آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
تفسير الخازن المسمى «لباب التأويل في معاني التنزيل» وبهامشه «تفسير النسفي» المسمى «مدارك التنزيل وحقائق التأويل» - الجزء الرابع (یس - الناس)
نویسنده:
علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم البغدادي الصوفی الشهير بالخازن - ابو البرکات عبد الله بن احمد بن محمود النسفی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: مكتبة المثنى (افست از چاپ دارالکتب العربیة الکبری - مصر),
چکیده :
تفسر لباب التأویل در حقیقت مختصری است از تفسیر معالم التنزیل بغوی که آن نیز گزیده ای از تفسیر ثعلبی نیشابوری است. لذا این تفسیر گزیده گزیده است و همان ویژگیهای تفاسیر اصل را دارد و با دقت و امانت و خلوص نیت شکل گرفته و مورد اعتنای خاص و عام قرار گرفته است. مراجعه کنندگان به دو تفسیر یاد شده در صورت لزوم می توانند گمشده خود را در این تفسیر گزیده بیابند. ///
تفسير الخازن المسمى «لباب التأويل في معاني التنزيل» وبهامشه «تفسير النسفي» المسمى «مدارك التنزيل وحقائق التأويل» - الجزء الثالث (یوسف - فاطر)
نویسنده:
علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم البغدادي الصوفی الشهير بالخازن - ابو البرکات عبد الله بن احمد بن محمود النسفی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: مكتبة المثنى (افست از چاپ دارالکتب العربیة الکبری - مصر),
چکیده :
تفسر لباب التأویل در حقیقت مختصری است از تفسیر معالم التنزیل بغوی که آن نیز گزیده ای از تفسیر ثعلبی نیشابوری است. لذا این تفسیر گزیده گزیده است و همان ویژگیهای تفاسیر اصل را دارد و با دقت و امانت و خلوص نیت شکل گرفته و مورد اعتنای خاص و عام قرار گرفته است. مراجعه کنندگان به دو تفسیر یاد شده در صورت لزوم می توانند گمشده خود را در این تفسیر گزیده بیابند. ///
تفسير الخازن المسمى «لباب التأويل في معاني التنزيل» وبهامشه «تفسير النسفي» المسمى «مدارك التنزيل وحقائق التأويل» - الجزء الثانی (الانعام - هود)
نویسنده:
علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم البغدادي الصوفی الشهير بالخازن - ابو البرکات عبد الله بن احمد بن محمود النسفی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: مكتبة المثنى (افست از چاپ دارالکتب العربیة الکبری - مصر),
چکیده :
تفسر لباب التأویل در حقیقت مختصری است از تفسیر معالم التنزیل بغوی که آن نیز گزیده ای از تفسیر ثعلبی نیشابوری است. لذا این تفسیر گزیده گزیده است و همان ویژگیهای تفاسیر اصل را دارد و با دقت و امانت و خلوص نیت شکل گرفته و مورد اعتنای خاص و عام قرار گرفته است. مراجعه کنندگان به دو تفسیر یاد شده در صورت لزوم می توانند گمشده خود را در این تفسیر گزیده بیابند. ///
تفسير الخازن المسمى «لباب التأويل في معاني التنزيل» وبهامشه «تفسير النسفي» المسمى «مدارك التنزيل وحقائق التأويل» - الجزء الاول (الفاتحة - المائدة)
نویسنده:
علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم البغدادي الصوفی الشهير بالخازن - ابو البرکات عبد الله بن احمد بن محمود النسفی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: مكتبة المثنى (افست از چاپ دارالکتب العربیة الکبری - مصر),
چکیده :
تفسر لباب التأویل در حقیقت مختصری است از تفسیر معالم التنزیل بغوی که آن نیز گزیده ای از تفسیر ثعلبی نیشابوری است. لذا این تفسیر گزیده گزیده است و همان ویژگیهای تفاسیر اصل را دارد و با دقت و امانت و خلوص نیت شکل گرفته و مورد اعتنای خاص و عام قرار گرفته است. مراجعه کنندگان به دو تفسیر یاد شده در صورت لزوم می توانند گمشده خود را در این تفسیر گزیده بیابند.///
رابطه تفسير و تأويل در اثر ابوالبركات انصافي به نام مديركوت تنزيل و حكائكوت تحويل [پایان نامه ترکی]
نویسنده:
Sıddık Baysal
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : متون خاصی مانند مدریک که توانایی تفسیر واقعیات اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، تاریخی و مردم‌شناختی جوامعی را دارند که از آن نشأت گرفته‌اند و جنبه‌های ایدئولوژیک آنها غالب است، متون ویژه‌ای هستند که با تیزهوشی نوشته شده‌اند. نمونه های اصلی رابطه تفسیر و تأویل. آنچه مداریک را خاص می‌کند، تنوع معرفت‌شناسی است که بر آن استوار است. در واقع، علاوه بر ذهن انتقال‌محور که از روایات تفسیری استفاده می‌کند، می‌بینیم که ذهن دیگری که از روش‌های پردازش داده‌ها مانند تحلیل، ترکیب، تجرید و قیاس ماهرانه استفاده می‌کند، شک می‌کند، سؤال می‌کند، انتقاد می‌کند و نمی‌کند. از تفسیر آن در صورت لزوم، به شیوه ای منضبط و هماهنگ تردید کنید. این ذهن گاه به صورت کلامی- فقهی (اعلامی)، گاهی فلسفی-منطقی (برهانی) و گاهی تخیلی (عرفانی) به خود می گیرد. اما این نوع دانش ها جایگزین یکدیگر نیستند، برعکس، اجزای حیاتی یک ساختار یکپارچه هستند که با اصول دیالکتیکی عمل می کنند و نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند، در هم تنیده شده و وظیفه تبیین و تفسیر را بر عهده می گیرند. همان متون تأسیسی در این میان، نویسنده اهتمام زیادی دارد تا همه این پدیده ها را با معیارهای عالی ادبی ارائه شده توسط علم بلاغت، اما با مسئولیت روشنفکری که قصد دارد خواننده را به مرکز بکشاند و رویدادهای انسان شناختی به تفسیر (تفسیر) ارائه دهد. نوعی کتاب سیره که شامل مصادیق ویژه ای از رابطه تفسیر و تفسیر است. واقعیتی که مداریک را خاص می‌کند، تنوع معرفت‌شناسی است که بر آن استوار است. بنابراین در مداریک، به غیر از یک ذهن ناقل محور که حاوی شایعات تفسیری است، ذهن دیگری را می توان دید که مشکوک است، سؤال می کند، انتقاد می کند و در صورت لزوم از تفسیر ادله (ناس) ابایی ندارد، از روش های پردازش داده ها به طور حرفه ای استفاده می کند. به عنوان فرآیندهای تجزیه و تحلیل، سنتز، انتزاع، قیاس به شیوه ای منضبط و سازگار. شکل این ذهن می تواند از زمان به زمان تغییر کند. مثلاً می تواند قلمی فقهی (بیانی)، فلسفی- منطقی (برهانی) یا خیالی (عرفانی) باشد. با این حال، این نوع اطلاعات متفاوت جایگزین یکدیگر نیستند، برعکس آنها مانند اجزای ساختاری منسجم هستند که با اصول دیالکتیکی کار می کنند، تلسکوپی هستند و قابل رقابت نیستند. این بخشهای مهم همچنین به توضیح و اظهار نظر متون مؤسس مشابه کمک می کند. در همین حال، نویسنده در بیان این آینده‌نگاری‌ها در قالب یک سبک ادبی عالی و در قبال ابرویی که هدفش متمرکز کردن خواننده است، دقت زیادی نشان می‌دهد.
عمدة العقائد
نویسنده:
نسفي، عبدالله بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مختصريست كلامي در بيان اصول اعتقادات اهل سنت و مرتب است بر 18 فصل: 1- قال اهل الحق حقايق الاشياء ثابته 2- العالم محدث 3- صانع العالم واحد 4- صانع العالم ليس بعرض 5- صانع العالم الحي 6- صانع العالم متكلم بكلام واحد ازلي 7- التكوين غير المكون 8- صانع العالم اوجده باختياره 9- صانع العالم حكيم 10- رؤية الله بالابصار 11- ارسال الرسل مبشرين 12- ثم ان نبينا 13- الاستطاعه مقارنة‌ للفعل 14- افعال العباد و جميع الحيوانات مخلوقه الله تعالي 15- تكليف ما لا يطاق غير جايز 16- الايمان بالله فرض 17- كل ما ورد به السمع و لا ياباه العقل يجب قبوله 18- لابد للمسلمين من امام. (مهدي ولايي) تأليف ابوالبرکات، حافظ الدين عبدالله بن احمد بن محمود نسفي حنفي متوفي 710 هـ. ق. کتاب جامع و مختصري کلامي است شامل 20 فصل 1- حقايق اشياء ثابت هستند 2- عالم حادث است. 3- صانع عالم، واحد است 4- صانع عالم عرض نيست 5- صانع عالم حي، سميع، بصير و مريد است. 6- صانع عالم متکلم بکلام قديم است 7- تکوين غير از مکّون است 8- خدا عالم را باختيار پديد آورده است 9- خدا حکيم است 10- در رؤيت الهي 11- در ارسال رسل 12- نبوت خاصه 13- کرامات اولياء 14- در استطاعت 15- افعال مخلوق خداوند است 16- در تکليف ما لا يطاق 17- در ارزاق 18- در ايمان 19- در سمّعيات 20- در امامت. رساله اي است مختصر؛ بر اساس رساله اعتقادات «عمرنسفي»، با آغاز مشترك كه احياناً علت اشتباه بعضي از فهرست نگاران شده است. (سيد محمود مرعشي) كه خود او بران بنام الاعتماد شرح نوشته است (معجم المولفين 32: 6). (محمد تقي دانش پژوه) همان متني كه تفتازاني شرح كرده است. (محمد تقي دانش پژوه) [فهرست آستان قدس 4/207؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 2/640؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/119؛ كشف الظنون 2/1168-1169؛ الاعلام؛ زركلي 4/67؛ ذخائر التراث العربي الاسلامي 2/878؛ نشريه 4/403 و 8/266 و 11/509 و 11/652؛ تراثنا س18ش1و/2 224] شرح و حواشي: حاشية العقائد النسفية (-) اعتماد الاعتقاد نسفي، عبدالله بن احمد (-710) الإنتقاد في شرح عمدة الإعتقاد آقشهري، احمد بن اوغوز دانشمند (-800) الكشف = حاشية علي شرح عقائد النسفية قريمي، احمد بن عبدالله (-879)
اعتماد الاعتقاد
نویسنده:
نسفي، عبدالله بن احمد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اين کتاب شرحي است بر کتاب عمده همين مؤلف از همين نويسنده. شرحي است مزجي بر كتاب «عمدة عقيدة اهل السنة و الجماعة» خود شارح. وي در مقدمه چنين آورده، لما رأيت الهمم مائلة الي الوجيزة التي صنفتها في بيان عقيدة اهل السنة و الجماعة و هي و ان كانت مشحونة بالروايات غير خالية عن الدرايات فهي مفتقرة‌ الي شرح موضح للمشكلات مبين المعضلات اردت ان اجمع كتاباً فيه شرح مسائلها ... . (مرعشي؛ صالحي، محمدعلي) تاريخ التاليف698ه آغاز كتاب: بعد بسمله. الاشياء التي تقع بها العلم ثلاثة الحواس السليمة و العقول المستقيمة و الاخبار الصادرة عن العباد و الصدقة و قالت السوفسطائية لايقع لان قضاياها متناقضة ... [کتابخانه جامع گوهرشاد 2/641]
أبو البركات النسفي وآراؤه الكلامية - عرض ونقد
نویسنده:
عبد الله علی أبو الوفا جاد الرب؛ اشراف: محمد ربیع محمد جوهری, عبد الله محیی أحمد محمد عزب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
تفسیر النسفی المجلد 1
نویسنده:
عبدالله بن احمد بن محمود حافظ الدین ابوالبرکات النسفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تفسير النسفي (مدارک التنزيل و حقائق التأويل) اثر عبدالله بن احمد نسفى (متوفى 710ق)، از جمله تفاسير عربى قرن هفتم مى‌باشد كه با تحقيق شيخ مروان محمد الشعّار منتشر شده است. اين تفسير، يكى از كتب معتبر در حوزه تفسيرى اهل سنت و خصوصاً مكتب كلامى «ماتريدى» به حساب مى‌آيد. اين اثر، اگر چه از ارزش و جايگاه نسبتاً قابل توجهى در ميان پيروان اين مكتب برخوردار است ولى با اين حال، كمتر مورد بررسى و نقد علمى قرار گرفته است.
تفسیر النسفی المجلد 2
نویسنده:
عبدالله بن احمد بن محمود حافظ الدین ابوالبرکات النسفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تفسير النسفي (مدارک التنزيل و حقائق التأويل) اثر عبدالله بن احمد نسفى (متوفى 710ق)، از جمله تفاسير عربى قرن هفتم مى‌باشد كه با تحقيق شيخ مروان محمد الشعّار منتشر شده است. اين تفسير، يكى از كتب معتبر در حوزه تفسيرى اهل سنت و خصوصاً مكتب كلامى «ماتريدى» به حساب مى‌آيد. اين اثر، اگر چه از ارزش و جايگاه نسبتاً قابل توجهى در ميان پيروان اين مكتب برخوردار است ولى با اين حال، كمتر مورد بررسى و نقد علمى قرار گرفته است.
  • تعداد رکورد ها : 15