جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
تعداد رکورد ها : 18145
عنوان :
تثلیث در عهد جدید و نگاه قرآن کریم در این زمینه
نویسنده:
محمدرضا رحیمی؛ عباس همامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در عهد جدید عیسی «مولود مقدس»، «بنده خدا»، « پسر انسان»، «مسیح»، «منجی»، «شبان نیکو»، «صورت خدای نادیده»، «پسر خدا»، «کلمه خدا» و نهایتاً در انجیل یوحنا و نوشتههای او و رسالههای پولس و اعتقادنامهها، عیسی «خدا» نامیده میشود. اما در قرآن کریم عیسی علیه السلام با عنوان «پیامبر بزرگ»، «پیامبر اولو العزم»، «روح الله»، «کلمة الله»، «مؤید به روح القدس»، «دارای خلقتی استثنایی و معجزه آسا»، «عبد و بنده خدا»، «نشانه نزدیکی قیامت» ذکر شده است و فرزند خدا و یا خدا معرفی نمیشود. روش این مقاله، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- تحلیلی و در عین حال تاریخی و مقایسهای (تطبیقی)و کتابخانهای و در مواردی هم معناشناختی است. آنچه در عهد جدید (در بخش «عیسی خدایی» آن) موجود است «تثنیه» است نه «تثلیث»، یعنی فقط از «پدر» و «پسر» سخن به میان آمده است. قرآن بر اساس نظام توحیدی، با صراحت و قاطعانه به انکار و نقد آموزه تثلیث پرداخته و با رد هرگونه اعتقاد به الوهیت عیسی مسیح علیه السلام یا همانیِ الله و مسیح، این عقیده را کفرآمیز و شرک آلود و غلوآمیز خوانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 245
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی رویکردهای زبانشناسانه و تاریخی در قرآنپژوهی غربی
نویسنده:
حسن احمدی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
از اواسط قرن بیستم، پژوهشهای مستشرقان درباره تمدنها و ادیان شرقی، بهویژه دین اسلام، در مسیر تازهای گام برداشت که بیشتر متأثر از اندیشههای تحلیلیمسلکان در حوزه دینشناسی و زبانشناسی بود. در دو سه دهه اخیر، اندیشهوران متعددی در غرب با رویکرد انتقادی، پژوهشهای تازهای را در خصوص تاریخ قرآن، اصالت و حجیت آن آغاز نمودند. این رویکرد جدید، با انتشار آثار برخی از قرآنپژوهان آلمانی بهویژه کریستوف لوکسنبورگ، به طور جدی مطرح شد و موضعگیریهای مختلفی را در غرب دامن زد. اساس علمی پژوهشهای مستشرقان در خصوص قرآن، مبانی معرفتی و زبانی مدرن در هرمنوتیک و زبانشناسی است و از این رو، با تأکید بر عدم قدسیت متون مقدس، به قرآنپژوهی روی آوردهاند. اما علیرغم تلاش قرآنپژوهان غربی در ارائه رویکردی انتقادی نسبت به قرآن، بیشترِ پژوهشهای ایشان، امروزه به تصریح بسیاری از اخلافشان در غرب، با کاستیهای مختلفی روبهرو میباشد. در این جستار، تلاش نگارنده بر آن بوده تا با بررسی مهمترین و مطرحترین آثاری که امروزه در فضای قرآنپژوهی در غرب مطرح هستند، به ارزیابیِ تحلیل قرآنپژوهان غربی از پنج مسأله مهم در خصوص قرآن بپردازد و در این میان، به برخی کاستیهای و چالشهای پیش روی ایشان در امر قرآنپژوهی اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی معقول از منظر قرآن کریم
نویسنده:
ابوالحسن مومن نژاد؛ عباس یوسفی تازه کندی؛ مرتضی سازجینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفه و علوم انسانی مبحث زیبایی میباشد که قدمتی دوهزار ساله دارد. از نظر دانشمندان اسلامی و برخی فلاسفه زیبایی منحصر به زیبایی محسوس و فکری نیست بلکه نوعی دیگر از زیبای هست که از آن به «زیبایی معقول یا حسن عقلی» تعبیر میشود که یکی از انواع چهارگانه زیبایی، و از همه آنها بالاتر میباشد. زیبایی معقول(حسن عقلی) به این معنا است که بعضی از کارها فی حد ذاته زیبا و جمیل است و جاذبه و کشش دارد و ستایش آفرین است و فقط عقل انسان آن را درک میکند و نیروی حس و قوه تخیّل در درک آن زیبایی نقشی ندارند. قرآن کریم به همه انواع زیبایی اشاره کرده است. در این پژوهش به تبیین زیبایی معقول، نسبی یا مطلق بودن زیبائی معقول و مصداقهای آن از منظر قرآن خواهیم پرداخت. مهمترین مصادیق زیبایی معقول در قرآن کریم عبارتاند از زیبایی عفو و اغماض، زیبایی صبر، زیبایی هجرت، و زیبایی ایمان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مبانی تربیت اخلاقی هابرماس و نقد آن از دیدگاه اخلاق قرآنی
نویسنده:
عادل رمضانی؛ مصطفی قادری؛ محسن ایمانی نائینی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
هابرماس، فیلسوف نسل دوم مکتب انتقادی فرانکفورت، بر این باور است که عقل مدرن نتوانسته تمام ابعاد خویش را آشکار سازد و تنها عقل ابزاری بر جامعه مدرن مسلط شده است. وی با طرح نظریه کنش ارتباطی در پی بازسازی پروژه مدرنیته است که به زعم وی عقیم یا ناتوان مانده است. او در این نظریه که مهمترین دیدگاه او محسوب میشود، با استفاده از رویکردهای جدید زبانشناسی و فلسفه زبان سعی در ارائه مدلی از تربیت اخلاقی بر مبنای عقلانیت ارتباطی دارد. محقق در این مقاله با بهره گیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابتدا به مرور اجمالی نظریه کنش ارتباطی هابرماس، به عنوان مبنای نظریه تربیت اخلاقی وی، پرداخته سپس دیدگاه تربیت اخلاقی را استنتاج نموده و در ادامه به نقد این دیدگاه از سوی اخلاق قرآنی پرداخته است. نتیجه تحقیق نشان داد تأکید هابرماس بر عقلانیت ارتباطی و اخلاق گفتوگویی در نظریه کنش ارتباطی، در سطح فردی رشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی) و در سطح اجتماعی دستیابی به تفاهم مبتنی بر کنشهای اخلاقی را به عنوان اهداف تربیتی مطرح میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 333 تا 351
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسهایی از قرآن
نویسنده:
محسن قرائتی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: گل,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شماره ديويي:
297.4172
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم قرآن حکیم: تفسیر سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول - جلد دوم
نویسنده:
محمد عابد الجابری؛ مترجم: محسن آرمین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شابک (isbn):
978-622-06-0255-2
چکیده :
از نظر محمد الجابری قرآن بهمثابه وحی الهی محصول یک فرایند است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیبهای دعوت محمدی در دورههای مکه و مدینه آن را شکل داده است. درنتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. او در کتاب رهیافتی به قرآن کریم با ارائهی چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست میدهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایاتِ اسباب نزول بهمثابه گزارشهای تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمیکند، بلکه باید قرآن در متن جریان دعوت نبوی در طول بیستوسه سال با همهی فراز و نشیبها و چالشهایی که دعوت محمدی با آن روبهرو بوده فهم شود. فهم قرآن حکیم در واقع نمونهی عملی کاربستِ این روش در فهم معانی قرآن است. او همهجا به اصلِ معناکردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تأکید ویژه دارد. به این ترتیب، فهم قرآن حکیم یک تجربهی نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدید را در حوزهی تفسیر به روی قرآنپژوهان میگشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا میخواند که در پرتو آن پارهای از معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دستکم دستیافتنیتر و شفافتر میشوند. او کتاب خود را کاری موفق در «قرائت قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق قرآن» میداند و از آن احساس رضایت میکند. اگر مقصود از «کاری موفق» اولین گام و البته گامی بلند در این مسیر باشد، باید در این احساس با او همراه بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم قرآن حکیم: تفسیر سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول - جلد اول
نویسنده:
محمد عابد الجابری؛ مترجم: محسن آرمین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شابک (isbn):
978-622-06-0253-8
چکیده :
از نظر محمد الجابری قرآن بهمثابه وحی الهی محصول یک فرایند است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیبهای دعوت محمدی در دورههای مکه و مدینه آن را شکل داده است. درنتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. او در کتاب رهیافتی به قرآن کریم با ارائهی چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست میدهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایاتِ اسباب نزول بهمثابه گزارشهای تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمیکند، بلکه باید قرآن در متن جریان دعوت نبوی در طول بیستوسه سال با همهی فراز و نشیبها و چالشهایی که دعوت محمدی با آن روبهرو بوده فهم شود. فهم قرآن حکیم در واقع نمونهی عملی کاربستِ این روش در فهم معانی قرآن است. او همهجا به اصلِ معناکردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تأکید ویژه دارد. به این ترتیب، فهم قرآن حکیم یک تجربهی نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدید را در حوزهی تفسیر به روی قرآنپژوهان میگشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا میخواند که در پرتو آن پارهای از معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دستکم دستیافتنیتر و شفافتر میشوند. او کتاب خود را کاری موفق در «قرائت قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق قرآن» میداند و از آن احساس رضایت میکند. اگر مقصود از «کاری موفق» اولین گام و البته گامی بلند در این مسیر باشد، باید در این احساس با او همراه بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی به قرآن کریم
نویسنده:
محمد عابد الجابری؛ مترجم: محسن آرمین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شابک (isbn):
978-964-185-219-3
چکیده :
جابری در این کتاب از روشهای نوین تحقیق علمی در حوزهی علوم انسانی و بهویژه علم تاریخ بهره گرفته است. این امر کتاب او را حتی در طرح مباحث مرسوم و متداول علوم قرآن از کتابهای دیگر متمایز کرده است. او در این کتاب میان دو رویکرد به قرآن یعنی قرآن بهعنوان یک کل یکپارچه و قرآن بهعنوان مجموعهای از گروههای آیات که در طول زمان و همپای تحولات و حوادث نازل شدهاند، جمع کرده و با بهکارگیری این روش در مباحثی نظیر نام قرآن، وحی، امی بودن پیامبر و نقش قصص، به نتایج تأملبرانگیزی دست یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن ومعارف عقلی: تفسیر سوره حدید
نویسنده:
جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
9789644248184
چکیده :
سوره حديد پنجاه و هفتمين سوره قرآن و از سورههاي مدني است، با امعاننظر در اين سوره، هدف كلي و خاصي از آن به دست ميآيد. اين هدف همان بيان يك سلسله «معارف عقلي» در مسائل مربوط به جهان آفرينش، سرنوشت انسان و نبوت است كه جهانبيني الهي در انديشه مسلمانان را بنيان مينهد و فلسفه حيات انسان و ارسال پيامبران را به خوبي تبيين ميكند. از آن جا كه مسائل مربوط به جهان آفرينش و سرنوشت انسان و زندگي پس از مرگ و پيامبران الهي و جانشينان آنان و شرايط و صفات هر يك و ... فعل خدا شمرده ميشوند، از اين جهت همگي در رديف مسائل كلي و معارف عقلي قرار ميگيرند. اهميت و عظمت معارف عقلي در صورتي معلوم ميشود كه بدانيم بيان معارف عقلي، يكي از اهداف سه گانه قرآن است و آياتي كه در مورد اصول كلي و معارف ديني نازل شده از نظر تعداد، يك سوم قرآن را تشكيل ميدهند. عظمت بيشتر اين بخش در صورتي روشن ميشود كه در تحليل آيات مربوط به آن، راه مقايسه و روش تطبيقي را پيش گيريم؛ يعني عقايد و مذاهب ملل مختلف جهان و به خصوص عقايد محيط ظهور قرآن را درباره همين موضوعات در كنار اصول كلي و معارف علمي قرآن قرار دهيم و پس از مقايسه و تطبيق، با كمال بيطرفي و آزادي درباره اصول كلي و معارف قرآن، داوري كرده و ارزيابي كنيم. بهترين راه درباره ارزيابي معارف قرآن، بررسي عقايد يوناني، بودايي و زرتشتي و عرب جاهلي است كه هريك بر قسمتي از جهان آن روز حكومت ميكرد و بسياري از اين عقايد، خلاصه افكار گروهي از نقادان فلسفه و استادان علوم الهي بود كه قرنها در محافل علمي جهان معروفيت به سزايي داشتند و هماكنون قدرت و عظمت خود را در قلوب گروهي از ملل دورافتاده جهان حفظ كردهاند. در اين ارزيابي، فرد بينظر به طور قطع و يقين ميفهمد كه آيات مربوط به عقايد و معارف، همگي در سرحد اعجاز است و محال است يك بشر درس نخوانده و تحصيل نكرده و زاده در محيط جهل و بربريت، قادر به طرح اصول و معارفي باشد كه نوابغ و فلاسفه جهان پس از قرنها، به درك قسمتي از آن چه او گفته است، موفق شدهاند. اگر روزي قرآن با لحن محكم و گويا، تحدي نموده و همه جهانيان را به مبارزه طلبيد و سپس اعلام كرد كه اگر تمام جهانيان دور هم گرد آيند، تا كتابي مانند قرآن بياورند، نميتوانند اگرچه با هم همكاري صميمانه داشته باشند؛ منظور تنها دعوت به مبارزه قلمي و ادبي نبود و ملاك برتري قرآن تنها در شيريني بيان و رسايي عبارت و زيبايي الفاظ كه در كلمههاي فصاحت و بلاغت خلاصه ميشود، نيست؛ بلكه دعوت به مبارزه با كتابي است كه از جنبههاي گوناگون معجزه است. و هريك از اينها، دليل قاطع و استوار بر اعجاز و آسماني بودن اين كتاب است. اين اثر شريف، در 17 عنوان، موضوعاتي كه در سوره حديد به آنها پرداخته شده را شرح و تفسير ميكند. موضوعاتي چون: خصوصيات سوره و هدف آن، همه چيز خدا را تسبيح ميگويد، حكومت جهانهستي در دست اوست، قرآن؛ خدا را چنين معرفي ميكند، آفرينش آسمانها و زمين در شش روز، عرش خداوند چيست؟، كسي كه هميشه با ما و همه جا حاضر است، قرآن و خدمت به نوع، تجسم اعمال در جهان ديگر، هوسراني قساوت ميآورد، مقصود از شهدا و صدقين در قرآن چيست؟، ادوار پنجگانه عمر، پناهگاهي در كشاكش حوادث زندگي، هدف از اعزام پيامبران چيست؟، رهبانيت از نظر عقل و فطرت و همه پيامبران به سوي هدف دعوت ميكنند، عناوين هفدهگانه اين اثرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«زبان دین» و قرآن
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مرکز انتشارات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان دین (فلسفه دین)
شابک (isbn):
37000 ریال 964-411-031-5 :
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
تعداد رکورد ها : 18145
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید