جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1679
عنوان :
ارکان تلقی انسان از خود و تاثیر آن در رفتارهای اخلاقی او
نویسنده:
محمدتقی سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
اخلاق
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
خودشناسی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
جایگاه انسان در جهان ,
وجود ربطی نفس ,
خودفراموشی ,
گناه ,
کمال انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
رفتار ,
رفتار اخلاقی ,
حرمت نفس ,
روابط و تعاملات اجتماعی ,
اصلاح رفتار ,
رفتار انسانی ,
انسان و خدا ,
انسان و دنیا ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
انابه ,
عزت نفس ,
کرامت نفس ,
وجود ربطی انسان ,
حس حرمت نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
تلقی یا باور انسان از خود، نقشی اساسی در اصلاح رفتارها به ویژه در رفتارهای اخلاقی او ایفا می کند. این مقاله با پذیرش این اصل که تلقی انسان از خود مبتنی بر شناخت او از خویش است، به دنبال تبیین ارکان تلقی صحیح انسان از خویش بوده، دو اصل «اعتقاد به حرمت نفس انسان» و «اعتقاد به وجود ربطی و غیرمستقل» داشتن را به عنوان دو رکن تلقی صحیح خویش، معرفی می کند. این دو رکن تلقی از وجود خویش را مطابق با واقعیت او سامان بخشیده، انسان را به سوی اصلاح رفتارهایش سوق می دهد. البته بین حس حرمت نفس با رفتار اخلاقی، رابطه دوطرفه برقرار است. یعنی به هر میزان رفتارهای نیک انسان استمرار بیابد یا پسندیده تر شود، بر حس حرمت نفس فاعل نسبت به خودش، افزوده می شود و افزایش یا استمرار حرمت نفس نیز افزایش یا استمرار رفتارهای نیک را به دنبال خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت پیامبران(ص) و سوره عبس
نویسنده:
محمدحسن صرام مفروز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
آیات قرآنی عصمت
,
تنافی سوره عبس و عصمت
,
تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
افسانه غرانیق ,
شان نزول سوره عبس ,
تفسیر اهل سنت از سوره عبس ,
تفسیر شیعه از سوره عبس ,
جریان تخریب پیامبر (ص) ,
روایات جعلی در مورد پیامبر(ص) ,
تحریف معنوی قرآن ,
شأن نزول جعلی ,
عبوس شدن پیامبر (ص) ,
اخلاق پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
عصمت پیامبر(ص) از موضوعاتی است که در مباحث قرآنی, به ویژه در خلال تفسیر آیاتی که در ظاهر با عصمت آن حضرت منافات دارند، به تفصیل مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است. آیات دهگانه نخست سوره عبس از جمله این موارد است، با این تفاوت که میتوان ادعا کرد برخلاف آیات دیگر که به خوبی تبیین شده، تفاسیری که در ذیل آیات مذکور آمده است، همه ابهامات مطرح پیرامون تنافی آیات یادشده با عصمت پیامبر و اخلاق بزرگوارانه ایشان را نمیزداید و روح تشنه انسان حقیقتجو را سیراب نمینماید. در این مقاله, ابتدا آرای تفسیری مشهور پیرامون آیات و ابهامات و نواقص هر کدام مطرح شده, سپس عصمت پیامبر(ص) در آیات یاد شده با بیانی متفاوت، به گونهای که تمامی ابهامات را برطرف نماید، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق در نظر و عمل
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انساندوستی (نیکوکاری)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حی متأله ,
03. انسان شناسی Human nature ,
انبیاء(ع) ,
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
سیره امام علی علیه السلام ,
کمال حقیقی انسان ,
انسان ,
جامعه اسلامی ,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
الهیات(کلام جدید) ,
حقوق بشر اسلامی ,
حکومت اسلامی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
عقل(منطق) ,
معرفت ,
کرامت نفس ,
خداشناسی ,
آداب مشورت ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تقوی ,
نقدپذیری دولتمردان ,
تعامل حکومت با مردم ,
جایگاه شهروندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شابک (isbn):
2383-0689
چکیده :
انسان دوستی و مفاهیم مرتبط با آن، از جمله مباحثی است که در طول تاریخ بشر، مورد توجه بوده و از اهمیت ویژه ای در روابط انسانی برخوردار است. مفهوم انسان دوستی و مسائل مرتبط با آن، بارها از سوی صاحب نظران و اندیشمندان نقد و بررسی شده است. البته این مفهوم، از گستره معنایی وسیعی برخوردار است و بحث و بررسی تمامی مسائل مربوط به آن، از عهده یک مقاله یا کتاب خارج است و به کنکاش و تتبع زیاد و زمان کافی نیاز دارد. اما از جمله مباحثی که مستقیما به مفهوم انسان دوستی مربوط است و در حقیقت زیرمجموعه آن قرار می گیرد مساله نحوه تعامل حکومت با مردم و حفظ کرامت و جایگاه انسانی شهروندان جامعه توسط دولتمردان است. مقاله حاضر به بررسی این امر مهم در سیره علوم و با تاکید بر نامه حضرت به مالک اشتر، پرداخته، تلاش می کند برخی اصول انسان دوستی را که دولتمردان، ملزم به رعایت آن در قبال مردم هستند، از دیدگاه امام علی (ع) مورد بررسی قرار دهد. مفاهیمی چون رعایت عدالت در برخورد با مردم، مشورت با مردم در امور جامعه، نقدپذیری دولتمردان مخالفت با حاکمیت روابط، پاسخگو بودن مسوولان به مردم، ایجاد امنیت در جامعه و... از جمله اصول انسان دوستی است که حضرت در کلام گهربار خود به آن اشاره فرموده و ما نیز در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه باید و هست از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
فعل اختیاری
,
فعل انسان
,
امور اعتباریه صرف
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مسئلة «هست و باید»
,
اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
اختیار انسان ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
ضرورت بالقیاس ,
ضرورت ادعایی ,
انشا و اخبار ,
حکم اخلاقی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
ذبح کردن اسماعیل (ع) ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
اصل علّیت ,
ضرورت ,
احساس گرایی اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفه اخلاق رابطه بین «باید و هست» است که دیدگاه های مختلفی در باب آن ارائه شده است. یکی از این دیدگاه ها، دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی و شارح بزرگ آن شهید مطهری است که عبارت است از آنکه: باید و نبایدهای اخلاقی، جعل ها و اعتباراتی هستند که انسان بر اساس رابطه واقعی بین افعال اختیاری خود و نتایج مترتب بین آنها، تنظیم کرده است و «بایدها» مبتنی بر واقعیات هستند؛ هرچند از آن ها استنتاج نشده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاه علامه جعفری دربارۀ حقوق بشر
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه محمدتقی جعفری
,
اعلامیه جهانی حقوق (مسائل جدید کلامی)بشر
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق بشر غربی
کلیدواژههای فرعی :
بردگی ,
دینداری ,
03. انسان شناسی Human nature ,
ادیان توحیدی ,
انسان ,
کمال مطلوب انسان ,
جامعه اسلامی ,
سازمان ملل متحد ,
انسان شناسی اسلامی ,
اخلاق غربی ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و بردگی ,
حقانیت ادیان ,
قرآن ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
علوم انسانی (سایر) ,
عوامل دردهای بشر ,
امتیازات حقوق بشر اسلامی ,
مرجعیت کلیسا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
سال هاست که حقوق بشر به مساله حساس انسان معاصر تبدیل شده است. اگرچه در آثار پیشینیان نیز برخی زمینه ها و شباهت ها را می توان یافت، اما حقوق بشر از دستاوردهای روشن اندیشان دوران جدید است. سال هاست که مسلمانان می کوشند تا حقوق بشر اسلامی را در برابر حقوق بشر به رسمیت شناخته شده دنیای غرب مطرح کنند. در کشورهای اسلامی کارهایی صورت گرفته است، برای نمونه استاد محمدتقی جعفری مطالبی را در این زمینه در 1370 چاپ کردند. دیگران نیز در این باب کارهایی انجام داده اند که آیت الله جوادی آملی در زمره این افراد است. من در مقاله خود نوشته استاد جعفری را بررسی خواهم کرد. در این مقاله به نکات زیر خواهیم پرداخت: 1. قدردانی از دقت و توجه استاد جعفری به این مساله؛ 2. بررسی و ارزیابی کار ایشان از نظر تنظیم مواد حقوق بشر اسلامی و مقایسه آن ها با حقوق بشر غربی؛ 3. ارائه پیشنهادهایی در ارتباط با برخورد ما با مساله حقوق بشر از جهت: الف) مبنا قراردادن حقوق بشر و سنجیدن حقانیت ادیان بر اساس توجه به این حقوق؛ ب) توجه به اجرای این حقوق و راه کارهای لازم برای اجرای آن ها، به جای پرداختن به نکته گیری های حاشیه ای و شرط های تزئینی و تکمیلی آرمانی که تحقق بخشیدن به آن ها به این سادگی و به این زودی امکان ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتمادگرایی اخلاقی در رسائل مشرقی ابن سینا
نویسنده:
محمدهانی جعفریان، میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی)
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی ابن سینا
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
رساله حی بن یقظان ,
رساله سلامان و ابسال ,
گزاره اخلاقی ,
اعتمادگرایی فرایندی ,
علم نفس ,
عقل فعال ,
سعادت اخروی ,
حد وسط ,
حکمت ,
Moral action ,
برادران حقیقت ,
طرح هنجاری ابن سینا در اخلاق ,
محدودیت معرفت اخلاقی ,
زیست اجتماعی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
اخلاق ابنسینا در «رسائل مشرقی» به میزان کسب معرفت از عالم بالا بستگی دارد؛ یعنی هر قدر معرفت افراد به عالم فرشتگان و عقول بیشتر باشد، آنها انسانهای اخلاقیتری خواهند بود. وی در این رسائل، افراد را از لحاظ توانایی در کسب این نوع معرفت، به دو دستۀ برادران حقیقت و غیر آنان تقسیم میکند. در قسمت اول این مقاله، با تأکید بر این نکته، نشان میدهیم که عامل ممیز میان این افراد، معرفتشناسانه و در حقیقت، به میزان علم و دانش آنها است. در ادامه نیز تلاش ابنسینا را برای گذر از این تفاوت معرفتشناسانه ـ که عامل تمایز بین افراد در داستانهای مشرقی است ـ بیان کرده، سعی او را در رسیدن به ادراکی واحد از امر اخلاقی در قالب طرح معرفتشناسی اعتمادگرا بررسی خواهیم کرد. در ادامه نیز از زمینههای طرح اعتمادگرایی نزد ابنسینا سخن میگوییم. در پایان، چگونگی از بین رفتن دوگانگی معرفتشناختی مطرح در اخلاق ابنسینا را توضیح خواهیم داد. منظور ما در این مقاله از رسائل مشرقی، سه داستان تمثیلی رسالة الطیر، حی بن یقظان و سلامان و ابسال است؛ و تنها برای تمییز این رسائل از سایر آثار ابنسینا از این عنوان استفاده کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد عام در فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی از منظر کتاب سرالاسراء
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت عرفانی
,
اخلاق در قرآن
,
سرالاسراء
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آیات و روایات عرفانی
,
علی سعادت پرور
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
ملکوت ,
آخرت گرایی ,
نگرش توحیدی ,
فطرت(کلام) ,
ارتباط اجتماعی ,
توصیه تربیتی ,
راز آفرینش ,
قرب الهی ,
قرآن ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
اعتدال ,
توکل ,
ذکر ,
رضا ,
ورع ,
ذکر قلبی ,
اعتدال در زندگی ,
حب دنیا ,
غفلت ,
آداب عزلت ,
حیات باطنی و معنوی ,
نکوهش دنیا ,
حدیث معارج ,
تعلق خاطر انسان به موجودات ,
ملاک انتخاب همنشین ,
ستایش فقر ,
نکوهش غنی ,
کمالات انبیاء ,
ارزش گذاری رفتار اخلاقی ,
التزام به شرع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
سِرُّالإسراء تألیف استاد عرفان و اخلاق معاصر، مرحوم آیتالله سعادتپرور است که با روشهای اجتهادی به استنباط معارف عرفانی و آموزههای اخلاقی از کتاب و سنت پرداخته است. این تحقیق، به تدوین قوانین عامی میپردازد که در پسْزمینۀ روش مؤلف کتاب سِرُّالإسراء برای فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی و یا در صدور توصیههای تربیتی بر اساس کتاب و سنت به کار رفته است. این قواعد، هموزن قواعد فقهی در دانش فقه و دارای همان کاربرد و کارکرد در حوزۀ عرفان و اخلاق اسلامی است؛ و برای نخستین بار، در این تحقیق، به عنوان حوزهای نو در عرفان و اخلاق اسلامی معرفی میشود. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و بر اساس شیوۀ استقرائی (تحلیل تماتیک) با بررسی صدها نمونه از روش استاد فقید، در استنباط از آیات و روایات اخلاقی در این کتاب، توانسته نُه قاعدۀ کلی حاکم بر روش ایشان را استخراج کند و مصادیق و کارکردهای این قواعد را نیز نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیرى نو از اعتباریات علّامه طباطبائى با نگاهى تطبیقى به رساله اعتباریات و تفسیر المیزان
نویسنده:
احسان ترکاشوند، اکبر میرسپاه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اعتباریات
,
باید
,
قبح
,
نباید
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
مرتضی مطهری ,
فعل اخلاقی ,
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
اراده ,
ارتباط اعتباریات و حقیقیات ,
حسن و قبح ذاتی و عقلی ,
اعتباریات قبلالاجتماع و بعدالاجتماع ,
اخلاق اسلامی ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
نسبی گرایی اخلاقی ,
ترابط هست ها و بایدها ,
اصول فلسفه رئالیسم ,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی ,
باید و نباید در نظر علامه طباطبایی ,
دکتر عبدالکریم سروش ,
معقول ثانیة فلسفی ,
اراده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
علّامه طباطبائى گاه باید و نباید را از امورى اعتبارى مى داند که انسان آن را بین خود و فعلش جعل مىکند تا فعل ضرورت یابد. درباره معناى حسن و قبح هم ایشان دو نظر دارد: 1) حسن و قبح را امرى اعتبارى، و عبارت از ملایمت و منافرت با طبع انسان دانسته است، و از آنجا که انسانها در طبع با هم متفاوت اند، حسن و قبح را از امور نسبى شمرده است؛ 2) حسن و قبح را عبارت از ملایمت و منافرت فعل با غایت مطلوب دانسته است. معناى دوم علّامه از حسن و قبح ما را به این نکته رهنمون مى سازد که ایشان حسن و قبح را در این معنا معقول ثانى فلسفى مى داند؛ اگرچه به آن تصریح نمى کند. مهم تفکیک این دو معنا از یکدیگر است، کارى که هیچکدام از شارحان علّامه به آن نپرداخته اند. نگارنده در این مقاله کوشیده است با نگاهى تطبیقى به رساله اعتباریات و مباحث تفسیر المیزان دیدگاه علّامه را واکاوى، و تفاوت نظریه او را از دیدگاه نسبى گرایان و شکّاکان آشکار کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش های تامین بهداشت روان فردی
نویسنده:
ابوذر حسینی، محمدباقر حجتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بیماری روانی
,
سلامت روانی
,
درمان حسد
,
بهداشت روان
,
بیماری روانی - اخلاقی فردی
,
روانشناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
حسد
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
پیشگیری از حسد
,
سلامت روان در اسلام
,
نقش مذهب در سلامت روان
,
سلامت روان در قرآن
,
عوامل موثر بر سلامت روان
,
نقش مذهب در درمان بیماری های روانی
,
راهکارهای تامین بهداشت روانی
,
پیشگیری از بیماری های روانی
,
تامین صحیح نیازها
,
بهداشت روانی در دوران بلوغ
,
بهداشت روانی در میانسالی
,
نظارت بر خود
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
آثار ذکر خدا ,
جایگاه کار در اسلام ,
روایات ایمان و کفر ,
الگو دهی در تربیت ,
روان ,
بهداشت ,
آیه 24 اسراء ,
اعتدال ,
زهد ,
احترام به سالخوردگان ,
صبر در قرآن ,
مراتب حسد ,
علل حسد ,
آثار و برکات توکل ,
آیه 70 اسراء ,
آثار توبه ,
احترام به فرزند ,
آثار صبر ,
نام نیکو برای فرزند ,
آزادی به کودکان ,
تقوا در روایات ,
فواید زهد ,
امیدواری در روایات ,
آیه 28 رعد ,
پرهیز از ازدواج با بداخلاق ,
بیماریهای روانی و وراثت ,
عوامل موثر بر بهداشت روان ,
اهمیت دوران شیرخوارگی ,
آیه 6 طلاق ,
تکریم شخصیت ,
فواید ورزش ,
سالم سازی محیط ,
آیه 67 فرقان ,
چکیده :
یکی از دغدغه های مهم و همیشگی بشر، سلامت روانی است. انسان همواره به دنبال راه کارها و روش هایی برای درمان بیماری های روانی ـ اخلاقی و تأمین بهداشت روانی بوده است. این نوشتار بر آن است تا راه کارها و روش های تأمین بهداشت روانِ فردی را در نظامی منسجم و کاربردی و با ارائه ی طرحی تازه، با توجه به آموزه های اسلامی بررسی کند. از این رو نگارنده، پس از مفهوم شناسی و تبیین بیماری های روانی ـ اخلاقیِ فردی، ابتدا روش های تأمین بهداشت روانی ـ اخلاقیِ فردی را با دو محور درمان عمومی و درمان اختصاصی آغاز کرده و ذیل هر محور راه کارهای پیش گیرانه و درمانی را در سه سطح پیش گیری های اولیه، ثانویه و ثالثیه یا مقابله، در دوره های مختلف زندگی قبل از تولد، کودکی، نوجوانی و جوانی، میانسالی و کهنسالی و نیز فراسنی، براساس آیات و روایات بررسی می کند تا در نهایت نظامی غنی از روانشناسی اسلامی و اخلاقِ کاربردی اسلام را ارائه دهد. لازم به ذکر است به دلیل گستردگی و غنای روانشناسی اسلامی و اختصار این مقاله، نگارنده ناچار است تنها درآمدی کلی و طرح گونه و همراه با ذکر مثال هایی از آیات و روایات ارائه دهد و نوآوری این مقاله در چینش و تقسیم بندی و نیز برخی گزاره های تازه از آیات و روایات در روانشناسی اسلامی می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبردهای اصلاح رفتارهای اقتصادی با تاکید بر بازخوانی آموزه های اقتصاد اسلامی در حکومت علوی
نویسنده:
فیض اله اکبری دستک ,نرگس سعیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امانتداری
,
حکومت حضرت علی علیه السلام
,
سیره امام علی علیه السلام
,
عدالت علی(ع) در تقسیم بیت المال
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اخلاق کارگزاران
,
ساده زیستی
,
فقرزدایی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اعتدال
,
اقتصاد اسلامی
,
سیره اقتصادی امام علی
کلیدواژههای فرعی :
سیره کاری امام علی ,
عدالت علی (ع) ,
اخلاق اجتماعی ,
عیب پوشی ,
عهد نامه حضرت علی (ع) با مالک اشتر ,
احتکار در نهج البلاغه ,
آیه 143 بقره ,
خودداری از اسراف ,
آیه 72 احزاب ,
اعتدال در قرآن ,
اعتدال در اقتصاد ,
اعتدال در روایات ,
جمع آوری بیت المال ,
مبارزه با مفاسد اقتصادی ,
مبارزه با احتکار ,
مبارزه با رباخواری ,
مبارزه با رشوه خواری ,
مبارزه با اختلاس ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
احکام و تکالیف آیین مقدس اسلام در ابعاد و زمینه های گوناگونی قابل بررسی و الگوبرداری است؛ از این رو علاوه بر احکام فردی و جنبه های اخلاقی، برای اداره هر چه بهتر جامعه از بعد اقتصادی نیز راهکارهای عملی و نظری قابل توجهی را ارائه می نماید که الگوها و راهبردهای کلان اسلامی را می توان در سیره پیامبر اکرم (ص) و پیشوایان معصوم (ع) جستجو نمود. بر این اساس مقاله حاضر آموزه های اقتصادی اسلام را با تاکید بر سیره عملی امام علی (ع) که خود در راس حکومت جامعه اسلامی بوده و به مدیریت آن پرداخته، مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد؛ بنابراین با مطالعه و تدبر در سیره اقتصادی و مدیریتی امام علی (ع) می توان سیاست ها و راهبردهای اقتصادی آن حضرت در اداره جامعه را در دو بخش نظری از قبیل: تبیین الگوی جامع اخلاق کارگزاران اقتصادی همچون خدامحوری، امانت داری، قانون مداری و نیز در بخش عملی از قبیل: تقسیم عادلانه بیت المال، بستر سازی تولید و اشتغال، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و نیز تقویت سیستم های نظارتی اقتصاد محور جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1679
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید