جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1798
فضائل أمیرالمؤمنین علی بن أبي طالب علیه السلام فی القرآن الکریم المجلد 10
نویسنده:
سعيد أبومعاش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار المودة,
چکیده :
کتاب «فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبي طالب (ع) فی القرآن الکریم » نوشته سعيد أبو معاش، به شرح و بررسی آیاتی از قرآن کریم در شان و «منزلت امام علی» (ع) می پردازد. در این نوشتار که دهمین جلد از یک مجموعه ده جلدی است، آیاتی از سوره اعراف، انبیا، قصص، نور، حجرات، طه ذکر شده و روایاتی در تفسیر و تاویل این آیات که مربوط به فضایل و کرامات امام علی (ع) است نقل و شرح داده شده است. بیان نسبت بین امام علی و پیامبر (ص) و اخوت بین آنان، ارث بردن امام علی (ع) از علوم نبوی، اثبات امامت امام علی (ع) و خلافت آن امام مفاد اصلی این آیات و روایات است.
علي عليه السلام و الخوارج تاريخ و دراسة المجلد 2
نویسنده:
جعفرمرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الاسلامی للدراسات,
چکیده :
کتاب «علي عليه السلام و الخوارج تاريخ و دراسة» نوشته جعفرمرتضى عاملی در دو جلد مي باشد. نویسنده کوشیده است به پرسش های متنوعی درباره خوارج پاسخ دهد. سپس پاسخ این پرسش ها را از منابع و متون تاریخی و روایی انبوه جمع آوری کرده، به خواننده تقدیم می کند. مؤلف با مطالعه اوضاع اجتماعی، سیاسی و دینی جامعه عراق و مردم عرب، و با استناد به دیدگاه های امام علی (ع)، زمینه های پیدایش خوارج را بررسی کرده است. نویسنده ضمن اینکه وضعیت روحی و روانی، و پایگاه قبیله ای خوارج را بررسی می کند، به سیاست های راهبردی و اهداف عالی امام، و تلاش های بی دریغ او برای آگاهی بخشی و هدایت این قوم به راه راست، و نشان دادن فهم غلط آنان از شرایط روز نیز در نظر دارد، و سیاست های انحرافی طاغوت شام را که در مناظره ها و احتجاج های امام و یارانش با سران خوارج آشکار شد، به شیوه ای منطقی و مستدل نقد و ارزیابی می کند.
امام الصادق و المذاهب الأربعة المجلد 1
نویسنده:
اسد حيدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مکتبة الصّدر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الإمامُ الصّادق وَ الْمَذاهِبُ الأرْبَعَة» (امام صادق و مذاهب چهارگانه) کتابی به زبان عربی نوشته اسد حیدر از نویسندگان شیعه اهل عراق است. این کتاب، به تحلیلی نو و جامع، پیرامون ابعاد شخصیت امام صادق (ع) پرداخته است. کتاب در چهار جلد تنظیم شده و هر جلد شامل دو جزء است. همان‌ گونه که از نام کتاب پیداست، مؤلف، بیشتر به تحلیل مکتب فقهی، علمی و تفسیری امام صادق (ع) در ارتباط با مذاهب چهارگانه اهل سنّت و پیشوایانِ آنان پرداخته است. جلد اول، مقدمه‌ ای از حامد حنفی داود، استاد ادبیات عرب در قاهره و مقدمه‌ ای از خود مؤلف را دربر دارد. خلافت امویان و عباسیان، عصر زندگانی امام صادق، مدرسه حدیثی امام صادق و راویان آن، معاصران سیاسی حضرت، مذاهب اربعه و علل گسترش آن و پیدایش مذهب جعفری از مباحثی است که اسد حیدر بدان پرداخته است.
موسوعة أهل البیت علیهم السلام المجلد 5 (سيرة اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب علیه السلام)
نویسنده:
علی عاشور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار نظیر عبود,
چکیده :
کتاب «موسوعة أهل البیت علیهم السلام» نوشته علی آشور، که به بررسی زندگی چهارده معصوم در بیست جلد می پردازد. جلد پنجم این کتاب به موضوع علي بن ابی طالب علیه السلام می پردازد. برخی از عناوین مرتبط با جلد پنجم شامل: اعتراض عمر یوم وفاة النبی (ع)، اعتراض عمر یوم الحدیبیة، هتک بیت الزهرا (ص)، حدیث المنزلة، نص الغدیر، صحة وتواتر الغدیر، احتجاج الفاطمة (ع) و غیره می باشد.
سلسلة مجمع مصائب أهل البیت (ع) المجلد4 (النبي و آله)
نویسنده:
محمد هنداوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجة البیضاء,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب «سلسلة مجمع مصائب أهل البیت (ع)» نوشته محمد هنداوی، مجموعه سروده‌ هایی به زبان عربی در مدح و رثای اهل بیت (ع) كه گردآورنده نخست در مقدمه درباره شخصیت امام حسین (ع) و انقلاب و مصیبت ایشان مطالبی بیان كرده، سپس ده مجلس در قالب شعر و نثر با این عناوین فراهم آورده است: مسیر اهل بیت (ع) به كوفه، ورود اهل بیت (ع) به كوفه، اهل بیت (ع) در راه شام، رسیدن اهل بیت (ع) به شام به عنوان اسراء، اسرای اهل بیت (ع) در مجلس یزید، اهل بیت (ع) در خرابه شام، بازگشت به كربلا، بازگشت اهل بیت به مدینه، و حالت اهل بیت پس از بازگشت از كربلا. جلد چهارم از مجموعه‌ حاضر ذكر مصائب پیامبر و خاندانش اختصاص دارد كه به زبان عربی در قالب شعر و نثر بیان شده است.
أخلاقيات الإمام علي أميرالمؤمنين علیه السلام المجلد 3
نویسنده:
هادی مدرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مؤسسة الباقر؛ دار العلوم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «أخلاقيات الإمام علي أمير المؤمنين علیه السلام» نوشته هادی مدرسی، شرح ویژگی‌ های اخلاقی امام علی (ع) است. در این کتاب سه بخش اصلی یعنی: اخلاقیات مومن, اخلاقیات مخالف و اخلاقیات زمامدار، تدوین شده است. متن کتاب در اصل مجموعه احادیث, روایات و حکایاتی است که از خود مولی امیرالمومنین علیه السلام نقل شده و نگارنده به شرح و تفسیر آن اهتمام کرده است. در جلد سوم تصویر حضرت علی (ع) در جایگاه یک زمامدار بررسی می شود.
حیاة الزهراء علیهاالسلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله
نویسنده:
فضل علی قزوينی؛ محقق: احمد حسینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دبیرخانه کنگره میراث علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «حیاة الزهراء علیهاالسلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله» نوشته فضل علی قزوينی، به زبان عربی روایتی است از زندگی فاطمه زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص)، به ویژه ماجرای فدک، همچنین نکاتی درباره‌ خطبه حضرت زهرا (س) و شرح آن، و همچنين سخنان زهرا (س) با زنان مهاجر و انصار، آمده است. این کتاب همچنین به بررسی حمله کفار به خانه حضرت زهرا (س) و شهادت حضرت محسن می پردازد.
عوالم العلوم و المعارف من الآیات و الاخبار و الاقوال المجلد 22 (الامام علي بن موسى الرضا عليه السلام)
نویسنده:
عبدالله بحرانی اصفهانی؛ محقق: محمدباقر موحد ابطحی اصفهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الامام المهدی علیه السلام,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الآیات و الاخبار و الاقوال» نوشته شیخ عبدالله بحرانی اصفهانی است، که توسط محمدباقر موحد ابطحی اصفهانی تحقیق شده و درباره حضرت زهرا علیها السّلام تا امام جواد علیه‌ السّلام می‌ باشد. مؤلف در این اثر در صدد جمع آوری روایات مختلف زندگی و مناقب آن حضرت بوده و با تدوین این مجموعه خواسته است تکمله و استدراکی بر کتاب بحار الانوار تنظیم کند. وی تلاش کرده مواردی را که مرحوم مجلسی در بحار نیاورده است ارائه کند. ضمن اینکه فصل بندی عوالم، ریزتر و عناوین آن جزئی تر است. منابع این کتاب همانند منابع بحار بسیار متنوع و گسترده است اعم از منابع شیعه و سنی. مؤلف پس از ذکر منبع هر خبر، با بیان سلسله سند، آن را آورده است. در این اثر تحلیل و ارزیابی اخبار یا اظهار نظری از سوی مؤلف دیده نمی‌ شود. در لابلای ابواب کتاب و پس از اتمام هر باب هم مستدرکاتی توسط محمدباقر موسوی موحد ابطحی افزوده شده است. جلد 22 این کتاب به احوالات امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام می پردازد.
حیاة أمیر المؤمنین علیه السلام عن لسانه المجلد 5 (حرب الجمل)
نویسنده:
محمد محمديان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «حیاة أمیر المؤمنین (ع) عن لسانه» نوشته محمد محمدیان شامل هفت جلد در مورد حضرت علی (ع) امام اول شیعیان است. جلد پنجم این کتاب به موضوع جنگ جمل می پردازد.
  • تعداد رکورد ها : 1798