جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
راه دستیابی به ترجمه‏ای مطلوب از قرآن کریم
نویسنده:
سید عبدالوهاب طالقانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن این معجزه جاودانه الهی که به عنوان آخرین کتاب آسمانی بر خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) فرو فرستاده شده، مجموعه‏ای است از عقاید، احکام، عبادات، مسائل اخلاقی، روابط اجتماعی، مواعظ و اندرزها و سرگذشت پیشینیان در جهت هدایت و تأمین سعادت همه مردم؛ و چون آیات آن به زبان عربی نازل شده، شایسته است برای کسانی که عربی نمی‏دانند به زبان قابل فهم آنان برگردانده شود تا درک مفاهیم والای آن بر عموم مردم آسان گردد و بتوانند در سایه آن به سعادت واقعی دست یابند. تا کنون ترجمه‏های گوناگونی از قرآن مجید انجام شده است که مترجمان آنها هر کدام بر اساس روشی که برگزیده‏اند به این کار اقدام کرده و محصول تلاش خود را در قالبی ویژه ارائه داده‏اند. به طور خلاصه می‏توان گفت ترجمه‏هایی که به صورت تحت اللفظی انجام شده‏اند ما را به هدف نزدیک نمی‏کنند و سودی نمی‏بخشند، همچنان که برخی از ترجمه‏های ادیبانه معاصر که لغات اصلی فارسی را جایگزین لغات رایج می‏کنند چندان نتیجه بخش نیستند، و نیز ترجمه‏هایی که به فارسی روان نگارش یافته‏اند ام دو نقیصه در آنها به چشم می‏خورد مطلوب نیستند؛ این دو نقیصه عبارتند از: 1. آیاتی که احتیاج به تفسیر و توضیح دارند به اختصار و ایجاز ترجمه شده‏اند و خواننده نمی‏تواند مقصود اصلی را دریابد، بلکه گاهی ترجمه در ذهن او ابهام‏ها و اشکالاتی به وجود می‏آورد که بسیار زیان بار است (برخی از مواردی که نیازمند تفسیر و توضیح است متعاقبا خواهد آمد). 2. خطاها و اشتباهات ترجمه‏ای به شکل‏های مختلف که خواننده را از دستیابی به مضامین بلند آیات قرآنی محروم می‏نماید. (در صفحات بعد به تفصیل از این گونه خطاها یاد خواهد شد). پس چه باید کرد؟ و بر ترجمه مطلوب چگونه می‏توان دست یافت؟ در این نوشتار، نخست ضعف ترجمه‏های موجود را بررسی می‏کنیم و سپس پیشنهادهایی تقدیم می‏داریم.
قرآن و پلواراليزم
نویسنده:
قدردان‌ قراملکی‌، محمدحسن‌، ۱۳۴۴ -
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
قرآن‌ و فرهنگ‌ زما‌نه‌
نویسنده:
مسعودی، سعید، ۱۳۳۸ - ۱۳۸۸.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
ق‍ص‍ص‌‌ال‍ق‍رآن‌ م‍ق‍ت‍ب‍س‌ م‍ن‌ ت‍ف‍س‍ی‍ر‌الام‍ث‍ل‌
نویسنده:
/ ن‍اص‍ر م‍ک‍ارم‌ ش‍ی‍رازی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
ترجمه جلد نهم کتاب پيام قرآن (امامت و ولايت در قرآن مجيد) به زبان ترکي آذري
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫چکيده : اين پايان نامه، ترجمه بخش نهم از کتاب تفسير موضوعي پيام قرآن تأليف آيت‌الله جعفر سبحاني است، که ضمن تفسير امامت از منظر علماي اسلام، به دنبال پاسخ به اين پرسش است که: آيا امامت از اصول دين است يا از فروع آن؟ نويسنده در هفت فصل به ابعاد امامت و ولايت از ديدگاه قرآن کريم پرداخته و تاريخچه اين مبحث را در آموزه‌هاي اسلامي از صدر اسلام و پس از آن پي‌گرفته، و فلسفه و ضرورت امامت را از منظر قرآن و سنت شرح مي‌دهد. در فصل اول با عنوان "ولايت و امامت عامه در قرآن مجيد" به آيه انذار و هدايت، آيه صادقين و آيه اولي‌الامر در اين زمينه استدلال شده است. در فصل دوم ولايت و امامت از ديدگاه سنت، يعني: حديث ثقلين، حديث سفينه نوح، حديث نجوم و حديث امامان اثني عشري تجزيه و تحليل مي‌شود. در فصل سوم شرايط و صفات امام همچون: علم امام، منابع علمي ائمه(، معصوم بودن امام، مفهوم اهل بيت و مصاديق آنان، خصوصيات امامان و نحوه تعيين و نصب الهي امام معصوم بررسي گرديده است. فصل چهارم به تحليل ولايت تکويني پيامبران و امامان اختصاص دارد و مسأله ولايت و گسترش آن در خلقت و آفرينش جهان، واسطه فيض بودن ولي خدا و معاني مختلف ولايت، ولايت تکويني در احاديث اسلامي و مفهوم ولايت و امامت خاصه تبيين مي‌گردد. در فصل پنجم دلالت مستقيم آياتي مانند آيه تبليغ، آيه ولايت، آيه اولي‌الامر، آيه صادقين، آيه قربي بر اثبات ولايت و امامت امام علي( و ائمه پس از ايشان بيان شده است. در فصل ششم نويسنده آياتي ديگر از قرآن کريم را در باره ائمه( و منزلت والاي معنوي و ويژگي‌هاي آنان بررسيده و علت عدم تصريح اسامي ائمه( در قرآن کريم را ذکر مي‌کند. در فصل هفتم و پاياني اين نوشتار، امامت امام مهدي، حکومت جهاني آن امام، آثار انتظار ظهور، حقيقت انتظار، آثار سازنده و فلسفه و حکمت آن بيان شده است.
مناسبت هاي قمري در قرآن
نویسنده:
مرتضي بذر افشان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
حق ستيزي يهود در قرآن (اهداف، ابزار، روش‌ها)
نویسنده:
‫رقيه شهيدي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫از آيات متعددي در قرآن، مي‌توان حق ستيزي يهود را فهميد. طبعاً اين امر، عللي دارد که در قرآن بيان شده است. همچنين يهود در اين حق ستيزي، از ابزاري بهره جسته و نيز روش‌هايي را در اين راستا پيش گرفته و اهدافي را دنبال نموده است. نويسنده در پنج فصل، ابتدا به کليات و مفاهيم مربوط به اين موضوع پرداخته و در آن، عناوين يهود، حق، قرآن، تحريف، اوصاف ممدوحه يهود و اوصاف مذمومه يهود در قرآن را بيان کرده است. سپس علل حق ستيزي يهود بر اساس قرآن را، دشمني با حق، طرح و برنامه‌ريزي براي نابودي اسلام، تعصب‌هاي نژادي و خود بزرگ بيني يهود، لجاجت، کارهاي سفيهانه، سفاهت و جهالت، و حسادت دانسته است. ابزار حق ستيزي يهود در قرآن مبحث بعدي است که در آن، انعقاد پيمان و پس از آن، شکستن پيمان بسته‌شده، سجده بر بت‌ها (در حالي که خداپرست بودند) براي گمراه کردن مردم، جاسوسي بر ضد مسلمانان، تحريف آيات قرآن، تمسخر، فريب و ايجاد شبهات اعتقادي در راستاي اهداف سياسي، به عنوان اين ابزار شمرده شده است. روش‌هاي حق ستيزي يهود در قرآن، اشاعه فساد و فحشا، دشمني با جناب جبرائيل، تخريب و تکذيب شخصيت‌هاي الهي و تلاش براي ارتداد مسلمانان بيان شده است. در اين پژوهش، اهداف يهود در حق ستيزي بر اساس آيات قرآن، جهاني‌سازي يهود، تسلط بر ثروت‌هاي جهان، و ارضاي حس خود بزرگ بيني شمرده شده است. نويسنده در پايان، نتيجه مي‌گيرد که يهوديان مانند اقوام ديگر، دو گونه‌اند: گونه نخست، يهوديان غير متعصباند که يا به دنبال حقيقتاند و يا به دنبال حقيقت نيستند؛ ولي با غير يهوديان زندگي مسالمت آميزي دارند. گونه دوم، يهوديان متعصب و حق ستيزند که از آنان با عنوان صهيونيسم ياد مي‌شود. آنها هستند که در طول تاريخ خواسته‌اند خود را در اوج ديده و حکومت جهاني را داشته باشند و از تمامي ابزارها براي رسيدن به هدف خود بهره برده‌اند. مهم اين است که درباره اهداف، روش‌ها و ابزار بيان‌شده در قرآن نسبت به اين گروه و هدف‌هايي که امروزه مطرح مي‌کنند، آگاهي کسب کرده و خود را براي مقابله با آنان آماده سازيم.
اعداد در آينه قرآن زبان، عرفان و جهان
نویسنده:
‫قزاقی، امیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر تبلیغات اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫با توجه به اين نكته كه بسيارى از اشياء و امور و معانى با عدد خاصى همراهند، در اين پايان نامه سعى شده است در چهار حوزه آيات قرآن، ادبيات، عرفان و جهان مادى به معرفى معدودات و راز و رمز اعدادشان پرداخته شود.
قرائت و مفردات قرآن
نویسنده:
فاضل گروسی عبدالحسین 1324 - 1259
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
گنجینه معما‌های آسمانی شامل: معما‌های قرآنی و اسلامی با پاسخ، شرح و توضیحات لازم
نویسنده:
حسین جوان‌مهر.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: لوح‌نگار‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18143