جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 205
ارزیابی روش فاضل قوشچی در بحث امامت شرح تجرید
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرح محقق قوشچی که بر کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیر نوشته، از جمله شروح مهم و مورد توجه حوزه های علمیه و دانشمندان است. عناوینی که در این نوشتار از کتاب شرح گرفته شده و بازگو شده است عبارتند از: جانشینی ابویکر و نص بر خلافت وی، شیوه قضاوت ابوبکر در ماجرای فدک، عکس العمل صحابه رسول خدا و امیر المومنین در داقعه قتل عثمان.
صفحات :
از صفحه 44 تا 48
خاتمیت در آیات و روایات
نویسنده:
یدالله ربیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی خاتمیت، رسالت جهانی و جاودانگی پیامبر اسلام(ص) با استفاده از آیات و روایات است. پژوهش حاضر در دوازده فصل تدوین شده است. نویسنده پس از دو فصل مقدماتی به بررسی «فلسفه و اهداف خاتمیت» در فصل مستقلی پرداخته، روش دعوت انبیا، راز پیاپی فرستادن پیامبران از طرف خدا، اهداف مشترک انبیاء، تکمیل یک تمدن، تفاوت پیامبران با نوابغ و دعوت به توحید از موضوعات مطروحه در این فصل است. وی در دو فصل بعد به بررسی آیات و روایات خاتمیت توجه نموده است. «جبران قطع وحی» عنوان فصل دیگری است که امامت را نخستین راه جبران قطع وحی دانسته است. «نقش اجتهاد در ادامه راه رسالت و امامت» عنوان دیگری است که نویسنده طی آن با بیان راز و رمز اجتهاد، احکام اولیه، احکام ثانویه، احکام حکومتی و نقش زمان و مکان در اجتهاد، را تبیین نموده است. «پیشینه و بشارت ها به آمدن آخرین پیامبر» فصل دیگری را به خود اختصاص داده است که شامل بشارت عهدین به خاتمیت، رساله یهودا و بشارت ادریس نبی، عهد عتیق و انجیل یوحنا است. در ادامه «تمدن اسلام و غرب» مورد بحث واقع شده و به کشمکش دین و دولت در غرب، عاجز بودن تمدن غرب از خوشبخت کردن جهانیان و اساس تمدن اسلامی اشاره می کند. در پایان نیز سه شبهه درباره خاتمیت را طرح نموده و پاسخ داده است.
حقایقی پیرامون مصحف فاطمه
نویسنده:
کرار حسین اظهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق به بررسی حقایقی پیرامون مصحف حضرت فاطمه÷ پرداخته است. مصحف در لغت به معنای چیزی است که روی آن، نوشتاری درج شده و معنای اصطلاحی آن عبارت است از کتاب یا مجموعه نوشتاری که مجلد شده باشد، به همین دلیل این اصطلاح به کتاب حضرت ابراهیم(علیه السلام)، قرآن کریم و... نیز اطلاق شده است. بنابراین مقصود از مصحف حضرت فاطمه÷ کتابی است که توسط یکی از فرشتگان الهی بر حضرت زهرا÷ نازل و توسط حضرت علی(علیه السلام) املا شد. این کتاب پس از رحلت پیامبر اکرم| به جهت کاستن از اندوه آن بانوی بزرگوار بر ایشان نازل شده است. مصحف حضرت فاطمه÷ مشتمل بر نام های پیامبران، اولیا و حکمرانان، اخبار رخدادهای آینده و وصیت ایشان است و آیه ای از قرآن یا حکمی از احکام شرعی در آن وجود ندارد. این کتاب ارزشمند اکنون نزد امام عصر عج الله تعالی بوده و یکی از نشانه های امامت به شمار می رود، چنان که پیش از آن همواره در دست امامان معصوم(علیه السلام) قرار داشته و آن بزرگواران در مناسبت های مختلف به آن رجوع می کرده اند.
عدل و قسط و پیامدهای منفی فقدان آن دو در جامعه از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
ایرج گلجانی امیرخیز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پیروی از امام حق و باطل به عنوان دو نماد انسان های تأثیرگذار بر سرنوشت فردی و اجتماعی انسان، در قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته است. امّت نیز سرنوشت دنیوی و اخروی خود را در نسبتی که با این دو الگوی وجودی برمی گزیند، تعیین می کند. امام سیمایی با اقتدار بالای الگوسازی دارد و همۀ جوامع بشری با انواع فرهنگ های دینی و غیر دینی ،دارای چهر های سرنوشت ساز و شخصیت ساز می باشند و استعداد الگوپذیری انسان ها در این میان،ره آورد چگونه شدن انسان را رقم می زند.اما وفای به عقد و پیمان ها و رعایت حقوق و تکالیف است که همراه نظام امامت عادل ،قسط که همان تحقق عدالت در عینیت جامعه است را پدید می آورد. و ظلم در برابر عدل و تبعیض در برابر قسط با چنین چشم اندازی در قرآن کریم نمود می یابد. نگاه آسیب شناسانۀ قرآنی در جهت ارزیابی ارزشی در بارۀ وضعیت اجتماعی زیست انسان،حاصل پژوهش پیش روی می باشد.
صفحات :
از صفحه 125 تا 145
کتاب عبقات الانوار فی امامة الائمة الاطهار
نویسنده:
میر حامد حسین
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ویکی شیعه,
ترجمه فرق الشیعه
نویسنده:
حسن بن موسی نوبختی؛ مترجم: امیر حسین خنجی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر ترجمه «فرق الشیعة» می باشد که توسط امیر حسین خنجی به فارسی برگردانده شده است. «فرق الشیعة» کتابی است نوشته حسن بن موسی نوبختی، در معرفی فرقه های اسلامی به ویژه فرقه های شیعه. فرق الشیعه از منابع مهم برای شناسایی فرقه های شیعه تا پایان قرن سوم هجری قمری است. این کتاب افزون بر فرقه های شیعی مباحثی مفصل نیز درباره دیگر فرقه های اسلامی دارد. نظر به معاصر بودن مؤلف با دوره غیبت صغری و انشعابات شیعیان در آن روزگار، این اثر از منابع دست اول در این زمینه محسوب می شود. نوبختی مباحث خود را به اختصار نوشته وتلاش کرده است که بی طرفی خود را حفظ کند. او جز غلات نسبت به سایر فرقه ها نقد تندی ندارد و معیار تقسیم بندی فرقه ها در نظر او بیشتر سیاسی عقیدتی است تا اختلافات فقهی.
کتاب: گفتگوی دو مذهب
نویسنده:
محسن اراکی، محمد مسعری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
دفتر نشر معارف,
چکیده :
کتاب حاضر، مناظره مکتوب آیت الله محسن اراکی و دکتر محمد مسعری می باشد که در مورد امامت بحث می کنند. این اثر که بیان کننده مناظره دو اندیشمند شیعی و سلفی است به فارسی ترجمه شده است. یکی از بهترین جلوه‌های حیات و اندیشه در هر امت، بحث‌ها و گفتگوهای علمی و فکری است و کتاب پیش رو نمونه ای از یک گفتگوی هدفمند بین علمای مذاهب اسلامی است.
کتاب: التمهید لقواعد التوحید
نویسنده:
محمود بن زید لامشی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الغرب الإسلامی,
چکیده :
کتابی است کلامی که با توجه به عقاید حنفی ماتریدی نوشته شده است. این کتاب در صدد اثبات عقائد ماتریدی و نقد افکار دیگر فرق می باشد. در واقع به نقد آراء معتزلی، افکار شیعه و اشعری ها می پردازد. نویسنده در بیان عقاید ماتریدیه از شیوه جدل استفده می کند.
 نقد جریان شناسی نوبختی در «فرق الشیعه»
نویسنده:
رضوی رسول, بهرامی علیرضا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده متن چکیده فارسی و عربی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 109 تا 128
زيد بن علی بن الحسين علیهما السلام و مسألۀ امامت (مطلب ویژه)
نویسنده:
عبدالمجید اعتصامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زید بن علی(علیه السلام)، در انعکاس منابع شیعۀ امامیه، امامت را مقامی الهی و تعیینی می‌داند نه امری مردمی و اختیاری. او به امامت بلافصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) معتقد است و امامت دیگران را غاصبانه می‌داند و بر این باور است که مجموعه امامان، دوازده نفرند که نه تن از آنان از نسل امام حسین(علیه السلام) است؛ ولی در اقوال و آثار او نامی از امامان چهارم به بعد مشاهده نشده است. در آثار مکتوبی که به او نسبت داده شده، به تعداد امامان اشاره‌ای نشده است. و برای خود نیز ادعای امامت نکرده؛ مگر اینکه خود را حجت بر مردم معرفی کرده است. او اصل افتراض طاعت را برای بعضی از اهل بیت(علیهم السلام) می‌پذیرد؛ ولی در تعیین و تشخیص مصادیق امام مفترض الطاعة دچار تزلزل است.
  • تعداد رکورد ها : 205