسما و صفات الهی و جلوههای مختلف خداوند از غنا و فراگیری ویژهای برخوردار است.بدیهی است هر یک از محققان و پژوهشگران با اهداف خاصی به این دریای عظیم معرفتی نگریستهاند و به صورت کلی و جزئی دعاهای این کتاب شریف را مورد بررسی قرار دادهاند اما هنوز بسیاری از گوهرهای ناب این کتاب بر جویندگان حقایق پنهان است.با توجه به اهمیت و ارزش بحث اسما و صفات خداوند و نیز غنای صحیفهی سجادیه در این زمینه بر آن شدم تا به بررسی و تبیین فلسفی و کلامی صفات خداوند که در صحیفهی سجادیه آمده است بپردازم.بدین منظور ابتدا به تحقیق و پژوهش پیرامون اسما و صفات خداوند و مطالعه کتابهایی که به این مباحث پرداختهاند، مبادرت ورزیدم که حاصل آن به صورت مختصر به نگارش درآمد.سپس به دقت به مطالعهی صحیفهی سجادیه پرداخته و به جمعآوری عبارتهایی از صحیفه که مربوط به اسما و صفات خداوند بود پرداختم.پس از دستهبندی صفات خداوند در سه بخش صفات ذاتی، صفات سلبی و صفات فعلی هر یک از صفات را از جهت لغوی و اصطلاحی معنا کرده سپس با استفاده از شروح مختلف صحیفهی سجادیه و نیز برخی کتب دیگر تا حد امکان به تحلیل و بررسی عباراتی از صحیفه که صریح با غیرصریح مشتمل بر این صفات بود پرداختم.در تبیین معنای اصطلاحی صفات در حد بضاعت مباحث فلسفی و کلامی را مطرح نموده و با تحلیل و بررسی سعی شده خواننده در زمینهی آن موضوع به فهم روشنی دست یابد.در عبارات صحیفه از ترجمهی ابوالحسن شعرانی استفاده شده است. علت انتخاب این ترجمه اختصار، سادگی و روانی و تطبیق با لغات متن بوده است. در برخی موارد به علت عدم وضوحاز ترجمهی محمد مهدی فولادوند استفاده شده که با علامت (ف) در انتهای ترجمه مشخص گردیده است.لازم به ذکر است تکرار برخی عبارات صحیفه به علت چند بعدی بودن کلام امام ?یا به علت وجود دو یا چند صفت در آن میباشد که با توجه به موضوع مورد نظر تکرار شدهاند.رسالهی حاضربرای دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای مختلف الهیات بهویژه گرایش فلسفه وکلام و طلاب حوزهعلمیه قابل استفاده خواهد بود.مطالب این رساله در شش فصل تنظیم شده است:فصل اول: کلیات، که به بحث پیرامون اهمیت صحیفهی سجادیه و ویژگیهای آن و اهمیت بحث اسما و صفات پرداخته است.فصل دوم: اسمای الهی، که به مباحث کلی دربارهی اسم و تقسیمات آن میپردازد.فصل سوم: صفات الهی، که به مباحث کلی دربارهی صفات الهی و تقسیمات آن پرداختهاست.فصل چهارم: تحلیل و بررسی صفات ذاتی در صحیفهی سجادیه، در این فصل صفات ذاتی خداوند از منظر صحیفهی سجادیه تحلیل و بررسی شدهاست.لازم به توضیح است از آنجاکه اسم "الله" جامع همهی صفات کمالی است، در ابتدای این فصل شرح داده شده است.همچنین شرح و تبیین برخی صفات که برخوردار از معانی مختلف بوده و با تحلیلهای مختلف معنایی میتوانند در زمرهی صفات ذاتی، سلبی یا فعلی قرارگیرند در این فصل جای گرفته است.فصل پنجم: تحلیل و بررسی صفات سلبی در صحیفهی سجادیه، این فصل به تحلیل و بررسی همهی آنچه در صحیفهی سجادیه از خداوند سلب شدهاست، پرداخته است.فصل ششم: تحلیل و بررسی صفات فعلی در صحیفهی سجادیه، در این فصل به تحلیل و بررسی بیش از چهل صفت فعلی خداوند که در صحیفهی سجادیه آمده است پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان مخالفت با فلسفه نزد ابن عربی، ابن تیمیه و محمد غزالی
نویسنده:
اسما رضایی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه
,
امام محمد غزالی
,
دین
,
مخالفت
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
درباره ابن تیمیه
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان «جریان مخالفت با فلسفه نزد ابن عربی، ابن تیمیه و محمد غزالی» و بهمنظور بررسی و نقد دلایل مخالفت ابن عربی، ابن تیمیه و محمد غزالی با فلسفه نگاشته شده است.مخالفت با فلسفه، جریانی است که از ابتدای قرن دوم هجری آغاز و در قرون پنجم و ششم هجری به اوج شدت خود رسید؛ بیشترین مخالفان فلسفه در میان فقها، متکلمین و عرفا به چشم میخورند.ابن عربی، بهعنوان یک عارف، میانه خوبی با فلسفه ندارد و این امر معلول ناتوان شمردن عقل از درک علوم و معارف، غلط دانستن برخی قواعد فلسفی، تفاوتهای مبنایی نگرش هستی شناسانه وی با فلاسفه و...است.ابن تیمیه، بهعنوان یک فقیه در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است. وی که یک سلفی متعصب است، ناجوانمردانه به فلسفه حمله برده است؛ ستیز وی با فلسفه ناشی از ظاهرگرایی، سطحینگری و عدم تعمق در مسائل فلسفی و انگیزه سیاسی است.علل مخالفت غزالی با فلسفه هم در مصلحت دینی، تأثیر اندیشههای خواجه نظام الملک، انگیزه سیاسی، بدون استاد خواندن فلسفه و مغایر دانستن برخی از مباحث فلسفی مانند علم الهی، معاد جسمانی و قدم عالم با دین خلاصه میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حقیقت «ایمان» از نگاه مجتهد شبستری : دوره دوم شماره دوم : پژوهشنامه کلام
نویسنده:
سیدمرتضی حسینی شاهرودی , سید محرابالدین کاظمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
محمد مجتهد شبستری
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
تجربه دینی
کلیدواژههای فرعی :
شلایرماخر ,
اعتقادات دینی ,
مراتب ایمان ,
اهتمام مجذوبانه ,
تجربیات دینی مسلمین ,
احیای تجربه های دینی ,
هویت سیال ایمان ,
جوهره ایمان ,
روش ارسطویی ,
ساختار غیر شناختاری ایمان ,
فرهنگ دینی شفاهی ,
جدایی ایمان از برهان ,
عناصر ایمان ,
حقیقت اگزیستاسیل دین ,
رابطه ایمان و پویایی درون انسان ,
کانت ,
پلورالیسم دینی ,
چکیده :
در این مقاله آرای محمد مجتهد شبستری در باب حقیقت ایمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه ایشان، «ایمان» حقیقتی از سنخ تجربههای دینی است و نه تنها با مقوله نظر و استدلال میانهای ندارد، بلکه اصلاً با علم و معرفت به صورت عموم و با اعتقاد و باور به صورت خاص رابطه ندارد. وی ایمان را با شک قابل جمع میداند، ولی با یأس قابل جمع نمیداند. ایشان بر اساس روش پدیدار شناختی تاریخی معتقد است که مسلمانان بیشتر باید متکی بر تجارب دینیشان باشند تا معارف دینی، زیرا احیای دین وابسته به احیای تجارب دینی مسلمانان است نه احیای تفکر و معارف دینی؛ چرا که معارف دینی بر گرفته از تجارب دینی است که عمیقترین لایه دین است. در باب حقیقت ایمان، شبستری در ابتدا میخواهد تجربههای همه مؤمنان را به صورت کلی ملاک و معیار ایمان قراردهد تا شامل هر مدعی ایمان بشود، اما در مقام تبیین حقیقت تجربههای اصیل دینی به گونهای پیش میرود که بسیار از سطحهای زندگی انسان را شامل نمیشود، لذا در بررسی و تحلیل نظریات ایشان میتوان به این نتیجه رسید که انسجام درونی گفتههای وی در مورد حقیقت ایمان زیر سئوال می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق پذیری داده های فراروانی با رویکرد تجربی و فلسفی
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شاهرودی,فاطمه فرضعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدل الهی از دیدگاه علماء شیعه
نویسنده:
آمنه حسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث عدل الهی و مباحث پیرامون آن از اهمیت و جایگاه والایی در معارف الهی برخوردار است۰ و در اثبات و تبیین بسیاری از مسائل الهیات تاثیر اساسی دارد۰ شبهات بسیاری پیرامون مسئله عدل الهی مطرح شده است که در مقابل، حکما، نیز پاسخ هایی برای آن مطرح نموده اند۰ از جمله آن شبهات مسئله جبر و اختیار است۰ در مسئله جبر و اختیار پرسش هایی مطرح می شود از جمله اینکه انسان آزاد است یا مجبور؟ و آیا نظام علی و معلولی، طبیعت انسان را مجبور نموده است ؟ از این رو در این رساله پیرامون اختیار و رابطه آن با عدل بحث و گفتگو شده است۰ یکی دیگر از شبهات مربوط به عدل الهی، وجود شر است۰ مسئله شر قرن ها به عنوان اشکالی بر اعتقاد توحیدی و عدل الهی مطرح شده است که در این رساله به آن پاسخ داده شده است۰ وجود جهنم و هر نوع کیفر و عقاب در آخرت پرسش هایی را به همراه داشته است۰ از جمله عدم تناسب کیفرهای اخروی با اعمال انسان که تلاش شده است تا مورد بررسی دقیق قرار گیرند۰ همچنین از آنجا که خداوند از گناه برخی گناهکاران به واسطه شفاعت بندگان مقرب درگاهش می گذرد برخی وجود شفاعت را نیز منافی با عدل الهی دانسته اند۰ با تحلیل و بررسی این مباحث و پاسخ به آنها مسئله عدل الهی تبیین شده است۰
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید