جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حجاب
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زکیه زینلی عارفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
پوشش در ادیان و اقوام پیش از اسلام بی سابقه نیست گویا گرایش فطری انسان، او را به نوعی پوشش فرا خوانده است و در برخی از اقوام و ادیان به سخت گیری شگفتی نسبت به پوشش بر می خوریم که اصولا بررسی های تاریخی، نشان می دهد که حجاب اصطلاح جدید است و در قدیم لفظ پوشش بوده است. همچنین در آیات حجاب کلماتی به کار رفته است که باز شناسی دقیق آن ها بی گمان به روشن شدن آیات کمک شایانی خواهد کرد. از جمله(جلباب، خمار، تبرج، جیب) پس از بررسی اجمالی مفهوم حجاب و معنای آن و جایگاه و اهمیت آن به نظر قرآن که زن را لؤلؤ و مرجان معرفی می کند زمانی که در صدف حجاب قرار گیرند به بحث در مورد آیات مربوط حجاب و پوشش اسلامی پرداخته و چگونگی حدود پوشش کفیت پوشش در برابر نامحرم و اجنبی را با نگرش در آیات و روایات و اقوال فقیهان روشن ساختیم همچنین نکاتی که در آیات ( سوره نور و احزاب) بیان شده که به طور مختصر مورد بررسی و نظر مفسرین را، در این باب مطرح نمودیم و لازم دانسته حدود زینت را از زبان قرآن مورد بررسی قرار داده و تقوی ( در نگاه، زینت، نگاه به چهره و دست ها) را مشخص کنیم همچنین گواه دیگر رسالت عظیم اهل بیت در حفظ پوشش بر همگان معلوم و روشن است که این بزرگواران در همه ابعاد زندگی اسوه اند(در ایمان، عمل، پاس داشتن عفاف و حفاظت از مکانت انسانی زن های مسلمان است) و روایات مأثوره از ائمه اطهار شاهد و دلیل بجا بر پا داشتن حجاب می باشد. حجاب از جمله نتایجی که به دنبال دارد از نظر روانشناختی و اجتماعی بر روی فرد و جامعه تأثیرات به سزایی دارد و عدم حضور زن یا حضور زن در جامعه به حجاب و عفاف او بستگی دارد و می تواند نقش فعال و سازنده ای در جامعه داشته باشد و شواهد تاریخی بر این مطلب گواهی می دهند و همین مسئله حجاب بر عکس می تواند پیامدهای زیانبار هم برای فرد هم برای جامعه بدنبال داشته باشد از همه مهمتر سبب از بین رفتن کانون گرم خانواده می وشد بنابراین زن با حجاب از اینکه بازیچه هوی و هوس ها قرار گیرد یا اینکه عامل فساد گستری فساد اندیشان شود، جلوگیری می کند بالاخره هویت شخصیت زن در گرو منش و روش زندگی اوست حجاب و پوشش منش والای زن مسلمان و نقش عظیم او در جامعه می باشد. از جمله مسائلی که باید در جامعه به آن توجه شود راه های اجرای عفاف در آن جامعه می باشد چنانچه راه حل های این معضل اجتماعی(بی حجابی) را نمی توان ساده انکارانه در مطالبی محدود کرد. با بکار بردن راه هایی که اسلام هم آن را تأیید می نماید جلوی این مفسده را گرفت و شاهد جامعه ای بود که زن و مرد در کنار یکدیگر به کار و فعالیت بپردازند بدون اینکه خطر کسی را تهدید نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نصرت عباسیان قلعه بالا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
جلباب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت از بدیهیّات فقه اسلامی است که تا پیش از زیادتی کشف حجاب در فرهنگ غرب، در کشورهای اسلامی به عنوان یک حکم ضروری نزد همه مسلمین پذیرفته شده و تنها در حدود پوشش میان فقها اختلاف نظر بود، امام پس از این دوره که تقریبا آغاز آن در ایران پس از انقلاب مشروطیت می باشد برخی سعی نموده اند که با قرائت های مختلف از متون دینی یا طرح شبهات مختلفی مبانی دینی و تئوری حجاب را مورد هجوم قرار دهند. لذا پژوهنده در این مقام سعی دارد تا با استفاده از آیات کلیدی حجاب و تفاسیر معروف و لغتنامه های معتبر و نیز کتب فقهی قدیم و جدید و مطالعه آثا معاصری که پیرامون مسئله حجاب نوشته شده است به تبیین ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن، فقه و سنت بپردازد. در فصل اول، پس از تعریف حجاب سعی نموده ایم تا ریشه های حجاب را در فطرت آدمی جستجو کرده و اثبات کنیم، تسلیم در برابر حکم حجاب ثمره شناخت انسان از خود و شارع حکیم و بی نیاز است. در فصل دوم تاریخچه مختصری از حجاب در آیین ها و سرزمین های مختلف بیان شده است. در فصل سوم به ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن از مسیر بررسی آیات حجاب پرداخته ایم. در فصل چهارم، با بیان نظریات مختلف فقهی در حدود پوشش، نظر مشهور امامیه در وجوب ستر همه بدن به جز صورت و دو دست تا مچ بیان شده و نیز حدود پوشش زن در نماز و تفاوت آن با پوشش بانوان در برابر غیر محرم و چگونگی پوشش بانوان در برابر محرم با نگاهی به دستورات اخلاقی آن و نیز تفاوت حجاب زنان سالخورده با اشاره به آیه 60 سوره نور و در انتها به اختلاف فقها در میزان جواز کشف حجاب در برابر خواستگار که در احدیث به آن اشاره شده، بیان شده است. در فصول بعدی ( پنجم تا هشتم) پس از بیان ضرورت حجاب از منظر عقل و جامعه شناسی و روانشناسی به برخی از شبهات پیرامون حجاب پاسخ گفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فهیمه قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
کسانی که دست به قلم دارندودرکارقلمزنی تجربه ای دارندبه خوبی می دانندچه بساعنوانی درآغازساده وسهل جلوه کند،ولی آنجاکه پای تتبع ویافتن مطلب درآن به میان می آید،مشکلات متعددی فراروی محقق وآنکه تحقیق راآغازکرده است رخ می نمایدموضوع انتخاب شده برای تحقیق که درپیش روی داریدنیزچنین سرنوشت وسرانجامی راداشت. به هرحال به فضل الهی،این کاردرحدتوان خویش انجام شدکه ان شاءالله بالطف وعنایت الهی موردتوجه ودقت خوانندگان عزیزقرارگیرد. نوشتارحاضرمطالبی پیرامون ضرورت حجاب ازدیدگاه قرآن وسنت می باشدکه درشش فصل به نگارش درآمده است: فصل نخست:دراین فصل بیشترسعی شده برای آشنایی باحجاب واژه های مربوط به آن همچون حجاب(لغت،اصطلاحی)سپس درموردارزش گذاری حجاب وحکمت وآثارروقرب به خدا،آرامش روانی،استحکام پیوندخانوادگی،استواری اجتماع ودرانتهامقصوداصلی حکم حجاب مطالبی بیان شود. فصل دوم:دراین فصل به بیان پایه های حجاب،آثارحجاب اعم ازآثاردنیوی،(آثارروحی وروانی،خانوادگی،اجتماعی)آثاراخروی حجاب وسپس فلسفه پوشش ودرانتهانیزلازم دیدم شرایط عمومی پوشش راموردبررسی قراردهم. فصل سوم:ازآنجاکه موضوع این تحقیق ضرورت حجاب ازدیدگاه قرآن وسنت است دراین فصل سعی برآن شده بعدازتوضیح درموردخودحجاب وآثارآن به بررسی انواع حجاب ازدیدگاه قرآن ازآن جمله:حجاب درچشم،درراه رفتن،حجاب ظاهری حجاب گفتارو...پرداخته وسپس حجاب راازدیدگاه سنت موردتحقیق قرارداده شده:ازدیدگاه ائمه،فاطمه ( س) ،پیغمبر ( ص) و ... فصل چهارم:مسلماًبدحجابی به عنوان یک پدیده اجتماعی درهراجتماعی که گسترش یابدپیامدهای ناگواری رابه دنبال داردوقتی زنان جامعه که پیکره وهسته اصلی اجتماع هستند بدون حجاب با آرایش غلیظ در جامعه ظاهر شوند زمینه تحریک مردان را فراهم می کننددراین فصل ابتداپیامدهای بدحجابی وبی حجابی تبیین داده شده است.سپس درپایان عوامل آن موردتوضیح قرارگرفته است. فصل پنجم:دراین فصل شیوه های شناخت حقانیت حجاب موردتحقیق قرارگرفته شده است به راههای مبارزه با بدحجابی و بی حجابی از جمله:تقویت ایمان،احیاء فرهنگ اصیل اسلامی،شناساندن الگوهای والا،راه های ترویج و...پرداخته شده ودرانتهافصل راهکارهای اجرایی مطرح گردیده وسپس پیشنهادات دراین باره ارائه شده است. فصل ششم:ازآن جاکه دشمنان اسلام همواره سعی درنابودکردن اسلام دارندوهمواره یک سری بهانه های بنی اسرائیلی می آورندتاازاین طریق اسلام رادرنظرهمگان بدون محتوانشان دهند.ازاین رواینجانب سعی کردم فصل انتهای پایان نامه ام رابه بررسی شبهات به روزازجمله(مسئله دست وپاگیربودن حجاب درشکل چادر،رابطه حجاب مشکی وبیماری های استخوانی و...)وبه بررسی سوالات ازجمله(1- چرامردان مجا زمی باشندهرکاری می خواهندبکنندوهرگونه می خواهندلباس بپوشندامازنان بایدپوشش رارعایت کنند؟2- پوشش بانوان درعکس وفیلم و...)بپردازند تاشایدبانوشتن این مطالب گروهی که درخواب غفلت به سرمی برندچشمان خودرابرروی حقایق بازکنندوخودراازچنگال دشمنان اسلام که همواره نقشه می کشندازراههای گوناگون ( ازبین بردن حجاب وترویج فرهنگ برهنگی و...)زمینه فسادراهرچه بیشترافزایش دهندوجامعه رابه نابودی بکشند؛نجات دهم پس خواهرعزیزم هوشیارباش بردارعزیزم هوشیارباش خودجستجوکن،هرچه بگردی ازحجاب یابی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه محبی کامه سفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
تبرج
,
زینت
,
جلباب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
موضوع این پژوهش " ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن " می باشد. هرچند ذکرحجاب پوشش ظاهری را به خاطر می آورد، اما از آنجا که هدف از حجاب، حفظ شان انسانی و قرب الهی است، در آموزه های دینی ما جلوه های متعددی دارد که می توان به رعایت پوشش و حجاب در نگریستن، گفتار و کردار اشاره نمود. نوع منابع مود استفاده در این پژوهش شامل منابعی چون: تفاسیرقرآنی، کتابهای روایی و همچنین کتابهایی که پیرامون مسئله حجاب نوشته شده، می باشد. واژگانی که بازشناسی دقیق آنها به روشن شدن آیات کمک می کند عبارت است از : حجاب، جلباب ، خمار، تبرح و زینت . پژوهشی که در پیش رو دارید در شش بخش تنظیم شده است و هر بخش شامل چندین فصل است. بخش اول: کلیات که شامل دو فصل می باشد. فصل اول: مبانی و اصول تحقیق؛ فصل دوم: واژگان کلیدی بخش دوم: تاریخچه حجاب که شامل سه فصل است. فصل اول: جایگاه پوشش در فطرت انسانی؛ فصل دوم: حجاب در دوران ما قبل اسلام؛ فصل سوم: حجاب در ادیان الهی بخش سوم: فلسفه پوشش شامل دو فصل. فصل اول: فوائد حجاب؛ فصل دوم: ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن. بخش چهارم: حجاب و سیره عملی اهل بیت? که شامل سه فصل می باشد. فصل اول: حجاب در روایات؛ فصل دوم: حجاب حضرت فاطمه زهرا?؛ فصل سوم:حجاب و نهضت عاشورا؛ فصل چهارم: حجاب از دیدگاه عقل بخش پنجم: عوامل بی حجابی و بدحجابی، شامل دو فصل است.فصل اول: عوامل فردی؛ فصل دوم: عوامل اجتماعی بخش ششم: پرسش و پاسخ در زمینه حجاب که در دو فصل تقدیم می شود. فصل اول: حجاب و ایرادات وارده بر آن؛ فصل دوم: شبهات پیرامون چادر در پایان چند پیشنهاد در رابطه با بی حجابی آمده است. مسئله حجاب یک دستور دینی است و این حکم الهی به زن دستور می دهد که در برخورد با مرد ودر پوشش خود حدودی را رعایت کند و روایات ائمه? نیز تاکیدی بر این امر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ام لیلا عبدالرحمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
نقاب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
این مختصر تحقیق در مورد حجاب و نظر اسلام و قرآن و آیات و روایات در مورد حجاب می باشد که در این تحقیق بر آن شدیم تا بررسی کنیم این حجاب در لغت به معنای مانع پرده، و پوشش آمده ولی حجاب اصلی آن حجابی است که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد، حجاب مفهوم جدید است قبلا علما با واژه ستر بیان می کردند و منظور این بود که زن در مباشرت و معاشرت با مردان پوشش اسلامی خود را به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام حفظ و رعایت نماید. در مورد تاریخچه گفته قبل از اسلام هم حجاب بود منظور از زمان حضرت آدم و حوا که خودشان با برگ های درخت خرما و علف پوشانیدن و این پوشش به خاطر پیدا شدن عورت اعضایی که باید پوشیده باشند و آدم و حوا از برهنه شدن آن شرم داشتند پس خودشان را با برگ درخت خرما و علف ها پوشاندن و منحصر به بعد از ظهور اسلام نیست. حدود پوشش برای مردان فقط عورت از ناف تا زانو پوشاندن بقیه اعضا واجب نیست ولی به قول اکثر علما تمام اعضا بدن زن تهیج آور است پس عورت است و باید پوشیده شود به جز صورت و دو دست در قسمت فلسفه حجاب به جنبه های مختلف جون جنبه روانی پیوند خانواده که هر رعایت حجاب و مراعات نگاه از طرف زن و مرد صورت گیرد استحکام خانواده پایدارتر می شود و هرچه ضعیف شود بنیان خانواده هم ضعیف و سست می شود. و همین طور رعایت حجاب آرامش و آسایش زن را فراهم می کند و حرمت و احترامش را بالا می برد. در فصل بعدی حجای از نظر قرآن و اسلام مورد بررسی واقع شد حجاب از ضروریات و احکام شرعی اسلام است و رعایت ان بخصوص برای بانوان جزء واجبات است و ترک آن از محرمات و موجبات عقاب می شود چنان که رسول اکرم در معراج دیدند که زنانی را از موی سر آویزان و مخلد در آتش نموده اند و مار و عقرب به آن آویزان است علت را پرسید گفتند اینان در دنیا رعایت حجاب از نامحرم و اجنبی را نمی کردند، الگوی کامل یک زن مسلمان حضرت زهرا(س) می باشد که با زندگی خودشان درس های لازم برای سعادت دنیا و آخرت به ویژه برای بانوان بیان فرموده اند چند نمونه در این تحقیق آورده شد. در فصل پنجم حجاب از نظر بزرگان انقلاب بیان شده چون نظر امام خمینی(ره) به زنان سفارش کرده همان طور که اوایل انقلاب با ایثار ازخودگذشتگی انقلاب را به پیروزی رساندن حال هم آن را حفظ نمایند و همین طور بیاناتی از مقام معظم رهبری آورده شد. و در فصل آخر این مجموعه از آثار بدحجابی و علل آن که آثار آن مثل سقوط کردن شخصیت زن زیرا خود مردان هم از رابطه برقرار کردن با زنان بی بندو بار به صورت قلبی متنفر ولی به عنوان مضحکه و ملعبه به بازی می گیرند ولی قلبا و دائما دوستش ندارند، و زن بدحجاب هم باعث تزلزل در زندگی و خانواده خودش و موجب متزلزل شدن زندگی های دیگران می شود به این صورت که ممکن است جوانی که قبلا به زندگی وابسته بود با دیدن یک زن بدحجاب و بی بند لحظه ای دچار لغزش و خطا شد و یک عمر بدبختی و عواقب بد آن در زندگی شاید شیرین خودش قبل از دیدن این بی بند و باری را تحمل کند. پس با این حساب زن اگر حجابش را رعایت کند هم موجب محکم شدن پایه های زندگی می شود و هم زندگی دیگران را به خطر نمی اندازد و مرد و زن اگر رعایت حجاب و حریم نظر را داشته باشند می توانند در نهایت صحت و سلامت روحی روانی در جامعه به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی بپردازند و در آخر به شبهات چون دست و پاگیری حجاب و حجاب باعث عقب ماندن و مانع فعالیت اجتماعی و اقتصادی او می شود ما با دلیل این نظر را رد کرده ایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اقدس بیگم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
مسئله پوشش قدمتی طولانی دارد و به زمان اسلام مربوط نمی شود بلکه این مسئله قبل از اسلام نیز در میان ادیان مختلف رواج داشته است و اسلام تنها به تشریع حدود آن پرداخته است. مسئله اصلی زن و مرد در وضع امروز مسئله ارتباطات بین زن و مرد است، که رابطه زن و مرد با هم در جامعه باید چگونه باشد؟ مسئله حجاب هم در همین رابطه مطرح است و چون حجاب یکی از ضروریات دین مقدس اسلام است، اگر کسی منکر یکی از ضروریات دین شود در صورتی که انکار او به انکار خداوند سبحان و رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله) بازگردد مرتد و کافر است پس بنابراین روشن نمودن تمام جوانب مسئله حجاب برای مردم امروز خاصه دختران وزنان جوان، ضرورت کاملی دارد و این مسئله یکی از مسائل مهم حیاتی یک جامعه است. پرداختن به تمام جوانب مسئله حجاب و گستردگی دامنه بحث مدت زمان طولانی را می طلبد لذا در این تحقیق فقط به ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن وسنت پرداخته شده است و پرداختن به دیگر جوانب را به عهده کسانی می گذاریم که می خواهند در این راه قدم بردارند و تحقیق کنند. چون روش تحقیق به صورت « بنیادی» می باشد و روش جمع آوری اطلاعات به صورت « کتابخانه ای» است، لذا تا آنجا که در توان بوده کوشش شده است هیچ مطلبی بدون استناد دقیق به مرجع و منبع آن آورده نشود و در میان اقوال و آراء از مراجع به کهن ترین منابع غفلت نورزیده و در تبیین واژه ها نیز ابتدا به قدیمی ترین متون لغوی و منابع فقهی و دینی مراجعه شده است. «حجاب برای حفظ تعادل خانواده، جامعه و تکامل انسانها ضروری است» همانطور که می دانیم در جسم و جان زن که سراسر زیبایی، لطافت، محبت و در یک کلام « دل ربایی» نهفته شده است این همان واقعیتی است که در زن زمینه ای را ایجاد کرده است تا هوش و دل جنس مخالف را چون آهن ربا، به سوی خود جذب کند و برباید. این « ربایش» جریانی است که اگر در مسیر الهی و انسانی خود قرار گیرد، زندگی سالم زن و مرد را پی ریزی و قوام سلامت اجتماع بشری را تضمین می کند و اگر در مسیر شیطانی و حیوانی قرار گیرد، عامل انحراف زن و مرد و به تبع آن سقوط جامعه را به دنبال خواهد داشت. پس زن باید با اتکا بر خداوند و رعایت کردن پوشش و حجاب خود با قوی کردن ایمان خود سعادت و خوشبختی خود و خانواده و جامعه را تأمین کند. اول باید خود را بشناسد و به گوهر وجودی خویش پی ببرد و بعد سعی و تلاش کند تا این گوهر گرانبها را حفظ کند و به آسانی از دست ندهد. به امید روزی که تمام قوانین و دستورات اسلامی آنطوری که در دین مبین اسلام است به آن عمل شود و در جامعه شیوع پیدا کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
گلدسته نوروزیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
تبرج
,
جلباب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
موضوع تحقیق : ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف در این تحقیق آن است که می خواهم حجاب از دیدگاه قرآن و سنت بیان نمایم و همچنین بدانم که با توجه به این که قرآن و سنت به این موضوع خیلی اهمیت داده اند، چرا که بعضی زنان در جامعه نسبت به مسأله پوشش حجاب بی اهمیت هستند و چه اموری باعث شده که عفاف و حجاب روز به روز کمرنگ شود. اصل حجاب یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هرکدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید رعایت نمایند. زیرا این حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری زنان جامعه است، که اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو ریزد عوامل سعادت، پاکزیستی و شرافت آن ها فرو ریخته و قطعا این سنگر در سراشیبی سقوط و انحراف قرار گیرد و موجب آلودگی خود و جامعه خواهند شد. اینکه حجاب تنها مختص به اسلام نمی باشد بلکه با نگاهی به تاریخچه حجاب فهمیده می شود که در بعضی از ملل و ادیان مختلف حجاب وجود داشته اند. با توجه به اوضاع امروز جامعه اسلامی عوامل های مختلف در کم توجهی به عفاف و حجاب دارد که به طور خلاصه و تیتروار به آن ها می پردازیم : 1- بحران سازیهای متعدد دشمن. 2- خلأ الگوهای مناسب فرهنگی. 3- بالا رفتن سن ازدواج و ... می باشد که باید راهکارهایی اجرایی برای ایجاد عفاف و حجاب در جامعه بوجود آید تا جامعه از آن وضع تباهی و فساد و بی حجابی بیرون رفته و به سعادت و پیروزی کشانده شود. دامنه این تحقیق در محدوده قرآن و سنت می باشد. با توجه به آیات و روایاتی که در این زمینه آمده و از کتاب های تفسیر(نمونه و المیزان) و بحارالانوار و اصول و فروع کافی و رسلاله حجابیه در دو جلد و کتاب های شهید مطهری و غیره. روش انجام کار این تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است با مراجعه به کتاب ها و مقالات و رساله ها و دیدگاه های مختلف مطالبی که در رابطه با این موضوع بوده، یادداشت برداری کرده و پس از آن فیش برداری و ارتباط منطقی بین موضوعات برقرار کرده و به یافته های جدیدی دست یافتم. شروع به نوشتن طرح نامه و پس از تصویب طرح نامه پایان نامه را نوشتم. نتیجه ای که از تحقیق گرفته شده با توجه به آیات و روایات که در مورد حجاب آمده که بر هر زن و مرد واجب است که رعایت کرده، زیرا زن با داشتن حجاب شخصیت می گیرد و باعث بالا رفتن احترام و ارزش و مقام او حتی در عرش الهی می شود. واژه های کلیدی : 1- حجاب : جمع حجب : به معنی پوشیدن است و هم معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. مانع و حایل میان دو چیز. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوششی است. یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هر کدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید آن را رعایت نمایند. 2- ستر : سَتَرَ – یستر ستراً : روی آن چیزی را بپوشانید. و ساتر : کینه او را به دل گرفت و دشمنی اش را پنهان کرد و مخفی کردن ؛ الستر : پوشش وسیله پوشانیدن. 3- جلبات : درباره جلبات معانی متعددی وجود دارد. به معنای : ملحفه(چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر و روی گردن و سینه ها را می پوشاند ، یا عبارت از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ برای زن که از ملحفه ( ملافه یا روپوش بزرگی همانند چادری کوچکتر است یا جامه گشادی است که از چارقه بزرگتر و از عبا کوچکتر ، زن بوسیله آن سر خود را می پوشاند و باقی آن را بر سینه اش رها می سازد. 4- تبرج : در گفتار اهل سنت به معنی خود نمایی و جلوه گری است. این کلمه در اصل از " برج" گرفته شده. همان گونه که برج در میان ساختمان ها خود را بیشتر آشکار می کند و خودنمایی می نماید. تبرج بانوان نیز به همین معنی است. تبرج زده : زن زینت ها و زیباییهای خود را برای نامحرمان آشکار سازد. 5- سنت : روش طریقه سیرت سرشت طبیعت در اصطلاح فقه : قول و فعل و تقریر پیغمبر اسلام آنچه که صحابه بر آن عمل کرده باشند. 6- قرآن : در معنای قرآن وجوه های زیادی ذکر شده : 1- قرآن اسمی جامد و غیر مشتق، علم ارتجالی است و خداوند به عنوان اسم خاص برای وحی پیغمبرش نازل فرموده، قرار داده است. 2- قرآن اسم مشتق ولی غیر مهمور. مشتق از قرنُ الشیءِ بالشیءِ یعنی چیزی را به چیزی ضمیمه کردن. – قرآن هم ریشه « قرائن» جمع « قرینه» است ؛ ریشه آیاتش همانند یکدیگر است و بعضی دیگر را تأیید می کند. 3- قرآن مشتق و مهموز است. از « قَرءَ» به معنای جمع گرفته شده است و بر وزن رجحان و غفران از ماده « قرأ» به معنای تلاوت کردن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ناهید پاک نهاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
زینت
,
جایگاه زن
,
زن در اسلام
,
جلباب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
جایگاه زن در روایات
,
پوشش لباس زن در قرآن
,
پوشش لباس زن در روایات
,
حجاب در روایات
چکیده :
فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می تواند یکی از پایه های تحقق فرهنگ پوشش اسلامی گردد . با توجه به تلاش بدون وقفه دشمن در از بین بردن و به ابتذال کشیدن حجاب زنان مسلمان و در نتیجه حاکمیت فرهنگ سلطه بر جهان سعی شده در این تحقیق دلایل ضرورت حجاب برای زنان مسلمان از دیدگاه قرآن و اهل بیت بررسی شود تا جوابی باشد برای کسانی که شبهات سستی را بر این اصل الهی وارد می سازند . در این نوشته از کتابهای مختلفی استفاده شده اعم از کتابهای متن عربی و فارسی و همچنین مقالاتی که در این زمینه نوشته شده است . این تحقیق شامل شش بخش است . بخش اول کلیات که شامل دو فصل است:فصل اول طرح نامه و فصل دوم واژه شناسی . بخش دوم: فلسفه ی پوشش در اسلام می باشد که شامل چهار فصل می باشد : فصل اول : ارزش والای زن. فصل دوم : امنیت و آرامش زن. فصل سوم: استحکام خانواده . فصل چهارم : استواری اجتماع در بخش دوم فلسفه ی حجاب از دیدگاه قرآن بررسی شده که در فصل اول آیات 30 و 32 سوره ی بررسی شده در این آیات حدود حجاب زن و فلسفه ی آن بیان شده. در فصل دوم آیات 58 تا 60 سوره ی نور بررسی شده است که در زمینه پوشش و روابط اعضا خانواده با یکدیگر و همچنین حکم برداشتن حجاب زنان سالخورده با شرایط خاص بیان شده است . فصل سوم آیه 32 سوره ی احزاب : در این آیه برای همسران پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم که الگوی زنان مسلمان هستند دو دستور آمده : 1- با مردان لطیف صحبت نکنند . 2- گفتارشان شایسته و به دور از بیهودگی باشد. همچنین آیه ی 330 سوره ی احزاب نیز در این فصل آمده است که سومین دستور در زمینه ی رعایت عفت این است که در خانه های خود بمانید و اندام و زینت خود را در معرض تماشای نامحرمان قرار ندهید . فصل چهارم آیه ی 59 سوره ی احزاب می باشد که دستور داده شده زنان مومن چادر خود را بر خویش فرو افکنندتا مورد آزار قرار نگیرند. در اینجا به بخشی از فلسفه ی حجاب اشاره شده است . در بخش سوم حجاب از دیدگاه اهل بیت می باشد . فصل اول : روایاتی در زمینه حجاب بیان شده . در فصل دوم حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها بررسی شده.فصل سوم حجاب در واقعه ی عاشورا بررسی شده . بخش چهارم عوامل بی حجابی که شامل چهار فصل می باشد: 1- جهل و ناآگاهی . 2- مستبدین داخلی .3- استعمار خارجی . 4- عوامل درونی بخش پنجم : ایرادات و پاسخها شامل ده فصل است : 1- فلسفه انحصار پوشش و حجاب به بانوان . 2- شبهه حجاب زن و حریص تر شدن مردها. 3- فلسفه ی حجاب زن در حال نماز . 4- معیار در حجاب اسلامی . 5- حجاب و آزادی . 6- چرا چادر مشکی . 7- چادر و رعایت بهداشت . 8- حجاب و استثمار زن . 9- ارتباط حجاب ظاهر و پاکی باطن . 10- منشا بی حجابی درتاریخ کشورهای اسلامی بخش ششم : شامل نتیجه گیری و جمع بندی مطالب و پیشنهادات کاربردی است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت زن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
نجمه عربی آیسک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
زن در اسلام
,
جایگاه زن در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حقوق زن در قرآن
,
زن در قرآن و تفاسیر
,
حجاب در قرآن
چکیده :
شخصیت زن ازدیدگاه قرآن عنوان نوشته ای است که در پیش روی دارید آنچه طی این رساله به آن پرداخته شده نشان دادن برخی از جنبه های شخصیتی زن از جمله حجاب و عفاف و نقش آن در افزایش شخصیت زنان و برخی از حقوق و وظایفشان و معرفی زنان اسوه در قرآن می باشد. به دلیل تهاجم فرهنگی و تبلیغات سوئی که در مورد شخصیت زن در جامعه امروز وجود دارد بر خود لازم دانسته ام که به برخی از جنبه های شخصیتی زن در قرآن بپردازم. با در نظر گرفتن اهداف فوق به اهمیت بررسی جنبه هایی از شخصیت زن از منظر قرآن پرداخته و در حد توان مطالبی از کتب معتبر گردآوری کرده ام. به طور کلّی در این رساله به نقش حجاب در شخصیت زن و مهمترین حقوق و وظایفشان و زنان اسوه در قرآن پرداخته شده است. در این مجموعه به گونه ای عمل شده که خواننده با مطالعه ی آن به هویت و شخصیت زن تا حد ممکن دست پیدا می کند. اگر چه در این تحقیق مختصر، فرصت بحث به حد کافی گسترده نشده، امّا امید است در فرصت های بعدی، ابعاد دیگری از جنبه های شخصیت زن از نظر قرآن مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در پایان از زحمات بی دریغ استاد ارجمندم جناب آقای علی اکبر ایماندوست تشکر و قدردانی می کنم. امید است این مجموعه ی ناچیز راهنمائی برای خوانندگان در شناخت جنبه هایی از شخصیت زن در قرآن باشد. «و آخَرُ دعوانا أنِ الحمدُلِلّهِ رَبِّ العالمین»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی»
نویسنده:
حیدر علوی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
رسوم جاهلی
,
جاهلیت
,
تبرج
,
ایزوتسو
,
پوشش زنان
,
حجاب
,
پوشش زن
,
تاریخ جاهلیت
,
واژه شناسی قرآن
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
زن در عصر جاهلیت
,
جاهلیت اول
,
جاهلیت دوم
,
جاهلیت در قرآن
,
حجاب در عصر جاهلیت
کلیدواژههای فرعی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
لاابالی ,
آیه 067 بقره ,
آیه سکر ,
حلم ,
روش تفسیری ایزوتسو ,
آیه 63 فرقان ,
جاهلیت در نهج البلاغه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
این نوشتار پس از بیان علل ضرورت واژه شناسی حجاب به تعریف «تبرّج جاهلیت اولی» به عنوان تعبیر قرآنی پرداخته است. نویسنده نخست با بررسی اشعار عرب، فرهنگنامه ها و تفاسیر، مفهوم جاهلیت را توضیح می دهد سپس از جاهلیت اولی بحث می کند ودو دیدگاه را مورد بررسی قرار می دهد: 1- جاهلیت اولی یک دوره زمانی است. 2- جاهلیت اولی یک فرهنگ است. و در پایان با تعریف تبرّج دیدگاه خویش را مطرح می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید