جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امامت موروثی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
آیا مرجعیت وراثتی است زیرا تا یکی فوت میکند برادر یا پسرش به جای او مینشیند و همین سؤال را در مورد ائمه داشتم و میخواستم بدانم فلسفهاش چیست؟ و این که خوارج میگفتند حاکم باید از عرب باشد و نه نژاد و قوم دیگری آیا حرف غلطی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش فوق در واقع سه بخش دارد كه ما سعي ميكنيم به هر سه محور آن پاسخ دهيم: 1 . درباره بخش اول پرسش بايد گفت: هرگز مرجعيت وراثتي نيست، زيرا مرجعيت در واقع يك مقام علمي است و آن مقام علمي كه مقام اجتهاد در امور ديني و مسائل شرعي است، سبب ميشود كه شخصي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
امامت عامه
,
اجتهاد
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
ویژگی های امام
,
مرجعیت وراثتی
کلیدواژههای فرعی :
امامت موروثی ,
ماهیت امامت ,
وجوب امامت ,
اساس امامت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
این که تمامی دوازده امام از یک خاندان هستند چگونه توجیه میشود؟ آیا این امر به صورت جبری محقق شده یا اکتسابی است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سوال در چند محور ارائه میشود تا همهی زوايای پرسش جواب داده شود: 1. در مورد اين فراز از پرسش كه(آيا انتخاب امام جبری است و به جبر بر عهده امام گذاشته میشود يا خود امام هم در پذيرش آن نقش دارد؟) اولاً بايد گفت: جبر و اختيار به معنای مصطلح آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت عامه
,
انحصار ائمه در اثنی عشر
,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
ویژگی های امام
کلیدواژههای فرعی :
امامت موروثی ,
نصب الهی امام ,
انتخاب امام ,
فرایند نصب امام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وراثت اصطفائی مقامات الهی
نویسنده:
محمد سند, محمد فرید انصاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت موروثی
,
امامت
,
خلافت
,
عقاید اهل سنت
,
نبوت
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
امامت ذریه ابراهیم ( ع )
,
عقاید شیعه امامیه
,
علم امام به کتاب
,
وراثت (امامت)
,
ولایت عامه پیغمبر صلی الله علیه و آله
,
ولایت اهل بیت(ع)
,
آیه اولو الارحام
,
نبوت حضرت محمد (ص)
,
ولایت پیامبر(ص)
,
وارث نبی
,
اصطفاء
,
وراثت اصطفائی مقامات الهی
,
ملک عظیم
,
وراثت در قرآن
,
وراثت انبیاء
,
شرایط وراثت اصطفائیه
,
وراثت مالی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 016 نمل ,
آیه 128 اعراف ,
آیه 35 فاطر ,
آیه 32 فاطر ,
آیه 222 بقره ,
آیه 6 احزاب ,
آیه 32 احزاب ,
آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) ,
آیه 233 بقره ,
آیه 27 احزاب ,
آیه 5 مریم ,
آیه 6 مریم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
یکی از دلایل عمده حجیت اهل بیت علیهم السلام و ولایت آنان بر دین و امت، ارث بردن ایشان از پیامبر (ص) است؛ به طوری که اصل وراثتِ مقامات و مناصب الهی پیامبر (ص)، این ولایت را برای اهل بیت علیهم السلام اثبات می کند. در آیه شریفه «النَّبِی أوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أنْفُسِهِمْ وَ أزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأرْحامِ بَعْضُهُمْ أوْلى بِبَعْضٍ فی كِتابِ اللهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُهاجِرینَ إلاّ أنْ تَفْعَلُوا إلى أوْلِیائِكُمْ مَعْرُوفًا كانَ ذلكَ فِی الْكِتابِ مَسْطُورًا»،خداوند متعال ضمن اشاره به ولایت عامه پیامبر (ص) بر امت، این نکته را بیان می دارد که اولوا الارحام از اهل بیت پیامبر (ص) در دستیابی به این مقام و منصب (ولایت بر امت) نسبت به مؤمنین ـ خواه از مهاجرین و خواه از انصار ـ اولویت دارند. نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که اهل بیت علیهم السلام ـ غیر از مقام نبوت و رسالت ـ وارث همه مقامات الهی، غیبی، اعطایی و لدنی پیامبر (ص) هستند و این مسئله، منافاتی با وراثت اموال که از مفهوم لفظ وراثت برداشت می شود ندارد. در مصادیق آن چه که انبیا به ارث می گذارند بین اهل سنت و امامیه اختلاف زیادی وجود دارد؛ چنان که برخی آن را فقط در علم و نبوت خلاصه کرده اند و برخی نیز میراث پیامبران را همانند میراث سایر مردم ـ یعنی هر آن چه که از مورّث به وارث منتقل می شود اعم از اموال و حقوق قابل انتقال ـ پنداشته اند. اما قول صحیح آن است که ارث را شامل تمامی موارد فوق بدانیم؛ طوری که هم مقامات معنوی را دربرگیرد ـ مثل علم و نبوت ـ هم شئون مالی را و هیچ دلیلی که ارث را مخصوص یکی از این دو دسته بدانیم وجود ندارد. در این نوشتار، ابتدا اقوال فریقین را در این باب ذکر می کنیم و سپس با استفاده از آیات قرآن، نظریه امامیه را در مسأله وراثت انبیا به اثبات می رسانیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا مقام امامت در آیین ما به صورت نسل به نسل از پدر به پسر منتقل شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سؤالی که طرح گردید در واقع همان اشکال معروف علیه شیعیان است که شیعه امامت را موروثی می دانند. [1] در حالی که: 1. شیعه امامیه بر این اعتقاد است که برای امام شروطی از جمله: عصمت، افضل بودن، علم لدنّی و... لازم است. [2] این شرط ها چیزی جز بیان لیاقت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه امامت
,
امامت موروثی
,
تعیین امام
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت امام ,
صفات امام (ع ) ,
امامت ذریه ابراهیم ( ع ) ,
اهل بیت(ع) ,
ذریه ابراهیم ,
آیه 124 بقره ,
ویژگی های امام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اری روبین و نظریه امامت موروثی شیعه (در بوته سنجش)
نویسنده:
رسول هاشمی، علی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
وراثت
,
مقام امامت
,
اری روبین
,
امامت موروثی
,
امامت
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
احادیث امامت علی ( ع ) ,
شرق شناسان ,
خلقت نوری ائمه ,
وراثت مواخاتی ,
ماهیت امامت ,
نظر شرق شناسان راجع به شیعه ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
شیعهشناسی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
اری روبین در پژوهش خود با روش تاریخی ـ توصیفی، اعتقاد به امامت موروثی را به شیعه نسبت داده است. وی در مستندسازی نظریه امامت موروثی، به احادیث اخوت، پسر نداشتن حضرت محمد(ص) و خویشاوندی علی(ع) با ایشان، استناد جسته است. آنچه در ایراد بر ادعای روبین می توان مطرح کرد این است که، ایشان در بررسی یکی از اصلی ترین مؤلفه عقیدتی شیعه، بدون بررسی آیات مربوط به وراثت و تحلیل جامع از روایات مربوط به آن، صرفاً با استناد به<br /> رویدادی تاریخی و بعضی از روایات مربوط به خلقت نوری که مربوط به فضایل اهل بیت است، اعتقاد به امامت وراثتی را به شیعه نسبت داده است؛ علاوه بر این، به نظر می رسد داشتن پیش فرض مذهبی و نگاه عرفی به مسئله امامت، موجب شده است تا چنین اعتقادی را به شیعه نسبت دهد .در بررسی و نقد این نظریه با استناد به بعضی از آیات مرتبط و روایات وارده در کتب روایی معتبر،ضمن رد انتساب مذکور، نظریه صواب در ادله شیعه بر امامت ائمه(ع) بیان شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید