جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1679
عنوان :
الگوهای طبقه بندی صفات شخصیت در منابع اسلامی
نویسنده:
محمدصادق شجاعی، مسعود جان بزرگی، علی عسگری ,سیدمحمد غروی راد، عباس پسندیده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
08. صفات attributes
,
اخلاق
,
الگوی مفهومی
,
صفات شخصیت
,
نظریه صفات
,
طبقه بندی صفات
,
الگوی شبکه ای
,
روان شناسی شخصیت
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
الگوی سلسله مراتبی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
حکمت ,
شجاعت ,
عفت ,
اخلاق محموده ,
رساله حقوق امام سجاد(ع) ,
صفات فردی ,
صفات عام مشترک ,
صفات خاص مشترک ,
روانشناسی صفات ,
صفات مشترک ,
صفات ناپسند ,
صفات بهیمی ,
صفات شیطانی ,
صفات ربانی ,
صفات سبع ,
فضیلت از دیدگاه غزالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
هدف این پژوهش عبارت بود از: «بررسی مفهوم صفت شخصیت»، «استخراج مصادیق صفات شخصیت در منابع اسلامی» و «طبقهبندی آن صفات بر پایه منابع اسلامی». برای گردآوری و تحلیل دادهها از روش «تحلیل محتوا»ی متون دینی استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که: الف) صفات از دیرباز در هسته «نظریههای اخلاقی رفتار» حضور داشتهاند؛ ب) در آیات و روایات نیز برای توصیف شخصیت افراد از صفات استفاده شده است؛ ج) برای تبیین و طبقهبندی صفات در متون دینی، الگوهای متعددی وجود دارد؛ د) بعضی از این مدلها عبارتند از: مدل مفهومی، ارتباطی، دوقطبی، سهقطبی، سلسلهمراتبی و شبکهای؛ ﻫ) از بین مدلهای شناساییشده، مدل شبکهای از کارآمدی بیشتری برخوردار است؛ و) در الگوی شبکهای، صفات به صورت پویا در نظر گرفته میشود و رابطۀ آنها بهطور همزمان در یک شبکه مفهومی پیچیده قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح گرایی و خشونت زدایی در اسلام و مقایسه با دین های یهود و مسیح
نویسنده:
حکمت اله ریاحی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
یهود
,
مسیحیت
,
صلح
,
دین یهود
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
دعوت حضرت محمد(ص)
,
اخلاق اسلامی
,
پیامبر(ص) جنگ
,
خشونت گرایی
,
سنت نبوی
,
جهاد در صدر اسلام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
صلح
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین یهود (ادیان سامی)
,
تاریخ صدر اسلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسرای جنگی ,
جهاد ,
جنگ بدر ,
انجیل ,
تورات ,
خیبر ,
انجیل ,
تورات ,
قرآن ,
اخلاق جنگ ,
سیره امام ,
اهل ذمه ,
نظریه صلح سازی ,
اسلام و جهاد ,
قرآن ,
حق اقلیت های دینی ,
غزوه ,
غزوه ها ,
جنگ بدر ,
جنگ خیبر ,
سیره امامان(ع) ,
بنی قریظه ,
بنی قینقاع ,
جنگ بنی قریظه ,
عوامل گسترش اسلام ,
دین شمشیر ,
چکیده :
با عنایت به خاتمیت و جاودانگی دین اسلام و تلاش مغرضانه دشمنان اسلام و پیامبر اعظم (ص) و دین وی، این سؤال مطرح می شود که رفتار پیامبر اکرم و مسلمین در خصوص بسط دین خود و مقابله با دشمنان و مخالفان چگونه بوده است؟ در این مقاله با ارائه دلایل و مستندات از جمله آیات قرآنی و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) انتساب خشونت گرایی به دین اسلام مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. روش پیامبر اعظم (ص) در تمام مراحل دعوت، بر برهان، حکمت، منطق و صلح استوار بوده است. مروری بر تاریخ یهودیان و مسیحیان نشان می دهد که کارنامه آنها بسیار تاریک و همراه با جنگ و خونریزی بوده است. این در حالی است که در متن نامه های ارسالی پیامبر (ص) به سلاطین و پیمان های منعقد شده با گروه های مختلف، پیامبر همواره از نصیحت و نرمش استفاده نموده اند و با اسرای جنگی با روح مدارا و مسالمت جویانه رفتار کرده اند. نیز اصول سیاست خارجی و تعهدات بین المللی کشورهای اسلامی که برگرفته از روش و منش پیامبر اسلام است، هم گواه صادقی است بر اینکه آنچه برخی خاورشناسان و مغرضان در خصوص خشونت در اسلام بیان می کنند، خطاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر ارزشیابی اخلاق ناصری
نویسنده:
علیرضا میرزامحمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال عقلی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اخلاق
,
وصایای افلاطون
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حکمت عملی
,
اخلاق خواجه نصرالدین طوسی
,
اخلاق ناصری (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
مکارم اخلاق ,
تهذیب ,
کتابخانه مجلس شورای اسلامی ,
خلق و خو ,
طرق شیخ طوسِی ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ,
تهذیب عقلانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
اخلاق ناصری یکی از آثار علمی بر جای مانده از خواجه نصیرالدین طوسی در موضوع حکمت و اخلاق است که به زیان فارسی و با نثری متین و شیوا نگارش یافته و نظر اهل علم و ادب را به خود معطوف داشته و حتی تحسین برخی از خاورشناسان بنام را برانگیخته است. محقق طوسی در این کتاب که به طبقه نثر تعلیمی تعلق دارد و نخستین رساله از رسالات سه گانه در خصوص اخلاقیات است، می کوشد با روشی منطقی به ارائه طریق در تربیت نفس پردازد و راه وصول به کمال عقلی را هموار سازد. این مقاله در پی آن است که دیدگاه خواجه نصیر به علم اخلاق و روش کار وی را در شکل گیری ساختار علمی - ادبی اخلاق ناصری مورد بررسی قرار دهد، تصویری روشن از میزان توجه و اعتنای بزرگان دین و دانش را بدان ارائه نماید، به تبیین وصایای اخلاقی افلاطون از زبان خواجه پردازد و از تاثیر اندیشه های اخلاقی دانشمند طوس در پیدایش اخلاق ناصری سخن به میان آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و مراتب توبه در عرفان و نهج البلاغه
نویسنده:
خسرو ظفرنوایی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت توبه
,
مراتب توبه
,
جایگاه توبه
,
تشخیص گناه
,
انابه
,
توبه در نهج البلاغه
,
توبه در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
وسوسه شیطان ,
منازل السائرین ,
تشخیص گناه ,
دیوان حافظ ,
اخلاق دینی ,
کشف المحجوب هجویری ,
قرآن ,
سوره توبه ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
خود سازی ,
رجا ,
مقام تهذیب ,
شرایط توبه ,
بیداری روح از غفلت ,
منازل الشاکرین ,
حقایق توبه ,
اسرار توبه ,
باطن توبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
معنای واژه توبه تا آنجا که از فرهنگهای زبان پارسی بر می آید دست کشیدن از گناه، بازگشتن بر طریق حق، پشیمان شدن از گناه است. توبه در تعالیم و اندیشه های دینی و عرفانی نقش و جایگاهی والا دارد، کمتر محدث یا مولفی می توان یافت که در زمینه عرفان دینی مطلبی نگاشته باشد و فرازهایی از نقل و یا تالیف خود را به این مبحث اختصاص نداده باشد، آثار توبه نه تنها در بعد فردی بلکه در بعد اجتماعی نیز قابل توجه است. در این مقاله پس از جمع بندی و بررسی مفاهیم کلیدی و همچنین بررسی آثار توبه در نگاه عرفا و بزرگان دین به این مقوله، انطباق اساسی بین نظر عرفا و انبیا الهی رصد شد که بیانگر این مفهوم است که دستاوردهای کاوشگران مفهوم توبه در طول تاریخ تا چه اندازه از آبشخور اصیل اسلامی و پایگاه روحانی وحی اتصال دارد و سوء تفاهماتی که در این مقوله به وجود آمده و به نظراتی که عرفان ایرانی را به برخی از ادیان مانند منسوب منصوب می نمایند پاسخ داده می شود، لذا با در نظر گرفتن اهمیت جایگاه توبه، در این مقاله هم به صورت کلی و هم با تاکید بر احادیث مرتبط به جایگاه توبه در نهج البلاغه، تلاش شده است تصویر کامل تری از این معنا به دست آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و تربیت از منظر صحیفه سجادیه
نویسنده:
رحمت اله مرزوقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صحیفه کامله سجادیه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
امام سجاد علیه السلام
,
انسان شناسی امام سجاد (ع)
کلیدواژههای فرعی :
دل انسان ,
دل ,
انسان شناسی عرفانی ,
تربیت عرفانی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
01. خداشناسی (کلام) ,
محبت ,
اهل بیت(ع) ,
عبادت ,
کمال حقیقی انسان ,
کمال مطلوب انسان ,
مکاتب انسان شناسی ,
غایت آفرینش ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
قرب الهی ,
قرآن ,
انابه ,
طاعت ,
شکر نعمت ,
انواع انسان شناسی ,
روان شناسی رفتارگرا ,
حس پرستش ,
عرفان امام سجاد (ع) ,
پرورش دل ,
سازندگی معنوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
صحیفه امام سجاد (ع) از متون ارزشمند دینی است که می تواند به عنوان ماخذ و مبنایی برای مطالعه و بررسی موضوعات مختلف اعتقادی، اجتماعی، انسان شناختی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد. در صحیفه سجادیه تصویر انسان کامل به وسیله انسانی الاهی و کامل ترسیم و بیان شده است. بنابراین اثری بدیع و ارزنده در زمینه انسان شناسی است که در آن فضایل و ویژگی های انسان در منظومه و سیمایی خاص و مبتنی بر باورهای اسلامی تصویر و توصیف شده است که می تواند مبانی تعلیم و تربیت اسلامی قلمداد گردد. در مقاله حاضر تلاش شده است تا ضمن بررسی ویژگی های انسان از منظر صحیفه سجادیه، دلالت های آن برای تعلیم و تربیت مشخص گردد تا از این طریق، زمینه های بیشتری برای بررسی مبانی تربیت دینی و تدوین «نظریه تعلیم و تربیت اسلامی» فراهم گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ
نویسنده:
علی دهقان ,خلیل حدیدی ,موسی احمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات حافظ
,
حافظ شیرازی
,
عرفان اسلامی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلی رب
,
مکتب رندی
,
حافظ و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
نظام احسن ,
رند ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
آزار ,
تاریخ تصوف ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
تجلی صفاتی((اثباتی)، قسیم تجلی ذاتی و تجلی افعالی) ,
مراتب تجلی ,
آیه 25 بقره ,
آیه 29 حجر ,
تلمیح های قرآنی ,
مکتب رندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضت هایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان می پردازند و عده ای آثاری سراسر عرفانی همراه با شور و شوق عاشقانه پدید می آورند. در این میان حافظ مبدع مکتبی است که از اصول عرفان عاشقانه به همراه نگاهی انتقادی به تصوف عابدانه شکل گرفته است و از آن به مکتب رندی تعبیر می شود. اما اشعار حافظ را نمی توان یکسره از تصوف عابدانه تهی دانست. حافظ ضمن پذیرفتن تاثیری عظیم از مفاهیم قرآنی و تضمین ها و تلمیح های فراوان به آیات قرآن، در ابیات بسیاری عبادت، دعای صبح و آه شب، اصول اخلاقی تصوف و اندیشه های دیگری از تصوف عابدانه را نه با ابهام و بیانی رندانه و دوپهلو، بلکه به روشنی و به قصد تعلیم و توصیه به مخاطب خود، بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیم نگاهی بر احوال و آثار جمال السالکین میرزا علی آقا قاضی طباطبایی
نویسنده:
محمدباقر محسنی، شریفه ولی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
علامه قاضی
,
بصیرت باطنی
,
اجتهاد
,
توکل
,
عارفان (مسلمان)
,
فقر(احکام اعیان عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
اهل بیت(ع) ,
بصیرت باطنی ,
عرفان اسلامی ,
عید غدیر خم ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
خود سازی ,
نماز شب ,
سالک ,
مقام مکاشفه ,
سیره عرفانی و معنوی مرحوم قاضی ,
عرفان شیعی از دیدگاه مرحوم قاضی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
عارف نامی و علامه بی نظیر سید علی قاضی طباطبایی در ذی الحجه 1285 قمری در تبریز دیده به جهان گشودند. از دوران کودکی نبوغ و ذکاوت ایشان زبانزد عام و خاص بودند، علامه تحصیلات اولیه را در محضر پدر بزرگوارش سید حسین قاضی و استادانی چون حاج میرزا موسی تبریزی و میرزا محمد علی قراجه داغی به پایان رسانید ولی روح ایشان آرام نگرفتند، به ناچار برای فراگیری عرفان نظری و عملی روی آوردند و از محضر اساتیدی چون ملا محمد کاظم خراسانی، فاضل شربیانی، سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض نمودند. مرحوم قاضی در کسب مقامات عرفانی به مقاماتی والا دست یافتند تا جایی که از ایشان کراماتی نیز نقل کرده اند، مقام کشف و شهود ایشان زبانزد شاگردانشان بوده است. در هنر شعر، بویژه شعر عربی، از جایگاه والایی برخوردار بوده اند و گاهی «مسکین» تخلص می نمودند.کوشش های خستگی ناپذیر ایشان در کسب کمال و دانش و طی منازل سیر و سلوک سبب شد شاگردان جاوید نامی چون: علامه سید محمد حسین طباطبایی، شیخ محمد تقی آملی، سید هاشم حداد را به جامعه بشریت تحویل نمایند. آثاری چون تفسیر قسمتی از قرآن مجید، و تالیفاتی در فقه و اصول از خود به یادگار گذاشتند و بعد از 81 سال عمر با برکت و مجاهدت با نفس در حالی که این بیت ورد زبانشان بودند:گفت من مستسقی ام آبم کشد گرچه می دانم که هم آبم کشدبه مرض استسقا جان به جان آفرین تسلیم کردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامت از نگاه امام کریمان
نویسنده:
عبدالمجید معادیخواه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
سیره امامان(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
چکیده :
اقبال خطاب به کسی که برای تبلیغ اسلام به فرنگ رفته بود، در یک بیت که روی سخن آن بیت همان قدر که آن مبلغ بود خود اقبال را هم شامل می شد، گفته بود: ره عراق و خراسان زن ای مقام شناس به بزم اعجمیان تازه کن غزل خوانی این شیدا و شیفته روم و تبریز با وجود فاصله ای بسیار از بزم اعجمیان و در عین حال با قلب و ذهن خود که شب و روز خود را در آن می گذراند، در مورد عجم و اندیشه های عجم با تسلسلی زیاد و نیز با اطمینانی غیر عادی به سبک تازه، بدیع و والهانه به سرودن شعر پرداخت. بعد از گذشت سال ها از وفات این حُدی خوان بی نظیر امت اسلامی، مردم ایران عظمت او را پذیرفته و امروزه عامه مردم ایران و نیز اهل تفکر و فرهنگ، چنان با نام اقبال آشنا و مأنوس شده اند که گویا اقبال فرزندی از فرزندان این مرز و بوم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشه های گناه و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
محسن قرائتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
گناه
,
ریشه های گناه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
مفهوم قرآنی گناه
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
گناه در روایات
کلیدواژههای فرعی :
تقلید ,
تفکر ,
فقر ,
ازدواج ,
تلقین ,
ضلالت ,
شخصیت گرایی ,
محرومیت های اجتماعی ,
قرآن ,
حیا ,
کرامت نفس ,
یاد مرگ ,
خوف از خدا ,
کتمان حق ,
آگاهی تجربی از خدا ,
اطاعت الهی ,
رضایت الهی ,
خودشناسی و اخلاق ,
عوام زدگی ,
ایمان به معاد ,
ریشه خانوادگی گناه ,
ریشه فرهنگی گناه ,
ریشه اقتصادی گناه ,
ریشه اجتماعی گناه ,
ریشه روانی گناه ,
ریشه سیاسی گناه ,
محیط فاسد ,
همنشین بد ,
سرکوب غرائز ,
عرض اعمال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
شناخت صحیح گناه مبتنی بر شناخت زمینه ها و ریشه های آن است. قرآن و روایات، ریشه گناهان را عرصه های مختلف خانوادگی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی معرفی می نماید. پس از شناخت گناه و زمینه های شکل گیری آن، باید با تفکر و توجه به حضور خدا در همه جا، خودشناسی و توجه به شخصیت انسانی، ایمان به معاد، یاد مرگ، خداترسی و هراس از پیامدهای گناه و نیز با توجه به عبادات، به مبارزه با گناهان برخاست و زمینه های اطاعت از خدا و جلب رضایت او را فراهم نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی تفسیری جوع در آیات قرآن کریم
نویسنده:
مینا باهنر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
غذا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
کم خوری
,
آداب خوردن
,
آیات جوع
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
قرآن ,
روزه ,
ریاضت ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مخاطب قرآن ,
خطاب عام قرآن ,
خطاب خاص قرآن ,
خطاب اخص قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
«جوع» همواره به عنوان یکی از نمایه های ریاضت در عرفان و اخلاق مورد توجه بوده است و همه فرق صوفیه در ضرورت «جوع» به عنوان یکی از ارکان اساسی سیر و سلوک اتفاق نظر دارند. در چیستی معنای جوع، گروهی «جوع» را به معنای «به اندازه خوردن» و گروهی آن را معادل «روزه» دانسته اند و برخی نیز آن را تا حد «سد جوع» (نخوردن مگر به ضرورت) معنا کرده اند. در این مقاله تلاش شده است تا با میزان قرار دادن قرآن و سنت به بررسی مفهوم شناسی جوع و دیدگاه های متعدد در این باره پرداخته شود و با مقایسه این نظرات، بر اساس میزان قرآنی و سنت نبوی نظر صائب معرفی گردد. جوع از نظر قرآن و متون اسلامی در خطاب های عامِ «یا بنی آدم» به معنای «به اندازه خوردن»؛ در خطاب های خاص «یا ایها الذین آمنوا» به معنای «روزه» و در خطاب به اخص خواص یعنی انبیا و اولیا، به معنای کم خوردن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1679
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید