جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1275
 با وجود اینکه خداوند می فرماید به کسی که چیزی دادید منت به او نگذارید و آزار و اذیتش نکنید، پس چرا خود خداوند نعمت های مادی ومعنوی که به انسان داده است هم منت می گذارد و هم روز قیامت اگر کسی از او تشکر نکند عذابش می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : "منت"، در اصل از ریشه "منّ" گرفته شده است به معناى سنگى كه با آن اجسام را وزن مى کنند، و در اصطلاح به نعمت هاى بزرگ و سنگين گفته می شود. و در لغت و استعمالات قرآن معناى گسترده‌اى دارد كه مفهوم اول (بخشيدن نعمت هاى سنگين) را نيز شامل مى‌شود. من بیشتر ...
 به چه معنى مى توان مصلحت و خیر و کمال مخلوقات را هدف آفرنیش به شمار آورد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بـه عـنـوان هـدف فـرعـى و تبعى، توضيح اين كه : انجام كار به خاطر مصلحت به اين معنى نيست كه مـصـلـحـت علتى غائى براى خداى متعال باشد ، بلكه نوعى هدف فرعى و تبعى است و علت غايى اصـلـى بـراى انجام كارها همان حب به كمال نامتناهى ذاتى است كه بالتبع بیشتر ...
 مصلحت الهی را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اراده الهى به صورت گزاف و بى حساب به ايجاد چيزى تعلق نمى گيرد بلكه آنچه اصاله مورد تعلق اراده الـهى واقع مى شود , جهت كمال و خير اشياء است و چون تزاحم ماديات موجب نقص و زيان بـعضى بوسيله بعضى ديگر مى شود , مقتضاى محبت الهى به كمال , اين است ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 چرا خداوند برای انسان ها دشمن آشکار(شیطان) را آفرید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قبل از بيان جواب اشاره به يک مطلب مورد نياز است و آن اينکه ما نبايد در قضاوتهاي خود خداوند را با بشر و هر موجود ضعيف ديگر قياس کنيم و به او موقعيت يک مخلوق را بدهيم و بعد ديدگاههاي خود را در مورد او تنظيم نمائيم. خدا، خدا است و قضاوت درباره او بیشتر ...
 من مدرس کلاس های آموزش خانواده والدین دارای فرزند استثنایی هستم. والدین گاهی سئوال می کنند تولد کودک استثنایی را چگونه می توان به عدل الهی استدلال کرد. در حالی که این کودکان قبل از تولد هرگز گناهی را مرتکب نشده اند. هرچند این موضوع از منظر علوم تجربی و علم ؤنتیک کاملاً قابل استدلال است. لطفاًپاسخ مستند به آیات و احادیث باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخي که مي‌توان آن را از سرچشمه‌هاي زلال معرفت و دانش کامل قرآن مجيد و روايتهاي نبوي و علوي يافت و متکلمان اسلامي آن را در قالبهاي مختلف تبيين کرده‌اند به اين شرح است: نظريه (جبران) متکلمان اسلامي با اذعان به وجود المها و مصيبتها وانواع ضرر و بیشتر ...
 چرا خدایی که هم عقل را آفریده و هم قدرت اختیار مشخصی را و هم محیط مشخصی را برای زندگی وی از قبل مشخص کرده است و خود از همان ابتدا از سرنوشت وی که خودش با چنین آفریده هایی تعیین نموده است آگاه بوده است بهشت و جهنم را قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سوال شما برمي گردد به اينکه نقش اراده انسان با توجه به قضا و قدر الهي چيست؟آيا با وجود قضا و قدر انسان از خويش اراده دارد يا خير؟اگر براي انسان اراده ثابت شود آنگاه مسئول اعمالي که انجام مي دهد مي باشد و لذا بهشت و جهنم هم معنا مي يابد الب بیشتر ...
 همه چیز تحت مشیت و اراده الهی است، پس خواست و اراده ما تبعی و جبری می‎شود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به اين كه اين بحث بسيار دقيق و مهمّ كه از دير زمان هميشه در اذهان مطرح بوده جاي تحقيق و پژوهش‎ علمي فراوان دارد، لكن در اين مقال به طور مختصر و گذرا به مطالب اساسي اكتفا مي‎شود و ادامه آن را به مطالعه و تحقيق خود شما از منابع ديني (كه بیشتر ...
 اسما و صفاتی که مفهوم مقایسه ای دارند مانند"احکم الحاکمین" یا "ارحم الراحمین" یا "خیرالغافرین" چه مفهومی را می رسانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين گونه صفات که صفت عالي است به اين معناست که خداوند در آن صفت مانند صفات ديگرش کمال مطلق را داراست به عنوان مثال ارحم الراحمين به اين معناست که خداوند رحمتش در نهايت کمال است "نظراماميه و محققين از فلاسفه و متکلمان معتقدند ما مي توانيم صفات بیشتر ...
 آیا اسما و صفات الهی عین ذات خداوند هستند؟اگر پاسخ مثبت است لطفا توضیح دهید و اگر منفی است پس مفهوم این اسما مانند قادر و حکیم و علیم و ... چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در نظر اکثر علما و متکلمين شيعه صفات الهي عين ذاتند چرا که مغايرت بين صفت و موصوف در جايي فرض دارد که دست کم، يکي از آن دو محدود باشد. بدين روي، اگر صفتي را فرض کنيم که نامحدود است، به دليل آن که خودش نامحدوداست، موصوفش نيز نامحدود مي باشد و د بیشتر ...
 در وحی نمودن خداوند به پیامبر به وسیلة جبرئیل شکی نیست‌، امّا خداوند متعال با این که جسم نیست‌، آیات را چگونه به جبرئیل می‌رساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جبرئيل واسطة رساندن پيام الهي به پيامبر است‌. در مورد فهميدن اين نكته كه جبرئيل چگونه پيام را دريافت مي‌كند و چگونه پيامبر آن را دريافت مي‌كند، عقل راه به جايي ندارد. عقل ما توان فهم اين موضوع را ندارد و بايد براي فهم آن‌، به روايات مراجعه كر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1275