جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور اعلام
>
ابن عربی , شیخ اکبر؛ محیی الدین محمدبن علی (Ibn Arabi؛ شاعر، فیلسوف و عارف مشهور قرن هفتم هجری، از اولاد حاتم طائی، متولد اندلس، صاحب کتب «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم»، نظریه وحدت وجود), 560ق/1165م. 638ق/1240م.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
تعداد رکورد ها : 1560
عنوان :
چیستی مکاشفه و تجربه عرفانی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
بیوک علیزاده، عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکاشفه
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
ابن سینا
,
عرفان اسلامی
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
وحدت وجود ,
اتصال نفس به عقل فعال ,
فنا ,
عقل مستفاد ,
مراتب سعادت ,
تناقض آمیزی عرفان ,
ابتهاج ,
سماع ,
عشق عفیف ,
مراتب مکاشفات عرفانی ,
آگاهی عارفانه ,
عرفان آفاقی ,
عرفان انفسی ,
تجربه امر واحد ,
تساهل عارف ,
تمثیلات ابن سینا ,
شهود زیبایی ,
تجربه بی واسطه هستی ,
رابطه سعادت و لذت ,
تفاوت میان عارف و زاهد و عابد ,
ابتهاج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
برخی عرفان پژوهان معاصر با رویکردی پسینی و با توجه به گزارشهای عرفا، از اقالیم و سنتهای دینی مختلف؛ به دیدگاهی موسوم به ذاتگرایی قائل شدهاند که طبق آن، تجارب عرفانی با وجود اختلافات متعدد، دارای هستهای مشترکاند. از میان فیلسوفان قدیم، ظاهرا میتوان ابن سینا را از زمره ذاتگرایان محسوب کرد، اگر چه دست کم در دو مورد از آنها افتراق مییابد: 1) به لحاظ روش شناسی: ابن سینا با رویکردی پیشینی و مبتنی بر نفس شناسی و جهاننگری فلسفیاش طرح بحث کرده است؛ 2)شیخ به ویژگی مهم تناقضآمیزی تجربه عرفانی اعتقادی ندارد، زیرا در اندیشههای فلسفی-اشراقی او تناقض جایگاهی ندارد. تجربه و مکاشفه عرفانی نزد شیخ، آگاهی بی واسطهای است که نفس و عقل سالک -که در سیر استکمالی خود به درجه عقل مستفاد رسیده است– با اتصال به عقل فعال، حقایق کلی هستی را ادراک میکند و از درک این حقایق ملتذ و مبتهج میگردد. شیخ به ویژگی کانونی مکاشفات، یعنی مواجهه با حقیقت واحد تصریح کرده، ترجیح هر چیزی، حتی خود عرفان را بر آن، انحراف از توحید میداند. وی با فراستی تمام، زودگذر بودن و بیانناپذیری تجارب عرفانی را یادآوری میکند. عارف در عالیترین تجارب خود در همه چیز، خدا را میبیند و این بدان معنا میتواند باشد که تجارب عرفانی نزد شیخ الرییس حداکثر از سنخ تجارب عرفان آفاقی است. دیدگاه ابن سینا را در نهایت در چارچوب معرفت شناسی عقلی-اشراقی وی میتوان جای داد و لذا به نظر وی، عارف در مکاشفه خود حداکثر به مرتبه وحدت شهود و نه وحدت وجود، نائل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماه و انسان کامل در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
داود اسپرهم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در ذهن و زبان ابنعربی، عدد رمزی 28ـ متأثر از 28 منزل ماه(قمر)ـ بازتاب گستردهای داشته، به گونهای که بسیاری از اجزای تفکر وی در تبیین مراتب وجود و درجات آن را تحت شعاع قرار داده است. ابنعربی در پارهای از آثار خود به رموز این عدد و جلوههای ظهور آن در مراتب انسانی، فلکی و الوهی پرداخته است. مهمترین بازتاب آن در فصوص الحکم است که در 28 فص مطابق با مراتب الوجود ترتیب یافته است. از آنجا که مراتب وجود بر محور انسان الهی خاص هر مرتبهـ که مظهر یکی از اسماء الهی استـ میگردد، توجه به رابطۀ آن انسان کامل با مرتبهای که در آن واقع شده، حائز اهمیت است. در این میان، معلومات کیهانشناسی خاص ابنعربی و مناسبات محاسبه شدۀ مربوط به جهان حروف و اعداد، وضعیت ویژهای پدید آورده است. این نوشته یکی از جهات محاسباتی عددی و حروفی ابنعربی را ذیل بحث مقابلۀ ماه و انسان کامل پیگیری کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله خلود با تکیه برآراء علامه طباطبایی، ابن عربی، فخررازی، زمخشری
نویسنده:
ساره معراجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدیت
,
توبه
,
شفاعت
,
ازلیت
,
معارف اسلامی
,
عذاب اخروی
,
فخررازی، محمدبن عمر
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
ابنعربی، محمدبن عبدالله
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اعتقاد به خلود مسألهای است که از طرف فیلسوفان، متکلمان، اندیشمندان و نیز در شرع مقدس طرح گردیده است. خلود به معنای زیستن جاودانه و همیشگی انسانها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا که برخی از آنان برای همیشه در بهشت بوده و از نعمتهای خداوند بهرهمند خواهند شد و گروهی نیز اهل دوزخ و عذاباند که پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضی صورت نگرفته و آن را ناممکن یا مشکل آفرین ندانستهاند، اما درباره خلود و دوام در عذاب ایراداتی مطرح شده که از جمله آنها، مخالف خلود در عذاب با رحمت واسعه الهی، عدالت او و فطرت الهی میباشد. این پژوهش با روش توصیفی- کتابخانهای و بر اساس استدلال استنتاجی به بررسی مسئله خلود از دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بر خلاف نظر ابن عربی، ابدیت دوزخ ملازم با جاودانگی عذاب همراه با الم میباشد و دلایل عقلی و نقلی مورد استناد وی در مورد انقطاع عذاب، با استناد به آیات و روایات و نظرات مفسران نقد پذیر است و آن چه موجب میشود که در برابر انسان صور قبیحهایبه اذن خداوند ظاهر شوند و او را معذّب سازند، اخلاق و ملکات زشت و ناپسندیده است. اینها اگر در نفس انسان رسوخ پیداکرده باشند، هرگز زوال نمیپذیرند و معنای خلود همین است. ازدیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی مخلّدین در دوزخ کسانی می باشندکه از روی عناد و با علم و آگاهی به انکار خدا و رسولان او روی آوردهاند و دیگران که اهل گناه و نافرمانی بودهاند در هر مرتبهای باشند، اگر معصیتشان به کفر و انکار بازگشت ننماید، اگر چه مدتی در عذاب دوزخ باشند ولی این عذاب همیشگی نیست و درهای توبه، استغفار، شفاعت و تکفیر سیئات با حسنات به روی مومنان گنهکار باز است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زن در اندیشه و زندگی مولانا
نویسنده:
فاطمه مدرسی,مهرویه رضیی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
مولانا
,
زن
,
آنیما
,
زن در شعر فارسی
,
زن در مثنوی
,
عشق در مثنوی مولانا
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
مطالعات زنان و خانواده
,
مادر در شعر مولوی
,
عشق در زن
کلیدواژههای فرعی :
نفس در قرآن ,
لیلی و مجنون ,
آفرینش زن ,
الهه مادر ,
آیه 34 نساء ,
زن در قرآن و تفاسیر ,
زن در اساطیر ,
زن در ایران باستان ,
زن در ادیان ,
زن مظهر جمال الهی ,
زن در مکتب یونگ ,
زن در شرق ,
زن از دیگاه ابن عربی ,
چکیده :
زن در عرصه جهان ما پیوسته زن بوده و در همه جای این جهان و از آغاز پیدایش بر زمین، فارغ از زمان و مکان و نژاد و رنگ، بار مسوولیتی ویژه را بر دوش داشته است: زادن و پروردن و به بلوغ رساندن! آفریده ای مقدس که همواره وجودش عجین عشق بوده و هست. او در ادبیات امروز و گذشته همواره به عنوان موجودی سرشار از محبت معرفی شده و پیوند ژرفی با دلبستگی های عاشقان، در دیوان ها برقرار ساخته است.حقیقت زن در اشعار مولانا نیز با نگاه دو سویه او به زن همراه شده است، به این معنی که اگرچه در جایی زن را در جایگاه نفس قرار می دهد، اما در جایی دیگر حالت مرآتیت و به قول علما جنبه «ما به ینظر» دارد نه جنبه «ما فیه ینظر»، یعنی جمال جمیل حق را در آیینه حسن صنع دیدن، چنان که زن قنطرۀ رسیدن به عشق حقیقی معبود می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان در عرفان اسلامی
نویسنده:
شجاری مرتضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
قدم عالم
,
قدم زمانی عالم
,
زمان در قرآن
,
عرفان اسلامی
,
زمان ( ماهیت )
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
صوفیان (صوفیه)
,
شطحیات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
نیستی(عدم)
,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
عشق و عرفان
,
زمان در عرفان
,
زمان از دیدگاه فلاسفه
,
خداوند و زمان
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
دهریه (کافر، فرق کلامی) ,
عالم ( امکانی ) ,
علم و معرفت ,
آیین زروان (ادیان آریایی ایران باستان) ,
سالک ,
معراج عارفان ,
زمان در اساطیر ,
زمان از دیدگاه افلاطون ,
زمان از نظر ارسطو ,
کیهان شناسی ارسطو ,
آیه 24 جاثیه ,
آیه 77 نحل ,
شطحیات بایزید بسطامی ,
معراج بایزید بسطامی ,
چکیده :
در فرهنگ اسلامی، تصورات گوناگونی از «زمان» انعکاس یافته است. متکلمان آن را امری موهوم و فیلسوفان آن را مقدار حرکت فلک اطلس می دانند. اما از منظر صوفیان، زمان با جان، که اصل وجود آدمی است، در ارتباط است. جانی که نزد دلبر حاضر است، چیزی جز لاله زار و گلشن نمی تواند باشد و بنابراین، پیری و پژمردگی را در او راهی نیست. از این رو، زمان عرفانی ارتباطی با گذشته و آینده ندارد، زیرا صوفی با خداوند است و در آنجا ماضی و مستقبل نیست. تمام کوشش یک صوفی آن است که خداگونه شود و از قید زمان، آزاد یا به تعبیری دیگر نیست گردد. این امر جز با عشق حاصل نمی شود. سالکی که اسیر عشق نشود، بنده جسم و زمان خواهد ماند. تنها عشق است که آزادی را از این نوع بندگی به ارمغان می آورد. عشق چون شمشیری است که سر جسم و زمان را از جان سالک جدا می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر قرائت ابوزید از ابن عربی (گزارش انتقادی کتاب هکذا تکلم ابن عربی)
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نصر حامد ابوزید
,
ولایت
,
ابن عربی
,
مقام زن
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
هستی شناسی عرفانی ,
سیر و سلوک ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
پلورالیزم دینی ,
تقابل فقه و عرفان ,
نکاح وجودی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مقاله حاضر پاسخ به پرسش هايی است كه گزارش ابوزيد از ابـن عربـی در كتـاب «هكـذا تكلم ابن عربی» پيش روی ما نهاده است؛ مانند: آيا ابوزيد تلقـی و تفسـيردرسـت، دقيـق و منصفانه ای از ابن عربی ارائـه داده انـد؟ آيـا قرائـت ابوزيـد از ابـن عربـی قرائـت حـاكی از شخصيت و شاكله ابن عربی وانظار اوست يا نه؟ اگرچه ابوزيد گزارش نسـبتاً درسـتی از ابـن عربـی و شـكل گيـری هويـت معرفتـی و شناسنامه فكری- فرهنگياش داده اند و روايت همدلانه اش از ابن عربی مشهود است؛ لكن تلاش او در واقع استفاده ابزاری از ابن عربی و برخی آرای ايشـان در صـورتبنـدی مـواد فكری خويش است. در نوشتار پيش روی ضمن طرح روايت ابوزيد از ابن عربی، قرائت ابوزيد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه سنجشپذیری گزارههای عرفانی و نقد سه نظریه رقیب : سال 6، شماره 1 : حکمت اسراء
نویسنده:
علی فضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
فلسفه عرفان
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
گزاره های عرفانی
,
نظریه سنجش پذیری گزاره های عرفانی
,
منطق عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
اقسام گزاره بدیهی ,
وجدانیات (منطق و معرفتشناسی اسلامی) ,
قضیه ,
یقینیات ,
حقایق کشفی ,
اصل ( قضیه ) ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
احکام نظری ,
حمد(احکام وجود عرفان نظری) ,
یقینیات ,
بدیهیات اولیه ,
وجدانیات ,
خطاناپذیری تجربه عرفانی ,
سنجش پذیری تجربه عرفانی ,
معیارناپذیری تجربه عرفانی ,
فهم ناپذیری تجربه عرفانی ,
وجدانیات عرفانی ,
بی معنایی گزاره های عرفانی ,
اصل لکل حکم معیار ,
حقایق شهودی ,
گزاره عرفانی فراعقل ,
گزاره عرفانی فرامنطق ,
احکام ضروری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از شاخههای فلسفه عرفان، فلسفه عرفان نظری است و از مسائل فلسفه عرفان نظری، منطق و میزان عرفان نظری است. اساس این منطق نیز بر سنجشپذیری گزارههای عرفانی است که بر پایه «لکل علم میزان» و «لکل حکم معیار» تکیه دارد تا راه نقد و سنجش گزارهها را برای شناخت صدق و خطایشان هموار سازد. اما در برابر نظریه سنجشپذیری، سه نظریه رقیب خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیفناپذیری وجود دارند. در نظریه خطاناپذیری، بر خطاناپذیری وجدانیات عرفانی؛ در نظریه معیارناپذیری، بر فهمناپذیری؛ و در نظریه توصیفناپذیری، بر معنادار، منطقناپذیری و عدم واقعنمایی و بیمعنایی گزارههای عرفانی تأکید شده است. این سه نظریه، راه سنجش گزارههای عرفانی را منسد، و بنیان منطق عرفان نظری را سست و اعتبار سنجش را برای یافتن صدق و خطای گزارههای عرفانی، از بین میبرند. بر این اساس، تحقیق حاضر در صدد تبیین سنجشپذیری و نقد سه نظریه رقیب است تا بنیان منطق عرفان نظری را استوار سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مقام ایمان در اندیشه کی یر کگارد و ابن عربی (با تأکید بر کتاب فتوحات مکیه)
نویسنده:
بیژن باباخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
مقوله ایمان و اعتقاد و تصدیق و باور به این اعتقاد، چه در حوزه عرفان نظری چه در حوزه عرفان عملی، همیشه از اعم و امهات مسائل طریقت عرفانی است. حال ایمان چیست و چگونه تبیینی از آن می شود ارائه داد، منوط به این پیشفرض است که ایمان را از دو دیدگاه عرفانی، از زاویه دید و نظرگاه دو عارف پیگیری نمائیم. در این پژوهش، شناخت ایمان از دیدگاه محی الدین عربی (پدر عرفان نظری) و کی یر کگور پدر اگزیستانسیالیسم» و مقایسه آندو با تحلیلی استنباطی، و توصیفی پدیدار شناسانه انجام گرفته است. ایمان از دیدگاه ابن عربی، معرفت و شناختی است که هم جنبه باطنی طی طریق را شامل می شود، هم جنبه حصولی دریافت آن را.این فضیلت، عمل به مقتضای باور است. در این طریقه، ایمان معبر و شاهراهی است که قلب از طریق آن عقل و شرع را گرد هم فرا می آورد. پس تصدیق و باور شرط ورود به حوزه عرفان نظری، سپس طی طریقت عملی و سلوکی، کسب معرفت حقیقی است. شریعت، الزامی است که بدون آن، طریقت و حقیقتی بدست نمی آید. ایمان از دیدگاه کی یرکگور، شورمندی و عمل است به امر فراکیش و پارادوکسیکال و متناقض نما. در این طریقه، ایمان، از نوع سلوک عاشقانه و احساسی و عاطفی است و سالک راه فراتر از باور، جهش دارد. باور به بی باوری و بی یقینی. پس ایمان کی یرکگوری، شریعت و اخلاقیات شرعی وحیانی را، پیشفرض قرار نمی دهد، فراتر از آنها به حوزه فراعقلی، و فرا اخلاقی، جست می زند. ایمان یکی از ساحتهای اگزیستانس آدمی است که باید که عاشق باشی که بتوانی فراتر از عقل بروی، نکته مهم اینست که ایمان از نوع کی یرکگوری بیشتر مواهب و بخشش خداوندی است و عطیه ای است از جانب او تا عمل به فرامین شرعی و سپس کسب طریقت و رسیدن به حقیقت. هرچند اخلاقیات و شرعیات هم مدنظر است ولی در قالب سپهرهای زندگی افراد در درون جمع و اجتماع و بیشتر قراردادی است اجتماعی که افراد را ملزم به پذیرش قوانین و الزامات جمعی می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
نفیسه تنها
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
وحدت شخصی وجود
,
انسان کامل (کلام)
,
وحدت تشکیکی
,
فیض الهی
,
ولایت
,
عرفان نظری
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
انسان کامل از جمله مباحث ریشه دار است که همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. موضوعی که به همراه توحید در عرفان، هستهی اصلی را تشکیل میدهد. ابنعربی که با رویکرد علم الاسمائی خود در این باب به نحو مطولی سخن رانده بر جنبهی شهودی و عرفانی و در مرحلهی بعد براساس آموزههای وحیانی بحث کرده است. ملاصدرا را نیز که میتوان از پیروان ابنعربی به شمار آورد اصول فلسفی خود را با آموزههای وحیانی و عرفانی همراه کرده است. ویژگی حکمتمتعالیه، تنوع روش در گردآوری مطالب و تبیین مسائل میباشد. ابنعربی با مبنا قرار دادن وحدت شخصی وجود و بر اساس نظام علم الاسمایی به تبیین رابطهی حق، انسان کامل و عالم میپردازد و ملاصدرا با رویکردی وجودی در ابتدا بر اساس وحدت تشکیکی و سپس برمبنای وحدت شخصی وجود انسان کامل را تبیین میکند. وی در ابتدا بر اساس نظریه وحدت تشکیکی، معتقد به وحدت حقه حقیقیه خداوند است اما پس از آن متاثر از ابنعربی به وحدت شخصی وجود و کثرت در مظاهر رسید. با این وجود در وحدت شخصی ملاصدرا عالم وجود رابط است و یکی از تفسیرهای وجود رابط بهرهمندی آن از هستی است که با نظریهی ابن عربی مبنی بر اینکه عالم هیچ بهرهای از هستی ندارد متفاوت است. این تغییر نگاه ملاصدرا در سایر مسائل نیز دیده میشود. در نظر ابنعربی ولایت، قرب حق تعالی است و انسان کامل نزدیکترین تجلی به خداوند منان است. بنابراین انسان کامل مظهر ولایت حق در زمین است زیرا بر مبنای عرفان ابنعربی که اهتمام به وجود دارد، تنها وجود، وجود حق تعالی است و ماسوا مظاهر و سایهی حق میباشند. انسان کامل در این میان واسطهی فیوضات حق به ممکنات است که بر مبنای خلق مدام، این فیضرسانی آنبهآن رخ میدهد. ملاصدرا بر اساس وحدت تشکیکی انسان کامل را رأس هرم هستی میداند اما بر مبنای وحدت شخصی با ابن عربی همراه میشود و انسان کامل را بزرگترین جلوهی حق تعالی، کون جامعی که با علم خود بر تمام خلقت، در قوس صعودی آنها را هدایت میکند. ابن عربی حقیقت محمدی را حقیقت انسان کامل میداند و آن را اولین صادر حق میداند که با سریان وجودی وی عالم و تمام مراتب پدید میآید. در نظر او پیامبر اکرم(ص) مصداق اکمل انسان کامل است و تمامی انبیاء و اولیاء الهی از او فیض میگیرند. اما ملاصدرا بر مبنای وحدت تشکیکی وجود، عقل را مخلوق نخست و بر مبنای وحدت شخصی وجود، صادر نخست را وجود منبسط و حقیقت محمدی میداند. در نگاه ابنعربی و ملاصدرا ولایت باطن نبوت است، که با انقطاع نبوت در وجود اولیاء الهی ادامه مییابد. ملاصدرا خاتم این مقام را دوازدهمین امام از فرزندان رسول ختمی(ص)؛ حضرت مهدی(عج) می داند اما دیدگاه ابنعربی در این موضع کمی مبهم است که با یک تقسیم بندی افراد متفاوت به اطلاق های متفاوت خاتم اولیا محسوب میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهرخدای سنایی در حدیقة الحقیقه
نویسنده:
مریم حسینی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدینه فاضله
,
حکیم سنایی
,
حدیقه الحقیقه
,
شهر خدا (کتاب)
,
نفس کلی
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
پیر (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هورقلیا
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
شهر خدای آگوستین
,
ویژگی های مدینه فاضله
کلیدواژههای فرعی :
فرشته وحی ,
آگوستین ,
ناکجا آباد ,
رساله رمزی ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
عالم ناسوت ,
عوالم سهروردی ,
چکیده :
دیدار سنایی با پیر در بخشی از کتاب حدیقه الحقیقه با پرسش هایی درباره سرزمینی که وی (پیر خردمند) از آنجا آمده، همراه است. پیر آن جایگاه را «شهرخدا» می نامد و از ویژگی های آن برای شاعر سخن می گوید: گفتم آخر کجاست آن کشور گفت: از کی و از کجا برتر جای کی گویمش که شهرخدای جای جان است و جان ندارد جای در این مقاله بررسی ماهوی و جغرافیایی شهری که سنایی آن را «شهر خدا» می نامد، موردنظر است. این سرزمین را سهروردی «ناکجاآباد» و «عالم مثال» و یا «عالم صور معلقه» هم نامیده است. هدف مقاله پیش رو، بحث درباره ویژگی های این شهر است. «شهر خدا» در نظر عارفانی چون سنایی، سرزمینی ماورایی است که عارف می تواند با گریختن از قبای جسم به سوی آن راهی شود، سرزمینی است که منشا و مرجع تمامی ارواح است. همه آنچه در زمین وجود دارد ریشه در آن سرزمین دارد. بحث درباره تاثیرپذیری سهروردی از سنایی در آفرینش ناکجاآباد و عالم مثال هم از دیگر اهداف این جستار است. همچنین ویژگی های آرمان شهری این سرزمین آن را به ایده مدینه فاضله (یوتوپیا)ی فیلسوفان نزدیک می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
تعداد رکورد ها : 1560
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید