جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30
آیا مشاهده خدا امکان پذیر است؟ چرا حضرت موسی(ع) این درخواست را از خدا کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره اعراف آيه 143 از زبان حضرت موسى(ع) مى خوانيم كه عرض كرد: «ربّ ارنى انظر اليك» (پروردگارا خودت را به من نشان ده)، با توجه به اين آيه، سؤالى كه پيش مى آيد اين است، موسى (عليه السلام) كه پيامبر بزرگ و اولواالعزم پروردگار بود و به خوبى مى بیشتر ...
آيا مي‌توان خداوند را در قيامت مشاهده كرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ديدن خداوند متعال با چشم چه در دنيا و چه در آخرت محال است‌، زيرا چشم چيزي را مي‌بيند كه‌: 1. داراي جهت باشد. (تا مقابل بيننده قرار بگيرد و بتواند آن‌را ببيند و اگر پشت سر بيننده باشد نمي‌تواند آن‌را ببيند.) و چون خدا جهت ندارد و در يك مكان خا بیشتر ...
آیا رؤیت خداوند در روز رستاخیز از دیدگاه مذاهب اسلامى امرى امکان‏پذیر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نظريات مذاهب اسلامى درباره رؤيت خداوند مختلف است. به باور بعضى فرق اهل‏سنّت و جماعت خداوند در روز قيامت ديده مى‏شود، اما شيعيان و گروهى از اهل‏سنّت (معتزله) ديدن‏خداوند را - در دنيا يا آخرت - محال مى‏دانند. هواداران امكان رؤيت خداوند به آيات متعددى بیشتر ...
يک دليل ساده در مورد اينکه چرا نمي‏شود خدا را با چشم و حواس ظاهري ديد بيان کنيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ما نمي‏توانيم به وسيله حواس ظاهري خداوند را ببينيم يا لمس كنيم. خداوند مهربان در قرآن مي‏فرمايند: "لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار" چشم‏ها او را در نمي‏يابند و او است كه ديدگان را در مي‏يابد؛ چون چيزهايي را مي‏توان ديد كه جسم دارند و حال آن‏كه خدا بیشتر ...
منظور از رؤیت الهی در این حدیث چیست؟ انکم لن تروا ربکم عزوجل حتی تموتوا؛ شما هرگز پروردگار خود را نمی بینید تا اینکه بمیرید. (سنن نسائی، ج 4، ص 419)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با فرض صحت چنین حدیثی، مراد رؤیت قلبی است نه دیدن با چشم سر. در رؤیت قلبی وجود جسم و جسمانیات شرط نیست. در قرآن می خوانیم: وجوه یومئذ ناضرة الی ربّها ناظرة؛[۱] در آن روز چهره هایی هست زیبا و درخشان، که سوی پروردگارشان نظر می کنند. بیشتر ...
مقصود از دیدار خداوند متعال به وسیله قلب که در احادیث آمده، چیست؟ و آیا نمى توان گفت که به همان دلیل که دیدن خدا از راه چشم ، غیر ممکن است ، از راه قلب هم دیدار او ممکن نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
ديدار خداوند متعال با ديده دل ، دو معنا دارد كه يكى ممتنع و ديگرى ممكن است : ۱ . احاطه قلب به خدا معناى نخست ديدار قلبى ، اين است كه قلب انسان به ذات مقدّس حضرت حق عز و جلاحاطه پيدا كند و او را با ديده دل ، ادراك نمايد. اين نوع ديدار قلبى در مورد خ بیشتر ...
دلیل عقلى معتقدان به امکان رؤیت خداوند چیست؟ چه جوابی می توان به آن داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر چند قائلان به امكان ديدار خدا با چشم، گفته اند كه ما بر مدّعاى خود، هم دليل عقلى داريم و هم دليل نقلى ؛ امّا بطلان دليل عقلى آنان، به قدرى واضح است كه نيازى به بررسى ندارد، مانند اين كه «صِرف وجود اشيا، مقتضى امكان رؤيت آنهاست» [۱] يا آنچه ابن تيم بیشتر ...
آیا رؤیت خداوند ممکن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام بر پايه آموزه هاى قرآن و سنّت و حكم قطعى عقل و برهان ، بر اين باورند كه ديدار حسّى خداوند متعال ، ممتنع (غير ممكن) است . پيروان مكتب معتزله از اهل سنّت نيز مانند اماميه ، معتقد به عدم امكان رؤيت حسّى خداوند متعال هس بیشتر ...
دلیل نقلى معتقدان به امکان رؤیت خداوند چیست و چه جوابی می توان داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دليل نقلى قائلان به امكان رؤيت خداوند ـ كه به گفته قاضى ايجى، دليل اصلى آنها براى اثبات امكانِ رؤيت است ـ احاديثى است كه ذيلاً به شمارى از آنها اشاره مى كنيم : ۱ . ابن عمر از پيامبر خدا در تفسير آيه ۲۲ و ۲۳ سوره قيامت : «وُجُوهٌ يَوْمَـئِذٍ نَّا بیشتر ...
بررسی مراتب شهود در معرفت‌شناسی اشراقی
نویسنده:
طاهره کمالی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
از نور به عنوان موضوع فلسفه اشراق تفاسیر مختلفی ارائه شده است، اما بنا بر تفسیر منطبق با نظر سهرودی، نور رمز و نمادی است از آگاهی و خودآگاهی. لذا علم مدار فلسفه سهروردی است. مسئله بنیادی مقاله حاضر بررسی مشاهده یا شهود در مسئله محوری حکمت اشراق، یعنی علم اشراقی، است؛ و در صدد اثبات این فرض است که سهروردی همان‌گونه که قاعده اشراقی اِبصار را در ادراکات باطنی جاری می‌داند، اصطلاح مشاهده یا شهود را نیز بر تمام مراتب ادراک حسی، خیالی، عقلی، و قلبی اطلاق می‌کند. در این تحقیق نتیجه‌گیری می‌شود که طبق نظر سهروردی حقیقت ادراک، در مراتب مختلف ادراکات ظاهری و باطنی، شهودی است. مشاهده و مکاشفه در عالی‌ترین مرتبه متعلق به مشاهده و مکاشفه قلبی و همچنین معرفت فوق ادراک عقلی است و حقیقت معرفت اشراقی نیز در این مرحله نهایی از شناخت شهودی عقل تحقق می‌یابد و به ظهور می‌رسد.
صفحات :
از صفحه 93 تا 113
  • تعداد رکورد ها : 30